Morres
Berichten: 9427
|
enigszins downwind de golf op, en zoveel mogelijk upwind de golf af, me dunkt. voora lveel oefenen. 14knopen was miss. wat weinig ,je zit ook met stroming wss en dan nog eens de deining er bovenop
|
|
|
Gewoon Don
Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
|
Wil je branding surfen, of door de branding heen komen en erachter lekker heen en weer surfen?
Als je echt wilt brandingsurfen (golfsurfen met je kite:-) dan zijn er tegenwoordig zogenaamde 'wave' boardjes te koop.
Wil je achter de branding knallen dan volstaat je twintipboardje (denk ik).
Stond er laatst geen topic hier op de frontpage van kitehigh? Of was het hanglos?
|
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
Ik wil voornamelijk achter de branding met mijn twintipje knallen. Inderdaad had ik ook het idee dat 14 knopen iets te weinig is om door de golven te beuken. Maar omdat je ook druk bezig bent met oriënteren naar de golven voor je, let je ook niet altijd even goed op of je kite wel strak in de powerzone staat.
Zou een waist trapeze ook niet een hoop schelen?
|
|
|
Gewoon Don
Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
|
Kom geregeld op Scheveningen (om te kijken:-) Want ik had een paar weken geleden mijn kiteskills iets overschat! Stonden bakken van 4-5 meter, waardoor ik behoorlijk te grazen ben genomen. Je leert er echter wel een hele boel van.
Het is mij niet opgevallen dat kitesurfers een zittrapeze gebruiken. Maar als jij denkt dat het voor jou een hulpmiddel kan zijn. Why not?
|
|
|
Jarno
Geen avatar
Berichten: 2272
|
Ik kite vaak op scheveningen en andere plekken waar golven staan.
Ik ben (lang geleden) begonnen met een zit en heb nu een waist, dat maakt niets uit voor het hoogtelopen in golven. Wat ook niet uitmaakt is het type boardje als het aankomt op hoogtelopen bij het uitvaren.
Wat wel uitmaakt is jouw ervaring en de wind.
Het is fijn om in de golven iets meer wind te hebben, op die manier kun je inderdaad tussen de golven makkelijker hoogtelopen en verlies je zo min mogelijk hoogte bij het uitvaren.Een kleine pop waarmee je net over de golf heenkomt is vaak ganoeg en bij iets hogere golven gebruik je een beetje lift van je kite om eroverheen te komen.
Veel oefenen zorgt voor jouw ervaring en daarmee voor een juiste timing.
Een klein beetje golfkennis: Golven komen in sets, meestal 7, voor zover ik weet. Als je dus merkt dat er een paar dikke golven aankomen, draai even om, vaar terug en probeer het dan nog eens.
blijven proberen :-)
|
|
|
LOEN
Berichten: 767
|
Kite hoog houden (rond11) op het moment dat je over de golf gaat, dit geeft wat extra lift. De golf gepasseerd kite weer insturen en lekker aankanten om wat hoogte te winnen en dit geeft tevens snelheid voor de volgende golf. Kite weer omhoog sturen (rond 11) etc etc Ondertussen lekker beetjes in trekken en mee veren.
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
Het is dus heel normaal dat je niet ff lekker kan hangen en hoogte lopen? Als ik het zo lees is het echt compleet anders varen en kun je naar mijn idee dus onmogelijk op een veilige manier kitelessen geven zoals op Schevingen het geval is.
|
|
|
R.B.
Berichten: 951
|
Spruce kite lessen gaat voornamelijk om het kite gevoel/ eigenschappen en niet om gelijk op het board te staan en weg te varen. Dus lesgeven op zeespots is gewoon goed te doen. Verder heb je op zee altijd meer wind nodig als op vlakwater en ook komt er bij kijken hoe de stroming staat (eb/vloed). Meestal verlies je wat hoogte als je wegvaart, maar deze hoogte is vaak ook weer makkelijker terug te winnen als je terugvaart. Je moet je niet te veel focussen op het verlies van je hoogte. Probeer je verlies desnoods achter de branding weer terug te winnen door hier enkele keren heen en weer te varen.
Maar hetgeen wat het best helpt is gewoon lekker oefenen in genoeg wind en dan komt het vanzelf.
|
|
|
GreenCap
Berichten: 25
|
Het komt gewoon op ervaring neer. Veel doen, dan gaat het steeds makkelijker. Wat ik persoonlijk altijd makkelijk vind is om in de branding niet te hard te kanten maar beetje downwind te gaan (kun je lekker veel vaart maken). Als je eenmaal door de branding heen bent kun je gewoon hard kanten en de hoogte die je verloren bent weer terug pakken.
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Spruce, in de branding is 1 ding belangrijk: SNELHEID in je board houden! Zolang je snelheid hebt is je board stabiel en kun je door schuim varen, over golven springen etc. Dus waar je op binnenwater meteen hoog aan de wind gaat varen, kun je op zee beter iets afvallen om snelheid te maken, de verloren hoogte win je weer terug als je met de golven mee naar het strand vaart, of je loopt gewoon hoogte op het strand (walk of shame)...
