Marteriaal vraag

ericvermeulen

Logs: 0 | 9 uur
Mei 22, 2013, 11:32:19
edit2Rapporteer  
Goedemorgen,

Ik ben hier nieuw dus even voorstellen: ik ben Eric (40) en ben onlangs begonnen met kitesurfen. Heb 2 lessen gehad en vind het helemaal te gek! Les 3 is hopelijk deze week. Heb 20-25 jaar geleden heel fanatiek gewindsurft maar is me nu teveel gedoe als ik 's avonds even een paar uur wil varen.

Ik ben nu websites aan het afstruinen om te kijken wat er bij mij past qua kite en board. Ik lees te veel tegenstrijdige verhalen over merken en voorkeuren, dat ik het er niet makkelijker op vind worden. Ik weeg 95 kilo (dat helpt niet) en ben 1,83. Zelf denk ik aan een 10 en een 8 kite qua formaat, maar twijfel omdat ik met pak en al de 100 aantik, dus misschien wel 12 en 9? Misschien zit ik er wel naast met dat bolle lichaam van me, tipos zijn welkom. Qua merken, tja dat loopt nogal uiteen en als je net denk een mooie set gevonden te hebben is er wel iemand die schreeuwt dat het Rommel is. Daaraantegen lees ik ook weer dat er geen slechte kites meer bestaan in 2013. Dus.....

Ik kan momenteel aan een set van Ocean Rodeo 2013 (nieuw) komen, 9,5 en 7 (Prodigy) plus board, bar compleet voor een super prijs. Ik twijfel omdat er teveel verschillende meningen zijn. Daarnaast zijn er ook ander aanbiedingen tegen hetzelfde bedrag, maar dan met één kite...

Kan iemand er serieus iets zinnigs over roepen? Ga nog wel langs een aantal Shops, maar daar wordt ik denk ik helemaal gek, jongetje in de bekende snoepwinkel Smiley

Ik ontvang graag tips, info etc.

Greetz,

Eric
So_Surreal

Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #1 Mei 22, 2013, 11:35:59
edit2Rapporteer  
Als ik jou was zou ik meer richting een 10 en 12 denken.
Als beginner zijnde baal ik er van dat ik (1.90 en 94kg) voor een 7 & 10 gekozen heb.
Wanneer je een beginner bent gebruik je die kleinere een stuk minder, omdat je eerst beter moet worden voordat je in hardere wind aan de slag gaat.
Tweekske

Antwoord #2 Mei 22, 2013, 11:41:06
edit2Rapporteer  
Goedemorgen Eric,

Ik weeg zelf ook rond de 95kg en ben 1.88.

Ik zou je zeker aanraden om voor een 12 / 9 set te gaan i.p.v. 9.5 / 7. Ik heb zelf een 13 / 9 / 7 set. De 7 gebruik ik alleen als het echt hard waait. Omdat je beginner bent kan ik je afraden om met die wind het water op te gaan.

Met een 12 kan je vanaf een knoop of 12 - 14 wel goed oefenen en enigszins varen tot een knoop of 20 - 25 afhankelijk van de depower mogelijkheden van je kite. Om te beginnen is dat prima oefenweer.

Waar je bij het board op moet letten is dat het niet te kort is. Ik ben begonnen met een 1.30 boardje wat veel te klein was voor me, zeker als beginner. Ik heb nu een 1.35 board die ik meestal gebruik en een 1.44 board voor lichtweer. Ik zou daar ergens tussen de 1.35 en 1.40 gaan zitten als beginnersboard.

Wat betreft merk / type wordt er inderdaad veel geroepen, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Er zijn wel een aantal merken / types die geschikter / minder geschikt zijn voor beginners, daar is genoeg over te vinden. Ik heb zelf altijd F-one bandits gehad en ben daar erg tevreden over. Met welke kites heb je les gehad? Bevallen die goed? Ook altijd verstandig om advies te vragen aan de school.

