Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Hoi vise,
Ben zelf eigenaar van de rev 2008 geweest. Dat back stall(en)/ achteruit vliegen komt door dat je stuur lijnen te kort zijn of je power lijnen in verhouding te lang zijn. Vraagje, toen jij met je bar helemaal van je af aan het varen was, had je al je depower koord aan getrokken? En of klapperde je doek in de lucht met ontspannen bar( van je af)? In het geval dat je doek met ontspannen bar nog mooi strak stond dan kan je het volgende doen: probeer eerst je depower koord aan te trekken((5cm) heeft dit al effect? Sluit in het vervolg de kite op het eerste knoopje van je powerlines aan, als dit al verbetering oplevert, maar nog niet het gewenste effect, dan kan je de stuurlijnen verlengen door er een of 2 pigtail er aan toe te voegen.
Btw als je bar helemaal los laat dan mag het doek wel een klein beetje flapperen, maar dan wel een kleinbeetje, zo weet je dat als je de bar los laat dat dan de druk volledig uit je kite is.
Succes.
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Klinkt inderdaad als teveel gepowered. Dus depoweren. Indien geen depowerbereik meer dan dit vergroten. Dit kan door de powerlijnen in te korten of stuurlijnen te verlengen of allebei een beetje. Dat doe je met de knoopjes op de bar.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Blijkbaar is er nog veel vraag naar een uitleg hoe power en depower nu werkt en hoe dat correct af te stellen terwijl het zo simpel is. Word dat niet meer uitgelegd tijdens de lessen?
Wil je de bar dichterbij hebben: powerlijnen inkorten en/of stuurlijnen verlengen. Wil je de bar verder weg hebben of heb je te weinig power: powerlijnen verlengen en/of stuurlijnen inkorten.
Meer is het niet en zal het ook nooit worden en wees niet te bang om dit zelf uit te proberen want dit is toch wel een van de meest basic dingen die je van het kiten dient te weten. Vergeet ook niet dat het vooral gaat om je bar op een fijne plek te krijgen zodat je hem in een relaxte houding op de sweetspot kunt houden van je depowerkoord en mocht je afstelopties tekort komen op je bar kun je altijd met korte extensies werken.
|
|
|
Frank82
Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
|
Was gister ook bezig in de avond, dit met een 6m ocean rodeo rise. Op zich te doen maar in de vlagen (43kn) was ik ook overpowered. Niet zo gek dat je met een 7m dus met gestrekte armen vaart. Gister was 't gewoon 5m weer.
|
|
|
Vise
Berichten: 49
|
Bedankt voor de antwoorden allen. Kan ik weer beetje mee vooruit. Vraagje, toen jij met je bar helemaal van je af aan het varen was, had je al je depower koord aan getrokken? En of klapperde je doek in de lucht met ontspannen bar( van je af)? --- Btw als je bar helemaal los laat dan mag het doek wel een klein beetje flapperen, maar dan wel een klein beetje, zo weet je dat als je de bar los laat dat dan de druk volledig uit je kite is.
Dank voor je antwoord. Ik had het depower cord niet aangetrokken. Dat was ook niet mogelijk omdat er te veel kracht op stond. Zelfs als ik downwind ging en de kite op 12 hing, dan was het niet mogelijk te depoweren. Kostte gewoon té veel kracht. Het doek klapperde niet in de lucht, zelfs met de bar helemaal omhoog ('ontspannen'). ---- Het probleem was ook, dat als ik de bar los liet, het überhaupt niet ging flapperen en het vollebak strak stond. De druk was er niet van af te krijgen. Volgende keer ga ik proberen de powerlijnen te korten en de stuurlijnen zo lang mogelijk te maken. Hopelijk lukt het dan wel. Maar dat backstalling vind ik nog steeds een maf phenomena.
