(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Ik zou niet weten waarom je dat niet zou kunnen doen. Maar je moet de titel ff veranderen want nu heb ik het idee dat je er een oude trekzak bij wilt nemen.. Maar je wilt nu wat anders en bent dat platte profiel en die pully's op de bar zat Ik heb dezelfde overstap gemaakt en zou niet meer terug willen.. Dus je bent eigenlijk op zoek naar een SLE kite met een C-profiel. De keuze is reuze: North Vegas/Gaastra Max/Liquid Force Hi-Fi/Advance Kondor/F-one Tribel2 of Bandit/Best Nemessis of Yarga/Eclipse Thruster/Naish complete serie/ enz enz enz Succes met de keuze
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
MINI-ME, niet om je tegen te spreken op het gebruik van het woord SLE. Maar jij bedoelt vast een soort C-kite met de depower potentieel en low-end van een SLE. De volgende kites die je noemt zijn echte C freestyle kites, die wel meer depower hebben als de modellen uit bijvoorbeeld 2005, maar lang niet in de buurt komen van een goede SLE vooral kwa low-end en depowerrange:
Vegas06/07 F-one Tribel2 Nemesis en Yarga Naish TorchII/III/IV, RavenII/III
@ Jasper, je kite met de kites met pulley's op de bar waardoor die kites heel anders varen. Wat MINI-ME zegt klopt wel degelijk, er zijn nu veel kites op de markt die meer de eigenschappen hebben waarom "C-shapes" nog steeds ongeevenaard in zijn.
Ik zou zeggen, ga eens onder een Torch of Vegas hangen, dan zul je het verschil direct merken. En gezien de kites die jij vaart zal dat een heel groot verschil zijn.
Hou er wel rekening mee dat als je een rasechte C-shape neemt in maatje 8, 9, 10, 12, 14 of 16m2, deze volledig overlapt met je huidige set. Jou set heeft nl. een enorm inzetbereik. De Cabrinha's hebben mede dankzij die pulley's aan de bar een enorm windbereik, waar de meeste "C-shape gevoel achtige SLE kites" nog steeds niet aan kunnen tippen.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
Gaastra Max, komt aardig in de buurt van depower van sle, gister stond ik met mn 60kg met een 8 te knallen, totaa lgeen probleem. Vegas zit je ook wel goed mee, net als idd de naish range.
Ik zou overigens gewoon een 2007 model kopen 2e hands of nieuw. Een vegas is moeilijk te krijgen denk ik, net als torch III. Gaastra Max 07 koop je voor een appel en een ei in de shop.
2e hands is ander verhaal ,daar kan je vegas 07 makkelijk krijgen
|
|
|
Ian
Berichten: 219
|
Waarom wil je er een C-shape bij? Heeft alleen zin als je je ergert aan typische bow eigenschappen als:
Teveel power als je 'unhooked' Ontbreken van een krachtloos' dood punt na een 'unhook' trick Indirect stuurgevoel in je bar Traag sturen Weinig kracht tijdens kiteloop
|
|
|
VincentC
Berichten: 2608
|
Probeer eens een Takoon Furia, feeling en eigenschappen van een c-shape met de depower en snelheid van een bowkite =)) Stonden ook tests van in in de KSM en Acces
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
Waarom wil je er een C-shape bij? Heeft alleen zin als je je ergert aan typische bow eigenschappen als:
Teveel power als je 'unhooked' Ontbreken van een krachtloos' dood punt na een 'unhook' trick Indirect stuurgevoel in je bar Traag sturen Weinig kracht tijdens kiteloop
Al die punten laten mij eerder afvragen: Waarom geen c-shape?
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
MINI-ME, niet om je tegen te spreken op het gebruik van het woord SLE. Maar jij bedoelt vast een soort C-kite met de depower potentieel en low-end van een SLE. De volgende kites die je noemt zijn echte C freestyle kites, die wel meer depower hebben als de modellen uit bijvoorbeeld 2005, maar lang niet in de buurt komen van een goede SLE vooral kwa low-end en depowerrange:
Vegas06/07 F-one Tribel2 Nemesis en Yarga Naish TorchII/III/IV, RavenII/III
@ Jasper, je kite met de kites met pulley's op de bar waardoor die kites heel anders varen. Wat MINI-ME zegt klopt wel degelijk, er zijn nu veel kites op de markt die meer de eigenschappen hebben waarom "C-shapes" nog steeds ongeevenaard in zijn.
Hou er wel rekening mee dat als je een rasechte C-shape neemt in maatje 8, 9, 10, 12, 14 of 16m2, deze volledig overlapt met je huidige set. Jou set heeft nl. een enorm inzetbereik. De Cabrinha's hebben mede dankzij die pulley's aan de bar een enorm windbereik, waar de meeste "C-shape gevoel achtige SLE kites" nog steeds niet aan kunnen tippen.
