Kitesurfer kijkt dood in ogen

KiteKoe®t

Oktober 02, 2004, 02:20:42
edit2Rapporteer  
Zag ik op kitesurf.nl staan.

29 SEPTEMBER 2004 - ZWOLLE/DRONTEN - Wanneer een amateurvoetballer bij een doordeweeks potje zaalvoetbal geblesseerd raakt, is dat amper nieuws. Gebeurt zo vaak. Maar een speler die kitesurfen als hobby heeft en zich daarbij verwondt? Dat is niet alledaags. Het overkwam Roger Knoops. De speler van asv Dronten is blij dat hij het kan navertellen. ‘Ik heb de dood in de ogen gekeken.‘.

Gymleraar Knoops (32) had vorige week vrijdag na het werk zin om nog even het water op te gaan. Kitesurfen is sinds kort zijn nieuwe passie. Zwollenaar Knoops, nu voor het tweede seizoen actief bij hoofdklasser asv Dronten, is een geoefend windsurfer en volgde recent een cursus om zich de basisregels van het ‘surfen met een vlieger‘ eigen te maken.

Met een kameraad toog Knoops naar het Veluwemeer bij Nunspeet. ‘Op een gegeven moment zou ik de vlieger overnemen van mijn maat, maar nog voordat ik het safety-koord aan mijn arm kon bevestigen werd ik meegenomen door de wind. Ik kwam vast te zitten aan de vlieger en hing er machteloos aan‘, zo haalt Knoops de start van zijn angstige avontuur terug.

De vlieger sleurde de Zwollenaar een eind door het water, maar zette toen koers richting de oever. ‘Ik zag een rotspartij op me afkomen en ik dacht echt: ik ga hartstikke dood. Maar met mijn voeten kon ik de klap voor een deel opvangen. Verder heeft mijn uitrusting, waarin schuimrubber zit, me beschermd. Ik heb nu een wond aan mijn heup, maar anders was er misschien inwendig wat kapot gegaan. Ja, ik heb heel veel geluk gehad.‘

Door de klap op de rotsen sloeg Knoops een aantal meters de lucht in, haalde vervolgens zijn hand en bovenbeen open aan prikkeldraad en kwam uiteindelijk een heel stuk verder in een weiland tot stilstand. ‘Ik ben opgevangen door een Duitser die het zag gebeuren. Al met al ben ik zo‘n tweehonderd meter meegesleurd.‘

Knoops was nog bij bewustzijn, behandelde zelf de wond op zijn heup. Na van de eerste schrik te zijn bekomen dacht hij de reis huiswaarts te kunnen maken. ‘Heel onverantwoord, want op de A28 werd het zwart voor m‘n ogen en heb ik de auto aan de kant gezet‘, zegt de speler, die in het verleden op de ledenlijst van ZAC, CSV‘28, Be Quick‘28, Berkum, DVS‘33, Excelsior‘31 en Go Ahead Kampen stond. Zijn surfgenoot bracht Knoops uiteindelijk naar huis. ‘De rest van de dag en zaterdag heb ik platgelegen. Zondag kon ik weer een beetje bewegen, maar meer dan een beetje wandelen is het nog niet.‘

VECHTEN

Dat is een tegenvaller voor Knoops, die zich juist had verheugd op de wedstrijd tegen HHC. ‘Ik zou op mijn favoriete plekje spelen, als rechtshalf, en had er veel zin in.‘ Prompt boekte asv Dronten zonder Knoops de eerste overwinning van het seizoen. ‘Ze kunnen blijkbaar goed zonder me‘, kan Knoops weer lachen. ‘Ik hoop dat ik gauw weer kan spelen, maar het zal hard vechten worden voor m‘n plekkie.‘

Als het aan de kitesurfende voetballer ligt, is het einde van zijn kortstondige hobby nog niet in zicht. Ook al zou moeder Knoops liever zien dat haar zoon de vlieger aan de wilgen hangt.

‘Ik heb de schrik goed te pakken. Net begonnen en nu al zo‘n crash. Maar het was gewoon domme pech. Zoals ik er nu tegenaan kijk, pak ik het kitesurfen wel weer op. Sport zit in m‘n leven en het ligt niet in mijn karakter om op te geven. Dit was een wijze les waar ik veel van heb geleerd. Zo moet ik het maar zien.‘

Bron:
www.destentor.nl

http://www.destentor.nl/regioportal/STN/1,1478,12555-SportZwolle-Regionieuws!Sport!Regiosport__2362558_,00.html
ErikB

Antwoord #1 Oktober 02, 2004, 08:25:19
edit2Rapporteer  
200 meter en dan van alles tegen komen rotsen , prikeldraad,
gevaarlijke obstakels.

