In de 2007 waroo manual staat DUIDELIJK dat je de leash aan het lusje van de OH-shit handle moet doen en niet aan de ring. Het is mij niet duidelijk wat het verschil is. Het is trouwens verdomd lastig om met je kite in de lucht de leash met 1 hand aan het lusje te maken dat gaat veel makkelijker aan die ring.
In de manual staat trouwens ook duidelijk dat het het beste/veiligste is om de leash aan je stuurlijn/oh-shit te zetten. In de praktijk doet dit waarschijnlijk bijna niemand. Als het echt hard waait doe ik dit zelf wel.....
het verschil is zoals al eerder geschreven dat als je de leash aan de ring van de OSH vast maakt het klitteband moeilijk(er) los kan komen. (en je kunt je niet vergissen met de andere ring) dus daarom aan de lus van de OSH en het klitteband op "scherp" zetten of gewoon los maken voordat je los gaat!!
doe me leach eigelijk nooit aan dat ringetje... gewoon aan de chikken loop, hij heeft dan meer dan genoeg depower En als der Echt ECht strond aan de knikker zit...pak ik osh en gooi ik me kite wel los ik gebruik de stopper niet! die staat boven in vast(door het kaarts vet ) als je wel een stopper gebruikt houd die misschien nog teveel kracht ja
Had ik net een aantal kleine knoopjes doorgehakt en mijn keuze voor een kite beperkt tot de Cult, Convert en Waroo, maar dit brengt me wel aan het twijfelen over de Waroo :bummer:
Ik gebruik de stopper ook niet veel, zeker met harde wind wil ik gewoon snel de bar van me af kunnen duwen voor depower. Als ik releash heb je dan ook genoeg depower..die kite gaat met niet al te veel kracht richting het water....en gaat ieg niet loopen...want dat is pas link...
Als de rest los zit dan vliegt de hele bar naar de kite toe met alle lijnen eraan, behalve de lijn die je vasthebt aan de oh-shit-handle. Bij mijn 2007 bar zitten er overigens alleen oh shit handles aan de stuurlijnen, niet aan de powerlijnen.
zowiezo klopt de hele titel van de topic niet want de leash aan de depowerlijn bevestigd is helemaal geen safety! als je safety wilt maak je de leash aan de OSH vast.
ik heb vandaag veelvuldig de omgekeerde stopper gestest en ik kan je vertellen dat de dubbele depower dan prima werkt! ook kun je de stopper makkelijk met 1 hand omhoog duwen.
Tja...die 'oh shit handles' werken zo klote dat die safety in de praktijk gewoon aan de depowerlijn wordt vastgemaakt. Stilletjes gaat Best er dan denk ik vanuit dat je de kite maar moet lozen als er een lijn breekt en de kite gaat loopen. In geval van nood, wie weet dan nog die 'oh shit' te vinden met zijn duim door een gaatje 3 meter ver weg.
« Laatste verandering: Juli 25, 2008, 01:00:52 door Rudolf »
What safety systems are built into the ’08 Waroo? An ‘08 Waroo flown with any ‘08/’07 Best Bar has multiple redundant safety systems. First and foremost, pushing the bar away and forcing it to slide up to the trim strap will depower the kite to its depower limit. Unhooking the kite and dropping the bar when attached to the bypass leash ring will result in the same maximum depower state being achieved. Both back flying lines on the ‘08 and ‘07 bars are equipped with OSR handles. These can be used in conjunction with depowering the kite to completely flag the kite out to a powerless position. A leash can also be clipped to the webbing handles for use on the water. Note: clip only to the webbing handle; never clip directly into the stainless rings. Always ensure that the retaining Velcro is unfastened before clipping into webbing handles. Failure to do so may compromise the function of the safety system.
« Laatste verandering: Juli 24, 2008, 13:12:42 door spruce »
Ikdenk dat ik het maar gewoon aan de o shit doe.,Tijdelijke oplossing. MAar die zegt aan het ringetje en die zegt aan de oshit handeltje.. welke moet je nou hebbe
Tja...die 'oh shit handles' werken zo klote dat die safety in de praktijk gewoon aan de depowerlijn wordt vastgemaakt. Stilletjes gaat Best er dan denk ik vanuit dat je de kite maar moet lozen als er een lijn breekt en de kite gaat loopen. Wie weet dan nog die 'oh shit' te vinden met zijn duim door een gaat 3 meter weg.
niet alleen best hoor, bij cabrinha werkt het precies hetzelfde! OSH geeft je meer vrijheid, minder dingen kunnen in de war gaan maar idd als de kite gaat loopen dan wordt het lastig om de kite te "flaggen". hoe hebben andere merken dit opgelost? bij bv de delta shapes van naish gaat je leash zowiezo in de war bij 1 rotatie.
