safety's unsafe?

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #25 November 28, 2009, 12:16:13
edit2Rapporteer  
Dat je het in ieder geval wilt proberen vind ik al iets Gebruikersnaam Wink Je hoeft het niet met mij eens te zijn hoor, iedereen heeft zijn eigen mening. Persoonlijk vind ik zonder leash varen te gevaarlijk, maar aan de andere kant zijn er wel weer voorbeelden te noemen waarbij het weer beter is.
Jeroen Oomen

Berichten: 344
Antwoord #26 November 28, 2009, 12:42:50
edit2Rapporteer  
De laatste keer dat ik op het water was (2 maandjes terug) ging het bij mij ook flink fout met de safety.
Ik werd geschept door een golf van zon 3,5 meter en kwam diep onder water terecht. Ik rukte meteen mn kite los, maar die blijft wel hangen aan zn 5e lijn. Door die golf spinde ik rond en rond in het water, waardoor ik de lijnen van de kite om me heen kreeg. Mn kite werd vervolgens ook door een golf geschept en sleurde mij aan mn voeten erachteraan (nog onder water...). Na zon 10/15 sec (die duren echt heel lang op zon moment) kwam ik boven en kon net een hap lucht pakken voor ik weer meegesleurd werd onder water. Na een paar tellen knapte er een paar lijnen waardoor ik eindelijk echt los was van mn kite en kon op het laatste moment nog net boven komen..

Sindsdien heb ik het even een beetje gehad met kiten, misschien volgend seizoen weer, met andere gear...
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #27 November 28, 2009, 13:21:58
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zou je meteen door moeten gaan. Nou krijgt je angst veel ruimte. Ik heb je relaas gelezen destijds en het staat in m'n geheugen gegrift. Wat een totale nachtmerrie. Toch hoop ik dat je doorpakt in rustigere omstandigheden om je vertrouwen terug te krijgen, want het blijft zonde om deze sport te laten schieten, denk ik.
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #28 November 28, 2009, 13:52:21
edit2Rapporteer  
Die van mij (Naish) komt er wel goed uit en wordt als een van de beste aangemerkt.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #29 November 28, 2009, 13:59:54
edit2Rapporteer  
Ik heb gelukkig nog nooit aan mijn safety moeten trekken, laat dat voorop staan.
Maar ik vaar altijd met een leash, als is dat er alleen een voor als ik perongelijk
unhooked kom te staan dat ik mijn kite nog heb. De Best 2008 en Cabrinha
kites 2007 die ik vaar hebben nog geen onder de bar safety. Ja puur de QR.

De 2009 kite die ik vaar heeft dat wel, dus dat is het best vind ik.

Maar omdat ik vroeger bang was om te crashen laat ik nu uit een reflex de bar
altijd los en omdat ik toch zonder stopper vaar is de kite meteen compleet
gedepowerd. Mocht het toch fout gaan dan trek ik mijn QR. En aangezien ik
met Cabrinha barren vaar zit dat wel goed.
TMK

Berichten: 126
Antwoord #30 November 28, 2009, 14:15:30
edit2Rapporteer  
Het ongeval was een kwestie van omgeving en anticipatie.

Ik zou nooit mn kite tussen de rotsen launchen.

Met alle respect, het is voor zover ik zie, eigen schuld, dikke bult.
Loekster

Berichten: 11
Antwoord #31 November 28, 2009, 15:26:57
edit2Rapporteer  
Toevallig gisteren..(schuilend voor en kijkend naar die enorme buien)  Grin met Tom en een aantal andere die-hards op Mirns, pratend over kiten en veiligheid, al een vergelijk getrokken met parchute springen...

Beide natuurlijk adrenaline kicks veroorzakende sporten  Joepie Joepie
Maar ook beide extreme sporten !!!

Alhoewel het vliegen onder de chutes steeds extremer wordt en een discipline op zich geworden is,  zijn de (openings en) veiligheids systemen wel zo'n beetje uit ontwikkeld.
Wat daarbij opvalt is de

]Uniformiteit..Ik heb het nu over de rigs ( het harnas, waar de chutes in zitten) en niet over de chutes zelf daar zitten erg grote verschillen in.
Er is nauwelijks tot geen verschil tussen de verschillende merken rigs.. rechts op je borst het rode afwerpkussentje ( om je hoofd chute af te werpen), links op je borst de reserve handle ( groot en makkelijk te pakken) om je reserve chute te trekken. Switchen tussen de verschillende merken rigs  vergt dus weinig gewenning !!