Succes en veel plezier!
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #3 Mei 22, 2013, 12:52:35
edit2Rapporteer  
Alle kites die hier staan zijn geschikt voor beginners

http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Beginner

..al zal dat de keuze er niet direct gemakkelijker op maken Wink

Een overjarige model (2012) scheelt je al snel de helft in prijs. De 2013 zijn niet revolutionair veranderd.
Neem bijv. slingshot rpm. Die modellen zijn vanaf 2009 nauwelijks veranderd. En als beginner ga je dat al helemaal niet merken.
Jonger dan 2010 zou ik overigens niet gaan. succes met de keuzestress ;p

PieNO

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #4 Mei 22, 2013, 13:05:41
edit2Rapporteer  
12/9 nemen met jou gewicht. koop vanaf 2009 maar dan ook oppassen want veel kites van een paar jaar oud zijn flink afgeragt. Als je voor 2e hands gaat neem iemand mee die verstand van zaken heeft en niet alleen kijkt of het een mooi kleurtje is.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Mei 22, 2013, 13:21:31
edit2Rapporteer  
Zoals diegene met hetzelfde gewicht al aangaf: minimaal 12/9. Bij sommige merken zal dat een 13/9 of 12/8 zijn, omdat alleen die maten beschikbaar zijn.

Wat betreft merk: ik zou zeggen kijk eens naar wat je aanspreekt.
Er is zoveel aanbod en de laatste tijd zijn bijna alle merken wel in orde. Slecht materiaal is er gelukkig bijna niet meer.

En wat betreft shops: onthoud dat ze in NL vaak van tevoren moeten inkopen.
Daarop kun je goede deals krijgen in de regel. Zeker bij overjarig. Maar vergeet niet dat ze dit materiaal ook graag willen verkopen t.o.v. andere artikelen die ze ook verkopen, maar wellicht niet op voorraad hebben Wink

Heb je al een lichte voorkeur voor een merk, of merken?
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Mei 22, 2013, 13:25:50
edit2Rapporteer  
Ik zou alleen een 12m kopen. Die 9 is zonde van je geld, ga je toch niet gebruiken (als je verstandig bent tenminste)... Koop die volgend jaar maar als je een beetje kunt varen.
Boardje van ongeveer 135x41

Wil je nieuw in de winkel of 2e hands? Ik wilde toen perse nieuw, maar achteraf gezien had ik net zo goed een 2e handsje kunnen nemen. Gezien je leeftijd zal je wel iets meer budget hebben als de gemiddelde arme student, en in de shop kun je vaak een leuk dealtje maken voor een complete set incl wetsuit en trapeze. Ben je in 1x klaar.
feddomw
Gast
Antwoord #7 Mei 22, 2013, 13:49:41
edit2Rapporteer  
De Prodigy is een geschikte kite voor jou. Als je die in 12 en 9.5 neemt ben je voorlopig gedekt. Als je meer skills hebt koop je er nog een 7 bij, kan je bijna altijd varen.
ericvermeulen

Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #8 Mei 22, 2013, 13:54:14
edit2Rapporteer  
Allen,

Bedankt voor het advies tot nu toe, helemaal top!

Tijdens het lessen heb ik met een EVO en een Rebel van North gebruikt. Ik heb niet echt voorkeur voor een merk, dat is voorlopig maar een gevoel, F-one en North geven een goede indruk, maar goed dat is weer marketing van hun kant en kosten ook de nodige knoeten. Vandaar mijn vraag naar Ocean Rodeo Kian, etc de minder bekende merken. Ik heb naar tweede hands gekeken, maar als je er 100/200 bijlegt heb je een nieuwe, daar gaat dan wel mijn voorkeur naar uit. Ik denk dat ik voorlopig het bij één vlieger hou en dat is een 12. Instructeur van de school gaf qua maat dat ook zojuist aan, wellicht een 9 erbij, maar zoals hier al wordt aangegeven zal je die in het begin toch bijna niet gebruiken, zonde van het geld.

Alle / nog meer info nog steeds welkom. Beter teveel als te weinig info zeg ik dan maar.

Eric

Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #9 Mei 22, 2013, 14:08:55
edit2Rapporteer  
In het begin enkel een 12m, zodra je goed upwind kan varen en dan nog een stuk of 5 sessies verder een 9m er bij kopen.

Ocean rodeo is overigens prima, gewoon een a merk, wat kleiner maar kwalitatief 1 van de betere.
KappuhH

Antwoord #10 Mei 22, 2013, 17:52:30
edit2Rapporteer  
Als je het geld er voor hebt gewoon direct 12 & 9 kopen. Die 9 wil je sowieso wel hebben en er is niets irritanter dan met knoopje of 18-20 langs de kant te staan met alleen een 12m terwijl je met een 9m perfect zou kunnen oefenen.
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #11 Mei 22, 2013, 18:26:47
edit2Rapporteer  
Met 95 kg hoef je bij 18-20 knopen niet aan de kant te staan met een 12m denk ik.
Tenzij je bij windkracht 6 wilt gaan oefenen. Maar dat zou ik een beginner de eerste 20-25 sessies niet aanraden.
Maar als je een goede deal kunt maken why not.
Morres