Nee dat bedoel ik niet... Ik bedoel zoals ik het geschreven heb. Die kites zijn allemaal SLE kites !!! De-power werking komt door "supported leading Edge" (SLE) Er bestaan dus bijna geen C-kites meer !!!!!!!!!!!!! Ook in de testmagazines vallen ze onder de SLE. Een kite met Plat profiel voorzien van bridel(toming) is Hybride bv Ozone BOW is een kite met het patent "BOW" (Cabrinha en EH kites) zie ook: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=25987.25De kites die ik dus opnoem hebben bijna max de-power en de Tribel2 is bijna te vergelijken met de de-power van een "Bow" Mijn SLE kite heeft een C-profiel en is voorzien van een bridel. Mijn 10m2 kan ik varen van 16 t/m 35+ knopen dus met de windrange van die SLE kites zit het wel goed en is dus niet te vergelijken met de oude C-kites. Mijn 10m2 SLE kite heeft dezelfde low-end als mijn oude 12m2 BOW (LF Assault) De SLE kites zijn sneller dan de BOW en kun je dus veel low-end uit halen door te sinussen. De de-power is bijna vergelijkbaar met een bow kite. SLE misschien 80% en echte bow voorzien van pully's misschien 90% de-power Dus gewoon testen, testen en dus ervaren Succes
|
|
|
big_ben_lair
Berichten: 795
|
Die kites zijn allemaal SLE kites !!! De-power werking komt door "supported leading Edge" (SLE) Er bestaan dus bijna geen C-kites meer !!!!!!!!!!!!!
even kompleet off topic, dat betekend dus dat elke C met een 5e lijn een SLE is........ on topic der zijn zoveel heerlijke C (achtige) kites te koop! Je moet jezelf eerst wel ff afvragen wat je er me wil doen.... big air en vegas is b.v. niet zo'n goeie combie
|
|
|
michiel v geel
Berichten: 3127
|
@ben
de vegas is erg geschikt voor bigair hoor je word namelijk recht naar boven gelift
ik denk niet dat elke c met een 5th en sle te noemen is omdat sle "supported leading Edge" betekend dat de le word ondersteund door bridle
ik denk wel dat je elke c met een 5th een hybride kan noemen aangezien ik mijn vegas nogsteeds met 4 lijnen kan vliegen
|
|
|
big_ben_lair
Berichten: 795
|
de vegas is erg geschikt voor bigair hoor je word namelijk recht naar boven gelift is de landing van de Vegas dan zoveel veranderd? ik weet niet zeker of het een 05 of 06 was, maar omhoog ging lekker maar met de landing heb ik een aantal bakstenen in gehaald omdat die minder snel uit de lucht vallen.........
|
|
|
michiel v geel
Berichten: 3127
|
de 07 is echt veranderd ivm de 06 hoor heerlijk voor bigair maar ook voor uitgehaakt freestyle en uitgehaakte golfrijden dit is met 14 knopen op mijn 10m dus redelijk underpowerd
|
|
|
VincentC
Berichten: 2608
|
Zelfde spot Michiel, ook weinig wind, C-shape uit 2006, 10m2... Tis niet de kite die het doet maar de rider, kijk maar naar filmpjes van 6 jaar terug met Lou Waiman
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
ik denk niet dat elke c met een 5th en sle te noemen is omdat sle "supported leading Edge" betekend dat de le word ondersteund door bridle
ik denk wel dat je elke c met een 5th een hybride kan noemen aangezien ik mijn vegas nogsteeds met 4 lijnen kan vliegen
De 5e lijn op een C kite is bedoelt voor safety en hulp bij herstarten en heeft dus niet de SLE functie. De LE wordt dus niet ondersteund. Zodra je dus met behulp van extra lijnen (tomin, bridel) op je LE je kite kan laten kantelen waardoor je de opwaartse kracht kan doseren dan kun je spreken we over een SLE. Bij de Tribel kun je dat goed zien
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Nee dat bedoel ik niet... Ik bedoel zoals ik het geschreven heb. Die kites zijn allemaal SLE kites !!! De-power werking komt door "supported leading Edge" (SLE) Er bestaan dus bijna geen C-kites meer !!!!!!!!!!!!! Ook in de testmagazines vallen ze onder de SLE. Vegas, Torch, Fuel, Tribal2, Gaastra max, allemaal kites die gewoon C-kites zijn met 4 of 5 lijnen direct aan de kite. Geen bridle, of support voor de leading edge. Dat magazines (zou niet weten welke) ze in de test meenemen als SLE vind ik persoonlijk belachelijk! Vaak worden ze een hybride genoemd omdat ze meer depower hebben omdat de voorlijnen bevestigingspunten hoger op de LE zitten als normaal. Heb je zelf al eens gevaren met een Tribal2? Ik vermoed van niet want de depower is zeker groot, maar lang niet zo groot als de gemiddelde SLE of Bow kite. Ik zou zeggen kijk naar de reactie van Morres: Waarom wil je er een C-shape bij? Heeft alleen zin als je je ergert aan typische bow eigenschappen als:
Teveel power als je 'unhooked' Ontbreken van een krachtloos' dood punt na een 'unhook' trick Indirect stuurgevoel in je bar Traag sturen Weinig kracht tijdens kiteloop
Al die punten laten mij eerder afvragen: Waarom geen c-shape? Sommige SLE's komen steeds dichter in de buurt, maar de C-shape telt nog steeds mee vanwege de superioriteit in deze eigenschappen. Idd. heb je nu ook een Gaastra jeckell, en de Best Nemesis wat C-shapes zijn waar een bridle (SLE) aan gemaakt is om zo meer depower te krijgen. Bovengenoemde C-kites hebben dat niet. En deze kites zijn niet zo goed in het low-end als een vergelijkbare andere high-depowerkite (zoals SLE/Bow/Foil/Delta shape,..) Er komen nu zo vreselijk veel verschillende soorten, en vooral crossovers op de markt dat je niet meer kunt spreken van een C-shape, hybride, SLE/BOW. Nu heb je ook al de V-bridle van North en F-one.....het wordt steeds lastiger om de kites in hokjes te stoppen. Maar de SLE die zo vaart als een C-shape ben ik nog niet tegen gekomen. En ik heb al onder aardig wat 08 kites gehangen, waaronder ook de Takoon Furia. Lekkere kite, maar zeker niet zo goed als een goede C-kite voor freestyle.
|
|
|
Lauw
Administrator
Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
|
als je de term SLE letterlijk neemt dan zijn de echte C-shapes op een hand te tellen. Veel van die bovenstaande c-shape kites worden ondersteund door een 5th line of een variant daarop. ZOnder deze 5th zijn ze niet goed te vliegen. Maw: de leading egde wordt gesupport door de 5de lijn.. Tja tis maar net hoe je het bekijkt
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ik vond mn Max wel als c-shape doen voelen, heb daarvoor alleen maar c-kites gehad.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
als je de term SLE letterlijk neemt dan zijn de echte C-shapes op een hand te tellen. Veel van die bovenstaande c-shape kites worden ondersteund door een 5th line of een variant daarop. ZOnder deze 5th zijn ze niet goed te vliegen. Maw: de leading egde wordt gesupport door de 5de lijn.. Tja tis maar net hoe je het bekijkt Dan blijft alleen de Fuel over? Dat is de enige nog die 4 lijns goed te vliegen is. Vegas de laatste in 05 (al met minder prestaties als met 5th) Maar het gaat om de eigenschappen. @ Morres, de Max was toch een soort van Vegas? Of is die nu ook uitgerust met een bridle?
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
morres heeft geen bridle, de pigtails van de powerlines hebben dus 1 bevestigingspunt op de kite. de 5th heeft een y-splitsing naar de LE toe, maar de 5th staat niet onder spanning bij het kiten..
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
In 2006 heeft Cabrinha nog een laatste serie C-shape's uitgebracht. Contra (lichtweergebeuren), een t.o.v. van de vorige jaren sterk verbeterde CO2 en de vervanger voor de Nitro: de Revolver. Alledrie rasechte C-shapes en uitgerust met een 5 lijnsbar. Ikzelf ben begonnen met C-shape ( CO2 en later Nitro's) en vaar nu hoofdzakelijk de 14m Revolver. Voor mij een heerlijke kite. De 5e splitst zich zo'n 2 meter voor de vlieger op in 2'en. Je kunt de 5e op verschillende knoopjes aansluiten wat de vaar/vliegeigenschappen van deze vlieger enorm beïnvloed. Op het laatste knoopje doet de 5e tijdens het varen helemaal noppes / nada en heb je dus gewoon een ouderwetse 4 lijner. ( 5e is dan alleen safety en herstarten) Door de 5e iets strakker te zetten krijg je een soort van SLE en geeft de vlieger ( vooral t.o.v. de Nitro) een enorm bereik: ik vaar de 14 lekker vanaf zo'n 14 knp en ga door tot in de 20!! Jammer dat in Europa van de Revolver alleen de 14 en 12 meter is uitgebracht: ik zou de 10 er zo bijkopen, afgezien het feit dat ( naar mijn persoonlijke ervaring) de aftersales van Cabrinha ZWAAR WAARDELOOS ZIJN. http://access.soulonline.nl/index.php?page=leesvoerdetails&CID=299
|
|
|
piede
Berichten: 1689
|
Om je grenzen te verleggen zou ik er zeker een C-shape bij kopen. Persoonlijk versta ik onder c shape alles wat geen Bow is, want ook al wordt de kite gesupported door extra lijnen, de shape is nog wel degelijk C. Een bow herken je gelijk in de lucht, dus alles wat geen bow is = c shape.
|
|
|
Jasper-Vonsee
Berichten: 11
|
Okee super bedankt allemaal!