Verder wordt er in opleidingen heel veel geoefend op de noodprocedure...daar is hier op het forum inderdaad ook al vaker iets over gezegd... muscle memory..het moet een (aangeleerde )reflex worden..dat lukt niet in 1 a 2 dagen...we geven het beginnende springers mee om voor elke sprong de nood procedure in gedachten uit te voeren ( met de handen aan de handels en dan de beweging makend) zelfs de meest ervaren springers zie je dat vlak voor de exit in het vliegtuig doen. Dus heb je 1000 x gesprongen dan heb je ook al 1000 X je nood procedure gedaan.
Dat zien de beginners ook weer..dus een goed voorbeeld doet goed volgen..

Bij  kiten.. is de ontwikkeling nog volop gaande..aan fabrikanten de schone taak om betrouwbare en goed werkende safety's te ontwikkelingen..(waarin ook zoveel mogelijk uniformiteit zit). ik hoop dat net zoals bij parachute springen, het wiel op een gegeven moment echt wel uitgevonden is.
De safety's worden echt steeds safer..!!
Maarrrr dan... het goed leren gebruiken van het materiaal en vooral het kweken van een groter veiligheids besef bij (beginnende) kiters.is mischien nog wel veel belangrijker....en dat is een hele moeilijke !!!!

Iedereen weet dat prachute springen gevaarlijk is voordeel 1 : dus wordt er goed geluisterd als het over veiligheid en noodprocedures gaat...voordeel 2 : iedereen is ook nog te controleren en aan te spreken voor dat ze het vliegtuig in stappen. Je hebt zo'n vliegende kist nodig voordat je van 4 km naar beneden kunt lazeren

Bij kiten is dat een heel stuk moeilijker..wie wordt nou niet vrolijk van al die gekleurde vliegers in de lucht  YeSS  YeSS...hoezo extreme sport..dat besef is er denk ik veel te weinig, tot je een keer vet gelanceerd wordt en dan is mischien al te laat !
Controle is veel moeilijker..kite kopen op marktplaats, oefenen in een weiland..( ook al vaker genoemd)

Hier dus een schone taak voor..
-Shops...bij aankoop van !
-Scholen...kiten is een extreme sport..die Quik Relaease is geen gadget..oefenen, ook als je zelfsstandig gaat kiten..check dat ding en trek dat ding.. elke keer als je het water opgaat !
-Last but zeker not least..  Smiley de ervaren kiters die natuurlijk altijd het goede voorbeeld geven en altijd aanspreekbaar zijn voor de rookies en zonder ze gelijk af te zeiken  ListenToMe mensen wijzen op (beginners) fouten..jullie zijn de laatste check voor dat mensen het vliegtuig instappen..als jullie begrijpen wat ik bedoel.. Grin

Sjezus, wat is het een verhaal geworden...sorry mannen..ik liet me even meeslepen..het zijn ook zulke geweldige sporten  ThumpsUp  ThumpsUp


chico

Berichten: 1112
Antwoord #32 November 28, 2009, 16:42:30
edit2Rapporteer  
"Maar chico wat is dan de rede dat je zonder Leash vaart? Als ik je verhaal zo lees voel ik dat jij eventueel zal twijfelen om je safety te trekken als het moment daar is. Doe gewoon de leash aan en train je reflex van trekken zoals Morres zegt."

Ik zal daar proberen op te antwoorden. "Dat zonder leash varen". Ik vaar bijna altijd met leash. Deze zit op mijn Naish bar aan de depowerlijn en niet aan de safetylijn. Activeer je de Chickenloop dan flagt de kite op zn beide depowerlijnen en niet aan een in geval van montage op de safetylijn. Voordeel is dat als je safett trekt de boel sneller in elkaar zit en vaar dus zonder safetylijn die anders ook irritant om dewpowerlijn draait (Naish 2009/2010 bar)

Op zich werkt het prima echter alleen als ik met mn oude Shockwave maat je 7 zo boven de 35 kpn kom dan vind ik ze knap instabiel worden. Ook al laat je de bar los en hangt de kite op de depowerlijnen dan blijft ze behoorlijk trekken (zie het als n wapperende vlag aan een vlaggenmast. De drag doet de vlaggenmast doorbuigen, dwz de kite blijft kracht genereren. In dergelijke gevallen vaar ik het liefst zonder leash. Op zon moment heb ik dan ook liever een 5e lijn maar ik ga het anders oplossen. Naast mn nieuwe Helix (2010)10,5 & 8 ga ik mn oude SW7 inruilen voor n 6je. De highend gaat dus flink omhoog.

