|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Ik gok een gemiddeld wetsuit, dus met een speciaal winterpak + toebehoren kun je het iets langer volhouden voordat je compleet onderkoeld raakt. Vergeet alleen niet dat hiermee bedoeld wordt dat je echt onderkoeld raakt, al ruim daarvoor krijg je het koud en raakt je reactie + redeneringsvermogen beperkt. Iets wat extreem gevaarlijk is met een kite aan je vast.
Daarnaast ben je als het goed is ook al even op het water bezig voordat je in een noodsituatie beland, tijd die je er gedeeltelijk ook vanaf zou kunnen trekken al naar gelang de luchttemperatuur en het weer.
|
|
|
hijo del viento
Logs: 0 | 777 uur
|
Is het een ideetje om in de winterperiode de water,- en gevoelstemperatuur te vermelden bij het actuele weer?
Misschien voor menig beginner een eye-opener.
|
|
|
Faxie
Logs: 0 | 7 uur
|
Ik stop altijd als ik gekke fouten maak. Teken dat het te koud is geworden.
|
|
|
HDFrank
|
Zodra ik de zin "de kat krabt de krullen van de trap" niet meer (hard op) 'juist' kan zeggen, weet ik dat ik de kant op moet..
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Gisteren droeg ik nog geen handschoenen en cap. Aan het einde van mijn sessie deed zelfs de bar beetpakken erg pijn, alsook het oppakken van de vlieger. Een signaal dat mijn vingers veel te koud waren geworden. Overigens had ik het niet koud in mijn door en door versleten 5/3 met schoentjes. Maar toen ik op een gegeven moment een stuk naar mijn board moest draggen ging het afkoelen heel erg snel. Overigens vermeld windfinder superforecast de chill-factor temperatuur bij de voorspellingen. Voor zondag was die op het strand zo'n 5 a 6°C
|
|
|
DM2008
|
Eergister zonder handschoenen of schoentjes op Muiderberg gevaren. Water daar is behoorlijk in temperatuur afgenomen. Geloof dat ik het niet veel langer dan 1-1,5 uur heb volgehouden, ook omdat m'n wetsuit niet enorm waterdicht meer is.
Geen gevoel meer in handen/voeten, en lekker rillen. Als je dan zonder schoenen het pad naar de parkeerplaats afloopt en niets voelt v/d scherpe stenen, weet je dat het koud is!
|
|
|
Eagle-Jan
Logs: 0 | 2 uur
|
Ik gok een gemiddeld wetsuit, dus met een speciaal winterpak + toebehoren kun je het iets langer volhouden voordat je compleet onderkoeld raakt. Vergeet alleen niet dat hiermee bedoeld wordt dat je echt onderkoeld raakt, al ruim daarvoor krijg je het koud en raakt je reactie + redeneringsvermogen beperkt. Iets wat extreem gevaarlijk is met een kite aan je vast.
Daarnaast ben je als het goed is ook al even op het water bezig voordat je in een noodsituatie beland, tijd die je er gedeeltelijk ook vanaf zou kunnen trekken al naar gelang de luchttemperatuur en het weer.
gemiddeld surf of gemiddeld duik wetsuit? 3 uur volhouden bij 5°c stil in het water liggen... dat hou je niet vol met een 5,5mm semidry surfpak... lijkt me meer iets voor een 7-8 mm semi droogduikpak. of zie ik dat verkeerd?
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Het gaat erom dat je na 3u compleet onderkoeld bent (dood).
Bij gekleed staat 1u voor 5gr, maar het zou me verwonderen als je na 10min nog een slag kunt zwemmen....Ik zal dat eens wat verduidelijken in de tekst.
|
|
|
kiteboardschool
|
Tijd voor een drysuit. Die dingen zijn alleen zo (*#%&^%! duur. Toch maar op vakantie
|
|
|
|
RonaldFX
Geen avatar
Logs: 0 | 335 uur
|
Het gaat erom dat je na 3u compleet onderkoeld bent (dood).
Bij gekleed staat 1u voor 5gr, maar het zou me verwonderen als je na 10min nog een slag kunt zwemmen....Ik zal dat eens wat verduidelijken in de tekst.
Heb wel eens tijdens een opleiding in water van 5 graden moeten springen in gewone kleding. Zodra je erin ligt verkramp je al. Ik hoefde maar 10 meter te zwemmen maar dat was al behoorlijk lastig.
|
|
|
So_Surreal
Logs: 0 | 14 uur
|
Ik heb een paar jaar de nieuwjaarsduik gedaan in het IJselmeer. Dit is gewoon in een wak van 2 bij 3 meter springen. Als ik daar 30 seconde koppie onder in blijf liggen voel je ook alles verstijven en verkrampen. Het moment dat je het water in springt voel je al dat je hart sneller gaat kloppen etc.
|
|
|
Eagle-Jan
Logs: 0 | 2 uur
|
Vakantie is niet duur?
nee maar wel leuker... lekker in je boardshort varen, geen hanschoenen cap of boots aan, lekker van de zon genieten. je zou zelf eens een keertje buiten EU op vakantie moeten gaan Evan... dan gaat er een wereld voor je open, dan leer je dat er meer is dan een brouwersdam is die zeeland met zuidholland verbind
|
|
|
Splitrr
Logs: 0 | 19 uur
|
Als ik daar 30 seconde koppie onder in blijf liggen voel je ook alles verstijven en verkrampen. Het moment dat je het water in springt voel je al dat je hart sneller gaat kloppen etc.
+ alles krimpt
|
|
|