Bill Hansen Dual Strut Hybrid

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
December 12, 2007, 21:11:07
edit2Rapporteer  
Dit vond ik op Kiteforum, die gasten zijn goed bezig!

"Hansen DS Dual Strut Hybrid

Our latest effort –
I had a chance to put our new 12m Dual Strut up in the air today in marginal winds. (mainly to tweak on the bridles and dial it in before riding with it).

I am very happy to report this could very likely be the kite that will meet our expectations.
Now we can put a few other trick items on it to further enhance it.

We’ll post an update as soon as we get it on the water.

Regards,
Hansen Sails R&D
John Bellacera "

Hier de hele shizzle:
http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2344137&highlight=bill+hansen+monostrut#top
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 December 12, 2007, 21:15:33
edit2Rapporteer  
C-quad met opblaasbare stokken dus eigenlijk
Wel grappig, hoe verder ze ontwikkelen, hoe dichterbij ze bij oudere vliegers komen Grin
globe

Berichten: 1143
Antwoord #2 December 12, 2007, 23:51:47
edit2Rapporteer  
Ben erg benieuwd hoe een kite met maar 2 struts zich gedraagt in high end omstandigheden. Er zal een hoop stabiliteit verloren gaan door het kleine aantal struts verwacht ik.

Verder is het concept uiteraard wel goed. Ik zie er wel een EVO/BANDIt in eigenlijk.
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #3 December 13, 2007, 00:06:33
edit2Rapporteer  
ze hebben ook een MONOSTRUT!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #4 December 13, 2007, 03:29:36
edit2Rapporteer  
volgens mij heel erg flat of niet?
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #5 December 13, 2007, 03:32:13
edit2Rapporteer  
ja, en schijnt nogal te klapperen. scheeld wel veel gewicht die struts minder. maarja als je er een lowwind machine van wilt maken.... volgens mij klapperd dat wel heel erg met 1 a 2 struts
randy-v

Geen avatar

Berichten: 47
Antwoord #6 December 13, 2007, 04:56:03
edit2Rapporteer  
als hij evenveel power heeft als een c-quad dan kan de maat heel klein blijven volgens mij

mijn c-quad 6.3 kan ik maar zolang houden als men c-shape 15
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 December 13, 2007, 15:43:35
edit2Rapporteer  
Idd. is de stijfheid waaraan meer struts meewerken van groot belang. Kijk maar naar de Rhino07 (met maar liefst 8 struts!) en de F-one Bandit. Bij beide kites vormt het frame van LE en struts een stevig en stijf geheel. Beide doen het goed in de low-end.

Die monostrut van Hansen had overigens vele zeillatten om de kite stabiel te krijgen.

Dat je met minder m2 ook veel power kan opbouwen bewees idd. Peter Lynn al met zijn C-Quads, en ook de broertjes Legaignoux met hun laatste ultraflat bow-kite. Maar beide kites hebben juist problemen met het vliegen van bochten door hun enorme vlakheid.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 December 13, 2007, 16:00:29
edit2Rapporteer  
Bill Hansen heeft eerder vastgesteld dat struts verantwoordelijk zijn voor een enorme dosis drag. Een directe verklaring voor de hoeveelheid drag (meer dan je op grond van het oppervlakte van het doek zou verwachten) had hij niet, maar hij gaat er bij deze ontwerpen oa van uit dat minder struts een enorme verbetering van de aerodynamische eigenschappen inhouden, vandaar de poging om vanuit een monostrut tot een ontwerp te komen met minimale struts. Als invalshoek voor het ontwikkelen vind ik dat heel interessant, beter dan de "We don't fix what's not broken" gedachte die je bij andere kite ontwikkelingen ziet.

De drag van de struts zou m.i. kunnen voortkomen uit de stand van de kite, die beweegt vaak niet recht in de richting van de luchtstroom, je ziet vaak dat kites iets omhoog wijzen, en daarmee staan de struts niet meer in één vlak met de luchtstroom.