Snelheid is alles!
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
Haha, walk of shame Ik kende hem nog niet.
|
|
|
Silk
Geen avatar
Berichten: 49
|
Gisteren weer voor het eerst gekite op Kijkduin.
Gisteren stond ie ook erg on-shore niet? Dat maakt het nog lastiger om weg te komen van het strand. Blijven oefenen
|
|
|
Bluecupra
Berichten: 1010
|
Waar is de spot op Kijkduin precies? Vaar meestal op HvH of Scheveningen maar Kijkduin is voor mij dichterbij
|
|
|
Langbeest
Berichten: 3272
|
Wat "mbetz" al zei: Snelheid is de sleutel. Gewoon lekker blijven proberen. Van vlak water naar zee blijft een flinke stap. Ik ken mensen die op vlak water ongeloofelijk goed varen en dat al jaren ,maar op zee gewoon beginners zijn.
|
|
|
Hard2Handle
Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
|
Waar is de spot op Kijkduin precies? Vaar meestal op HvH of Scheveningen maar Kijkduin is voor mij dichterbij
Spot Kijkduin is als je richting Kijkduin rijd over de Kijkduinsestraat en dan bij het laatste stoplicht links af gaat richting de camping daar. Je komt eerst nog langs een lekker restaurant "De Haagse Beek" aan je rechter hand. Rijd de weg helemaal af, als je bij een rotonde bent, ben je iets te ver gegaan, iets daarvoor kan je onbetaald parkeren. Vanaf de parkeerplaats is het een klein stukje lopen, naar de zee kijkend eerst een stukje naar links lopen en dan door de duinen wandelen en je bent er. Erg relaxte mensen daar van de surfclub, wel uit kijken voor de strekdammen en andere obstakels. @Spruce het is echt een kwestie van de juiste technieken oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Kite iets omhoog om over de golf heen te komen, lift van je kite gebruiken, golf weer af en kite naar beneden en hard aankanten. Succes!
|
|
|
|
pindakaas
Berichten: 112
|
He spruce, ik ga het er morgenmiddag ook voor het eerst op kijkduin proberen. Er zitten bruikbare tips voor, want ik kom ook nog niet lekker door de branding heen. Suc6 met het oefenen en mss zie ik je er wel eens..
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
hier misschein nog een tip... gewoon door de branding heen body draggen met je board onder je lichaam en dan na de branding starten, zo ben ik begonnen...en goed toeside kunnen varen is varen best handig.
|
|
|
Bluecupra
Berichten: 1010
|
@Hard2Handle; bedankt voor de info, zal volgende keer wanneer ik ga kiten naar de Kijkduin spot komen.
|
|
|
Hard2Handle
Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
|
@Hard2Handle; bedankt voor de info, zal volgende keer wanneer ik ga kiten naar de Kijkduin spot komen.
Laat dan effe weten wat je van de spot vond... Het moet wel eerst gaan waaien...
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
Ik kite eigenlijk alleen nog maar op zee (vlak water is voor watjes hahar!), golven zijn het vetste wat er is! Als beginner heb je "last van golven", maar als je een meer gevorderde zee-kiter wordt dan wil je alleen nog maar golven golven GOLVEN! :-)
Wat hier al is gezegd: de truc is dat je vaart moet houden. Probeer niet al te krampachtig hoogte te varen, maar zorg dat je snelheid houdt. Op snelheid kun je over de branding heen komen (ook al verlies je dan veel hoogte). Als je dan eenmaal achter de branding bent dan kun je weer hoogte lopen.
Tip: als je 1x achter de branding bent, ga dan niet weer helemaal terug varen naar het strand (om hoogte te lopen), want dan moet je WEER die branding over zien te komen. Als je eenmaal daar achter bent, blijf dan daar, dus keer om voordat je weer in de branding zit.
Om over een golf te komen: * voordat je bij de golf bent rustig je kite omhoog * ietsje downwind de golf op * als je op de golf staat is je kite het hoogst, nu direct weer insturen * upwind carven + kite insturen + de golf weer af rijden
Of: * spring! :-)
Zie je een golf aankomen die je nog niet aan kunt: * keer om * of ga een stuk downwind en zoek een "gat in de golf"
succes!
|
|
|
pimpoldi
Berichten: 818
|
wat ook erg helpt is om proberen de golven te lezen, dus niet als een dolle die golven door rammen, maar kijken wanneer en waar de golf breekt. Als hij op het punt staat om te breken als jij er vlakbij bent, probeer dan of iets downwind van de peak van de golf te passeren, of je minderd wat snelheid en hopt over het schuim heen. ook niet vergeten om je benen in te trekken, zodat je lichaam eigenlijk weinig merkt van de golf, maar je benen wel.
ik heb nog nooit op vlak water gekite, heb het ook geleerd op zee, en ik weet bijna zeker dat ik het redelijk saai ga vinden op vlak water....
succes!!
|
|
|
|