Ik heb in jullie antwoorden vooral de vegas 07 gezien. Ik denk dat ik over 2 maanden met deze kite op het water te vinden ben;)
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
als je de term SLE letterlijk neemt dan zijn de echte C-shapes op een hand te tellen. Veel van die bovenstaande c-shape kites worden ondersteund door een 5th line of een variant daarop. ZOnder deze 5th zijn ze niet goed te vliegen. Maw: de leading egde wordt gesupport door de 5de lijn.. Tja tis maar net hoe je het bekijkt Dan blijft alleen de Fuel over? Dat is de enige nog die 4 lijns goed te vliegen is. Vegas de laatste in 05 (al met minder prestaties als met 5th) Maar het gaat om de eigenschappen. @ Morres, de Max was toch een soort van Vegas? Of is die nu ook uitgerust met een bridle? Dit klopt dus.... Je houdt inderdaad bijna alleen de FUEL over. Alle eerder genoemde kites zijn echt SLE/Hybride: @ Rhinobandit ik heb regelmatig met de Tribel2 gevaren. De de-power is mega en wanneer je de kite nog iets beter afstelt haal je er nog meer de-power uit! De LE wordt dusdanig ondersteund dat er per maat maar 1 bar/set lijnen op de kite gevaren kan worden. Op de foto is duidelijk te zien dat de Leading edge op 4 punten ondersteund wordt. Ook de Yarga/Kondor/nemessis/thruster/ worden op verschillende punten op de LE ondersteund
|
|
|
Joosdo
Berichten: 748
|
Waar ik slecht tegen kan is dat mensen het high-end bereik van hun kite zo overschatten. Heb je wel eens in strak gemeten 35 knopen een kite vast gehad en lekker gevaren.
Vaar ruim zes jaar, waarvan de eerste 4 alleen met c-shape: Airblast, Matrix etc en gister was ik nog even met een 9 turbo 2 in gemeten 33 knopen en vlagen naar de 39 knopen en dat is geen feest. Ben 85 kilo en kan aardig een kite eruit remmen met een board, maar dat heeft niks meer met kiten te maken.
Dus hoe fijn bereik ook is, iedere kite heeft een sweetspot, de ene een veel ruimere dan de andere, en een grotere veiligheidsmarge misschien maar de sweetspot is de wind waarin je de kite moet varen en niet erbuiten mijns inziens.
Mzzl Joost
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Waar ik slecht tegen kan is dat mensen het high-end bereik van hun kite zo overschatten. Heb je wel eens in strak gemeten 35 knopen een kite vast gehad en lekker gevaren. Helemaal mee eens. Mijn Rebel07 9m2 heb ik in 32kn gem. met uitschieters boven de 35kn eens gevaren. Theoretisch te doen, maar geloof me dat ik de bar moest bedienen alsof ik een olifant in een porcelijnkast was. Overigens hoor ik goede berichten over sommige 7m2 zoals de Fuel07, Bandit (7,5m2) en de Rebel08. @ MINI-ME: top dat je uit ervaring praat. Ik merk de laatste tijd dat hier veel mensen op het forum praten over kites waar ze nog nooit aan gehangen hebben, terwijl dat wel blijkt uit de tekst. De Tribal2 heeft echt een heel groot depowerbereik voor een rasechte freestyle C-shape. Zo kwam hij ook uit de test tegen de meest verkochte 2007 C-shape titanen vorig jaar in kb.de. Maar probeer eens hoogte te lopen met een 13m2 tribal met 13kn wind bijvoorbeeld. Dat lukt je niet, terwijl ik met mijn rhino 12m2 dat wel kan om maar een flat kite te noemen. Vrijwel alle freestyle kites blinken nooit uit in low-end, waardoor de depowerrange een stuk beperkter is als menig SLE. Door al die verschillende type kites die niet meer echt in een hokje te stoppen zijn maakt appels met appels vergelijken gewoon lastig. Weer ff ontopic: een SLE met vlakker profiel (hoe moet ik ze noemen?) die ik wel goed vond voor freestyle was de SS Rev. Ze worden steeds beter geschikt voor freestyle. Zelf niet gevaren, maar wel over gehoord en gezien: de nieuwe Cabrinha SWIII schijnt ook top te zijn voor freestyle, als je bij dat merk wilt blijven, maar wel een flink inzetbereik wilt hebben. Verder nodig ik iedereen uit om eens onder de nieuwe kite van F-one te gaan hangen wat betreft freestyle. Voor de rest zeg ik daar niets over
|
|
|