|
|
|
Geelco
Berichten: 202
|
Hier check, ff een plaatje gemaakt ter verduidelijking. 1. Gedepowered. Alle wind gaat er onderdoor, en er botst bovenaan iets tegenaan wat resulteert in wapperend doek. 2. Gepowered. De wind wordt gevangen door het doek waardoor het strak staat en kracht genereert. Je trekt hierbij je bar aan, oftewel stuurlijnen worden korter vergeleken met de powerlijnen. 3.Te veel gepowered. Als je afstelling van te voren al zo staat dat de stuurlijnen korter staan (alsof je je bar al flink hebt ingetrokken) staat het doek strak. Als je de bar aantrekt gaat hij nog verder hellen waardoor de wind je kite dieper in het windvenster zet. (De wind drukt je kite downwind, richting zes uur zeg maar.) Nu zorgt de wind + een klein beetje zwaartekracht ervoor dat je kite richting zes uur gedrukt wordt of valt. Oftewel backstallen. Ik hoop dat het iets verhelderd.
|
|
|
stefanatix
Gast
|
Heb je de 2008 of de 2009 rev ? Want bij de 2008 zitten er soms 2 pictails aan de bridals waar de power lijnen aan vast komen .zorgt voor meer grunt en als je power lijnen uitrekken dan kan je 1pigtail weghalen
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Hier check, ff een plaatje gemaakt ter verduidelijking. 1. Gedepowered. Alle wind gaat er onderdoor, en er botst bovenaan iets tegenaan wat resulteert in wapperend doek. 2. Gepowered. De wind wordt gevangen door het doek waardoor het strak staat en kracht genereert. Je trekt hierbij je bar aan, oftewel stuurlijnen worden korter vergeleken met de powerlijnen. 3.Te veel gepowered. Als je afstelling van te voren al zo staat dat de stuurlijnen korter staan (alsof je je bar al flink hebt ingetrokken) staat het doek strak. Als je de bar aantrekt gaat hij nog verder hellen waardoor de wind je kite dieper in het windvenster zet. (De wind drukt je kite downwind, richting zes uur zeg maar.) Nu zorgt de wind + een klein beetje zwaartekracht ervoor dat je kite richting zes uur gedrukt wordt of valt. Oftewel backstallen. Ik hoop dat het iets verhelderd. ik vind dat ze bij dat laatste plaatje toch wat meer turbulente lucht lagen hadden mogen tekenen ipv 1 turbulent en de rest laminair...(maar plaatje 3 geeft wel een overtrokken situatie aan "stall")
|
|
|
lowietje
Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
|
ik had gister ook een backstallende kite, maar dan juist als ie net te weinig druk had. Ik heb toen de powerlijnen anders ingesteld, niet in lengte, maar wel op een ander lusje op de leading edge (de caution mayhem heeft 5 lusjes, elk een cm uit elkaar en daarmee verander je de stand van de kite). En deze actie hielp, de kite stalde helemaal niet meer en vloog veel mooier en minder agressief. ik heb dus niks aan de lengte veranderd van de lijnen. Trouwens, dat had ik daarvoor al geprobeerd door depowerkoord op alle lengtes te zetten, maar had helemaal niet geholpen. Dus er zal toch wel meer van invloed zijn dan alleen de lengte van de power cq stuurlijnen.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
ik had gister ook een backstallende kite, maar dan juist als ie net te weinig druk had. Ik heb toen de powerlijnen anders ingesteld, niet in lengte, maar wel op een ander lusje op de leading edge (de caution mayhem heeft 5 lusjes, elk een cm uit elkaar en daarmee verander je de stand van de kite). En deze actie hielp, de kite stalde helemaal niet meer en vloog veel mooier en minder agressief. ik heb dus niks aan de lengte veranderd van de lijnen. Trouwens, dat had ik daarvoor al geprobeerd door depowerkoord op alle lengtes te zetten, maar had helemaal niet geholpen. Dus er zal toch wel meer van invloed zijn dan alleen de lengte van de power cq stuurlijnen.
