Kite op drift Oostvoorne

Vos200668

Geen avatar

Augustus 06, 2007, 17:43:09
edit2Rapporteer  
Gisteren zag ik op Oostvoorne bij het autostrand een kite afdrijven.
Toen ik zag dat hij niet werd herstart ben ik er naar toe gevaren en zag dat er niemand aan vast zat, hij was wel opgetuigd, bar zat er aan vast.
Ik heb een poging gedaan om bij het ventiel te komen om hem te laten leeg lopen zodat ik hem mee kon slepen naar ondiep water. Dit mislukte en omdat ik een beginner ben vond ik het te link worden (wilde de kite niet in mijn lijnen hebben en ik was bang verstrikt te raken in de lijnen die werden meegesleept) en heb 'm maar veder laten drijven.
Hoe kan je een kite het beste terug naar de kant krijgen?
Iemand die gisteren een kite is kwijt geraakt? Gezien de windrichting zou je 'm misschien kunnen terug vinden op de slufter, anders is hij nu richting Denemarken.
180cc

Antwoord #1 Augustus 06, 2007, 17:53:11
edit2Rapporteer  
Als je beginner bent ga je toch zowiezo niet me aflandige wind kiten.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Augustus 06, 2007, 18:03:24
edit2Rapporteer  
Als dat gebeurd en je kunt hem niet bergen (wat idd zoals Breez@h al zegt heel gevaarlijk is met aflandige wind zoals zondag op voetplaya), dan moet je direct de KNRM bellen dat er een kite op drift is zonder surfer erbij. Anders zijn zij verplicht om de hele omgeving af te struinen voor een drenkeling.

Bespaar je de KNRM een hoop werk en geld mee, maar ook onze sport wordt weer een min op de turflijst bespaard!
Vos200668

Geen avatar

Antwoord #3 Augustus 06, 2007, 18:04:20
edit2Rapporteer  
Met beginner bedoel ik "geen jarenlange ervaring". Ik kan nog geen sprongen maken van 10 meter hoog maar wel herstarten en redelijk hoogte houden.
O.K. ik neem aan dat ik inderdaad op zijn minst één van de instructeurs die daar bezig waren had moeten waarschuwen, die zullen wel een moebieltje bij zich hebben met het nummer van de KNRM.
Eén klein puntje in mijn verdediging, even na de recover poging kwam mijn eigen scherm te water en RECON 2 werkt niet altijd even goed. Het duurde dus een tijdje voor ik mijn scherm weer hoog had en terug was bij mijn board. (Slap excus, zal de volgende keer proberen melding te maken)
robin..

Antwoord #4 Augustus 06, 2007, 18:08:39
edit2Rapporteer  
maar warom ga je kite met aflandige wind
180cc

Antwoord #5 Augustus 06, 2007, 18:24:24
edit2Rapporteer  
Wel goed dat je die kite niet gepakt had als je geen goed gevoel bij hebt echt niet doen. Er hoeft maar iets fout te gaan en je zit helemaal vast in de lijnen.
ErikB

Antwoord #6 Augustus 06, 2007, 19:00:01
edit2Rapporteer  
Was als ik me niet vergist een blauw witte naish kite.
De jongen heb ik naar de kant zien zwemmen.

Voorderest waren er een hele boel eigenwijze kiters die toch met aflandige wind ver uit de kant gingen varen.
Heb dit voorbeeld perfect kunnen gebruiken voor de cursisten die les hadden.

Beste om een kite te bergen is om je kite leash vast te maken bij de pomp leash van de andere kite.
Omdraaien en zorgen dat deze op de wind zweeft zoals je ook met een kite loopt.
Nu kan je met twee handen je eigen bar vast houden en dan zonder rare fratsen naar de kant toe varen.
jaapd

Antwoord #7 Augustus 06, 2007, 19:10:49
edit2Rapporteer  
Als dat gebeurd en je kunt hem niet bergen (wat idd zoals Breez@h al zegt heel gevaarlijk is met aflandige wind zoals zondag op voetplaya), dan moet je direct de KNRM bellen dat er een kite op drift is zonder surfer erbij. Anders zijn zij verplicht om de hele omgeving af te struinen voor een drenkeling.

Bespaar je de KNRM een hoop werk en geld mee, maar ook onze sport wordt weer een min op de turflijst bespaard!

