Meerwaarde oefenkite en vraagje over het échte werk/materiaal

BBX

Berichten: 8
Augustus 25, 2011, 21:45:09
edit2Rapporteer  
Hallo,

Na jaren van wakeboarden ben ik in 2005 verhuist richting Nijkerk, nu kom ik regelmatig op strand Horst en na wat verhalen van een oud collega leek het me super om te gaan kiten. Échter na wat info opgezocht te hebben en de niet onvermijdelijke filmpjes van mensen die zelf het wolkendek gaan inspecteren sloop ook de angst erin. Wind was in mijn ogen een factor die je nooit volledig onder controle kan krijgen. Maarja,, iedere keer de auto pakken en 30km rijden om ff te wakeboarden doe je ook niet snel..

Dus, met de zomer bijna ten einde en vriend die het ook wil gaan doen zitten we heel het internet af te struinen naar informatie.

Het liefst kopen we in beginsel samen 1 set om het te leren, nu scheelt ons gewicht 20kg, de vraag is dan ook hoe groot dit probleem is, (80,100kg)

Ook gaan we morgen even bij telstar kijken om een oefenkite te kopen, maar is dit ook echt handig.
Ik zag al dat deze maar 2 lijnen heeft, en zaken als releasen, en het van je af en naar je toe bewegen van de (handle bar?) oefenen kan hiermee ook niet. Heeft het een meerwaarde om dit te kopen of kunnen we beter direct een kiteset kopen?
(Powerkite:http://www.telstarsurf.nl/kitesurf/powerkite/6136/peter-lynn-vibe-ii-2-lijns)


Tot slot een vraag over de kite die we voor het echte werk willen aanschaffen, we hebben een Wainman Hawaii Boss op het oog.
(http://www.oceanextremesports.com/kiteboarding-gear/kiteboarding-kites/wainman-hawaii-boss-12m.html)

Zijn er mensen hier bekend met dit merk en is het redelijk sterk?  (Er staat ook iets over LE Reinforcement's, weet iemand wat dit is?

Hoe zit het met het niveau van de lessen die je bij Telstar kan volgen, op de prijs na lijkt het een goed lespakket.
Dat was het vragenlijstje Smiley Morgen gaan we meteen even kijken of er nog mensen aan het kiten zijn op strand Horst, ben benieuwd!

Grtzz

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Augustus 25, 2011, 21:55:13
edit2Rapporteer  
Neem eerst les, ga dan pas wat kopen. Kun je meteen alle vragen ook aan je instructeur stellen.
Oefenkite heb je niet nodig als je les hebt genomen en je MOET lesnemen, dus die heb je niet nodig punt.
Samen 1 set kan best, maar na een paar keer wil je toch ieder een eigen set.
Wainman zijn wavekites, er zijn geen waves op Horst, dus niet de beste keus.
Gixxer

Berichten: 392
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #2 Augustus 25, 2011, 22:19:29
edit2Rapporteer  
Helemaal eens met Karel,

Oeffenkites zijn leuk (in de les ook leuk mee gestoeid) maar daar ben je met een 2 uurtjes wel mee klaar.
Kiteles is een must, want je angst is niet geheel onterecht, de wind kan je erg verrassen.
Over de kitelessen bij telstar kan ik helaas niet zoveel zeggen want heb er nooit lest gehad , maar ook daar hebben ze instructeurs die gek zijn op kiten dus het zal vast goed komen.

Ik ben morgenavond ook op Horst dus kom even langs, ben te herkennen aan een set zarte bandits + zwarte slingshot diesel.

Check ook even:  Beginners - Strand Horst

Advies blijft wel eerst les nemen Wink
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #3 Augustus 25, 2011, 22:46:48
edit2Rapporteer  
Portemonnee voorlopig dichthouden, lessen nemen en kijken of je het leuk vindt. Soms kun je spullen bij een school huren, dat is de eerste keren na het lessen ook raadzaam. Zodra jullie het een beetje onder de knie hebben en echt door willen kun je hier (of bij je school, of  bij je nieuwe kitemaatjes) je vragen stellen over aan te schaffen materiaal. Samen een set kopen  lijkt logisch, maar wordt al heel snel lastig, verwacht ik.
Angst voor de wind is niet nodig, respect wel.
Stel je vooral 'leergierig' op. Veel mensen denken te snel alles zelf goed in te kunnen schatten, terwijl gevorderden andere adviezen (qua kitemaat etc.) geven. Zorg ook dat je NOOIT in je eentje gaat oefenen. Succes met jullie nieuwe verslaving.  ThumpsUp
BBX