heb je gelijk in maar een rev 2008 heeft geen grunt afstel mogelijkheid op de LE tips... dus is dat het enige wat ze kan doen, of met nog hardere wind knallen ...
|
|
|
Geelco
Berichten: 202
|
He Eagle, ik had het ff snel zelf getekend, dus voel je vrij om er flinke turbulentie bij te tekenen. Was puur ff om wat theorie te ondersteunen. Idee is duidelijk lijkt me.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
He Eagle, ik had het ff snel zelf getekend, dus voel je vrij om er flinke turbulentie bij te tekenen. Was puur ff om wat theorie te ondersteunen. Idee is duidelijk lijkt me. kijk... een aerodynamicus kanp gedaan verder hoor.
|
|
|
Vise
Berichten: 49
|
Yea super vet mensen, hier kan ik goed mee vooruit. Volgende sessies, want ik pak m'n 7 altijd bij 25-35 knopen. Dan maak ik de powerlijnen zo kort mogelijk en de stuurlijnen zo lang mogelijk.
Ik heb overigens de 2008 Rev. Zitten gewoon 1 single pigtail aan bij elke powerlijn.
Thanks voor de tekeningen, zeer verduidelijkend!
|
|
|
Monkh
Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
|
Ik had met mijn RPMs precies hetzelfde en de powerlijnen op de korte stand gezet. Nooit meer backstall gehad daarna. Een ding moet je niet vergeten als je je kite gedepowerd afsteld: een beetje je bar aan trekken bij het launchen
|
|
|
Vise
Berichten: 49
|
Ik had met mijn RPMs precies hetzelfde en de powerlijnen op de korte stand gezet. Nooit meer backstall gehad daarna. Een ding moet je niet vergeten als je je kite gedepowerd afsteld: een beetje je bar aan trekken bij het launchen Yeap thanks buddy, gaat lekker dagje worden morgen fuck yeaaaa
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Yea super vet mensen, hier kan ik goed mee vooruit. Volgende sessies, want ik Gpak m'n 7 altijd bij 25-35 knopen. Dan maak ik de powerlijnen zo kort mogelijk en de stuurlijnen zo lang mogelijk.
Ik heb overigens de 2008 Rev. Zitten gewoon 1 single pigtail aan bij elke powerlijn.
Thanks voor de tekeningen, zeer verduidelijkend!
En op je LE bridlepigtail zitten 3 knoopjes... Ik zou ze met harde wind op de eerste zetten... Dus het dichtst bij je bridle. Have fun wees voorzichtig.. Btw als je nog spare parts nodig hebt... Ik heb nog 2 barren (lang/ kort) met lijnen, pigtails, LE bridle, TE bridle, katrolletjes, one pump slangetjes, complete intacte 9m bladder set....
|
|
|
Vise
Berichten: 49
|
En op je LE bridlepigtail zitten 3 knoopjes... Ik zou ze met harde wind op de eerste zetten... Dus het dichtst bij je bridle. Have fun wees voorzichtig.. Btw als je nog spare parts nodig hebt... Ik heb nog 2 barren (lang/ kort) met lijnen, pigtails, LE bridle, TE bridle, katrolletjes, one pump slangetjes, complete intacte 9m bladder set....
Yup het is gelukt en het ging super lekker. Tot ik aan het eind van de dag tegen een stenen taluut aanknalde en de dijk daarna. Zit nu thuis met 6 hechtingen in m'n schouder en 2 in m'n elleboog... Maar was wel m'n beste sessie ooit ;d Gooi je ze weg of wil je ze verkopen? ;b
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Je hebt p.m. En doe alsjeblieft voorzichtig de volgende keer. Doe ff een verhaal in ongelukken en bijna ongelukken, zodat we ook van jou ervaring kunnen leren. Want voorkomen is beter dan genezen. Succes en beterschap.
|
|
|