Helm gevaarlijker voor je nek?

Jelle

Augustus 12, 2005, 23:51:26
edit2Rapporteer  
Bij 2 kiteshops hadden ze geen grote maat helmen, dus ik heb er nog geen. Maar denkend nu aan de kiter die in oktober z'n nek brak, vraag ik me af of het wel veiliger is met helm. Als je in het water crasht met helm, komt er een grotere kracht op je nek. Omdat je meer water moet verplaatsen. Je kan er minder scherp in. Dus krijg je eerder nekletsel, wat dus dodelijk kan zijn.
Op het land beschermt een helm je schedel wel, dat is duidelijk. Maar je bent toch 95% van de tijd op het water.

Wat denken jullie?

Jelle
DaRipper

Antwoord #1 Augustus 13, 2005, 10:07:18
edit2Rapporteer  
Was je van plan een Duitse gevechtshelm uit WOII op te zetten?
kiteron

Geen avatar

Antwoord #2 Augustus 13, 2005, 10:09:39
edit2Rapporteer  
Neem een mooie Gath Helm.
Niet goedkoop, maar sluit wel heel netjes om je hoofd aan.

Kiteron
milamber
Gast
Antwoord #3 Augustus 13, 2005, 11:05:07
edit2Rapporteer  
grotere helm = meer waterverplaatsing = ook meer oppervlak om de kracht op te vangen = absorptie van een hoop kracht in de helm = het hele idee van een helm InLove
WIMPIII

Antwoord #4 Augustus 13, 2005, 11:33:02
edit2Rapporteer  
bovendien gebeuren 90% van de ongelukken met letsel op het land of in ondiep water. Dus zelfs als je geen leash gebruikt kan het geen kwaad een helm te dragen. Gevaarlijk voor je nek klinkt niet plausibel. Het extra gewicht lijkt mij te verwaarlozen, zo'n ding weegt niks.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 13, 2005, 12:55:56
edit2Rapporteer  
En aan alles zit een eind. Als de klap groot genoeg is helpt een helm ook niet meer. Ik heb een helmpje voor het wakeboarden, en daar zitten van die gaten in om de klap op het water te absorberen. Is bij die Gath helmen volgens mij ook.

Met mijn wakeboard ervaring kan ik je vertellen dat zonder helm op het water knallen erg pijnlijk voor je hoofd kan zijn, en met voel je het niet eens!

Tegen nekbreuk helpt alleen zo'n kraag die autocoureurs hebben tot zekere hoogte. Maarre, hoe wil je dan je kite boven je zien hangen?
Joost--

Geen avatar

Antwoord #6 Augustus 13, 2005, 13:48:06
edit2Rapporteer  
in theorie heeft jellesonja wel gelijk.  Je zal sneller afremmen door de helm omdat het een groter oppervlakte heeft. maar ik denk dat dit te verwaarlozen is. en dat een helm niet kwaad kan.
haaaanz
Gast
Antwoord #7 Augustus 13, 2005, 14:13:30
edit2Rapporteer  
pffffff ik vind zo'n ding alleen inde weg zitten, ik draag em dus nie...........
Jelle

Antwoord #8 Augustus 14, 2005, 11:29:14
edit2Rapporteer  
grotere helm = meer waterverplaatsing = ook meer oppervlak om de kracht op te vangen = absorptie van een hoop kracht in de helm = het hele idee van een helm InLove

Voor je schedel klopt dat, maar de kracht die je nek te verduren krijgt, wordt niet over een groter oppervlak verdeeld. De atlas en de draaier houden hetzelfde oppervlak, met een grotere klap als de helm je hoofd vergroot. Dus zwaarder voor je nek.
Tenzij de klap vertraagd wordt, geabsorbeerd? Ik weet het niet.
In ieder geval is het duidelijk dat het een kleine, geen oorlogshelm moet zijn. En die tip van die met de gaten is ook goed.
Dank tot zover.

- Jelle
Petteflat

Antwoord #9 Augustus 14, 2005, 11:55:49
edit2Rapporteer  
Op kiteforum.com staan een aantal goede threads over helmen, de risico's van een helm, wat een goede helm is, en wanneer de helm vervangen moet worden. Missch daar ff zoeken?
b.v.o

Antwoord #10 Augustus 15, 2005, 20:20:09
edit2Rapporteer  
iki heb gister me board nog tegen me kop gehad door me board leash nou heb ik nog steeds koppijn en een bult
Brenkie

Antwoord #11 Augustus 15, 2005, 20:33:13
edit2Rapporteer  
Dumpen die leash b.v.o., ik werd geregeld gedrieendeeld....  ThumpDown.
Ik vaar nu een maandje zonder leash en ben er erg blij mee.
Dat kleine stukkie upwind is prima te doen!   (hangloose_kitesmiley)
b.v.o

Antwoord #12 Augustus 15, 2005, 20:36:27
edit2Rapporteer  
heb tijdje zondag leash gevaren nu 2x met, nou nooit meer!!!
wergrst
Gast
Antwoord #13 Augustus 15, 2005, 20:38:40
edit2Rapporteer  
dan mag je nog van geluk spreken
b.v.o

Antwoord #14 Augustus 15, 2005, 20:40:36
edit2Rapporteer  
nou die koppijn is niet zo fijn was na die klap nog een half uur duizelig en zag wazig
Joost--

Geen avatar

Antwoord #15 Augustus 15, 2005, 22:04:24
edit2Rapporteer  
ja levens gevaarlijk... als je knockout gaat kan het slecht aflopen.
Passie

Antwoord #16 Augustus 15, 2005, 22:09:10
edit2Rapporteer  
Ik draag ewoon een helm... Voor m'n ouders.. ben net 14..en voor mezelf.. Als 'r iets fout gaat.. je weet maar nooit toch?
wouterb

Antwoord #17 Augustus 15, 2005, 23:33:51
edit2Rapporteer  
Denk ook dat ut niet dragen eigenlijk gemakzucht is en dat ie 'in de weg' zit is eigenlijk ook een aangeleerd argument. Je went eraan lijkt mij.
Qua niveau (net-varen-niet-springen)en geen b-leach durf ik het nog aan zonder. Of zit ik nu ook nog in de onkenningsfase?
[OT] Beetje zelfde als die losers op hun scootertjes met 80 zonder helm, nou dan gaat je haar ook in de war hoor!( zeker als je afstapt met die snelheid)
~Dirk~

Antwoord #18 Augustus 16, 2005, 09:15:59
edit2Rapporteer  
Doen wat je zelf wilt, met helm is altijd beter maar er zijn ook redenen te bedenken om hem niet te dragen. Voor mij geldt; MET leash is MET helm, ik vaar dus zonder beide maar ook dan kan het natuurlijk nooit kwaad om een helm te dragen. Met snowboarden draag ik bijvoorbeeld altijd en helm omdat ik vaak off piste ga en je dan natuurlijk veel meer stenen ed. tegenkomt als op de piste. Je ziet dat  ook steeds meer mensen het zelfde gaan doen. Voor het kiten kan je natuurlijk ook een afweging maken om het soms wel te doen (bijv. als je over kickers vaart)
Maar het heeft ook vaak te maken met wat cool word gevonden en wat niet. Varen alle pro's altijd met een helm dan zal dat ook snel over worden genomen door de rest.
Blijft natuurlijk dat een helm altijd beter is maar ik kies voorlopig voor zonder
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.