Berichten: 8
Antwoord #4 Augustus 25, 2011, 23:20:56
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de tips Karel97, maargoed dat ik het even check wat dat board betreft Smiley

Hallo Gixxer.
Dat van die les was ik ook al snel uit  Nu heb ik eigenlijk morgenavond een afspraak, maar mocht je er vaker zijn dan lijkt het me super om eens te komen kijken.

En gebruikersnaam, het zal idd lastig worden, maar aangezien het nu nog te duur is om 2 goeie sets te kopen doen we het even zo, daarbij hebben we ook de inschatting gemaakt dat we het eerste setje wel niet lang heel zullen houden, dus zo delen we de schade.

Een eigen set zal waarschijnlijk pas aankomend jaar aan de orde zijn, ik hoop vooral nog voor de winter de kite onder de knie te krijgen.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #5 Augustus 26, 2011, 07:17:14
edit2Rapporteer  
@ BBX,

Waarom ga je er vanuit dat je het 1e setje niet lang heel zult houden? Als jij gewoon les neemt en de basis onder de knie hebt kan het lang aan hoor.

Oefenen doe je in het water en de kites van tegenwoordig kunnen wel tegen een stootje. Als ze op het water klappen (wat regelmatig gebeurd) is er niets aan de hand.

Met ze 2e 1 set kopen is tijdens de aankoop voordeliger, maar zoals iedereen al zegt word dit snel vervelend met ze 2e. Maar dat is natuurlijk aan jullie Smiley
Gixxer

Berichten: 392
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #6 Augustus 26, 2011, 07:49:04
edit2Rapporteer  
Hallo Gixxer.
Dat van die les was ik ook al snel uit  Nu heb ik eigenlijk morgenavond een afspraak, maar mocht je er vaker zijn dan lijkt het me super om eens te komen kijken.

Is er wind, ben ik op Horst Wink , see you around
BBX

Berichten: 8
Antwoord #7 Augustus 27, 2011, 10:49:23
edit2Rapporteer  
@ Micheal. Het ''leek'' me dat zo'n kite niet optimaal bestendig zou zijn tegen het gepruts van een beginner, deze info neem ik mee, het word  toch een nieuw setje dan,

En in de koude seizoenen spot ik kiters met een drysuit en van die schoentjes,  hoe goed houd een drysuit in combinatie met die schoenen je lichaam warm tijdens het kiten? En waar kan ik een goeie kopen, ik las ergens iets over bestellen in Engeland, kan alleen het topic niet terugvinden.



HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #8 Augustus 27, 2011, 20:15:19
edit2Rapporteer  
BBX,

Sorry dat ik een beetje cynisch over kom.
Heb jij (jullie)  geld te veel???

Je wil één setje met z'n 2en  kopen, maar voor je les kijk je al naar een drysuit....

GA NOU EERST EENS LES NEMEN!!!!!!!!...........dit is al drie keer aanbevolen..
(Sorry mods, anders komt de boodschap uberhaupt niet aan)

Jij bent een persoon die al OD't voor zijn verslaving goed en wel begonnen is.
Dit is dodelijk....

Over je vragen
- oefenkite.                   Die €100 spaar je uit, met 100 erbij heb je allebei je 1ste les te pakken.
- levensduur 1ste kite. Na je les gaat je 1ste kite zekker langer mee, je weet nm wat te doen.
                                    Je kite houdt het langer vol dan je botten, als je gaat prutsen...
- spullen kopen??        Na je 1ste les weet je of het z'n geld waard is. (winter gear)


Sterkte met je verslaving.
Grtz Frank
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #9 Augustus 27, 2011, 20:36:33
edit2Rapporteer  
Om nog even iedereen na te papegaaien: eerst les nemen, dan kijken naar een kite (of 2) en die kopen.

