Dat die met 5 knopen blijft hangen is niet zo moeilijk, dat kan mijn graf 14m en waarschijnlijk andere kites ook wel.
1 - 2 knopen blijft deze al in de lucht volgens degene die de kite launcht ( stukje van 0.50 - 0.57) en bij 4 -5 kan hij er mee op de sup. (niet dat het daar echt voor bedoeld is, maar meer om te laten zien hoe snel je er mee zal kunnen varen - uiteraard afhankelijk van je gewicht)
Met 1-2kn weet ik niet eens meer uit welke richting de wind komt, laat staan dat een kite dan nog omhoog wil.
Even voor de duidelijkheid, dit zijn windsnelheden waarbij je rustig lopend de wind in kunt halen ofwel 1 hele beaufort. Pas vanaf 2bft (3-6kn) is er een lichte bries te voelen op je gezicht.
Epic is leuk aan het hypen met dat ding. Daar is Dimitri altijd erg goed in Blijf dat eerdere filmpje van Jeroen nog steeds interessant vinden. Je ziet geen rimpel op het water.
De meeste tubekites hebben moeite om de zenith op te zoeken onder de 8kn. Een foil heeft zelfs toch echt een knoop of 4/5 nodig om mee te kunnen vliegeren...
High end kan best redelijk zijn. Kan mijn 17m Zephyr van zo'n 6 a 7 (groot board) tot zo'n 20kn varen, wat ik voor die maat toch een redelijke high-end vind
Als je kite bij 2 knopen nog vliegt moet je er ook makkelijk een 360 mee kunnen maken. Dat is wat ze met stuntvliegers in een gymzaal doen zonder wind, je moet dan natuurlijk zelf wel lopen en je vlieger in beweging houden.... Misschien een leuk idee voor Epic om te een filmpje van te maken.
water zegt niet altijd wat, heb wel eens met 14knopen wind op spiegelglad water gestaan, wind was nog maar net aan, gelijk ondiep water op, gevolg: kneitervlak, als een stilstaand bad water.
Verder: een 17mtr jekyll race-kite heb ik tijdens KTE op strand in de lucht gehad en gehouden met 4knopen op het strand, blijft retestabiel staan, maar is geen donderaan, trekt me overigens gewoon naar voren door het zand heen!