rhino 2007 traag sturen?

Jordi_1990

Berichten: 1021
Juni 20, 2008, 03:44:04
edit2Rapporteer  
hallo,

waarom stuurd mijn rhino 07 12 zo ontzettttend traag Huh ik heb een 2006 bar erop, zijn er soms 2 maten (brede en een smalle?).

krijg het gevoel alsof mn bar 10cm te kort is!

groeten Jordi,

oja ik heb hem op de voorste pigtails staan (stuurlijnen) maar dat moet voor de stuursnelheid niet uitmaken als het goed is (is meer voor bardruk volgens north)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juni 20, 2008, 03:56:59
edit2Rapporteer  
Ik heb die kite ook in die maat, maar wel met 2007 bar. Verschil met 2006 bar is er in principe niet ware dat er nu een sliding stopper opzit en een wel goedwerkende clamcleat.

Ik vlieg hem op de binnenste pigtails, maar wel de bar op de buitenste stand. North heeft maar 1 bar die je in de breedte kunt verstellen. De regel is dat je de grote kites tot en met 10m2 vliegt op de buitenste setting, vanaf 9m2 en kleiner op de binnenste.

De 12m2 Rhino zeker op de buitenste stand van de bar varen, want idd. is hij op de binnenste veels te traag. Springen en tricks zijn dan heel lastig te timen. Lijkt het wel een 16+m2 C kite. Ik maakte die fout weleens omdat ik ook een 9m2 op dezelfde bar voer.
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #2 Juni 20, 2008, 03:58:06
edit2Rapporteer  
hmm dan was t mischien wel doordat ik mijn stuurlijnen iets langer had gezet om wat depower te krijgen, was toch een redelijke windje deze avond, niet dat ik met slappe achterlijnen vloog hoor! (dat ie dan neit stuurd snap ik ook wel)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Juni 20, 2008, 04:02:16
edit2Rapporteer  
hmm dan was t mischien wel doordat ik mijn stuurlijnen iets langer had gezet om wat depower te krijgen, was toch een redelijke windje deze avond, niet dat ik met slappe achterlijnen vloog hoor! (dat ie dan neit stuurd snap ik ook wel)

Ik had met de 2007 bar ook een afstelfout in het begin. De trim is echt heel kritisch. Ik had te lange stuurlijnen waardoor de kite echt waardeloos vloog. Als hij goed is getrimd stalt hij niet in het low-end, reageert over het gehele verstelbereik van de clamcleat goed, behalve als hij echt helemaal ingetrokken wordt (bij 25kn of meer bij 75kg)
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #4 Juni 20, 2008, 04:04:39
edit2Rapporteer  
ok dan had ik de stuurlijnen duidelijk een knoopje te lang gezet op de leaderlijnen, ik had ze met mn 06 7m vegas op t laatste knoopje, met de rhino normaal op t een na laatste knoopje, das perfecto maar het woei zo hard vandaag.....

iig timing zat ik continue naast, en ver naast terwijl dat normaal wel goed gaat en sturen was echt belabberd traag
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juni 20, 2008, 04:49:49
edit2Rapporteer  
Zoals ik al aangaf is de R7 erg gevoelig voor afstelling. Typisch North ook om zo gevoelig te zijn. Mijn Vegassen 04 en 05 hadden dat ook altijd. 1 knoopje verstellen was gelijk problemen, niet lekker vliegen.
MarcusMakkum

Berichten: 41
Antwoord #6 Juni 20, 2008, 04:59:31
edit2Rapporteer  
hallo,

waarom stuurd mijn rhino 07 12 zo ontzettttend traag Huh ik heb een 2006 bar erop, zijn er soms 2 maten (brede en een smalle?).

krijg het gevoel alsof mn bar 10cm te kort is!

groeten Jordi,

oja ik heb hem op de voorste pigtails staan (stuurlijnen) maar dat moet voor de stuursnelheid niet uitmaken als het goed is (is meer voor bardruk volgens north)

Hallo Jordi,

De North bar van 2006  is wel degelijk smaller dan de 2007 en 2008 bar. Dus dat is zeker van invloed.
Je moet je ook afvragen of je niet sowieso een 2007 North bar nodig hebt vanwegen de langere depowerlijn op de 2007 bar. Met de 2006 bar kun je de Rhino 07 lang niet ver genoeg depowern als dat nodig is....

