Stunten voor de kant

Idefixe

Berichten: 8241
Juli 23, 2009, 10:33:59
edit2Rapporteer  
Stunten voor de kant.  Iedere keer weer van die verhalen over uitslovende pubers die iedereen willen laten zien hoe goed ze zijn. Daarbij de meest onverantwoordelijke idiote zaken uithalen en daarmee de kitesurf sport in een zeer slecht daglicht zetten. Beginners worden helemaal gek van deze gasten, om maar niet spreken van de overlast die zij veroorzaken bij de diverse scholen…..  Toch?
Afgelopen weekend was het @ Mirns weer raak. Het was gelukkig niet al te druk en toen  aan het einde van de dag de wind echt aan ging werd er in het beginstuk bij Mirns weer flink geloopt, knalde de verschillende backmobe’s into 5000 nogwat   je  om de oren. Kortom ragge , ramme en de rauze.
Tijdens een korte vaarpauze werd ik aangesproken door een “wat ouder” echtpaar wijzend naar o.a. Klaas en G.J.  Grin  : " Tjonge meneer, dat ziet er allemaal echt weer super spectaculair uit! Respect voor die jonge mensen hoor! "
Als  kitesurfer best wel een beetje trots, begon ik deze mensen uit te leggen wat er allemaal op het water gebeurde.
Na enige tijd vroeg de man mij  doelend op één van de beginners  die al geruime tijd met z’n vlieger op 12 uur midden in de “baan”van de andere stond, “en hij daar dan?  Kan hij niet beter een flink eind naar achteren lopen?  “    De beste man realiseerde het zichzelf waarschijnlijk niet hoe hij de spijker keihard op z’n kop sloeg!
Kitesurfen is naast het beoefenen van de sport zelf voor heel veel andere mensen ook een “kijksport” Op Mirns bijvoorbeeld komen er iedere weekend met wind echt heel veel mensen puur om naar het kitesurfen te kijken.  Alleen er gebeurd voor de kant niet zoveel meer.  De diehards zijn verbannen tot ver op het IJsselmeer.  De eerste 100 meter zijn ingenomen door de beginners die met hun vlieger op 12uur  alle recht van de wereld hebben. Kun je goed lekker varen? Wil je wat tricks eruit knallen.  Wegwezen bij de kant is het advies. Wegwezen bij de scholen , wegwezen bij de beginners……..    Het gekke daarbij is dat al deze beginners en scholen zelf het meeste zijn gebaat met een flinke afstand van de kant . Waarbij juist door het zien van al deze “uitslovende pubers”  veel mensen werden gemotiveerd om ook met deze sport te beginnen / zich aan te melden bij een school.Ook of beter nog Vooral  voor de scholen is het een zaak om lekker ver uit de kant je ding te gaan doen. 
 Dat met die scholen gaat @ Mirns dan ( op een enkeling na )  gelukkig wel erg goed Je zou ook als beginner op Mirns de ruimte kunnen zoeken.  Ver weg van de kant heb je geen last van “puberende uitslovers” , kun je al je aandacht richten op je vlieger en je board zonder je zorgen te moeten maken voor anderen in de buurt en kun je straks als jij ook al die geweldige tricks kent , vooraan in dat geweldige vlakke water helemaal uit je dak gaan.   Geen wind….. moest ik ff kwijt……..

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juli 23, 2009, 10:39:11
edit2Rapporteer  
Amen Tom! YeSS

Helemaal mee eens!  ThumpsUp
Op Oostvoorne is het precies hetzelfde laken en pak. En afgezien dat dicht bij de kant risicovoller is (ondiepte, meer kans om opstakels te raken) zijn de omstandigheden beter voor vooral unhooked tricks en kiteloops ivm het vlakkere water. Uiteraard risicovol, maar op sommige plekken wel relatief veilig te doen.

In het weekend op de drukste spots echt niet meer te doen gewoon Undecided
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #2 Juli 23, 2009, 10:40:14
edit2Rapporteer  
oke!
naja je kan het natuurlijk van 2 kanten zien. maar toch vind ik dat stunts uithalen dicht bij de kant, waar ook nog meer mensen aan het kiten zijn, een beetje onverantwoordelijk. Normaal word er altijd gezegd: de goeie mensen gaan maar verder het water op, en nu ineens is het weer andersom, een beetje gek. Je gaat niet beginners ver het meer op sturen zodat toeschouwers stunts kunnen zien!
V.W.R

Berichten: 45
Logs: 0 | 124 uur
Antwoord #3 Juli 23, 2009, 10:43:36
edit2Rapporteer  
Inderdaad, goed gesproken dacht dat ik als 1 van de weinige er last van had.

