Afgelopen zondagavond stond ik op het punt de Ouderkerkerplas in te stappen, toen twee
milieuagenten op mij af kwamen. Zij herinnerden mij eraan dat het er officieel verboden is te kiten, ook daar. Hoewel er verder alleen een windsurfer was, verlangden zij dat ik m'n spullen weer inpakte (om geen precedent te scheppen). (angry_kitesmiley) En aldus geschiedde. Helaas. (huilen_kitesmiley)
Ik heb het overheidsreglement er op na kunnen lezen dat zij bij zich hadden. In het algemeen bevat dit een verbod voor kitesurfen op een binnenwater, waarbij de mogelijkhied opengelaten wordt voor
overleg ten aanzien van opheffing van 't verbod. Zij waren niet onvriendelijk (en hebben een eventuele boete niet ter sprake gebracht), maar ik merkte dat één van hen sterk de indruk heeft dat kiten hoe dan ook gevaarlijk is: volgens regionaal nieuws was er in Egmond een kiter vanaf het strand over de duinen ìn het dorp gecrash; en volgens hemzelf is er een kiter vanaf zee in een appartementencomplex terechtgekomen, ergens aan de Spaanse kust. Hij heeft daar ook vaak genoeg ervaren dat door kiters voor anderen een gevaarlijke situatie dreigde te ontstaan of gecreëerd werd, in het water of op het strand.
Naast kennisgeving is nieuwsgierigheid reden voor dit bericht; ik heb geen duidelijk beeld van de stand van zaken van plaatselijk, regionaal en landelijk overleg tussen kiters (al of niet verenigd) en overheidsinstellingen aangaande kitespots.
Wie weet hier meer over?
Of, wie weet met wie ik hiervoor contact kan opnemen?
Daarnaast wil ik iedere kiter
vragen zichzelf rekenschap te (blijven) geven van de invloed van zijn/haar eigen handelen op de algemene opinie over kiten. Want als deze opinie meer overeenkomt met hoe wij tegen het kiten aankijken, is de kans groter dat de overheid concessies doet en wij allemaal kunnen blijven kiten.