En dan gewoon stug die bar vast blijven houden.

Knap hoor ???
Naish........what else???

Antwoord #2 Oktober 02, 2004, 08:54:10
edit2Rapporteer  
29 SEPTEMBER 2004 - ZWOLLE/DRONTEN - Wanneer een amateurvoetballer bij een doordeweeks potje zaalvoetbal geblesseerd raakt, is dat amper nieuws. Gebeurt zo vaak. Maar een speler die kitesurfen als hobby heeft en zich daarbij verwondt? Dat is niet alledaags.

Er stijgen op schiphol per dag meer dan 1000 vliegtuigen met succes op, dit hoor je nooit, totdat er 1 land in de bijlmer!
ed
Gast
Antwoord #3 Oktober 02, 2004, 08:57:14
edit2Rapporteer  
1-Hoe kom je nou, voordat je de safety vast hebt, al "vast" te zitten aan je kite?

2-Ik heb het nooit zo op dat "even overnemen", als je toch met z'n tween bent kun je toch beter even landen denk ik.

3-"Safetykoord aan m'n arm", kom op man je voetbalt toch ook niet op sandalen!

Natuurlijk is het niet leuk wat er gebeurt is, en is het achteraf makkelijk praten over dingen die fout gaan. Toch denk ik dat ook hier weer iemand te licht heeft nagedacht over alles en zo een deel van de risico's uit 't oog is verloren. Vliegertje overnemen, safety niet goed gebruiken niet echt het juiste gedrag, zeker niet voor een beginner.
Snap trouwens niet wat de nieuwswaarde hiervan is. Behalve dan dat er weer iemand verantwoordelijk is voor "slecht kiteboard nieuws".
Fijne kerel die Knoops.
Ben van mening dat het hier niet om een ongeluk gaat maar gewoon een opsomming van wat onverantwoordelijke zaken. Daar sta je dan met je "cursus om zich de basisregels van het ‘surfen met een vlieger‘ eigen te maken".
Naish........what else???

Antwoord #4 Oktober 02, 2004, 09:08:25
edit2Rapporteer  
Het enthousiasme en de kick van het kiteboarden doet vele de gevaren en de risco's vergeten!!!!!!!!!!!!
Routine doet vele de gevaren en de risco's vergeten!!!!!!!!!!!!
bartb
Gast
Antwoord #5 Oktober 02, 2004, 09:27:45
edit2Rapporteer  
lijkt me een vorm van je prioriteiten beetje erg verkeerd stellen, nog ff en dan mag daar ook al niemand meer kiten... gebruik voortaan ff je veiligheidssysteem, als je tenminste weet hoe dat werkt !!! :'( :'(

Greetz.

Bart
Japairman

Antwoord #6 Oktober 02, 2004, 10:17:47
edit2Rapporteer  
Of crash je kite!!!!!!

Als je nog niet kan vliegeren ga dan ook nog niet met een grote kite kiten!!!!!!!

Wat een sukkels niet alleen knoop maar ook zen maat die het hem wel ff zou leren. >Sad
Joost--

Geen avatar

Antwoord #7 Oktober 02, 2004, 10:32:28
edit2Rapporteer  
1-Hoe kom je nou, voordat je de safety vast hebt, al "vast" te zitten aan je kite?

2-Ik heb het nooit zo op dat "even overnemen", als je toch met z'n tween bent kun je toch beter even landen denk ik.

3-"Safetykoord aan m'n arm", kom op man je voetbalt toch ook niet op sandalen!

Natuurlijk is het niet leuk wat er gebeurt is, en is het achteraf makkelijk praten over dingen die fout gaan. Toch denk ik dat ook hier weer iemand te licht heeft nagedacht over alles en zo een deel van de risico's uit 't oog is verloren. Vliegertje overnemen, safety niet goed gebruiken niet echt het juiste gedrag, zeker niet voor een beginner.
Snap trouwens niet wat de nieuwswaarde hiervan is. Behalve dan dat er weer iemand verantwoordelijk is voor "slecht kiteboard nieuws".
Fijne kerel die Knoops.
Ben van mening dat het hier niet om een ongeluk gaat maar gewoon een opsomming van wat onverantwoordelijke zaken. Daar sta je dan met je "cursus om zich de basisregels van het ‘surfen met een vlieger‘ eigen te maken".
1 idd
2 ik kite altijd met 2 personen en gaat perfect. eerste safety overtgeven, dan houd de nieuwe de bar vast. en maakt de ander hem aan je vast. werkt perfect, als je bijde kan vliegeren. dus de vlieger moet ff rustig boven je hoofd hangen ofzo, zo dat je wijnig trekkracht heb
denniSS fuel
Gast
Antwoord #8 Oktober 02, 2004, 10:37:37
edit2Rapporteer  
typisch geval van een beetje JAMMER !!!!!!!!!!!!!
billy
Gast
Antwoord #9 Oktober 02, 2004, 11:15:05
edit2Rapporteer  
en bedankt hé Knoops.

