D'r spelen in dit hele gebeuren een paar zaken een rol:
Binnen vaart Politie Reglement: in het BPR staat ( Hfdst1 artk 9.a ) dat het kitesurfen is verboden. In art 9b staat vervolgens dat de bevoegde autoriteit ( dat is RWS ) een ontheffing hiervoor kan verlenen. het BPR is geldig op alle bevaarbare binnenwateren en van Nederland en de Waddenzee. Uitzonderingen zijn een paar grote rivieren en de Westerschelde. Deze hebben hun eigen reglement ( waarin het kitesurfen overigens ook verboden is) .
Vaar je dus buiten een "ontheffingsgebied"dan kun je als kitesurfer een bon krijgen. Het is overigens heel goed mogelijk dat daar andere gebruikers zoals bijv windsurfers WEL mogen varen ( don't shoot the messenger )
Natuurgebied: In een gebied aangewezen als zijnde natuurgebied zijn alle activiteiten zonder ontheffing verboden. Dus ook windsurfen, zwemmen, zeilen enz. Tenzij er een ontheffing voor een bepaalde activiteit is.
APV. Algemene plaatselijke Verordening. Een gemeente is voor haar gebied verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Als instrument beschikt de gemeente hiervoor over de APV. Hierin staan dus allerlei regels met betrekking tot de openbare orde en veiligheid. Vooral aan de kust zie je dat gemeentes in de APV zaken hebben opgenomen die betrekking hebben op het kitesurfen.
in het verbod zoals gesteld in het BPR wordt gesproken van "het zich voort bewegen door middel van een vlieger met een plank" Met snowkiten op ijs doe je eigenlijk hetzelfde. Een kwaadwillende ambtenaar zou je dus een bon kunnen geven. Ga je daar tegen in beroep / laat je het voorkomen dan maak je een goede kans dat je er mee wegkomt ( in geval van een BPR bon)
Met snowkiten in een natuurgebied en je krijgt een bon dan ben je absoluut de pineut. Immers ALLE activiteiten zijn daar ( mits een ontheffing) verboden.
Verder kun je als je andere mensen in gevaar brengt zo wie zo een bon krijgen. ( Da's een algemeen wetsartikel in het Burgerwetboek )
Ook interessant is het om te weten dat er voor wat betreft "vliegeren" ook het 1 en ander in de wet is omschreven. Zo is het verboden om binnen een straal van 3 km van een vliegveld verboden te vliegeren. Voor een militair vliegveld is deze straal zelfs 5 km.
De meest WA verzekeringen sluiten de aansprakelijkheid bij een vlieger (ik geloof iets van ) groter dan 3 m2 uit. Vandaar dat je dus voor het kitesurfen beter een aparte WA verzekering kunt afsluiten ( leden van de NKV hebben deze automatisch bij hun lidmaatschap)
Ook interessant om te weten: bij het toekennen van een ontheffing voor het verbod kitesurfen zoals gesteld in het BPR wordt ten opzichte van natuurgebieden een grens van 500 meter gehanteerd. Zo zie je dus dat op een aantal kitesurflocaties ( zoals bijv Mirns en Workum) de kitesurfzone 500 meter van het natuurgebied afligt en bijvoorbeeld de windsurfers tot aan de grens van het daadwerkelijke natuurgebied mogen varen.........
Daarnaast gaat in de toekomst het Natura 2000 gebeuren ook een rol spelen. Zodra Natura 2000 is geëffectueerd ( naar verwachting iets van 2011) is er voor de Natura 2000 gebieden ( zo'n beetje al het water in NL ) sprake van een beheerplan. Alle toegestane activiteiten binnen een bepaald gebied zijn dan in dit beheerplan opgenomen. Ben je dan ergens aan het kitesurfen en is op die locatie het kitesurfen niet opgenomen in het beheerplan ben je dus strafbaar. Zoals het er nu uitziet is het dan een milieudelict ( en da's behoorlijk minder......... ) Vandaar dat we dus vanuit de NKV zo druk bezig zijn om alle spots opgenomen te krijgen in het beheerplan natura 2000.
'tis weer een lekker verhaal geworden