F-One Bandit Dos Bridle probleem

Johnny

Geen avatar

Berichten: 11
Juli 28, 2009, 21:49:23
edit2Rapporteer  
Heeft iemand ervaring met het probleem dat een stuurlijn vast komt te zitten tussen de katrol van de bridle. Ik heb dit nu al een keer of 5 gehad.
bijvoorbeeld na een sprong en je gaat wat onder je kite door dat de lijnen slap komen en dat de kite uit de lucht valt. Vervolgens bij het vallen draait de kite op z'n zij en pakt weer wind en hierbij komt je stuurlijn op een of andere manier klem tussen de katrol van de bridle. In de meeste gevallen als je de kite naar 12 uur haalt schiet deze wel los. Maar het is me nu 2x gebeurd dat de lijn vast bleef zitten en de kite begon te loopen. Na het trekken van mijn safety was de druk nog steeds niet volledig uit m'n kite.

Ik heb dit probleem zowel bij mijn 12 als bij m'n 8. Dacht eerst dat het misschien aan de bridle lag van de 12. M'n kites kwamen namelijk uit 1 van de eerste zendingen. M'n 8 was na een maand Brazillie klaar voor een enkele reis frankrijk. De bridle set was helemaal scheef uitgesleten. Hierdoor kwam het koord waar de katrol over hoort te glijden naast het wieltje en de beugel klem te zitten. Daarnaast lieten de verstevigingen van de struts op de leding edge los.
Dit is allemaal netjes opgelost door de shop waar ik het gehaald heb, heb een nieuwe 8 gekregen. (Bedankt Xwatersport)

De katrollen van de 12 en de nieuwe 8 vertonen geen slijtage aan de zijkanten toch komt op een of andere manier de stuurlijn klem te zitten.
Ben benieuwd of meer mensen dit probleem herkennen of dat ik m'n bridle sets een na moet laten kijken.


 
Naishflow

Berichten: 32
Antwoord #1 Juli 28, 2009, 22:20:14
edit2Rapporteer  
Hoi Johnny,

Vaar zelf ook bandit dos 09.. heb dit zelf ook een aantal malen gehad.
Dit gebeurde bij mij vaak nadat de kite oversheated was, (over de kop vloog)

verder een aantal malen meegemaakt dat tijdens het hooked varen de donkey-dick losschoot en ik dus unhooked ging.. valt goed op te lossen met een leuke railey of even een goede downwinder of F-16 oid.. maar mn eerste keer?! ik schrok me dood zo vlak voor de kant..

greezz
stefanatix
Gast
Antwoord #2 Juli 28, 2009, 23:16:03
edit2Rapporteer  
Als de kite de neiging heeft om uit de lucht te vallen na een foute sprong .
Trek dan zo snel mogelijk  je bar aan , en zwem 'n paar slagen naar achter  .
Als de kite weer wind pakt bar van je af !!! werkt altijd bij de dos
Zorg ook dat  de kite knetter hard is opgepompt ook de struts!
De kite niet op 12 uur houden en depoweren met de bar van je af   .
Ik zelf heb dat probleem gelukkig nooit ervaren bij mijn 10m dos werkt de safety tot nu toe goed .


@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #3 Juli 28, 2009, 23:57:03
edit2Rapporteer  
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt ,maar twee vrienden van me  wel.Misschien dat samenknijpen van het metalen gedeelte helpt.Wel zodanig dat het wieltje blijft draaien offcourse  Wink
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #4 Juli 29, 2009, 08:42:43
edit2Rapporteer  
Als de kite de neiging heeft om uit de lucht te vallen na een foute sprong .
Trek dan zo snel mogelijk  je bar aan , en zwem 'n paar slagen naar achter  .
Als de kite weer wind pakt bar van je af !!! werkt altijd bij de dos

goeie tip, maar dit is geen oplossing neem ik aan???

het is gewoon een duidelijk MANCO aan de kite dus blijkbaar.........

DaRe

Berichten: 125
Antwoord #5 Juli 29, 2009, 11:28:34
edit2Rapporteer  
Iedere kite heeft zijn voordelen en zwakke punten. De Bandit Dos vaart heerlijk maar ik ken idd het verhaal. Ook 1 keer gehad toen ik een kiteloop probeerde. De kite knalt op het water en ik vaar nog 10 meter door. Lijnen helemaal slap en kite ging flink raar doen.

