Bill Hansen heeft eerder vastgesteld dat struts verantwoordelijk zijn voor een enorme dosis drag.
Vandaar dat vele merken, waaronder ook North en F-one in 2008 komen met ultra slanke struts om dit effect zo klein mogelijk te maken. Uiteindelijk wil je helemaal een struts zoals bij een windsurfzeil (zou een giek eenzelfde weerstand geven op een zeil als een strut op een kite?) Helaas kom je dan uit op zeillatten, die ondanks als je ze van Koolstof zou maken toch veel gewicht zullen toevoegen.
Toch begrijp ik niet dat ik, met 7 struts, die vermaledijde Rhino + nog ff w88 niet voorbij spuit, terwijl hij toch 9 struts in de lucht moet houden... Vermoedelijk EPO!
Het zijn er 8, waarvan de meeste 2 x 3 op nog geen meter van elkaar zitten op de wingtips, de plaatsen waar dus regelmatig een luchtstroom langs vloeit die niet parallel is aan de struts. Hierdoor zou je dus een mega hoeveelheid weerstand verwachten:
Rhino07 vs. bijv. Rebel07, kan ook een andere kite zijn
- diep profiel -> veel drag - vlak profiel -> weinig drag
- zware kite (2-pump systeem, 8 struts) - lichte kite (5 struts, lichte bouw)
De Rhino07 lazert door zijn enorme overgewicht bij 8kn wind of minder als een baksteen uit de lucht, terwijl je met 10kn zoveel power kunt genereren (met een 12m2) dat je goed kunt varen.
Verder accelereert de kite als geen enkele (ook 2008 kite, inclusief de Bandit) andere kite die ik ooit in mijn handen heb gehad. Bizar gewoon. De bar is echt een gaspedaal.
Tijdens het vliegen van bochten levert hij een bak extra power, wat ik ook nog niet eerder in een andere kite ben tegen gekomen, dit ondanks die 2 x 3 struts op de tips!?
M.a.w. een vat vol tegenstrijdigheden, die bij diverse speedwedstrijden vlak onder de Bandit zit(absolute snelheidsmonster aller tijden! En nee, dat is niet de reden dat ik er een heb gekocht
) Overigens accelereert de Bandit minder snel als de Rhino, heeft wel een soort gaspedaal gevoel bij power/depoweren, en genereert minder power bij het sturen van bochten. Dit is allemaal relatief tot de Rhino7, de Bandit is echt een ongelovelijke kite kwa prestaties, die dik in orde zijn.
De Rebel is een softe kite die razendsnel stuurt, maar geen bak power produceerd. Rond de 8 kn blijft hij wel in de lucht hangen, maar presteert lang niet zo goed als de Rhino of Bandit in het low-end.
Uiteraard Rudo mag je een keer aan mijn beide kites hangen om het zelf te ervaren, mits het eens gaat waaien en de temperatuur wat toeneemt.
(zijn er dan nog nadelen aan de Rhino7, als het zo'n goede kite is? Volmondig kan ik zeggen: JAZEKER)