Antwoord #12 Mei 22, 2013, 23:49:55
edit2Rapporteer  
12-9 jekyll 2013 kost je ca. 1600eurotjes met 1 bar. En er is een shitload van alle merken overjarig te krijgen Smiley
Michiel.
Moderator

Antwoord #13 Mei 23, 2013, 10:55:21
edit2Rapporteer  
Ocean Rodeo maakt de laatste jaren echt fijne vliegers!
En het merk wordt steeds minder onbekend in Nederland Wink

Onbekend maakt meestal onbemind, maar er zijn genoeg kleine merken die goed spul maken.
Zo vaar ik bijvoorbeeld het Franse Zeeko al jaren.

North en F-one (oei, over dat merk lopen de meningen wel flink uiteen) zijn prima merken. Maar ook grote bedrijven waardoor het lastiger is mooie deals te maken.

De Rebel en EVO zijn goede kites. Kun je ook mee starten hoewel de Rebel wel een meer gevorderde kite geworden is.
Dat gezegd, de tip om eerst met een 12m te starten is prima. En zelfs gevorderden modellen in de maat 12m zijn niet al te extreem, mits je niet gaat oefenen in het bovenste windbereik van de kite. De wind voor een 12m is nl. niet zo hard. Perfect om te oefenen!
kees69

Antwoord #14 Mei 23, 2013, 12:51:08
edit2Rapporteer  
Zeker een 12 nemen en dan een 9 erbij. Ben zelf ook rond de 90kg maar met je 9 meter kun
je al vanaf een knoop of 17/18 het water op. Is dan net wat lekkerder varen dan een 12m, zeker als beginner en er nog wel eens een vlaagje van 25kn langs kan komen

Kijk ook eens op de Duitse webshops voor overjarige kites (2012).
Bij Lonasport.de en surfpirates.de hebben ze vaak zeer scherpe prijzen en een
prima service.
Let op niet gelijk via de website bestellen maar eerst mailtje sturen met wat je evt zal willen kopen
en om een prijs vragen, mijn ervaring is dat je dan vaak nog wat extra korting krijg.

Is het proberen waard

Succes
JokerB

Geen avatar

Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #15 Mei 23, 2013, 13:04:16
edit2Rapporteer  
Hoi eric,

Welkom, ik ben zelf ook net begonnen en ik kies voor best. tis me les kite en ben er tevreden over.
ook qua prijs komt het voor mij als arme student ook wat beter uit Wink .
ik kies voor 2012 materiaal en mij is ook aangeraden om 12/9 setje te nemen.
dus ik begin met 11,5 en later koop ik een 9,5, of evt een 7,5 er bij.

zelf ben ik 1,90 en 100 kilos aan de haak. en qua board. idd in de range van 135-140 bij 40/42 pakken
zelf heb ik op verschillende boardjes gevaren varieerend van 145 tot 136 en merk hoe kleiner ze worden hoe meer wendbaarder ik ben. je moet er even aan wennen ,aar ach.

maar vindt persoonlijk dat north en f-one geen slechte keuzes zijn.

succes met je keuze

HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #16 Mei 23, 2013, 13:09:23
edit2Rapporteer  
Ik heb gehoord dat je beter geen 2013 North kan hebben.
Dit word in dezelfde fabriek gemaakt als Slingshot in 2008 en schijnt precies dezelfde kwaliteitsproblemen te hebben.
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Mei 23, 2013, 13:15:31
edit2Rapporteer  
Dit word in dezelfde fabriek gemaakt als Slingshot in 2008 en schijnt precies dezelfde kwaliteitsproblemen te hebben.

Is dit echt zo? Ik heb de laatste keer dat ik op het water stond wel een North doormidden gezien waar eigenlijk niets mee was gebeurd. Ik ben alleen vergeten welk jaar tal.
feddomw
Gast
Antwoord #18 Mei 23, 2013, 18:49:06
edit2Rapporteer  
Beetje listig altijd dit soort verhalen. Het kan waar zijn, maar ook beetje broodje aap. Die fabriek heeft sinds 2008 niets geleerd of veranderd en draait al 5 jaar matige kwaliteit kites uit?

Ik dacht vorig jaar een mega artikel te hebben gelezen over de North fabriek?

Is Ozone nou de enige echte "eigen" fabriek dan?