Verder de stuurlijnen op de achterste pigtail verhoogt absoluut ook de stuur- en draaisnelheid enorm.
Moet je zeker proberen...
Succes.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juni 20, 2008, 13:41:20
edit2Rapporteer  
Het scheelt heel weinig tussen de 2006 en 2007 bar. Ik heb ze naast elkaar gelegd op het strand. Het verschil tussen binnen en buitenkant is 10cm, dus dat merk je wel ontzettend.

2006 bar: 44/52cm
2007 bar: 47/56cm

Overigens is mijn ervaring juist dat hij sneller stuurt op de binnenste pigtail setting, al is dat verschil minimaal. Logisch ook als je er over nadenkt omdat je de stuuruitslag ietsje vergroot.

Ik ging er al vanuit dat hij de depowerlengte had vergroot. Ik vaar overigens mijn 2007 bar korter dan standaard (max 35cm depowerlengte)
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #8 Juni 20, 2008, 15:27:56
edit2Rapporteer  
Ik heb dus woensdag m'n r07 10m met 07 bar (18kn, 95 kg) voor het eerst in de lucht gehad en ik heb hetzelfde meegemaakt als Jordi. Slecht stuurgedrag, weinig power??? Volgens de vele fora heeft de 10 een mega windbereik maar daar heb ik dus niks van gemerkt. Na een nachie slapen en nadenken kwam het idee of de 5de lijn misschien te strak stond. Dus ga ik hier de volgende keer naar kijken. Vrees dat het veel afstelwerk gaat worden, tot ik hem zover heb.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juni 20, 2008, 15:39:45
edit2Rapporteer  
Ik heb dus woensdag m'n r07 10m met 07 bar (18kn, 95 kg) voor het eerst in de lucht gehad en ik heb hetzelfde meegemaakt als Jordi. Slecht stuurgedrag, weinig power??? Volgens de vele fora heeft de 10 een mega windbereik maar daar heb ik dus niks van gemerkt. Na een nachie slapen en nadenken kwam het idee of de 5de lijn misschien te strak stond. Dus ga ik hier de volgende keer naar kijken. Vrees dat het veel afstelwerk gaat worden, tot ik hem zover heb.

Had me ff aangesproken, ik was er ook. Ik had nl. mijn R7 op het strand liggen met een juist afgestelde bar. Had je ff kunnen proberen/vergelijken

de afstelling is kritisch. Naar wat ik mij kan herinerren moeten je stuurlijnen op de laatste knoop zetten. Maar wat ik van jullie beide hoor lijken ze wel veel te lang.

Jordi woont helemaal in het noorden helaas, maar Rocketman, spreek me volgende keer (zondag?) aan op playa, dan help ik je ff
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #10 Juni 20, 2008, 16:02:56
edit2Rapporteer  
Mic
Ik heb dus woensdag m'n r07 10m met 07 bar (18kn, 95 kg) voor het eerst in de lucht gehad en ik heb hetzelfde meegemaakt als Jordi. Slecht stuurgedrag, weinig power??? Volgens de vele fora heeft de 10 een mega windbereik maar daar heb ik dus niks van gemerkt. Na een nachie slapen en nadenken kwam het idee of de 5de lijn misschien te strak stond. Dus ga ik hier de volgende keer naar kijken. Vrees dat het veel afstelwerk gaat worden, tot ik hem zover heb.

Had me ff aangesproken, ik was er ook. Ik had nl. mijn R7 op het strand liggen met een juist afgestelde bar. Had je ff kunnen proberen/vergelijken

de afstelling is kritisch. Naar wat ik mij kan herinerren moeten je stuurlijnen op de laatste knoop zetten. Maar wat ik van jullie beide hoor lijken ze wel veel te lang.

Jordi woont helemaal in het noorden helaas, maar Rocketman, spreek me volgende keer (zondag?) aan op playa, dan help ik je ff

Michiel we hebben staan kletsen... ik was diegene die naar de slijtage van de katrolls op je bandit vroeg. Ik was die dag veel te blij om met m'n 14m torch the kunnen varen, was voor mij immers de eerste keer dit jaar, en ik dacht komt wel goed met m'n r07. Als ik er zondag ben spreek ik je zekers aan.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juni 20, 2008, 16:41:45
edit2Rapporteer  
Ha, bekend gezicht dus ThumpsUp

Nou, zondag gaat het flink los, zeker die 10m2 meenemen. Het is echt een superlekkere kite die een goede afstelling nodig heeft. De 5th lijn is ook erg kritisch. Je kunt thuis de bar uitrollen, en dan met de strap (clamcleat) zo ver mogelijk uit en de bar op maximale depower moeten alle 5 lijnen even lang zijn. Ook de 5th.