Gisteren zag ik ook andere SLE's maatje 7 op de Sluf het moeilijk hadden. Net achter de LE zie het doek flapperen door het depoweren. Het blaast werkelijk onwijs dit jaar en heb de highend van mijn 7tje te vaak gezien. Hier en in Spanje. Maatje kleiner varen dus.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #33 November 28, 2009, 17:11:29
edit2Rapporteer  
De laatste keer dat ik op het water was (2 maandjes terug) ging het bij mij ook flink fout met de safety.
Ik werd geschept door een golf van zon 3,5 meter en kwam diep onder water terecht. Ik rukte meteen mn kite los, maar die blijft wel hangen aan zn 5e lijn. Door die golf spinde ik rond en rond in het water, waardoor ik de lijnen van de kite om me heen kreeg. Mn kite werd vervolgens ook door een golf geschept en sleurde mij aan mn voeten erachteraan (nog onder water...). Na zon 10/15 sec (die duren echt heel lang op zon moment) kwam ik boven en kon net een hap lucht pakken voor ik weer meegesleurd werd onder water. Na een paar tellen knapte er een paar lijnen waardoor ik eindelijk echt los was van mn kite en kon op het laatste moment nog net boven komen..

Sindsdien heb ik het even een beetje gehad met kiten, misschien volgend seizoen weer, met andere gear...

wow, maar hoezo "andere gear" ?
Jeroen Oomen

Berichten: 344
Antwoord #34 November 28, 2009, 18:07:15
edit2Rapporteer  
wow, maar hoezo "andere gear" ?

Ik voer een vegas05 12m met 5th. Prima kite, maar al mn andere spullen zijn bagger. En nu mn lijnen geknapt zijn denk ik dat het handig is weer een 2ehands setje op de kop te tikken dat wat jonger is dan wat ik heb. Ook mn trapeze is door dit gedoe half uitgescheurd.

[Edit] quote gefixt
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #35 November 28, 2009, 19:27:41
edit2Rapporteer  
Ok chico maar dat is weer de andere kant, je vaart dus wel met een leash maar dan nog op de zogenoemde"suicide" mode (dat begrijp ik uit je verhaal). Bij het trekken van je QR zal hij dus niet naar beneden vallen maar juist blijven hangen. Dit word gedaan door de hp ers onder ons zodat ze niet iedere keer na een fout de kite moeten relaunchen.

Dat is dus een gevaarlijk iets en daarom dus hellemaal de andere kant als niet varen met een leash. Jij zal dus bijna altijd 2 systemen moeten trekken om de kracht uit je kite te halen.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #36 November 28, 2009, 19:58:14
edit2Rapporteer  
Het kan zijn dat ik het niet goed uitleg maar bij Naish 2009/2010 heb je op qua safety leash bevestigingen 3 mogelijkheden.

1. Op je chicken loop. Als je dan je stopper ook gebruikt houdt je altijd power. Goed voor unhookt maar tricky als het fout gaat. Je kan je kite dan nog los gooien via de leash maar dan moet je achter je rug grijpen.

2. Op het depower koord wat bungelt onder de clam cleat. Kite gaat flaggen op beide voorlijnen. Zelfs bij gebruik van de stopper. Dat is mijn normale ride mode

3. Op safety line die door de bar loopt. Bij trekken van je chicken safety gaat je kite op 1 depowerlijn flaggen. Eigenlijk is dat een niks systeem want de bar schiet een end weg.

Zoals gisteren waar ik dus eigenlijk aan de max van mijn kite zat (Shockwave 7 uit 2006) vaar ik m ff zonder leash. Ik weet beter is dan om niet te varen of te investeren in een kleiner kite of een 7 met een beter high end. Die SW7 van mij heeft bijv. een slechter high end dan bijv een Warroo met dezelfde maat. Dat investeren gebeurt dus ook. YeSS
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #37 November 28, 2009, 20:59:59
edit2Rapporteer  
Ja maar wat denk jij dat de bedoeling is van je safety? Dat je na het trekken binnen 1 seconde weer verder kan varen? Optie 3 op je kite is dus precies de optie die je moet nemen en dan met leash. Zo zal bij het releasen alle kracht eruitgaan en als je toch weer verder wilt trek je gewoon aan je lijn de bar naar je toe. Wees blij dat er zo een veilig systeem op de kite zit Wink
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #38 November 28, 2009, 21:03:37
edit2Rapporteer  
Wat is er mis met een bar die 5m wegschuift om zo nagenoeg alle power uit je kite te halen? Dat was hoe de safety werkte tot de introductie van de bow/sle en veel merken beginnen daar nu gelukkig weer op terug te vallen omdat 100% depower op de bar niet bestaat en gewoon niet lekker vaart als je beginner af bent. 100% depower op de bar zou betekenen dat je kite drukloos uit de lucht flikkert als je de bar loslaat.