Maar je moet dan wel zeker weten of er niet ergens een kiter in het water ligt!
diederik

Antwoord #8 Augustus 06, 2007, 19:24:08
edit2Rapporteer  
kiten met aflandige wind is bij oostvoorne goed mogelijk...als je ervaring hebt en zorgt dat je bij het ondiepe gedeelte blijft.
WaZuP

Antwoord #9 Augustus 06, 2007, 19:28:46
edit2Rapporteer  
tja ik heb het ook gezien wist niet pcis hoe en wat was met erikkie aan t lesgeven,

normaal gesproken zouden kiters elkaar moetten helpen maar de sport word nu zo groot en anoniem met daarbij een hoop klungels dat de meeste gevorderde nog geen eens zin meer hebben om zo'n (mischien terecht of niet) klootzak te helpen,

een van mijn favorite citaten uit een kite film van 2001, 

If kitesurfers did not help each other we couldn't kitesurf
amorw

Antwoord #10 Augustus 06, 2007, 19:29:01
edit2Rapporteer  
Hetzelfde gebeurde gisteren op de Grevelingendam. Alleen hing er nog iemand aan.
Meer ervaren mensen hadden voordien de persoon al aangesproken om te vragen of ie wel kon waterstarten. Antwoord: nee, maar ik zie wel.
Het eerste wat ie doet nadat zn maatje geholpen heeft met starten is recht het diep in, en was hier ook aflandige wind. Bij het terugkeren klapt ie zn kite tussen de windsurfers op zo een 5 meter van stadiep water. Wat klooien en prutsen en 10 minuten later ligt hij al een kilometer van de kant af. Had ie wel geluk dat enkele kinderen met motorbootjes hem gaan halen zijn. Bleek ook nog eens dat hij op blote voeten weg was.

Het is augustus, het is aanmerkelijk drukker dan de voorbije maand, en al wie op vakantie een lesje gevolgd heeft komt nu weer afgezakt met tenenkrullende situaties tot gevolg.
Het belooft nog een interessante maand te worden.
DanielR
Gast
Antwoord #11 Augustus 06, 2007, 19:42:40
edit2Rapporteer  
Dat was ik dus.. (shame_kitesmiley)
KNRM heb ik gelijk gebeld om door te geven dat er niemand bij was. Wel een drama om ze te pakken te krijgen, heb het via het algemene politienummer gedaan.
@Vos, in ieder geval bedankt dat je hem wilde halen, maar goed dat je het niet deed, btje link. Ik had geen idee dat aflandige wind zo link was.
Was inderdaad blauw /witte Naish. Heb hem wel terug! ThumpsUp Ben als een speer er naartoe gezwommen, en over 2 zandbanken gerend. Hij lag stil op de laatse zandbank, vlakbij slufter. Terug gelopen over het droge zand want het werd net vloed.
Dit was een harde maar wijze les. 'T is dom om met vlagerige aflandige wind te varen.  ThumpDown
WaZuP

Antwoord #12 Augustus 06, 2007, 19:48:16
edit2Rapporteer  
Hey DANIELR,

het is inderdaad erg gevaarlijk kiten met aflandige wind, maar er speelt nog veel meer mee in deze sport,
als je pech had gehad en de slufter nog niet zo dichwas geslibt kan er zo'n sterke strroming rond de slufter ontstaan dat je nooit te nimmer de kant berijkt met zwemmen,

MENSEN ECHT WAAR SLUFTER IS EEN SPOT VOOR ERVAREN KITERS, MEESTAL IS ER WEINIG AAN DE HAND MAAR ALS ER iets gebeurt waar je met een kite niet aan bent gewend kan er veel vervelende shit ontstaan
DanielR
Gast
Antwoord #13 Augustus 06, 2007, 19:53:23
edit2Rapporteer  
Ik was dus niet op de slufter aan't kiten maar op't autostrand, ik kon nog goed terugzwemmen, was niet zo ver. De kite was daarnaartoe gedreven en nog voor de slufter op't zand gelopen dus ik kon er goed komen. Was geen stroming en kon daar goed staan.
Over dat hufters en klootzakken gedoe, ik denk dat er meerdere ervaren kiters dit soort akkefietjes wel eens gehad hebben en je leert dit soort dingen door ervaring en verhalen van andere mensen. Verder idd niemand die vroeg hoe of wat.
Dutchy

Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #14 Augustus 06, 2007, 21:04:39
edit2Rapporteer  
1e wat je leert !
nooit met aflandige wind kiten ! ListenToMe
Michiel.
Moderator

Antwoord #15 Augustus 06, 2007, 21:28:37
edit2Rapporteer  
kiten met aflandige wind is bij oostvoorne goed mogelijk...als je ervaring hebt en zorgt dat je bij het ondiepe gedeelte blijft.

Dan nog neem je een behoorlijk risico. Plus de wind is zo vlagerig door de duinen dat ook met veel ervaring hoogtelopen lastig is.