Mensen met hun kite op 12 uur en 1 plek en geen actie ondernemen vlakbij de kant heel vervelend.

Maar is het niet raar om deze mensen misschien aan te spreken dat als ze niks doen beter hun kite nee kunnen leggen of verder  het water op te gaan??
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #4 Juli 23, 2009, 10:52:01
edit2Rapporteer  
Ja, beginners en scholen kunnen beter verder van de kant zitten. Het is alleen jammer dat dat wat lastig te bereiken valt als je niet kan hoogtelopen. En lang niet overal is het zo lang ondiep als bij Schellinkhout, Autostrand, Mirns.

Een oplossing zou kunnen zijn dat de leerlingen langs de rand van het vaargebied naar buiten lopen, en de instructeur met kite&board 'op normale wijze' naar de lesplek vaart. Dan heb je alleen de scholen goed geregeld.

Alhoewel, als beginners dit goed leren bij scholen, gaan ze eerder vanzelf verder het water op? Ik loop zelf sowieso al een stuk het water in, maar vind het op een gegeven moment (na 150-200 meter) wel mooi genoeg met lopen!


Stunten vlak voor de kant, ja leuk maar alleen als de trucs ook echt beheerst worden! En daar schort het bij een onvoorspelbare sport als de onze natuurlijk wel aan, je hebt niet alles onder controle, hoe goed je ook bent. Wind is in elk geval een lastige factor. Als iedereen die zelf vindt het te kunnen, dat ook gaat doen, krijgen we misschien wel een behoorlijke toename van het aantal ongelukken. In ondiep water is de kans op blessures gewoon groter.

En hoe gaan de onervaren en licht ervaren riders wegkomen bij de kant als daar door de zelfbenoemde cracks van alles wordt uitgehaald? Moeten we dan 'uitloop' zones gaan aanwijzen, waarin niet gestunt wordt?
Zeeko52

Berichten: 30
Antwoord #5 Juli 23, 2009, 11:12:58
edit2Rapporteer  
Ik loop zelf ook altijd zo ver mogelijk naar achteren en ook  zo ver mogelijk het water in.
Toch heb ik de indruk dat sommige  "ervaren" kitesurfers de beginnelingen met opzet opzoeken om te laten zien wat ze allemaal kunnen.
Dat kan ik van een afstand ook zien, dus blijf liever een beetje uit de buurt.
kitepower07

Berichten: 265
Antwoord #6 Juli 23, 2009, 11:44:39
edit2Rapporteer  
Het is tegenwoordig op Mirns stukken beter geregeld dan 2/3 jaar geleden. Mooie en duidelijke scheiding tussen kiters en badgasten. Wij kiters hebben daarbij alle ruimte downwind, richting Lemmer, waar we naar hartelust kunnen knallen.

De meeste scholen (met name Antixsports ThumpsUp) hebben goed door waar ze met hun lessers andere kiters het minste tot last zijn. Inderdaad, ver uit de kant, weg van de in- en uitvaar route. Jammer dat bepaalde "Duitse" scholen of zelfstartende beginners dit nog niet helemaal snappen, en met zijn allen pal voor de kant in de in- en uitvaar route gaan staan kloten. Vooral op drukke dagen, lees: weekenden, is het vaak dan ook een hele opgave om weer bij de kant te geraken.

Erg jammer, want deze mensen verkloten het niet alleen voor de medekiters, maar ook voor hunzelf. Want loop ff 200 meter verder naar achteren, en je hebt Zeeën van ruimte om te oefenen! 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juli 23, 2009, 11:47:25
edit2Rapporteer  
oke!
naja je kan het natuurlijk van 2 kanten zien. maar toch vind ik dat stunts uithalen dicht bij de kant, waar ook nog meer mensen aan het kiten zijn, een beetje onverantwoordelijk.

Het topic gaat over het feit dat het niet meer KAN door de enorme drukte. Als je het dan toch doet is het gewoon onverantwoordelijk en stom gedrag natuurlijk.

Normaal word er altijd gezegd: de goeie mensen gaan maar verder het water op, en nu ineens is het weer andersom, een beetje gek. Je gaat niet beginners ver het meer op sturen zodat toeschouwers stunts kunnen zien!

Het is niet andersom. Beginners moeten lekker aan de kant blijven staan, maar niet voor het wandelgedeelte op het strand. Idd. komen op veel spots mensen kijken naar de stunts van ervaren kiters.