Dat de eerste generaties bow/SLE kites geen flag-systeem hadden en je enige safety de zogenoemde 100% depower was (of het volledig losgooien van je kite) is en blijft een schande in de kitemarkt.
Zeker omdat hierdoor hele volksstammen beginners nu niet geleerd hebben wat nu een echt goed safetysysteem, want wie gaat er nu zn safety testen als daardoor je kite weg is of als dat hetzelfde effect heeft als gewoon je bar loslaten?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #39 November 28, 2009, 21:11:11
edit2Rapporteer  
Chico, optie 3 is een mini-5th setup, als je dan je QR trekt dan hangt de kite aan 1 front line.
Het nadeel is dat je dan een extra lijntje moet aanleggen dat door de chickenloop gaat, en dat om je trim lijn (depower cord) heen gaat zitten na een paar loops. Het enige wat je kan doen om dit op te lossen is een goeie holle wartel bij je micky mouse (front line spreader) te zetten. De (mini) 5th  gooi je dan door de holle as.
We zijn met Ocean Rodeo hiernaar op zoek geweest, Slingshot heeft een aardige die is gebaseerd op 2 skate lagers, ik heb een aantal skate lagers gemarteld met zand en noordzee en die waren tot nu allemaal in een paar weken naar hun maker wedergekeerd. De beste wartels (de enige) zijn die tonijn-vis wartels die F-one, Ocean Rodeo en nog een paar gebruiken. Met een lerp kogellager vet op z'n tijd blijven die draaien, maar die zijn niet hol...

Verder heeft een 5de lijn en een mini 5th die door de bar gaan het nadeel dat ze hard slijten, en kunnen knappen op het moment dat er ineens belasting op komt..

@Evan, correct opgemerkt, 100% depower op de bar is een fabel. Bij die Rise kites die ik heb werkt het met een gigantisch depower bereik, iets van een meter. je gebruikt dan een stopper die wordt overruled als de QR is getrokken (zelfde als de Naish smartloop). Het verschil tussen bar loslaten is dat de stopper bij safety treken mee omhoog schiet. De resterende kracht in de kite kan bij ECHT onverantwoordelijk harde wind nog aardig zijn, maar niet meer genoeg om je te liften (8m Rise 2009 in 46 knopen) Als je 'm wilt flaggen zit er een lusje aan 1 front line.

@ Reflex, op onze stranden is het meestal niet zo'n punt om met je hele lijnen knoop stroep aan te spoelen, maar op een hoop locaties is dat nou net het begin van een veel groter drama dan hetgeen je voorkomt door je safety te trekken. Denk aan lijnen om je benen, steeds dichterbij komende obstakels (boeien, kliffen etc), het is je dan heel wat waard om je boeltje snel in elkaar te kunnen zetten

Ik zie wel wat in een mini 5th voor 4 lijns vliegers, maar dat moet dan echt super betrouwbaar werken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #40 November 28, 2009, 21:38:08
edit2Rapporteer  
Bedenk me net dat 100% depower op de bar wel werkt, Cabrinha IDS en de Fone delta's (geen idee of er meer merken dit hebben) hebben een flagging systeem in de bridle ingebouwd. Dus als je ALLE spanning van de stuurlijnen afhaalt dan kantelt de kite zover dat deze flagt en uit de lucht valt.

Als je op zo'n kite dus een bar maakt met een 5m+ depowerlijn dan treed deze ingebouwde safety op op je de bar loslaat. Ideale beginners/les-bar eigenlijk.