Ik denk dat de gemiddelde kiter niet tegen deze problemen aanloopt, Bandit Dos blijft een veilige kite. Ik had met 10 knopen mijn kite in de zee laten vallen. 100 meter verderop een Naish Helix in de zee. De bandit was in 30 seconden weer in de lucht de Helix na 5 minuten pas :-(
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Juli 29, 2009, 12:56:44
edit2Rapporteer  
Citaat
Bandit Dos blijft een veilige kite.

daar ben ik het dus echt ABSOLUUT niet mee eens. Ik heb de laatste tijd meerdere malen mensen achter een loopende Bandit-dos aan zien gaan.
De F-One Bandit DOS is in mijn ogen echt een hele fijne vlieger. Uitstekend low en high end. De DOS doet z'n ding erg goed zolang het dan ook goed gaat. Te vaak hoor en zie je verhalen dat deze vlieger bij "calamiteiten"  uit de lucht valt / in een herhalende loop knalt. En da's dan weer jammer.
er zijn er echt meer die hier een probleem mee hebben. linkje
maarten_schepers

Berichten: 236
Antwoord #7 Juli 29, 2009, 15:35:28
edit2Rapporteer  
Heb ook al enkele malen meegemaakt dat de kite idd uit de lucht viel, 1 keer meegenomen door de branding waardoor er een van de katrollen door de ander ging resultaat: na het trekken van de safety ging de kite loopen als een malle, schoot er als een torpedo achteraan. op het moment dat ik bijna bij het strand was en klaar om de kite helemaal te releasen knalde die op het strand (gelukkig niemand geraakt.). En kon op deze manier naar de kite lopen om hem veilig te stellen. Erg veel mazzel gehad. Is inderdaad een groot nadeel van de kite.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #8 Juli 30, 2009, 00:03:59
edit2Rapporteer  
Ik vaar zeer regelmatig de Bandit Dos. Meestentijds de 10m, vorige week nog in 7bft op Wijk!! Ik herken geen van de problemen die hier de laatste tijd op het forum besproken worden. Noch het uit de lucht vallen, noch de problemen met de wartels, noch het in de knup komen met de pully's. De kites hebben zat depower. Laat de depowerlijn lekker op de bovenste knoop. Geen problemen met oversheeten en alle gevolgen vandien.
Loyes

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #9 Juli 30, 2009, 00:26:41
edit2Rapporteer  
Heb het probleem ook gehad in het begin, heb de katrollen voorzichtig wat meer dichtgeknepen met een tang, nadien nooit geen last meer van gehad. Mijn Dos is er nooit van gaan loopen, hoogstens even een beetje naar 1 kant trekken. Als het dan eens voorkwam heb ik wel steeds mn kite moeten landen en de bridle uit de katrol trekken. Met een flinke ruk, keihard afzetten, of kiteloops draaien kreeg ik het niet verholpen.
Voor de rest super kite!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juli 30, 2009, 08:23:48
edit2Rapporteer  
De meeste van die problemen ontstaan bij het oefenen van tricks, of door beginners die in lastige situaties kunnen komen. Daar is de Bandit 2008 (en Revolt1 en 2) gewoon beter voor geschikt.

Ik heb het uit de luchtvallen een aantal keren gehad door pilot-error, alsook die "loop of death" een keer of twee (ook met Bandit uno). Alle keren kon ik het probleem oplossen vanuit het water zonder hulp van anderen. Bij het uit de luchtv allen slechts1 keer gehad dat ik terug naar de kant moest (varen!) omdat de lijnen gekruisd zaten. En dat terugvaren ging buitengewoon goed zonder teveel beperkingen.

En het advies van Xray van dat knoopje is nergens voor nodig, want voor de mensen die wat lichter zijn zoals ik is de 10m2 in vlagen van 30kn goed te houden, wel op het tweede knoopje! En bij mij flikkert hij in zulke wind nooit uit de lucht. Dat gebeurd bij mij (als het al eens gebeurd) in het low-end bereik op het eerste knoopje!

De Bandit uno was zeer stabiel, de Banditdos heeft iets meer performance waarbij er blijkbaar iets is ingeleverd aan stabiliteit. Zeker in vergelijk met andere kites zoals veel SLE's van dit moment is de stabiliteit gewoon goed te noemen. En vooral op zee herstarten mijn Banditdossen tot nu toe altijd, zelfs midden in de branding. Ik zie dat genoeg andere kites systematisch niet doen!


Ja, de Banditdos heeft een aantal minpuntjes (welke vlieger niet?), maar het wordt naar mijn mening allemaal wel erg uitvergroot en overtrokken
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.