Standaard fabrieksaf staat hij verkeerd afgesteld, een slechte zaak was dat vorig jaar. Zowel de Rebel7, Vegas7 als de Rhino7 hadden nl. allen een andere bar afstelling nodig. Lastig als je twee types kite op een bar vloog zoals ik. Ik heb toen zelfs pigtails gemaakt om maar niet iedere keer die bar te hoeven veranderen. Want als het waait wil je z.s.m. het water op en wordt dat weleens vergeten met alle gevolgen van dien Tongue
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #12 Juni 21, 2008, 00:35:15
edit2Rapporteer  
Ha, bekend gezicht dus ThumpsUp

Nou, zondag gaat het flink los, zeker die 10m2 meenemen. Het is echt een superlekkere kite die een goede afstelling nodig heeft. De 5th lijn is ook erg kritisch. Je kunt thuis de bar uitrollen, en dan met de strap (clamcleat) zo ver mogelijk uit en de bar op maximale depower moeten alle 5 lijnen even lang zijn. Ook de 5th.

Standaard fabrieksaf staat hij verkeerd afgesteld, een slechte zaak was dat vorig jaar. Zowel de Rebel7, Vegas7 als de Rhino7 hadden nl. allen een andere bar afstelling nodig. Lastig als je twee types kite op een bar vloog zoals ik. Ik heb toen zelfs pigtails gemaakt om maar niet iedere keer die bar te hoeven veranderen. Want als het waait wil je z.s.m. het water op en wordt dat weleens vergeten met alle gevolgen van dien Tongue

en ja hoor, heb de lijnen net uitgelopen met "depowerstrap" open en bar op depower en nu komt het:
- vijfde korter dan de voorlijnen
- stuurlijnen bijna 30 cm langer dan voorlijnen
dus als je alles bij elkaar opteld is het bijna een wonder dat de kite üiberhaupt nog bestuurbaar
was. Heb dus alles bijgesteld en kijk benieuwd naar zondag. En dan weer het gedonder als ik m'n vegas 07 op dezelfde bar vliegen wil, maar ja North zegt "one flies all"
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juni 21, 2008, 01:23:44
edit2Rapporteer  
Zo, zeker die 5th lijn moet gelijk zijn aan de voorlijnen. Gewoon schroevendraaier of karabijnhaak erdoor en spannen. Dan moet alles strak staan. De stuurlijnen staan wel heel erg verkeerd lijkt het zo.

Daarom zijn die pigtails voor de voorlijnen zo lang en de stuurpigtails zo kort: de lijnen zijn allen even lang.

De stuurlijnen kun je eenvoudig inkorten door die floaters (zwarte schuimrubberen tubes om je stuurlijnen bij de bar naar boven te trekken. Dan zul je nog 3 knopen aan treffen.

Je hebt per stuurlijn 2 x 3 knoopjes die je kunt verstellen. Een voor de lijntrim en een om zo een andere instelling van je depowerlijnlengte te compenseren. Hier zitten groen, geel en een rode markering. Deze zitten normaal in de floaters.

Pak ook je manual van de bar erbij om het wat duidelijker te maken, daar staat het goed in. Heb je die niet, op de site van North kun je die eenvoudig downloaden ThumpsUp

Zo zie je maar hoe handig een forum is Grin
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #14 Juni 21, 2008, 01:32:37
edit2Rapporteer  
ja, ik heb de stuurlijnen op de kortste knopen gezet dus geel onder de floaters en de onderste knoop aan het andere eind. vijfde een knoop hoger, dus nu zit alles goed en alles ff met de kite checken. Verheug me al op zondag op playa.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juni 21, 2008, 01:42:49
edit2Rapporteer  
hmm, vreemd. De stuurlijnen staan bij mij op de bovenste knoop. Ik heb zelf mijn depowerlijn ingekort tot de groene stand, ook zo ingesteld onder de floaters.