Dus een beetje opzij gaan en zeker niet verder het water op!
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #8 Juli 23, 2009, 11:56:33
edit2Rapporteer  
Ik zeg; een lijntje met balletjes in het water op zo'n metertje of 15 (net zoals bij Schellinkhout) zodat je een zone creëert waar alleen in-uit gevaren mag worden   ThumpsUp want buiten het feit dat de beginners ms wel eens in de weg kunnen staan zag ik in het verleden ook nog wel eens een truukje mislukken dicht bij de kant waarbij de vlieger dan iemand weer op een haartje na miste.... Roll Eyes 
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #9 Juli 23, 2009, 11:59:55
edit2Rapporteer  
Ben het ook helemaal met Idefix eens, maar krijg dit maar eens aan het verstand van de kitescholen en beginners..... Roll Eyes
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #10 Juli 23, 2009, 12:03:13
edit2Rapporteer  
Beginners kunnne beter verder het water op zodat ze meer ruimte downwind hebben.

Met je kite op 12u staan op een plek waar veel mensen langskomen is niet handig.

Stunten vlak voor de kant  beetje dom maar wel begrijpelijk en vermakelijk.

Was zondag ook op mirn omdat workum zo druk is maar pff bij workum heb je naar mijn idee toch meer ruimte of dat komt omdat ik er meer bekend ben en mijn plekje weet te vinden.

Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #11 Juli 23, 2009, 12:04:37
edit2Rapporteer  
op mirns is achterop veel ruimte, daar kan je lekker tricks oefenen alleen wordt je daar niet gezien en dan is de lol er voor velen mischien snel vanaf?
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #12 Juli 23, 2009, 12:14:37
edit2Rapporteer  
Daar zijn ook meer golfjes... ik heb nog geen geld voor een board die chop lekker vind
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #13 Juli 23, 2009, 12:16:24
edit2Rapporteer  
ik vaar regelmatig achterin de kitezone, daarme bedoel ik NIET de branding maar als je op het grasveld staat helemaal links in de zone. daar is het evengoed vlak water.
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #14 Juli 23, 2009, 12:56:02
edit2Rapporteer  
Hé fijn even een niet sociaal wenselijk topic over de zielige beginners, maar gewoon eens even klagen over het feit dat ik de gehele middag door de chop heen sta te raggen omdat die stakkers WAT DAT ZIJN HET!!! al het vlakwater gebied in beslag nemen met hun 'kijk mijn vlieger staat helemaal mooi recht boven me' gedrag

Zoooooo dat is er uit!!!! maar goed dat er morgen wind staat  Grin
posty

Berichten: 2454
Antwoord #15 Juli 23, 2009, 13:54:51
edit2Rapporteer  
vind ik ook hoor...beginners moeten ook rekening houden met de gevorderde kiters!
andersom moet het ook.
instructeurs wat als het goed is gevorderde kiters zijn moeten zelf toch weten hoe vervelend het kan zijn.
als je een paar coole moves kunt mag je die best showen voor de kant.
vindt het zelf ook leuk om naar anderen te kijken die de pan uit rocken als ik op de kant sta.

rock 'n rolla!!
Dennuzzz

Berichten: 170
Antwoord #16 Juli 23, 2009, 18:37:05
edit2Rapporteer  
1 ding, als er iets irritanters is dan die beginners aan de kant, dan zijn het wel van die outlullen die niet kijken of er iemand het water opwil en dan gewoon tot 2meter voor de kant doorvaren, zodat jij daar lekker met je kite op 12 uur moet blijven wachten! Dat is pas irri.

Laat mensen nou maar eerst de voorrangsregels leren kennen, zodat ze weten dat mensen die het water op komen voorrang hebben, ipv dat iedereen bij de kant gaat stunten.

Edit: Een beginner wil wel vast grond onder ze voeten, dus houdt dat wel in gedachte, want dat weet iedereen hier denk zelf ook wel. Als je net begint, kan je miss net aan varen(helemaal als je vaak je kite op 12 uur hebt) dus dan wil je wel zekerheid dat je toch nog kan lopen mocht er iets fouts gaan.
onzin

Berichten: 451
Antwoord #17 Juli 23, 2009, 20:18:03
edit2Rapporteer  
ach we zijn allemaal beginner geweest. en als je een gevordere kiter bent vind ik het zoiezo stom dat je vlak voor de kant stunts uithaalt je zal wel beter moeten weten
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #18 Juli 23, 2009, 20:34:32
edit2Rapporteer  
Beginners kan je weinig schuld toeschuiven.
Zij zijn nog veel bezig met zichzelf en hebben veelal geen idee wat er om zich heen gebeurd.
hangdij