Maar al snel zul je dan een andere bar willen omdat het super irritant is als je kite elke keer zijn safety activeert als je per ongeluk de bar loslaat, Daarom hebben die merken er een kortere depowerlijn/stopper opgezet met een bypass lijntje (mini-5fth) waarmee je bar wel die 5m+ langs de depowerlijnen omhoog schuift. Maar alleen als je je safety activeert.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #41 November 28, 2009, 22:17:58
edit2Rapporteer  
Okay Evan/Reflex/Rudo. Jullie hebben me overtuigd. Ik zal de mini 5th weer op de bar zetten. Normaal vaar ik dan met de leash op het depowerkoord en bij trekken "flagt" de kite op beide frontlijnen. Kom ik te varen in het high end bereik van de kite dan zet ik m op de mini 5th en flagt ie op 1 depowerlijn.
Ik moet ook zeggen ik heb tot nu toe maar een keer mn safety nodig had. Nl. 4 jaar geleden met n Raven 1 16sqm die ik niet meer kon houden op Horst waarvan ik wist dat er downwind keien lagen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #42 November 29, 2009, 01:27:16
edit2Rapporteer  
Bedenk me net dat 100% depower op de bar wel werkt, Cabrinha IDS en de Fone delta's (geen idee of er meer merken dit hebben) hebben een flagging systeem in de bridle ingebouwd. Dus als je ALLE spanning van de stuurlijnen afhaalt dan kantelt de kite zover dat deze flagt en uit de lucht valt.

Als je op zo'n kite dus een bar maakt met een 5m+ depowerlijn dan treed deze ingebouwde safety op op je de bar loslaat. Ideale beginners/les-bar eigenlijk.

Maar al snel zul je dan een andere bar willen omdat het super irritant is als je kite elke keer zijn safety activeert als je per ongeluk de bar loslaat, Daarom hebben die merken er een kortere depowerlijn/stopper opgezet met een bypass lijntje (mini-5fth) waarmee je bar wel die 5m+ langs de depowerlijnen omhoog schuift. Maar alleen als je je safety activeert.
Daarom zit er op die smartloop systemen een stoppertje. Dit zit zit va 2008 op een paar Naish kites (Helix?) en ook o.a. op de slingy TD's, en ook op Rise.
Bij de rise zitten er pulley op de bridle die bij ver depoweren helemaal naar voren rollen zodat het tow point regens voor de LE zit => max depower. Toch kan het zo hard waaien dat de rest druk in de kite flink is, bijvoorbeeld omdat de stuurlijnen wind vangen en de kite een beetje poweren. single line flagging is het enige dat de kite helemaal lam legt. Het bezwaar is dat de kite een rukkerige onhandelbare bende wordt met overal lijnen.
Je zou dus te plaatse de keuze moeten hebben wat voor safety je wilt.

@ Chico, wanneer kom je weer eens onze kant uit? tijd niet gezien man!
chico

Berichten: 1112
Antwoord #43 November 29, 2009, 02:08:53
edit2Rapporteer  
@ Chico, wanneer kom je weer eens onze kant uit? tijd niet gezien man!

Was vrijdag nog op de sluf en vorige week zondag ook. Vrijdag hard gecrasht dus nog wat last van mn schouder. Mogelijk morgen (shit is alweer vandaag) op de sluf. Mag je mn Helixjes 2010 proberen
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #44 November 29, 2009, 02:32:32
edit2Rapporteer  
Het kan zijn dat ik het niet goed uitleg maar bij Naish 2009/2010 heb je op qua safety leash bevestigingen 3 mogelijkheden.

2. Op het depower koord wat bungelt onder de clam cleat. Kite gaat flaggen op beide voorlijnen. Zelfs bij gebruik van de stopper. Dat is mijn normale ride mode

Ik vaar ook alle Naishes op die manier, en dat moet voldoende depower geven.
De QR op de Waroo gebruikt nm. standaard deze manier dus ja...
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #45 November 29, 2009, 10:03:39
edit2Rapporteer  
Rudo, het mini 5th systeem op de Core ESP bar vind ik wel erg goed werken. Zeker de manier van de lijnen afzonderlijk door een plastic hulsje door de bar laten gaan en dan boven je QR een simpele wartel (noem het maar simpel). Voordeel is dat je bijna geen slijtage hebt op je depowerlijnen en mini 5th en dat het er dus ook nooit rond elkaar draait. Ik meen dat flysurfer dit systeem ook heeft overgenomen. Na safety trekken zit niet alles in de knoop maar zet je het weer zo in elkaar. Tenzij je naar de kant zwemt met een gereleasde kite dan moet je ff puzzelen. Mischien een systeempje om bij jullie volgende bar eens naar te kijken? Enkel het "ironheart" systeem zou met zand erin voor problemen kunnen zorgen.

Ik heb een flink aantal barren gevaren maar deze komt toch dicht tegen mijn ideale systeem aan.