Toch begrijp ik niet dat ik, met 7 struts, die vermaledijde Rhino + nog ff w88 niet voorbij spuit, terwijl hij toch 9 struts in de lucht moet houden... Vermoedelijk EPO!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 December 17, 2007, 06:17:26
edit2Rapporteer  
er is een filmpje van:
http://www.kiteforum.tv/index.php?option=com_videos&task=show&id=2074&Itemid=
John B vaart er op, gaat wel hard maar springt ongeveer net zo laf als ik (en da's niet best), zal aan de kite liggen, moet vast nog flink getuned worden
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 December 17, 2007, 18:49:55
edit2Rapporteer  
de TE vervormt tot halverwege de LE lijkt het?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 December 18, 2007, 15:38:08
edit2Rapporteer  
Bill Hansen heeft eerder vastgesteld dat struts verantwoordelijk zijn voor een enorme dosis drag.

Vandaar dat vele merken, waaronder ook North en F-one in 2008 komen met ultra slanke struts om dit effect zo klein mogelijk te maken. Uiteindelijk wil je helemaal een struts zoals bij een windsurfzeil (zou een giek eenzelfde weerstand geven op een zeil als een strut op een kite?) Helaas kom je dan uit op zeillatten, die ondanks als je ze van Koolstof zou maken toch veel gewicht zullen toevoegen.

Toch begrijp ik niet dat ik, met 7 struts, die vermaledijde Rhino + nog ff w88 niet voorbij spuit, terwijl hij toch 9 struts in de lucht moet houden... Vermoedelijk EPO!

 schater schater
Het zijn er 8, waarvan de meeste 2 x 3 op nog geen meter van elkaar zitten op de wingtips, de plaatsen waar dus regelmatig een luchtstroom langs vloeit die niet parallel is aan de struts. Hierdoor zou je dus een mega hoeveelheid weerstand verwachten:

Rhino07 vs.                                                            bijv. Rebel07, kan ook een andere kite zijn

- diep profiel -> veel drag                                         - vlak profiel -> weinig drag
- zware kite (2-pump systeem, 8 struts)                     - lichte kite (5 struts, lichte bouw)

De Rhino07 lazert door zijn enorme overgewicht bij 8kn wind of minder als een baksteen uit de lucht, terwijl je met 10kn zoveel power kunt genereren (met een 12m2) dat je goed kunt varen.
Verder accelereert de kite als geen enkele (ook 2008 kite, inclusief de Bandit) andere kite die ik ooit in mijn handen heb gehad. Bizar gewoon. De bar is echt een gaspedaal.
Tijdens het vliegen van bochten levert hij een bak extra power, wat ik ook nog niet eerder in een andere kite ben tegen gekomen, dit ondanks die 2 x 3 struts op de tips!?

M.a.w. een vat vol tegenstrijdigheden, die bij diverse speedwedstrijden vlak onder de Bandit zit(absolute snelheidsmonster aller tijden! En nee, dat is niet de reden dat ik er een heb gekocht  Cool) Overigens accelereert de Bandit minder snel als de Rhino, heeft wel een soort gaspedaal gevoel bij power/depoweren, en genereert minder power bij het sturen van bochten. Dit is allemaal relatief tot de Rhino7, de Bandit is echt een ongelovelijke kite kwa prestaties, die dik in orde zijn.

De Rebel is een softe kite die razendsnel stuurt, maar geen bak power produceerd. Rond de 8 kn blijft hij wel in de lucht hangen, maar presteert lang niet zo goed als de Rhino of Bandit in het low-end.

Uiteraard Rudo mag je een keer aan mijn beide kites hangen om het zelf te ervaren, mits het eens gaat waaien en de temperatuur wat toeneemt.  ThumpsUp

(zijn er dan nog nadelen aan de Rhino7, als het zo'n goede kite is? Volmondig kan ik zeggen: JAZEKER
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.