Wat wel kan is bij ZZO kiten op Oostvoorne. Dan komit de wind net over de duinen bij Rokanje, heel vlagerig op de kant, maar een beetje uit kant heb je redelijke wind. En dan wordt je bij problemen altijd richting het ondiepe vogelgebied geblazen. Maar bij ZO is het echt niet goed te doen. Ervaren kiters gaan dan los een paar honderd meter verderop op het meer.
Michiel.
Moderator

Antwoord #16 Augustus 06, 2007, 21:30:43
edit2Rapporteer  
Over dat hufters en klootzakken gedoe, ik denk dat er meerdere ervaren kiters dit soort akkefietjes wel eens gehad hebben en je leert dit soort dingen door ervaring en verhalen van andere mensen. Verder idd niemand die vroeg hoe of wat.

Als er veel meer kiters dit hadden meegemaakt dan waren zowel de Slufter als Voetplaya verboden gebied voor kiters. Eerste wat je leert, staat ook echt in alle manuals die je bij een kite krijgt die ik heb gelezen (o.a. Naish, North & Peter Lynn). Kan me niet voorstellen dat het bij de andere merken er niet bijstaat.

En 2ehands kopen en geen manual erbij > downloaden van het internet!
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Augustus 06, 2007, 23:19:53
edit2Rapporteer  
Kijk het is gewoon heen simpel vind ik. Ben je
bij een spot en de wind is aflandig dan moet je
gewoon niet gaan vind ik. Is wel mijn mening
natuurlijk.
TtHoM@s

Antwoord #18 Augustus 06, 2007, 23:51:39
edit2Rapporteer  
Ik had geen idee dat aflandige wind zo link was.

en daarom zie ik dus wel wat in een soort verplicht kite certificaat
milamber

Antwoord #19 Augustus 07, 2007, 00:02:58
edit2Rapporteer  
Waarom kunnen veel van deze mensen nou niet gewoon eens logisch nadenken? Als de wind aflandig is moet je niet kiten. Ook al kan je prima kiten als er per ongeluk een lijntje ofzo breekt dan ben je gewoon het haasje....
Naish........what else???

Antwoord #20 Augustus 07, 2007, 00:11:57
edit2Rapporteer  
@ vos200668: Je hebt de juiste beslissing genomen, eerst eigen veiligheid!!!!!!!!!
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #21 Augustus 07, 2007, 03:17:44
edit2Rapporteer  
Ben het hier met de meesten eens: Niet kiten met (schuin) aflandige wind!!!
Ook al is het ondiep en ben je ervaren, dan nog zou ik zeggen niet gaan! En ik vind dat we zeker het goede voorbeeld moeten geven aan de minder ervaren kiters (waarvan er op Oostvoorne natuurlijk veel zijn) en dat is gewoon niet kiten met alle winden waar een O in zit!

Hoe goed je ook bent: Als je je board verliest en je kite te water komt en niet wil herstarten is het echt moeilijk terug te komen! En je hebt grote kans dat je je materiaal  verliest! heb je dat er allemaal voorover?

Ik was zondag op HvH en heb me daar ook over een kiter verbaasd die op het strand (net achter de duinen) een beetje met zn V4 (12 denk ik) ging spelen. Liet zich wat slepen en een maatje hield zn harnas vast. Lekker hoor!! Als hij die kite had verloren was het hele zooitje dwars door alle strandgasten geraasd!!
En ook leuk als je maatje je kite weer oploopt midden in het windvenster!! Kansloos!

@Vos: Goed gedaan! Altijd ff kijken, maar alleen kite of board meenemen als je dat echt kan!
D.D

Antwoord #22 Augustus 07, 2007, 03:29:51
edit2Rapporteer  
Hee Daniel, toen je net uit het water terug kwam lopen vroeg je al aan me of ik het nummer had van de reddingsbrigade.. (tong_kitesmiley) en ik had al zon vermoeden dat je je kite was kwijt geraakt toen je alleen met je board terug kwam.
Uiteindelijk bleef je kite echt nog een dik uur op de zelfde plaats liggen, en als je gewoon via de kom( vogelgebied) daarheen was gewandelt had je hem ook zo kunnen pakken (tong_kitesmiley)
Maar hoe kan het dat dat met je gebeurde? te ver uit gevaren?
Was je in de ochtend nou ook bij eurofun en hadden ze je toen nou de slufter aan geraden ivbm de windrichting?
Anders was dat iemand anders die op jou leek (tong_kitesmiley) zou het nogal lullig vinde als je je kite kwijt was geraakt terwijl je nog was gewaarschuwt voor de aflandige wind bij eurofun (tong_kitesmiley)
Iig niet meer kiten met ooste wind dus, of anders een oost spot opzoeken.
Michiel.
Moderator

Antwoord #23 Augustus 07, 2007, 03:46:16
edit2Rapporteer  
Eurofun aan een beginner vertellen dat ie beter op de Slufter had kunnen varen? Laat Arno het maar niet horen!
D.D

Antwoord #24 Augustus 07, 2007, 03:58:00
edit2Rapporteer  
Haha tja die gast vertelde dat de wind op het autostrand aflandig was en op de slufter beter geschikt was...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.