kitesmurf
Berichten: 74
|
Ik denk dat ook een natuurkundige dit een moeilijke som vind. Ik denk dat je met je weerstand oppervlak aardig goed zit: 1m2 Wat zeker te gebruiken is: de weerstand in lucht neemt kwadratisch toe met de snelheid. ( uit http://en.wikipedia.org/wiki/Lift-to-drag_ratio ) " Profile drag is caused by air hitting the wing, and other parts of the aircraft. This form of drag, also known as wind resistance, varies with the square of speed " Stel je voor bij windkracht vier heb ik mijn kite aan de vijfde lijn vast in de hand (je weet wel om de kite te drogen). Bij windkracht vier is de kracht dan ongeveer 5kg (aanname). Windkracht 4 => 16knopen => 8m/s. -Stel windkracht 9 => 44 knopen => 22m/s -De wind is factor 22/8= 2.75 harder -Dus de drag is een factor 2.75^2 = 7.56 meer -In dit rekenvoorbeeld kom je dan op 5*7.56=38kg uit... Dat zou betekenen dat je uhm nog NET kan houden in ondiep water.. maar gezien de onzekerheden in deze som... mmmm.... Bij 55knopen heb je het dan over 59kg... zeker niet te houden.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
ik heb eens ergens gelezen dat de oorspronkelijke beaufort schaal kgf/m2 op een vlakke plaat was, maar dat die later is omgerekend naar m/s. Als dat klopt dan kom je op 9*5=45kgf uit. Het zal iets minder zijn omdat de ronde vorm van de LE de lucht er beter langs laat, hoewel geklapper van het achterliggende doek dat ook weer teniet doet. Hierop gebaseerd schat ik tussen de 30 en 45kgf "full depower".
|
|
|
kitesmurf
Berichten: 74
|
El Rudo waar haal je de 5 vandaan in je sommetje? Wel apart dat er hetzelfde uitkomt, gezien je tijd van posten had je mijn reactie nog niet gelezen?
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
whaa! ik zie het nu ook... dat zou een 1 moeten zijn... kan je nagaan dat ik de TUD heb volbracht... Je neemt een uitkomst in gedachte en verzint de mathematica er om heen.
|
|
|
kitesmurf
Berichten: 74
|
Neemt niet weg dat dit onderwerp wel interressant is: Wie? Gewoon ff middelbare school natuurkunde.. of wie heeft er nuttige info uit de praktijk? kon jij je kite (zeg 10-12m) in de safety mode nog houden in 9bft?
|
|
|
Dutchy
Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
|
Neemt niet weg dat dit onderwerp wel interressant is: Wie? Gewoon ff middelbare school natuurkunde.. of wie heeft er nuttige info uit de praktijk? kon jij je kite (zeg 10-12m) in de safety mode nog houden in 9bft?
middelbare school natuurkunde ?!?!?! of ik zat met mn vingers in/aan mijn vriendin of ik hing rond op zuidplein of ik was op het strand heb ik wat gemist ?!?!?!!!?!?
|
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
Mooi geformuleerd Rudo!
"funky formulas and guesstimated 30-45 kgf in 9bft on a 9m2 kite*.
* we're not encouraging the use of this size or any other size in those winds for kitesurfing...
|
|
|
JanBest
Geen avatar
Berichten: 6
|
Kwa berekening heb ik geen idee maar een praktijk tip heb ik wel.
Nodig : Weegschaal, zo een die in viswinkels te koop is met 2 haken aan beide kanten. (Een digitale tot 50kg kost +- E50,maar als je mensen kent die karperen die hebben zeker een weegschaal te leen voor je. ) Windmeter, waarschijnlijk al in je bezit.
1e haak van de weegschaal aan een paal en 2e haak aan pomplus LE of 5th, Windsnelheid opnemen, gewicht opnemen en dit een aantal keer doen in verschillende windsnelheden. Grafiek uitzetten en dan kan je volgens mij een grove schatting maken wat dat in windkracht negen zou moeten zijn. Ook makkelijk om verschillende kite shapes met elkaar te vergelijken.
Succes ( ben trouwens ook zeer benieuwd naar de uitkomst ).
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Volgens mij valt wind niet zomaar te extrapoleren. Dit puur omdat per Bf schaal de wind volgens mij exponentieel toeneemt. Het is een idee om de praktijk te testen maar dan moet je het ook in 9bft doen
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
Bft is exponentieel maar knopen en m/s niet dus dat zou tot op zekere hoogte wel goed moeten gaan. Ben wel erg benieuwd naar uitkomsten...
|
|
|
FunkyoneNL
Berichten: 834
|
Ik heb een weegschaal tot 50 kg.