Drysuit is leuk als je voornamelijk boven het wateroppervlak bent. Ook in een drysuit krijg je het erg snel heel koud in de winter als je lang in het water bent. En als beginner ben je dat, dus tenzij je heel snel leert om te varen, gaat het te gevaarlijk zijn om in de winter te proberen.
BBX

Berichten: 8
Antwoord #10 Augustus 27, 2011, 20:50:17
edit2Rapporteer  
@ Frank

Rustig maar.. Als je een beetje had opgelet had je gelezen dat ik juist niet levensmoe ben en dus ook gewoon lessen ga volgen, ik heb in ieder geval nergens aangegeven dat ik dit niet ga doen.

Dat van die drysuit heeft niets te maken met het feit of ik levensmoe ben , en mijn persoon kan je al helemaal niet over oordelen.

Mijn dank is groot voor de antwoorden waar ik wel iets aan heb.

@DM2008
Bedankt voor je advies over de drysuit, was precies wat ik me afvroeg.

Deze zaken zijn me nu duidelijk, ik dank iedereen voor het advies.
Gixxer

Berichten: 392
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #11 Augustus 27, 2011, 21:21:29
edit2Rapporteer  
Gents, gents,

Take it easy.
BBX zit net zoals zovelen met veel vragen omtrent kiten en lijkt wel beslagen ten ijs te willen komen.
Wellicht stelt hij niet in ieders ogen de juiste vragen, maar dat ie ze stelt is toch alleen maar goed?

Ik begrijp de frustratie van Frank ook wel, er is nu een hele lichting mensen die om "mee te doen aan de trend "gaan kiten en alles en iedereen negeren.

Van die figuren die net kunnen varen en recht op je afkomen en niet eens denken aan stoppen... of van die mensen die als eerste keer met hun eigen materiaal het water op gaan.... en al het advies in de wind slaan.... 14m2 met 25 knwind met stoten van 32 en dan de safety aan de powerijnen hebben vastgemaakt ... en als je er dan wat van zegt nee dat hoort zo, waar bemoei je je mee.....
Maar laten we deze frustraties niet op BBX botvieren.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Augustus 28, 2011, 13:30:20
edit2Rapporteer  
BBX zit net zoals zovelen met veel vragen omtrent kiten en lijkt wel beslagen ten ijs te willen komen.
Wellicht stelt hij niet in ieders ogen de juiste vragen, maar dat ie ze stelt is toch alleen maar goed?


Mee eens, alhoewel we natuurlijk niet om het belang heen kunnen om beginners eerst te laten lessen

De topicstarter zegt veel wakeboard ervaring te hebben, wat enorm de leercurve zal bespoedigen!

Vanuit die optiek is het alvast verder kijken naar o.a. de juiste gear zeker niet verkeerd


Het liefst kopen we in beginsel samen 1 set om het te leren, nu scheelt ons gewicht 20kg, de vraag is dan ook hoe groot dit probleem is, (80,100kg)


20kg verschil is dik een kitemaat uit een quiver. Bijvoorbeeld als jullie een 9 & 7m hebben, dan zou de 100kg persoon met de 9m kunnen varen, terwijl diegene van 80kg al uit de voeten kan met de 7m. De grootte van de stappen van een quiver liggen helemaal aan het merk en type kite. Maar voor SLE en Delta kites zijn 12/9 en 10/7 vrij veel voorkomend, en werken ook goed in de regel.

Verwar dit niet met een kitemaat groter: een 9m bijvoorbeeld sluit nauw aan op een 10m. Als diegene van 100kg met de 10m prima kan varen, dan kan het zijn dat diegene van 80kg heel hard moet werken om niet van z'n rail afgetrokken te worden (= overpowered)

Ook gaan we morgen even bij telstar kijken om een oefenkite te kopen, maar is dit ook echt handig.
Ik zag al dat deze maar 2 lijnen heeft, en zaken als releasen, en het van je af en naar je toe bewegen van de (handle bar?) oefenen kan hiermee ook niet. Heeft het een meerwaarde om dit te kopen of kunnen we beter direct een kiteset kopen?
(Powerkite:https://www.telstarsurf.nl/kitesurf/powerkite/6136/peter-lynn-vibe-ii-2-lijns)


2 lijner is prima, hoewel je met een 4 lijner met bar (en dat zijn er niet veel) iets meer kan leren. Maar voor puur het gedrag leren kennen van een bestuurbare kite is een 2 lijner met bar absoluut een goede aankoop! Hoeft niet duur te zijn. Peter Lynn is eigenlijk al een high-end product binnen de softkites.
4 lijners worden meestal met handles geleverd, hetgeen totaal anders stuurt als met een bar. Dan is een 2 lijner echt beter.