Ikdenk dat ik het maar gewoon aan de o shit doe.,Tijdelijke oplossing. MAar die zegt aan het ringetje en die zegt aan de oshit handeltje.. welke moet je nou hebbe
1. bypass leash aan je OSR-handle (aan het velcro, niet het ringetje): De kite zal volledig "flaggen" zoals bij het oude Naish 4-lijns systeem (Aero 2 etc.) Kite is krachtloos, en je hebt spaghetti...
2. bypass leash aan het ringetje vast maken, tussen chickenloop en de bar in (touwtje loopt door je bar heen). Resultaat: Zelfde als de bar van je afduwen met de stopperbal helemaal omhoog. Er kan dus nog wat kracht op de kite blijven zitten, maar zal volgens de handleiding krachtloos naar 3 of 9 uur vallen, en pas weer in actie komen als je de bar weer pakt...
3. bypass leash aan je chickenloop vast maken. Resultaat: afhankelijk van hoe vast je stopperbal zit, en hoeveel kracht er op komt blijft de kite kracht houden, of hetzelfde resultaat als bij 2.
Good luck!
P.S. Volgens mij is het de bedoeling dat je voor optie 2 kiest. Als je de safety op de chickenloop trekt, moet de kite volgens de handleiding zonder kracht "op je blijven wachten" op 3 uur of op 9 uur. Mocht er iets niet goed gaan (Oh shit...) dan kan je bypass leash (HP leash) releasen met je ene hand, terwijl je met de andere hand de OSR handle al vast hebt, waardoor je alsnog optie 1 kan toepassen...
P.S. 2: Je lijnen zullen niet "tanglen" op de 2008 bar: Safety zit bij optie 1 aan de stuurlijn, dus je leash kan om je bar heen draaien. De powerlijnen hebben "automatic swivel untangling" of zoiets. Bij optie 2 zit de safety onder de bar vast... ook NP dus, en bij optie 3 al helemaal niet...
P.S. 3: het ringetje van optie 1 (OSR-handle) is niet hetzelfde ringetje als optie 2 (depower/safety-ringetje)
« Laatste verandering: Juli 24, 2008, 16:35:23 door BeeS MR »
Waarom niet gewoon kileonly kopen en dan een goed werkende bar en safety erbij kopen
Leash aan je Osh is geen oplossing want dan hangt je leash altijd in de weg.. Ik heb ook een 4 lijns SLE kite met Bridle en die bar en safety werken prima. Leash thv een ringetje bij je CL vast maken en kan dan alles doen maar krijg mijn lijnen niet gedraaid. En bij trekken van de safety is alles direct drukloos.
Persoonlijk heb ik de safety van BEST nooit goed begrepen en wanneer je een paar backrotaties inzet dan zijn al je powerlijnen altijd gedraaid
Waarom niet gewoon kileonly kopen en dan een goed werkende bar en safety erbij kopen
Leash aan je Osh is geen oplossing want dan hangt je leash altijd in de weg.. Ik heb ook een 4 lijns SLE kite met Bridle en die bar en safety werken prima. Leash thv een ringetje bij je CL vast maken en kan dan alles doen maar krijg mijn lijnen niet gedraaid. En bij trekken van de safety is alles direct drukloos.
Persoonlijk heb ik de safety van BEST nooit goed begrepen en wanneer je een paar backrotaties inzet dan zijn al je powerlijnen altijd gedraaid
dmv de swivel draaien je powerlijnen vanzelf goed sinds de 08 bar werkt dit prima.
het gaat erom of je de kite kan flaggen of niet, spaghetti of niet, het gaat hier om de veiligheid
Als je de stopperbal hoog zet, en de bypass leash aan de OSR handle vast maakt, kun je de bar loslaten, waardoor de kite krachtloos naar 3 of 9 valt. Heb je een echt Oh-Shit momentje, dan kun je de safety trekken, de kite zal flaggen...
M.I. dus dubbele safety: bar loslaten is kracht eruit en convenient restarten, releasen resulteert in complete flag-out...
Tanglen is verleden tijd bij de 2008-bar...
P.S. de safety van Best werkt 100%. De verschillende combinaties kunnen wat verwarrend zijn, maar wat veel gevaarlijker is, is dat veel mensen niet weten hoe hun safety werkt, laat staan deze ooit uitgetest hebben...