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
Ik heb een weegschaal tot 50 kg. OK Dan regel ik 9 Bft. Nemen we jouw kite?
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
Als er 1% regen of hagel in de lucht zit, wordt de kracht 10x zo groot. Bij 1 promille 2x zo groot.
|
|
|
FunkyoneNL
Berichten: 834
|
Das goed mits je goed verzekerd bent... Ik heb een weegschaal tot 50 kg. OK Dan regel ik 9 Bft. Nemen we jouw kite?
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Zijn gewoon te veel factoren die de berekening beinvloeden dat het nooit precies berekend kan worden. De temperatuur van de lucht en vochtigheidsgraad zijn van een extreem belang om te weten wat voor kracht er op je komt. Het valt met een berekening wel te benaderen denk ik hoor daar niet van.
|
|
|
kitesmurf
Berichten: 74
|
Dit soort dingen zijn alleen grofweg in te schatten, een factor 2 fout zit je snel. Bovendien bereken je een statische kracht, terwijl die kite zeker heel erg bewegelijk is, en de kracht dus ook. De volgende formule is ook te gebruiken: Hierin zijn: Fdrag= kracht in N (10N=1kg) C: drag coefficient (ook Cd) gok: tussen 0.5 en 1.5 ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/14ilf1l.svg/200px-14ilf1l.svg.png) p (rho): dichtheid lucht in kg/m3 : tussen 1 en 1.1 A: oppervlakte in m2 -> tussen 0.6 en 1.5m2 afhankelijk van de kitemaat en dikte LE v: snelheid lucht in m/s -> in dit geval 44knopen=22m/s Reken het uit dan kom je in aller gunstige geval uit op: 1/2 * 0.5 * 1* 0.6* 22^2 = 72.6N => 7.3kg in allerslechtste geval op: 1/2* 1.5 * 1.1 * 1.5 * 22^2= 599N => 59.9kg
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
@ Janbest, zo iets heet een veerunster. als je er eentje hebt tot 25 of 50kg dan zou je een redelijke meting kunnen doen.
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
@ Janbest, zo iets heet een veerunster. ...
off topic: heeft iemand al eens zo'n ding tussen zijn harnas en loop gehangen? wat doet zo'n kiteje 0,2sec voor poppen? die van 50 kg is dan wel aan barrels, gok ik. voror wat betreft de pull in safety mode: denk ik dat proef ondervindelijk vaststellen (unster)in eerste instantie een uitgangspunt geven. vervolgens de absolute waarden achterhalen (frontaal oppervlak, lucht conditie en snelheid) Dan kom je op de formule van kitesmurf maal een factor. deze factor moet verscheidene malen worden bepaald om te bepalen of hij constant is of verloopt (liniear of expomentieel)
|
|
|
kootsie
Berichten: 444
|
De formule van kitesmurf is niets anders dan de hoeveelheid kinetische energie die in de lucht zit 1/2mv kwadraat.
omdat er zoveel niet te vangen is zetten ze er een factor op.Omdat er natuurlijk te veel variabelen zijn met een zwabberend kite krijg je een enorme grote factor erbovenop.
Wat van belang is is dat de windsnelheid er kwadratisch instaat. Dus 2 keer zo veel wind 4 keer zoveel kracht.
De oppervlakte gaat gewoon evenredig. Dus 2 keer zo groot oppervlak, 2 keer zo grote kracht.
|
|
|
kitesmurf
Berichten: 74
|
Wat je hier ook als opmerking bij kan maken: De krachten die bij gebruik van de safety overblijven is afhankelijk van de maat kite. vergelijk deze twee theoretische kites: - oude gare 8m c-kite met 5e lijn met slechte depower - splinternieuwe 12m bow kite met super depower Stel dat de maximale wind waarin je kan varen zelfde is, de nieuwe bowkite heeft immers veel meer depower. Maar zodra je de safety trekt heb je met de nieuwe bowkite wel VEEL meer rest - kracht. De LE is namelijk langer en dikker. Dus heeft het nog steeds zin om op tijd op een kleinere kite over te stappen.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Het heeft natuurlijk altijd zin om als je een stuk in je overlap zit van je 2 kites de kleinere te nemen en die lekker powered te zetten. Aangezien je grotere kite vaak niet lekker vliegt als hij bijna hellemaal depowered staat.
|
|
|