Toch maar soma Bay volgend jaar
http://www.kitesurf.nl/content/view/1443/140/Soma Bay in Egypte
Geschreven door Mers Wittwer
donderdag, 3 september 2009
Overweeg je naar Soma Bay in Egypte te reizen voor een kitesurfvakantie? Goed plan! Ik heb er een zeer goede vakantie gehad. Van de 7 dagen dat ik kon gaan kitesurfen heb ik ook daadwerkelijk 7 dagen kunnen surfen.
In de laatste week van augustus ben ik samen met mijn vriendin naar Egypte gereisd om een weekje te kitesurfen. Ons hotel lag in Makadi Bay, dit ligt 30 km ten zuiden van Hurghada en 15 km ten noorden van Safaga. Vanaf Makadi Bay hebben we een keuze moeten maken waar we elke dag willen gaan kitesurfen.
In Hurghada zijn twee spots, de een is Colonawaters en de ander is Tommy Friedl. Richting Safaga heb je Surfmotions en 7BFT. We hebben per e-mail contact gehad met Surfmotions en besloten daar naar toe te willen voor een week. Volgens internet en een aantal verhalen zouden we elke dag voor 5 euro moeten kunnen reizen enkele reis per taxi. Laat het nou zo zijn dat Makadi Bay een vervelend resort is met een eigen taxi bedrijf en het niet goedkoper wil rijden dan 15 euro enkele reis. Na een hoop gedoe besluiten we toch maar wel voor een enkele reis de taxi te nemen en vervolgens dan maar bij het kitesurfcentrum de transfer voor heel de week te regelen. Echter blijkt de taxichauffeur ons bij de verkeerde spot af te zetten, namelijk 7BFT.
Nu blijkt het een goed station te zijn en nog goedkoper ook. Na overleg met de Manager over ons transfer probleem, regelt hij voor ons een taxi voor heel de week voor 15 euro retour. Dan maar hier de hele week surfen. Achteraf gezien hebben we daar verstandig aan gedaan. Het is een mooi kitecentre met vele en zeer goede faciliteiten en niet te vergeten een ontzettend goede keuken.
Er komen hier nauwelijks Nederlanders. Vele Duitsers en een enkele Zwitser komt hier voor zijn kitesurf vakantie. Zij logeerden allemaal in Soma Bay. Voor de mensen die in Soma Bay in een hotel verblijven is het hier goed geregeld. De transfer komt elke 20 minuten en je kan je drankjes en je hapje op je hotelkamer laten schrijven. Geen geld op zak nodig. Wij konden hier geen gebruik van maken, immers logeerden wij in Makadi Bay, Tia Heights een vijf sterren hotel. Van een stel dat in Soma Bay logeerden is het (gezien de lage prijs die wij betaalden) wel interessant om elke dag 15 tot 20 minuten in de taxi te zitten. Wij hadden voor 650 euro een all-in vakantie voor twee personen incl. vlucht en transfer naar ons hotel.
De kitespot zelf, Soma Bay is een vrij recent aangelegd resort. Alles is nieuw en enkele dingen nog in aanbouw. Het kitecentre ligt in een baai helemaal vrij van gebouwen. Het is een schoon strand. Koraal ligt uiterst rechts en uiterst links. Het wordt duidelijk aan gegeven met boeien. Het koraal dat zich aan de linker kant bevindt is ver genoeg weg, waardoor je daar totaal geen hinder van hebt. Het koraal aan de rechter kant ligt vergenoeg de zee in en is ook niet hinderlijk. De wind is elke dag aflandig. Er varen twee boten om te zorgen dat de beginners en de kitesurfers in nood opgepikt kunnen worden. Er is een goede controle op de kitesurfers. Met veel zorg wordt jouw kitemateriaal binnenboord gehaald en jij zelf natuurlijk ook.
De kites die op het strand gelegd worden, kunnen op een kleed liggen met zandzakken. Zo beschadigd de kite niet dor de stukken grove strandstenen die tussen het zand kunnen liggen. Eenmaal bij de waterlijn aan gekomen is het zand zacht en schoon.
De baai zelf loopt niet zo heel vol met water. Een beginner heeft niet veel ondiep water. Bij laagwater heb je maar 2 tot 4 meter ondiep stabereik. Bij hoogwater is dit zeker zo’n 15 meter tot aan je knieën.
Je krijgt per persoon een ruime afsluitbare kast. Er zijn voldoende ligbedjes waar je heerlijk in de schaduw gebruik van kan maken. Het restaurant bied voldoende zitplaatsen aan tafel en heeft twee gezellige lounge zithoeken. Ter afwisseling kun je nog een potje tafelvoetballen (gratis). De jongens voor het oplaten van je kite zijn ontzettend vriendelijk en helpen je graag.
Mijn conclusie over Soma Bay bij 7BFT
De beginner moet goed kunnen bodydraggen en veel geduld opbrengen bij het leerproces. De intermediate en gevorderde kiter zal het hier heerlijk naar zijn zin hebben. De jongens van het kitecentre geven je graag tips om je skills te verbeteren. De faciliteiten zijn super en worden waanzinnig goed schoon gehouden. Voor de drukte hoef je niet weg te blijven. Er waren gemiddeld 12 kitesurfers op het water. Misschien had ik het juist daarom stil moeten houden(?)