Nature
|
Wat een verschil met mijn nieuwe Low wind speeltje Fluid AIR 17M 2013
|
|
|
|
Nature
|
1M2 verschil hihihi
En bridleline
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
1M2 verschil hihihi
En bridleline En het verschil dat van die 18m X4 het bekend is dat hij echt werkt in het low-end (maar niet als de wind gaat toenemen...) Dat moeten al die nieuwe LEI's eerst maar eens bewijzen! Maar dat gaat hopelijk snel gebeuren
|
|
|
Nature
|
Hehe dat wil ik nog wel eens zien wat er eerder vaart gok toch echt de nieuwe LEI kites. Techniek heeft toch niet echt stil gestaan de afgelopen jaren.
|
|
|
Jer76
Logs: 0 | 3 uur
|
ik heb het ding ook alleen maar om vanaf 8 knopen tot 15 knopen te kunnen varen gaat het harder waaien dan schakel ik naar mijn 14. mischien rij ik morgen naar rockanje om te kijken of ik met 8 knopen kan varen.
|
|
|
Nature
|
Moeten we eens proberen Jer ook ff ruilen lijkt mij wel een leuke test!
|
|
|
Jer76
|
ja hoor geen probleem ik kom zelf uit katwijk rij mischien morgen even naar rockanje om te testen ik heb alleen nog geen shift bar die ga ik bestellen zodat ik de 5e lijn ook kan gebruiken morgen is de voorspelling 8 a 9 knopen vlieg ik hem wel op de bar van mijn parks
|
|
|
Nature
|
Hahah mij te koud kom uit richting Amsterdam komt van t voorjaar wel even
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Logs: 0 | 4 uur
|
@Jer76 "ik heb het ding ook alleen maar om vanaf 8 knopen tot 15 knopen te kunnen varen" Vanaf 16 knopen kan ik met een 7m delta op een 5'9" in de stroming en golven van Oosterbank /Ouddorp varen en golfrijden - wat moet je dan nog met een 14 gaan sleuren ?.
|
|
|
Tim_GTS5
|
Waar vaar je mee dan Eddy aangezien jij altijd op elk merk commentaar heb
|
|
|
Jer76
|
@Jer76 "ik heb het ding ook alleen maar om vanaf 8 knopen tot 15 knopen te kunnen varen" Vanaf 16 knopen kan ik met een 7m delta op een 5'9" in de stroming en golven van Oosterbank /Ouddorp varen en golfrijden - wat moet je dan nog met een 14 gaan sleuren ?.
jij vaart Vanaf 16 knopen met een 7m delta op een 5'9" in de stroming en golven van Oosterbank /Ouddorp . Ik vaar vanaf 15 knopen met een 14m2 park 2011 op 27mtr lijnen met een shinn monk 131x41 in de stroming en golven van Katwijk (Airtime) en dat is heel wat anders. ieder zijn ding daar onder de 15 knopen ga ik de x4 18 gebruiken mede ook een beetje omdat ik een paar gasten ken die speed3 19m2 hebben en ik ze wel bij wil houden. de x4 is een goedkope oplossing daarvoor.
|
|
|
berttt
|
Eddy gaat zo snel omdat zijn kletskop niet veel wind pakt
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Hehe dat wil ik nog wel eens zien wat er eerder vaart gok toch echt de nieuwe LEI kites. Techniek heeft toch niet echt stil gestaan de afgelopen jaren.
Daar ben ik ook benieuwd naar idd. Afgelopen zomer een aantal kites back2back tov mijn 18m X4 gevaren en geen haalden het bij de low-end en het vaargemak. Nu waren dat we de nieuwere 15m en 17m's maar die nieuwe kites moest je echt zeer actief in de lucht houden en poweren/depoweren als je aan het varen bent terwijl de X4 gewoon staat als een huis, je maar 1x in hoeft te sturen en verder met je board de power kunt regelen met de bar op 1 stand. Die nieuwe kites kun je wel iets hoger aan de wind varen, maar absolute low-end winnen ze het niet al moet ik nog aan vergelijkbare kites gaan hanegn (18m dus) High-end van de nieuwe vlakke kites is natuurlijk wel dik veel beter. Veel meer dan 16-17kn wil je echt niet hebben aan die oude sleurlap.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Evan, het geprojecteerd en effectieve oppervlakte van de X4 18m is kleiner of vergelijkbaar met bijv. de North Dyno 15m. 1 op 1 vergelijk klopt dus nog niet eens. Verder is de definitie van low-end de minimale wind die nodig is om hoogte te lopen, en dat is superlastig met die nieuwe LEI's omdat een precieze AOA enorm belangrijk is. Wat dat betreft vaar je ook sneller weg met een Speed 3.