Tot slot een vraag over de kite die we voor het echte werk willen aanschaffen, we hebben een Wainman Hawaii Boss op het oog.
(https://www.oceanextremesports.com/kiteboarding-gear/kiteboarding-kites/wainman-hawaii-boss-12m.html)

Zijn er mensen hier bekend met dit merk en is het redelijk sterk?  (Er staat ook iets over LE Reinforcement's, weet iemand wat dit is?


Wainman Rabbit kites zijn zeer goede wakestyle kites, hetgeen jij misschien ook voor ogen hebt met je wakeboardervaring Wink
Gelukkig zijn deze kites ook best geschikt voor de beginner (met wakeboardervaring is een dikke plus).
In de eerste jaren waren er nogal wat problemen met de sterkte van de LE, maar dat schijnt zover ik  na kan gaan opgelost te zijn. Als je nieuw koopt sowieso niet al te druk over maken, want dan heb je altijd garantie.


Wat wel erg belangrijk om te weten is dat Horst echt geen fijne plek is om te beginnen. Alleen met NO wind (correct me if I am wrong) is de wind daar niet supervlagerig. Een gevorderde kiter zal daar niet snel last van hebben, maar voor beginners is er niets zo frusterend als vlagerige wind. Dan lijkt het echt of niets wil lukken Wink
Dan is 30km rijden voor LIDO echt geen slecht idee...
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #13 Augustus 30, 2011, 14:56:48
edit2Rapporteer  
Trainingskite heb je in principe niet nodig als je een 3 daagse cursus neemt.
Anderzijds zal het je progressie wel versnellen, aangezien kitecontrole het key element is binnen het kitesurfen. (duh! Tongue)

Ik heb zelf een Ozone Uno als trainingskite. Ozone uno is een trainingskite met dezelfde eigenschappen: vier lijns, depower, bar. Goed om het vliegeren dus mee onder de knie te krijgen. Vlieger kost in Dld 199 euro. Hier in NL 50 duurder. Maar dat is kite only! Bar is namelijk duurder dan de kite. Dus dat wordt prijzig als je nog niet zeker weet of je met het vliegeren of kitesurfen wil doorgaan.

Ik had zelf de kite only gekocht en kon van een vriend een naish bar lenen. Niet hetzelfde merk maar beide vierlijns en dat werkt gewoon prima!
 
Later heb ik zelf een slingshot rpm gekocht en gebruik die bar dan op de ozone.
Een leuke manier om familie/vrienden of geinteresseerden ook even aan het vliegeren te laten snuffelen zonder de gevaren van een grote kite.

Zelf kan ik em eventueel nog gebruiken met schaatsen, snowboarden of landboarden als er stevige bries staat dus in combinatie met wat ik hierboven noemde is het voor mij persoonlijk absoluut geen weggegooid geld. Maar nogmaals het ligt natuurlijk aan je budget en wat je ergens voor over hebt. Als je de kosten deelt scheelt dat natuurlijk ook wat Wink
BBX

Berichten: 8
Antwoord #14 Januari 11, 2012, 19:20:28
edit2Rapporteer  
''Beetje'' late reactie maar ik reageer lekker toch!
Thanks voor de superduidelijke info die ik hier krijg van jullie, als eerste zal ik hier ff een verhaal neerzetten om de laatste maanden van mijn leven even te updaten.

Afgelopen september kreeg ik opeens een baan aangeboden die ik niet kon weigeren, 1 november ben ik hier begonnen en inmiddels gaat alles naar wens, ben hard aan het buffelen geweest de laatste maanden, om te beginnen is het altijd een moeilijke knoop als je lang bij een zelfde baas hebt gewerkt. (11 jaar in mijn geval). Zekerheid, werklocatie en leuke collega's achter je laten en niet weten wat ervoor terug komt is altijd lastig.
Gelukkig valt het vooralsnog mee, zelfs de reisafstand is ok. Maargoed, even niet meer gedacht aan kiten etc aantgezien ik er heel goed in ben om zaken uit mijn bovenkamer te verbannen als ze er niet inzitten. (dat maakt het wat minder ondraagelijk )

Nou voordat het blaartrekkend word, ben er weer en het gaat allemaal gebeuren, ga er nu wel alleen voor. De vriend met wie ik het samen ging doen is naar VS momenteel, de laatste keer dat hij ging bleef hij 4 jaar dus hoe het deze keer loopt.. Zijn vriendin zit daar en ik geef hem absoluut geen ongelijk om daar heen te vertrekken.