Ga voortaan gewoon voetballen
dimitri
Gast
Antwoord #10 Oktober 02, 2004, 11:34:44
edit2Rapporteer  
Het enthousiasme en de kick van het kiteboarden doet vele de gevaren en de risco's vergeten!!!!!!!!!!!!
Routine doet vele de gevaren en de risco's vergeten!!!!!!!!!!!!

helemaal mee eens
men moet wel ff in het achterhoofd houden dat er net als bij vele andere sporten wel eens iets wat je niet verwacht fout kan gaan

en als kiter moet je zelf ook in de gate houden of je safety wel in orde is
joeblow
Gast
Antwoord #11 Oktober 02, 2004, 23:59:11
edit2Rapporteer  
Ook ik ben een beginnende kiter, maar iedere keer dat ik het gevoel heb dat ik de situatie niet meer in de hand heb geef ik mijn slingshot surefire knop een tik en kan ik (na wat geklooi met lijnen etc.) weer lekker opnieuw beginnen.....  Ik heb trouwens bij mijn lessen direct geleerd altijd EERST de leash om m'n pols te doen voordat ik de kite overnam (samen met iemand anders lessen). Het klinkt hier alsof deze kerel al ingehaakt was en de leash er los bij hing...  anders was zijn maat toch ook meegegaan?
loki01
Gast
Antwoord #12 Oktober 03, 2004, 14:27:18
edit2Rapporteer  
het kan zijn dat zijn maat hem al los hat en hem over wilde geven.
maar je kan hem ook vast houden.
maar je kan toch ook zonder safty je qr gebruiken??
je moet allen je kite gaan zoeken.
maar het scheelt wel heel wat pijn.
als ik mag kiezen tussen niet meer lopen of kite zoeken kies ik voor kite zoeken. maar het kan aan mij liggen Grin
Jeroen

Antwoord #13 Oktober 03, 2004, 16:40:10
edit2Rapporteer  
Opnieuw iemand die een lesje heeft geleerd.  Spijtig genoeg wel the hard way.  GELUKZAK.

We moeten nu toch wel weten hoe je veilig met je materiaal omspringt.

Better Safe Than Sorry
Kitebabe_89
Gast
Antwoord #14 Oktober 03, 2004, 20:31:26
edit2Rapporteer  
ik vin het zo... apart... aj alleen je safety nog vast hebt...
je bar niet.. valt je kite toch uit de lucht?
of ben ik nou zo... zo... zo... njah..

heel apart ???
WaZuP

Antwoord #15 Oktober 03, 2004, 21:29:41
edit2Rapporteer  
1 idd
2 ik kite altijd met 2 personen en gaat perfect. eerste safety overtgeven, dan houd de nieuwe de bar vast. en maakt de ander hem aan je vast. werkt perfect, als je bijde kan vliegeren. dus de vlieger moet ff rustig boven je hoofd hangen ofzo, zo dat je wijnig trekkracht heb

Joost 86 dit is nu niet slim wat je  doent (je kite boven je zodat ie weinig trekt)

Dit geld voor bina alle situaties als je stilstaat in ondiep water of op land of je loopt met je kite moet je hem altijd in een hoek van 45graden of lager houden

Want wat doe jij als je maat net de safty losmaakt om bij jou aan te doen en er komt een dikke windvlaag dan gaat jou maat er achter aan zonder safty.

als je je kite laag hebt heb je dus al de 30 meter lijn van je kite waar als het goed is geen obsakels zijn. En je moet met zijn 2en gewoon effe de kite landen want als je op een moment overpowerd bent kan dit niet meer goed gaan

verder vind ik het triest dat mensen niet eerst leren vliegeren en dan voorzichtig met een niet te grote kite met weing wind aan dat ding leren wennen.

Als hij 200 meter word meegesleurd betekent het maar een ding:
te weing ervaring en te grote kite met te veel wind
Japairman

Antwoord #16 Oktober 03, 2004, 21:40:14
edit2Rapporteer  
betekent dat tie gewoon niet kan sturen anders crash je nem wel.
ARC-Rider

Antwoord #17 Oktober 03, 2004, 21:43:41
edit2Rapporteer  
Ik ga er vanuit dat er wat journalistieke onjuistheden in zitten. (stuk geschreven door iemand die niets van kiten afweet).