Tevens halen de moderne low- end kites goede waarden met een efficiënte plank zoals een course race board of door. Met een normale twintip lijken ze gewoon niet goed op gang te komen.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Dat komt gewoon omdat Evan niet gewend is om met zo'n kite te varen. Ik heb een 15m North Dyno gevaren en ik weet zeker dat Evan mij niet bij kan houden met zijn 18m. Zelfde geld voor mijn 14m, als ik er iemand mee laat varen dan gaan ze eerst alleen maar downwind. Je moet weten hoe je zo'n kite moet varen. Overigens is dat met een Speed 3 ook zo. Vooral als je met een normale twintip vaart.
|
|
|
Jer76
|
we gaan het allemaal meemaken dit seizoen we moeten gewoon een keer afspreken als het een keer 8-12 knopen waait. ikzelf ben benieuwd wat dit beestje doet ik heb hier tot beschikking een park 14 een switch element 15 dus daar zal ik eerst mee gaan vergelijken.
Ik zal de x4 ook gaan varen op een 2011 shiftbar met de 7 meter extensies die ik hier al heb als board een shinn king george 150 x 50 dus qua lichtweer kiten komt dat wel goed.
verder vind ik dat we dit topic te veel vervuild hebben met wat beter eerder vaart efficiënter is maar het blijft een mooie discussie die we op het strand maar eens moeten testen.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Voordeel van zo'n trekzak (zeg gerust een bulldozer) als de X4 is dat de kite ongeacht de depower gewoon blijft trekken. Je kunt je helemaal focussen op je board om hoogte eruit te kunnen persen. Dat is bij zo'n moderne SLE wel anders met de kritische AOA. Hoe je het ook went of keert: een effecient board is gewoon super belangrijk in het low-end in combinatie met zo'n vlieger. Dan pak je meer hoogte als met een klassieke C. Daarom geloof ik ook nooit dat het mogelijk wordt om lekker uit te haken onder de 12kn. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit
|
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Kun je mij die foto mailen, kan ik zien waarom het bij die foto fout gaat. Heel af en toe gebeurd dat namelijk. Of dat dan aan je foto, je verbinding of kitehigh ligt ben ik nog niet achter.
|
|
|
PieterK
Logs: 0 | 241 uur
|
Is goed, maar je emailadres staat als "onzichtbaar" bij je profiel. Mail mij ff en dan stuur ik je de foto's. Tx
|
|
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Logs: 0 | 4 uur
|
@Tim@C4 - Nemesis HP 2008/2009 om hoog te springen en hard aan de wind te scheuren (12-10-9-7) - Takoon Pure 7 & 5 - kites die niemand wilde (kunnen in de zenith uit de lucht vallen vanwege delta) voor een prikje (2 kites + bar met lijnen voor 625Eur nieuw) maar best leuk in de golven - draaien heel kort met weing kracht opbouw in de draai en toch performant (iets minder goed hoog aan de wind dan andere wave kites: Switch Method) en heel licht in gewicht (dus driften redelijk).
Met die Takoon Pure 7m op een 5'9" bij 16 knopen nog in plané op Ouddorp (bekend van de stroming). Nu in de bochten op golven moest ik wel opletten om de aanstroming goed te houden of hij viel uit de lucht. Nu vanaf 18 knopen vliegt en draait die als vanzelf.
@berttt ik heb geen kletskop - mogelijk zelfs nog meer haar dan jij. Maar wel dikwijls ene helm op (tegen de kou en boards in de golven)
|
|
|