HaPe
Moderator
Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
|
Dat ligt eraan hoe zwaar de winch belast word. - Waterstart, of start vanaf het droge ? - Hoe zwaar is de zwaarste persoon die erdoor getrokken word ? Van wat ik gelezen heb moet een 9Pk motor het over het algemeen wel trekken, dan moet er wel gebruik gemaakt worden van een torq-a-verter.
|
|
|
martimor
Berichten: 1934
|
Wij hebben een oude 125cc scooterblok gebruikt. Voordeel is dat daar al een vario op zit. Gaat 70km per uur zodra het touw uit het water is, maar deze trekt ons nog steeds niet uit het water.
Als je dan toch meer power wil, zou ik gelijk kijken naar een 12pk motor.
|
|
|
Jeffro
Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
|
750cc quad werkt nog het beste, 87km/h over spiegelglad water...heb ik van horen zeggen.
|
|
|
Big Vin
Berichten: 282
|
Ik heb een 13pk winch met natte koppeling, kan ik met mn 110kg net mee waterstarten met de zware vertanding (50 kmh top ofzo?) Met wat lichtere vertanding gaat het een stuk makkelijker.
13hp is in ieder geval niet eens belachelijk veel vermogen, zou het zeker overwegen. Je winch wordt er alleen wel wat zwaar van.
|
|
|
Derek93
Geen avatar
Berichten: 16
|
Bedankt voor de info. De winch die ik nu heb is een 5pk motor zonder een torq-a-verter en ik kan geen water start maken maar voor de rest werkt die prima ga rond de 30kmh. Dus een 9pk is dan niet krachtig genoeg met een vliegwiel of tandwiel gelijk op de as? ik ben zelf maar 75 kilo en die gene waar ik mee ga is ongeveer het zelfde gewicht:)
Deze winch moet net wat krachtiger worden maar ik hoef geen water start te hoeven doen.
weet jullie waar je voor een mooie prijs een tandwiel houder vind? en tandwielen?
|
|
|
|
Big Vin
Berichten: 282
|
Alle kartspullen op ebay, spoel en frame zelf maken. Dyneema op winchline.nl Al met al is een winch gewoon vrij duur om te maken.
|
|
|
Derek93
Geen avatar
Berichten: 16
|
Hallo,
Ik heb toch maar een 13 pk blok gekocht met een oliebad koppeling. De verhouding is 1:2 en de tandwiel op de uitgaande as heeft 12 tanden. ik wou op de spoel een tandwiel doen met 62 tanden. Maar ik weet niet zeker of dit de juiste verhouding is? Weet iemand hoe je dit kunt berekenen?
Ik hoor het graag.
groetjes
|
|
|
|
Derek93
Geen avatar
Berichten: 16
|
Beste,
ik weet dus niet of ik 62 tanden op de spoel zet. ik heb op de oliebad koppeling 12 tandwiel, Ik zou graag een waterstart kunnen doen maar ook ongeveer een snelheid van 45 over het water hebben.
wat technische gegevens: -blok 13pk( 3600rpm) -oliebadkoppeling 1:2 tandwiel uitgaande as 12 tanden. -Spoel heeft een diameter van 200mm
weet iemand hoe ik de tandwiel verhouding kan berekenen voor op de spoel kan berekenen?
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Geachte Derek,
Om niet in al teveel detail te treden moeten wij voor het berekenen van de exacte tandwiel verhouding ook de karakteristieke eigenschappen van uw motor beschikbaar hebben, oftewel: hoeveel pk heeft uw motor bij een bepaald toerental. Ook van belang is de diameter van uw spoel waarop de winchlijn opgewikkeld wordt, deze schaalt ook mee met het tandwiel welke de spoel aandrijft.
Hoogachtend, Evan
Ps, bestaat er geen winch of wakeboard forum waar ze hier meer ervaring mee hebben? Ook hoef je op een forum geen formele brief-aanhef te gebruiken, staat wat vreemd zoals je ziet.
|
|
|
Oli4k
Berichten: 161
|
Torq-a-verter? Ik denk dat je een torque converter bedoelt, oftewel koppelomvormer in het Nederlands.
Als je 45 km/u wilt moet je je lijn binnenhalen met 12,5 meter per seconde. Je spoel heeft een omtrek van 0,6283 meter. Als ik het niet verkeerd heb uitgerekend moet je spoel 19,9 omwentelingen per seconde maken oftewel 1194 omwentelingen per minuut, laten we dat afronden op 1200. Hoeveel toeren draait je as, 3600? Dat rekent lekker makkelijk: 3:1 is de tandwielverhouding die je nodig hebt. Drie omwentelingen van je blok is 1 omwenteling van je spoel. Of je motor dit ook trekt kan ik je niet vertellen. Dat hangt zoals de weledele heer in de vorige reactie al aangaf af van zaken als vermogen (aantal kilowatts), koppel (newton meters) en koppelkromme (ook wel bekend als torque curve) van de krachtbron.
Ben ik blij dat ik dat ik alleen maar kite, daarvoor hoef je dat allemaal niet uit te rekenen :-)
|
|
|
Big Vin
Berichten: 282
|
Ik zou sowieo de governor van het blok halen. Dan heb je veel minder last van schokken in de lijn en hij draait zonder een centje pijngelijk 5000 rpm. Dan kan je ook weer lichter vertanden zonder eindsnelheid te verliezen.
|
|
|
|
Derek93
Geen avatar
Berichten: 16
|
hallotjes,
Weet iemand toevallig hoe je aan een variomatic koppeling komt? Nieuw zijn ze erg duur. als iemand een leuk adres heeft of weet waar je die kunt kopen voor een mooie prijs hoor ik het graag.
groetjes
|
|
|
willemchillem
Geen avatar
Berichten: 6
|
misschien een vario van een oude scooter gebruiken? die kan je denk ik wel krijgen bij een scooter sloop o.i.d., zelf heb ik wel eens wat scooter motorblokken en tandwielen enzo bij leertouwer in Soest gehaaldt.
|
|
|
martinus
Berichten: 35
|
al een haar mee aan het spelen en nog geen fototje of filmpje hier bij gezet?? Toch maar even doen is wel een leuk projectje toch. ik vind zelf die winches gewoon botweg op het achterwiel van een auto het leukst maar bij mij in de omgeving nergens te doen dus ga het ook maar niet maken.
|
|
|