Verder vind ik de reacties van de mensen een beetje jammer. Doe toch niet zo negatief over meneer knoop, hij kon er toch ook niets aan doen.....

Hij heeft in ieder geval nog les genomen, dat kunnen veel mensen niet zeggen denk ik.
Japairman

Antwoord #18 Oktober 03, 2004, 21:50:55
edit2Rapporteer  
Als deze meneer had opgelet tijdens zijn les (of gebeurde het tijdens de les) dan wist tie ook hoe jezelf te bevrijden en hoe te sturen.
AnalogePixel

Antwoord #19 Oktober 03, 2004, 22:41:26
edit2Rapporteer  
200 meter en dan van alles tegen komen rotsen , prikeldraad,
gevaarlijke obstakels.

En dan gewoon stug die bar vast blijven houden.

Knap hoor ???

Volgens mij kan jij niet goed lezen.... Shocked
Tjarlie

Geen avatar

Antwoord #20 Oktober 04, 2004, 10:28:47
edit2Rapporteer  
Als deze meneer had opgelet tijdens zijn les (of gebeurde het tijdens de les) dan wist tie ook hoe jezelf te bevrijden en hoe te sturen.
Ik weet niet waar jij les gehad hebt... maar ik heb de meeste van de veiligheidszaken geleerd door veel op forums en kite-sites te lezen en met andere kiters er over praten... Ik heb het in ieder geval NIET geleerd tijdens les. Niet alle scholen gaan even netjes om met het leren van veiligheids- en kiteregels... En als je net begint maak je nog wel eens een 'beginnersfout', zoals het vergeten dat je echt eerst de veiligheidsleash om moet doen en dan de vlieger pas overpakken! Helaas worden dit soort dingen bij kiten direct afgestraft...
Tuurlijk is het dom, maar een beginner heeft niet de ervaring om altijd alles precies goed te doen en om in een stress-situatie de juiste keuze te maken [zoals het crashen van de vlieger] Maar het is gelukkig goed afgelopen!
rimmert
Gast
Antwoord #21 Oktober 04, 2004, 10:33:26
edit2Rapporteer  
Gaan we voortaan altijd zo reageren op berichten over ongelukken...  >Sad
Ik ga er van uit dat die gozer wist wat hij deed (heeft les gehad), maar omdat hij een beginner is niet helemaal besefte wat er gebeurde.

Als het een bekende 'kitehighganger' was geweest waren de berichten meer zo van: 'he, geluk gehad man', 'zwaar klote, maar beterschap', 'kan gebeuren'.

Beetje respect voor andere kiters graag!
KiteDemon

Antwoord #22 Oktober 04, 2004, 10:51:16
edit2Rapporteer  
.....het is een sport die niet voor iedereen is weggelegd....
Het belangerijkste is nog altijd je koppie erbij houden.....of je nou les hebt gehad of niet.
Weet waar je aan gaat beginnen of waar je mee bezig bent.
Het is te hopen dat hij ervan heeft geleerd want anders gaat hij een pijnlijke en gevaarlijke kitecarriere tegemoet.

Suc6 met het herstel en volgende keer beter opletten.
kentyman

Antwoord #23 Oktober 04, 2004, 11:28:34
edit2Rapporteer  
1) k ben blij dat Knoops nog leeft en geen permanente beschadigingen heeft opgelopen

2) ik denk dat Knoops in 't vervolg beter op z'n safety gaat letten (dat zouden meer mensen moeten doen!)

3) weinig mensen hebben zo'n ding maar een safety-knife is best handig om bij je te hebben: zo'n lijnen-doorsnij-mesje wat je aan je trapeze kunt knutselen. Als je safety dan niet werkt of de lijnen zitten om je nek gedraaid ofzo (brrrrrr), dan kun je met 1 zwiep al je lijnen doorsnijden... Je moet dan wel nieuwe lijnen kopen maar da's toch beter dan dood of gehandicapt...
beast
Gast
Antwoord #24 Oktober 05, 2004, 19:58:39
edit2Rapporteer  
Waarom nou zo negatief. Alsof de rest nog nooit iets doms heeft gedaan met kiten. Ik vind juist dat als iemand dit doorgeeft dat juist positief, dan hoeft de rest die fout niet meer te maken.

En al die mensen die het zo goed weten hoe het moet, zijn dus zelf ook in die situatie geweest denk ik dan, maar daar hoor je ze niet over. Beter deze topic uitbreiden met iedereen zijn domste kitefout!

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.