Vliegenaar, dus omdat Best op hun waroo dit systeem gebruikt is dat het beste op de markt? Gebruik de zoekfunctie maar eens op de veiligheid van de best bar. Er is hier op kitehigh al veel over gesproken. De normale Best barren hebben een zeer slechte veiligheid. Enkel de Redline bar die onlangs is ontwikkeld werkt naar behoren.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #46 December 01, 2009, 17:00:59
edit2Rapporteer  
Bedenk me net dat 100% depower op de bar wel werkt, Cabrinha IDS en de Fone delta's (geen idee of er meer merken dit hebben) hebben een flagging systeem in de bridle ingebouwd. Dus als je ALLE spanning van de stuurlijnen afhaalt dan kantelt de kite zover dat deze flagt en uit de lucht valt.
.....

= dus een 'safety op 2 lijnen'

Vraagje dat je je hierbij moet stellen: wat gebeurt er als er een lengteverschil optreed? (gebroken depowerlijn, knoop in bridle)

'safety op 1 lijn'
op de depowerlijn: gaat dat een gemiddelde SLE fout (loopen als een dolle)
op de stuurlijn: maakt willens en wetens loopen/front-/back rollen lastig.

5th-door-de-as: lijkt mij (aan de bar zijde) de beste optie. enige risico is het slopen van een gespoelde kite

Alles heeft ++ en -- dus.
Mijn idee: safety op 2 voorlijnen waarbij lijnlengte verschil ingekalculeerd. Welke kite heeft dit??
EnJoy

Berichten: 25
Antwoord #47 December 01, 2009, 22:18:13
edit2Rapporteer  
Na het doorlezen van dit toppic en ondanks de waarschuwing van Idefixe gooi ik hem er toch maar in.

Een van de laatste mooie en dus DRUKKE zondagen op oostvoorne wacht ik rustig tot een (nog meer dan ik) beginnende kiter wegvaart, in de veronderstelling dat hij daadwerkelijk weg zou varen en niet zijn kite volledig in de mijne zou sturen.

Terwijl de kites gaan loopen denk ik godzijdank (als je het nog nooit aan de hand hebt gehad vraag je je altijd af hoe je in zon situatie echt reageert ook al weet je verstandelijk wat je moet doen) gelijk release en schreeuw dat ook tegen hem voor het geval hij er niet aan denkt.

Echter, ik krijg mn best redline QR gewoon niet gereleased (safety leash geen probleem maar ja, heb je weinig aan dan he...). Schuivend op mn buik door het ondiepe water steeds dichter naar het strand met zijn welbekende palen en terwijl het halve strand me aanspoort te releasen (waarvoor dank :-)) weet ik me uit mn trapeze te werken en hoef ik samen met de toegesnelde hulp alleen maar een uurtje of twee te ontknopen in plaats van ziekenhuisbezoeken of erger.

Mijn lesje ben ik nog steeds ah reperteren alvoor ik me weer op het water waag. En dat is niet het aanspreken van Best op kwaliteit oid (ook al baal ik ervan, materiaal is vergankelijk) maar beseffen dat als droogtesten al stroef gaat het er nat en in actie niet beter op wordt. Dus gelijk na laten kijken of weg ermee, ik kies voor het laatste en niet voor een mooi prijsje...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #48 December 01, 2009, 22:26:52
edit2Rapporteer  
pfew da's een leer moment... Gelukkig dat het goed ging.

@wouterb, als je een SLE op één front lijn flagt dan wil íe wel draaien, dit kom meestal door de rest spanning op de andere 3 lijnen (door de wind wordt het doek toch een beetje in de wind getrokken). De bar moet echt zo hoog langs de flag lijn omhoog kruipen (>6m) dat de andere lijnen zo'n beetje dubbel liggen, dan pleurt het zaakje wel naar beneden. Je kan je nagaan dat je even aan het macrameëen bent daarna!

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #49 December 01, 2009, 22:49:42
edit2Rapporteer  
 Volgens mij is mijn voorstel om voortaan tijdens barre omstandigheden met slechts EEN safety te gaan varen, zo gek nog niet. De flexifoilsystemen staan naar mijn idee als zeer goed bekend, maar toch. Ik zal hiermee eerder materiaal beschadigen of verliezen, maar dat lijkt me een zeer zwak argument om het niet te doen. Bovendien is het zo dat mijn 9 en 6 meter al 2 jaar oud zijn, waardoor het eventuele afscheid minder pijn doet. Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.