Berichten: 1
Antwoord #19 Juli 24, 2009, 10:06:56
edit2Rapporteer  
Super niks ,die beginners aan de kant,
Helemaal mee eens Tom
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #20 Juli 24, 2009, 11:45:43
edit2Rapporteer  
Kiters, snap ff iets niet, vorig jaar loop het water in houd mijn kite op 2 uur komt er eentje (ervaren kiter) zo mijn kite ingevaren ? een mooie winkelhaak tot gevolg. Ben zelf ook een “beginner” en vaar  op oostvoorne loop tot mijn middel in het water en ga dan de waterstart oefenen (ben helaas nog steeds niet op mijn board blijven staan) maar ik houd mijn kite dus ook vaak op 12 uur anders wordt het toch wel lastig starten. Als er kiters komen aanvaren en zien kite op 12 uur staan kunnen ze toch een beetje van richting veranderen en de kite wat hoger insturen? Nou goed zal mijn best doen om zo kort mogelijk de kite op 12 uur te houden.
Taco.

Berichten: 629
Antwoord #21 Juli 24, 2009, 12:01:42
edit2Rapporteer  
Ik vind springen voor de kant  door de pro's (en ook veel wannebee's!) ook niet kunnen. Ik zie veel op een lijnlengte uit de kant gebeuren. Iets verderweg kunnen toeschouwers het ook prima zien.

Op workum vind ik de lessen erg goed qua positie, ver uit de kant en vaak een beetje rechtsachter gegroepeerd. Blijf je daar weg, dan heb je geen last van elkaar. ThumpsUp

Het grote voordeel dat iedereen zich bij de kant uitslooft, is dat je op elke drukke spot gewoon alle rust kan vinden door achterin te varen. Ik zit eigenlijk altijd net achter/voor de zandbanken en het is er heerlijk rustig. Meestal met maar 3 of 4 man in de golfjes, terwijl voor de kant iedereen met z'n 50-en bij elkaar zit.

Ik denk trouwens dat "riet" gewoon een sterke aantrekkingskracht heeft op veel mensen.  Wink Wink
DaRe

Berichten: 125
Antwoord #22 Juli 24, 2009, 13:09:10
edit2Rapporteer  
Ruik ik hier een oproep om je kiteloops vlak voor de kant te doen? Mijn mening is liever niet doen, al genoeg ambulances bij de kitespots gezien de laatste tijd!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #23 Juli 24, 2009, 17:28:30
edit2Rapporteer  
Goed betoog Tom. Het is daarbij ook nog zo (tenminste op Oostvoorne) dat het beste (enige legale) stuk om freestyle te kiten precies is waar veel beginners zitten.
De laatste tijd zie ik overigens de scholen - de paar keer dat ik daar nog kom - veelal een stukje verder lopen en dan zijn ze alleen bij middlezwakke pal aanlandige wind irritant.

Eén ding kan niet vaak genoeg gezegd worden: Als je niet vaart, KITE LAAG. Je neemt zooo veel ruimte in met je kite op 12u... bovendien is het gevaarlijker voor jezelf bij vlagerige wind.

Overigens zie ik dat freestyle kiten gelijk wordt gesteld aan uitsloven. Bedenkelijk.
Roon

Berichten: 95
Antwoord #24 Juli 24, 2009, 22:22:41
edit2Rapporteer  
Stunten voor de kant op een drukke spot: niet doen. Op een hele rustige spot: geen probleem wat mij betreft maar kijk uit voor wandelaars etc. Als je kite op het strand crasht en er schijt een hond in, eigen schuld.
Kites op 12 uur is echt funest. Ik herinner me nog vaag van toen ik leerde kiten, hoeveel tijd ik nodig had met die kite op 12 uur. Ik heb er dus wel begrip voor maar doe dat please buiten de drukke uitvaarroute. Dat is toch niet zo moeilijk?
Waarom kiters die op zijn minst enigzins kunnen varen met hun kite op 12 uur staan is mij een groot raadsel. Buiten dat je kite ernstig in de weg staat is het ook nog onhandig: in een vlaag word je gelift; als de wind ineens ff wegvalt tuimelt je kite naar beneden; achteruit lopen naar zee in stevige wind is lastig en zwaar en je ziet niet waar je heen loopt. Zet je kite gewoon op 2 of 10 uur, beetje hangen en gaan!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.