Ik vind het bijzonder vreemd dat je 30cm over had, daar het max 15cm moet zijn. Pas op met launchen a.s. zondag, want als ik het zo hoor durf ik niet te garanderen dat het goed staat nu. In principe moet het wel als ALLE 5 de lijnen nu even lang zijn zoals ik het beschreven had.

Ik zou indien je depowerlijn fabriek af op lengte rood staat ingesteld ook onder de floaters zo instellen. En dan de stuurlijnen 1 knoopje korter hoe ze nu stonden. Dan oplaten, testen. Nog niet goed, weer inkorten. ALs je teveel in een keer doet kan de kite misschien stallen, of snoeihard gaan trekken. Zeker in stevige wind is voorzichtigheid gewenst.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #16 Juni 21, 2008, 03:48:39
edit2Rapporteer  
ik heb de bar 2e hands gekocht apart van de kite...
Als z'dag op playa bent kom ik van te voren ff bij je langs
hendrik@zwin

Berichten: 82
Antwoord #17 Juni 21, 2008, 18:23:48
edit2Rapporteer  
je bar lag helemaal aan de depower toen je je lijnen checkte , je moet em net op power leggen als je je checkt , ik heb ook een rhino 07 en heb men stuurlijnen op zen langst staan zodat hij wat meer vliegsnelheid heeft en niet gaat stallen in de low-end

filmpje van nort zelf waarin ze de bartrim uitleggen van de 06 bar

http://www.northkites.com/public/content/e139/e161/e271/e2193/content/index_ger.html?image_actual=1
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #18 Juni 23, 2008, 01:14:48
edit2Rapporteer  
vandaag op playa geweest, met een goed afgestelde kite: clamcleat groen, leader line groen, stuurlijn op de kortste stand gezet aan het einde van de leader lijn. 5e op de middelste knoop en werkte alles prima. Wat een lekkere kite.
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #19 Juni 27, 2008, 05:16:29
edit2Rapporteer  
kan een te hoge Y splitsing (waar de powerlijn splits in 2 powerlijnen en de 5th door t midden gaat) mischien zorgen voor een kite die makkelijk uit de lucht valt? mijne valt me iedere sessie wel 2 3 keer zo uit de lucht! is echt vervelend aan het worden! en stuursnelheid nah is nog steeds ruk maar wel beter met de stuurlijnen een knoopje strakeralhoewel hij nu wel weer makkelijk stallt!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #20 Juni 27, 2008, 14:10:41
edit2Rapporteer  
@ Jordi  Ik heb de R7 ook eerst met een 2006 bar gevaren. De kite komt totaal niet tot zijn recht. De kite heeft te weinig depower traag en zwaar sturen. Sinds ik met de orginele bar vaar heb ik een totaal andere kite in handen. Duss probeer een orginele bar te scoren.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #21 Juni 27, 2008, 17:28:17
edit2Rapporteer  
Jordi, echt sneu voor je. De mijne vliegt nu perfect, snel stuur gedrag, bijna krachtloos als ik de bar loslaat, en ik kon hem zekers houden tot een knoop of 28, misschien wel meer, want de vlagen verleden zondag waren soms toch behoorlijk.
Ben je wel eens op autoplaya, dan zou je m'n bar (2007) ff kunnen lenen en zien of er verbetering met jouw kite te halen is.
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #22 Juni 27, 2008, 18:32:42
edit2Rapporteer  
ik woon helemaal aan de andere kant van nederland helaas, maar bij deze dan gezocht een 2007 bar! voor weinig natuurlijk haha
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #23 Juni 27, 2008, 19:32:33
edit2Rapporteer  
Jordi, na zoveel afstelwerk, en ik heb dat ding thuis zeker vijf keer uitgelopen, staat ie helaas niet in de verkoop. Wink
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #24 Juni 28, 2008, 00:30:11
edit2Rapporteer  
achja, een tweedehands bar 25m lijnen bij een kiteboardshop kost 175 euro, ik vind dat wel erg veel voor een tweedehands barretje!

oja hij stuurd zo traag dat als ik hem kiteloop (neit dat ik daar een ster in ben, zijn mn eerste loops) hij meestal nog niet rond is als ik land! trage bak, flut kite op deze manier en ja al mn lijnen zijn even lang ThumpDown

met de vliegsneheid is opzich niks mis maar de bocht om wil hij gewoon echt niet
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.