[/off-topic]
Ocean-Limbo

Antwoord #19 Mei 23, 2013, 19:07:08
edit2Rapporteer  
Hallo Eric,

Ik (83 kg) heb 2 jaar lan met plezier 2e hands Bandits Dos gevaren. Prima kites, niks mis mee,  soms wat nerveus met vlagerige wind maar heel wat prima sessies mee gehad.

De laatste tijs heb ik wat materiaalpech gehad. Puur door slijtage; zon, zee, zand, zout, enz.

Nu ben ik overgestapt op Ocean Rodeo ( Cypher 10 - 7). Prima spul, stbiel, ziet er kwalitatief degelijk uit. Vaart heeeel anders maar voelt vlug vertrouwd. Het is natuurlijk wel de vraag hoe dit materiaal er uit ziet na 2/3 jaar ....

ik zou gaan voor 12 - 9, ....

maar nog beter is enkele kilootjes eraf   Shocked.....  en dan  10 - 7  Joepie

Veel succes, plezier en kijk uit
Robin73

Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #20 Mei 23, 2013, 20:25:03
edit2Rapporteer  
Zelf ben ik begonnen met een 12. Het grote voordeel vond ik dat die niet zo snel reageert. Bij een kleine stuur fout vliegt je kite niet gelijk de andere kant op en dat is in het begin wel prettig.
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Mei 23, 2013, 20:27:34
edit2Rapporteer  
Om nog even op het verhaal in te haken met maten, toen ik nog rond de 95 kg woog had ik een 14m als grootste kite. Nu weeg ik zo'n 83 kg en heb ik dat nog. Ik zou nu ook met de zomer in aantocht voor een setje 10/14m, 10/13m of 9/13m gaan. Dan kan je later altijd nog een 7/8m erbij kopen voor de echt harde wind.

Beetje listig altijd dit soort verhalen. Het kan waar zijn, maar ook beetje broodje aap. Die fabriek heeft sinds 2008 niets geleerd of veranderd en draait al 5 jaar matige kwaliteit kites uit?

Ik dacht vorig jaar een mega artikel te hebben gelezen over de North fabriek?

Is Ozone nou de enige echte "eigen" fabriek dan?

[/off-topic]

Nee man, Cabrinha heeft een eigen fabriek, Flysurfer heeft een eigen fabriek en zo zullen er nog wel een aantal zijn.
Morres

Antwoord #22 Mei 23, 2013, 20:34:11
edit2Rapporteer  

Zelfs als het zo is, heb je geen zak aan dit verhaal, een fabriek zegt niet per sé wat over de kwaliteit. Ontwerp, materiaalkeuze en streng oog op de chinezen in de fabriek (niet de arbeiders) maken kwaliteit, niet of het fabriek a of b is.
feddomw
Gast
Antwoord #23 Mei 23, 2013, 21:00:47
edit2Rapporteer  
Nee man, Cabrinha heeft een eigen fabriek, Flysurfer heeft een eigen fabriek en zo zullen er nog wel een aantal zijn.

Zelfs als het zo is, heb je geen zak aan dit verhaal, een fabriek zegt niet per sé wat over de kwaliteit. Ontwerp, materiaalkeuze en streng oog op de chinezen in de fabriek (niet de arbeiders) maken kwaliteit, niet of het fabriek a of b is.

En daarom vind ik het altijd zo listig om melding te maken zoals HaPe doet. Het geheugen van het internet is lang....
Michiel.
Moderator

Antwoord #24 Mei 23, 2013, 21:09:01
edit2Rapporteer  
Er zit nog veel handwerk in de fabricage van kites, boards, barren en dyneema lijnen.
Kortom, mensen maken nu eenmaal fouten.

Kwaliteitscontrole is de sleutel tot succes (buiten de juiste constructie dan, maar je mag aannemen dat met 15 jaar ervaring de kitewereld nu wel weet hoe je een vlieger in elkaar moet zetten), en tot op de dag van vandaag gaat dat nog weleens mis.

Het gaat er meer om hoe het wordt opgelost.

En meestal komen dergelijke fabricagefouten er bij de eerste eigenaar wel naar voren. Als een kite een keer of 15-20 gebruikt is in een jaar, dan is de kans dat de fout er nog in zit en voor grote problemen kan zorgen echt heel klein.

Geheel met Feddo eens dat je voorzichtig moet zijn met dit soort uitspraken, want op welke informatie zijn ze nu gebaseerd?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.