Zelf blijft het merk Ocean Rodeo me het meest aantrekken, weet niet  waarom, maar alleen al hoe ze hun product op de markt zetten is geweldig, website is top, materiaal is goed (i know alles is er in kwaliteit op vooruit gegaan) en niet te vergeten de ontzettend mooie youtube filmpjes waarin o.a. een les zit verwerkt voor beginners.

Tevens zal mijn locatie voorlopig niet Strand Horst worden op jullie advies, ben zelf 2 weken geleden bij Bloemendaal geweest en moet zeggen dat ik dat geen verkeerde locatie vind, verder lees ik me vooral in op dit forum om te kijken wat waar zit.
De lessen.. Tja zelf heb ik altijd het liefste persoonlijke les en geen groepsverband, tips zijn welkom in deze.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #15 Januari 11, 2012, 20:03:14
edit2Rapporteer  
Welcome back Smiley

Wat betreft lessen: er is op dit moment een actueel draadje over waarin onder meer de voor- en nadelen van prive en groepsverband worden besproken. Ik zou persoonlijk met 1 andere cursist les nemen omdat je dan het voordeel hebt van leren door te zien wat de ander goed/fout doet (je zit beiden op het zelfde niveau) + de ideale verdeling van je energie. In je uppie doe je poging na poging zonder veel rust. nja je kunt wel rust nemen natuurlijk maar je betaald niet voor niets dik voor je tijd en wil je er dus ook zoveel mogelijk rendement uithalen.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=42127.0

Wat betreft merk kite: ik denk dat de meeste merken wel prima beginner kites hebben. Kites waarin je ook nog lang genoeg kunt doorgroeien. Een voorkeur kan natuurlijk en OR is zeker geen verkeerd merk. Bij een eventuele aankoop kun je natuurlijk altijd testen of je verwachtingen worden waargemaakt. Van die mogelijkheid zou ik ook zeker gebruik maken als dat kan.


Succes!
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #16 Januari 23, 2012, 10:33:13
edit2Rapporteer  
BBX,
Heb je even een PM gestuurd :-) Wil zelf nog wel even een keertje lessen in Bloemendaal/Zandvoort dus misschien valt daar wat te regelen!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Januari 23, 2012, 14:43:57
edit2Rapporteer  
Als instructeur raadt ik ja absoluut aan om met minstens 1 en maximaal 2 anderen een les te volgen, je leert écht van een ander.(zn fouten/acties)
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #18 Januari 23, 2012, 16:26:14
edit2Rapporteer  
Ik heb met twee anderen gelest, en vond dit net iets te lang duren. Dit was op zee met redelijk wat stroming waardoor dingen als bodydraggen en weer 50 meter uit de kust gaan etc te lang duurde voor mijn gevoel.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Januari 23, 2012, 19:04:50
edit2Rapporteer  
tja, dan zijn het meer de omstandigheden dan het aantal studenten waardoor het niet ideaal is
Voor gedreven studenten met goede conditie is 2studenten totaal ideaal, voor minder gezonde mensen of minder gedreven is 3studenten totaal goed.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #20 Januari 23, 2012, 21:39:50
edit2Rapporteer  
1) een les nemen
2) nog een les nemen
3) als het dan lukt op het board te geraken en meer dan 100m te kiten en terug te komen over naar stap 4) indien niet terug naar 1)
4) overjaarsmateriaal of tweedehandsmateriaal kopen (tweedehands: oppompen en 10min wachten)
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #21 Januari 25, 2012, 10:22:20
edit2Rapporteer  
Na mijn tweede les kon ik 1% van die 100 meter op een board staan Wink Dan heb ik dus nog een hele les!!!!!
Ik vond het wel vervelend dat je zo lang moest wachten nadat je 2 keer had ge-bodydragged. Daarnaast zat er ook een petit meisje bij, kilootje of 60. Ook niet super ideaal. Wel leuk.. dat wel.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.