Dit neemt niet weg dat de CL van de Best bar onveilig kan zijn. Je hebt echter zelf de keuze om deze te gebruiken, of om voor 100% safety te gaan...
HANDLEIDING LEZEN!!!!!
« Laatste verandering: Juli 25, 2008, 10:09:16 door BeeS MR »
Het antwoord is simpel: de bypass leash aan de OSR handle vast maakt, kun je de bar loslaten, waardoor de kite krachtloos naar 3 of 9 valt. Heb je een echt Oh-Shit momentje, dan kun je de safety trekken, de kite zal flaggen...
De leash vast maken aan de OShandle is K.. want als je rotaties doet dan zit de leash altijd in de weg. En wanneer je de leash vast maakt aan de CL dan mis je een extra stukje depower en wanneer je de safety trekt ben je alles kwijt....
Kijk voor die 5th line ff op de site van www.eclipsekites.com Ik kan doen wat ik wil....rotaties/backloop/unhook en zit nooit met mijn leash te klote en wanneer ik unhook mijn bar loslaat of mijn safety trek dan valt de kite als een dood vogeltje uit de lucht. Maar voordeel is dat het geen echte 5th line is dus je hoeft niet bang te zijn dat de lijn je kite doormidden kan snijden... De 2009 bar gaat er ook weer helemaal top uitzien
@MINI-ME Als ik eclipse bar goed bekijk, hebben ze een extra lijn vanaf je chickenloop lopen. Deze gaat door je bar heen en aan de bovenkant van je depowerstrap zit hij vast aan de powerlijnen?
In dat geval is dat ook op de BEST kites makkelijk te monteren Ik weet echter niet wat voor 5th line sytemen BESt zelf heeft, maar ik krijg daar als goed is nog antwoord over van Xwatersport
Die Eclipse is wel zeer makkelijk weer in elkaar te zetten.
Ik heb laatst op Schellinkhout ook mijn kite moeten releasen (best 2007 bar) maar om hem weer in elkaar te zetten met harde wind, dat gaat niet vanzelf heb zeker een paar minuten lopen klooien omdat het metalen ovaalvormige ringetje dat door het "tunneltje" loopt verkeerdom zat waardoor ik het pinnetje er weer niet doorheen kreeg. snappie
Kortweg het is TE ingewikkeld, die van Eclipse lijkt mij super, inklikken en wegwezen. Er zit alleen weer geen pigtail op dat is weer minder vind ik.
« Laatste verandering: Juli 27, 2008, 12:38:39 door Teigetje »
Teigertje... Er zit gewoon een pitail (D-dick) op de CL. Je kunt de DD op je harnas of op de CL zetten. Mijn CL kan ik na het releasen met één hand weer in elkaar zetten. Dan kan ik dus een hand gebruiken om de CL line vast te houden en met mijn andere hand zet ik binnen 5 sec mijn CL weer in elkaar.. Kijk voor DD nog ff naar dit filmpje
Ik ben in iedergeval helemaal blij met de bar en safety van Eclipse. Voor 2009 komen ze met een nieuwe stopper (ala SS en BEST) en kun je de bar kleiner of groter maken (45 of 55 cm) Volgens mij is de bar ook goedkoper dan bv BEST
@ SPRUCE.. dat klopt wat je zegt maar ze hebben wel een extra ring boven de CL zitten waar de 5th doorheen gaat zodat alles soepel kan draaien en dus niet in de war komt.
aha, dus bij eclipse trek je in een safety situatie dat apparaat met 3 gelaste ringetjes helemaal tot aan de bar? Ik dacht ff dat de powerlijnen door die ringetjes heen kwamen, zodat je hele bar systeem oneindig over de powerlijnen weg kon schuiven. Op deze manier is de BEST bar dus vele malen veiliger te maken door 1 extra touwtje. Ik denk dat ik op mijn BESt bar een extra draad vanaf de OSH handles van mijn powerlijnen door mijn bar laat lopen
ringetje erop en klaar ben ik
Als er behoefte is aan foto's of testverslagje, dan hoor ik het wel
Die behoefte is er altijd en misschien dat BEST iets met jou bevindingen kan zodat ze de bar (safety)van 2010 kunnen verbeteren... Maar voor dit moment zou ik zeggen.... Kiteonly en een bar kopen dat wel voldoende safety bied
Die behoefte is er altijd en misschien dat BEST iets met jou bevindingen kan zodat ze de bar (safety)van 2010 kunnen verbeteren... Maar voor dit moment zou ik zeggen.... Kiteonly en een bar kopen dat wel voldoende safety bied
Euh jij vaart dus een BEST zonder problemen met een Eclipse bar?