Morres
Berichten: 9427
|
raven is een hangtime kite, dus in principe moet je relatief gezien hoger springen met die raven..
ik heb trouwens met grotere maten langere airtime(maar niet hogere amplitude) met mn spitfire iii kites. Die vegas is een new-school kite, dus niet specifiek gemaakt op hangtime
|
|
|
xray
Berichten: 3688
|
Hmmm, weinig problemen om hoog te gaan met mijn Raven 3. Dikke wind is wel beter inderdaad. Actief meespringen en je moet hem niet te veel naar achteren janken maar mooi omhoog erachteraan.
Heb je hem verder wel goed afgesteld? Voorste pigtails op de achterste stand bijvoorbeeld.
|
|
|
Erik Verhe1j
Berichten: 1044
|
Met een kleinere kite en meer wind spring je over het algemeen hoger dan met een grotere kite en minder wind. Met de grotere kite zul je wel meer hangtime hebben.
En misschien moet je nog wennen. Timing is belangrijk!
|
|
|
stijn depauw
Berichten: 142
|
dan maar die grotere kite in meer wind nemen :-) hoe lang varen jullie de R3 maat 12 eigenlijk ? Met een kleinere kite en meer wind spring je over het algemeen hoger dan met een grotere kite en minder wind. Met de grotere kite zul je wel meer hangtime hebben.
En misschien moet je nog wennen. Timing is belangrijk!
|
|
|
stijn depauw
Berichten: 142
|
bedoel je met voorste pigtails die waar de stuurlijnen naartoe gaan (aan de trailing edge van de kite) ? En welk knoopje kiezen jullie op de stuurlijnen aan de bar ? De neuslijn laat ik maximaal, zelfs dan nog hangt ze niet echt slap. Nog andere afstellingen ? Hmmm, weinig problemen om hoog te gaan met mijn Raven 3. Dikke wind is wel beter inderdaad. Actief meespringen en je moet hem niet te veel naar achteren janken maar mooi omhoog erachteraan.
Heb je hem verder wel goed afgesteld? Voorste pigtails op de achterste stand bijvoorbeeld.
|
|
|
Jacobus
Berichten: 416
|
bedoel je met voorste pigtails die waar de stuurlijnen naartoe gaan (aan de trailing edge van de kite) ? En welk knoopje kiezen jullie op de stuurlijnen aan de bar ? De neuslijn laat ik maximaal, zelfs dan nog hangt ze niet echt slap. Nog andere afstellingen ?
Dat klopt, staan bij mij ook op achterste stand. Volgens het boekje is dit de stand voor zwaardere riders en weinig wind, bij mij is dit het verschil bij 14 knopen kunnen varen of niet. Ik heb de stuurlijnen op de bar achter het knoopje dichts bij de bar. Ik heb dd bar en verdenk de stuurlijnen ervan dat deze iets langer zijn dan normaal.... Eigenlijk moeten de knoopjes nog iets dichter naar de bar bij mij. Weet niet of het specifiek aan mijn bar ligt. Dit is voor mij in ieder geval de beste afstelling.
|
|
|
HelldogBE
Berichten: 94
|
kleinere kite is gewoon makkelijk hoog te springe... met een rotvaart gaan en dat ding naar achteren janken
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Raven3 12 gaat hoog en heeft hele goede hangtime. Hou ik met 90 kg tot in de 6Bft. Ik heb het nog gewoon op het eerste lusje zitten aan de LE. Zal die 2e eens proberen binnenkort...
Meestal ga je met een 9 meter echter hoger omdat die meer wind kan hebben en dat schiet je de hoogte in. Vegas 9 gaat idd behoorlijk hoog met voldoende wind.
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Ik heb een Raven 14m met de nieuwe DD bar. Ik heb net als Jacobus de stuurlijnen aan de bar op de kortste knoopjes staan, ondat ik vnd dat je anders haast geen spanning op de stuurlijnen hebt. In vergelijking met mijn oude X4 moet ik de bar steed gepowered varen, gewoon de bar tegen het rode knopje van de double depower lijn varen geeft mij te weinig spanning op de stuurlijnen. Dit heeft mij nogal verbaasd, ik heb zelfs overwogen de stuurlijnen iets in te korten of nog een 4e knoopje in de voorlooplijnen aan de bar te maken. Interesant dat Jacobus het zelfde ervaart!! Heeft iemand advies?
Overigens kom je met de Raven 3 wel enorm hoog, maar je moet goed gepowered varen, dwz veel wind. Ik denk dat je met de R3 12m minstens 20knopen nodig hebt om echt lekker hoog te gaan. Hangtime is verschrikkelijk goed, ook bij minder power. Maar ja: Naish Kites moet je eigenlijk altijd een beetje overpowered varen dan gaan ze als de brandweer!
Mike
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Kleinere maatjes gaan in verhouding altijd hoger in het juiste windbereik. Maar C´s vergen nou eenmaal meer techniek om eruit te halen wat er in zit, dan SLE´s en hybrids. En uiteraard ga ik ervan uit dat de kite dan ook goed getuned is.
|
|
|
big_ben_lair
Berichten: 795
|
miechien is het een kwestie van timen, de 12 is langzamer dan een 9 en vraagt daarom om een betere/andere timing. ff goed aankanten dan vinden ze je niet weer terrug
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Dat van die afstelling klopt overigens wel. Ik heb uiteindelijk een pigtail tussen de powerlijn aan de depowerstrap geknoopt zodat deze langer werd en er dus automatisch meer spanning op de stuurlijnen kwam te staan...
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Marcel Goed idee, heb jij dan ook de 5e lijn verlengt of gewoon op het verste knoopje gesteld? bedankt voor het advies!!
|
|
|
Jacobus
Berichten: 416
|
Is inderdaad een goeie van Marcel. Ik ga zelf een 4de knoopje in de voorlooplijnen maken, moet je wel wat plastic afsnijden, maar goed.... Wie hoog wil moet er wat voor over hebben.
|
|
|
fransie
Berichten: 322
|
ik vaar zelf de raven(3)9 maar ik spring echt hoog dat ding blijft gaan!! de raven gaat echt vele malen hoger dan dat ik durf. en dan heb ik de raven (3)14 en ja die gaat een stuk lager.
|
|
|
Leander
Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
|
Ik heb gewoon de stuurlijnen wat strakker gezet, dan heb je ook meer power. Waait het harder, dan zet je ze weer wat losser. En de kite springt wel lekker hoog, maar vereist wel een betere timing dan de raven 2. ik heb het idee dat de sweetspot wat kleiner is geworden.
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Sweetspot is mi niet kleiner maar de bardruk wel lager...
Ik heb de 5th niet hoeven verlengen want had voldoende rek in mijn bungee om die paar cm op te vangen... mi beter dan plastic gaan afsnijden e.d..
Je kunt trouwens ook eerst de onderste knoop boven je depowerstrap eruit halen. Scheelt ook weer 1-2 cm...
|
|
|