Tja da's in de kitewereld natuurlijk een HOT-item "de windverwachting" ..........
De site's die je opnoemt zijn wel zo'n beetje DE site's die door de meesten worden geraadpleegd. Er mist in jouw rijtje ( naast een aantal sités die wat meer spotgericht zijn) nog één belangrijke en dat is teletekst pagina 707 ( voor de windverwachting op de dag zelf)
Het was mijzelf een poosje geleden al opgevallen dat de meeste gangbare windsite's er de laatste tijd vaak naast zitten. Ik heb hierover met diverse mensen gesproken ( zelfs hobby meteorologen ) . Het probleem waar veel van deze site's tegen oplopen is de manier waarop de verwachting wordt samengesteld.
Er wordt vnl gebruik gemaakt van z.g. computermodellen. Men heeft alle gegevens van jarenlang in een programma gestopt.Het programma rekent vervolgens met behulp van deze geschiedenis en de huidige gegevens een verwachtingspatroon uit. Bij een stabiel weerbeeld kan dat vrij redelijk. Helaas is het weer de laatste tijd "ietsie" aan het veranderen. Vorig jaar werd bijv. het ene na het andere record verbroken.Dit maakt het maken van een goede verwachting erg lastig.
Ook wordt er ( in Nl tenminste) nauwelijks rekenening gehouden met het verschijnsel "thermische wind" een verschijnsel wat al tot menig uurtje onverwacht kiteplezier heeft geleid.
Op de "lange termijn" kijk ik ook vaak naar
www.knmi.nl bij verwachtingen kun je dan klikken op de 10 daagse esemble-verwachting. Hier zie je een vrij betrouwbare verwachting van wat o.a. de wind in de komende week gaat doen ( geen richting trouwens).
Vrij recent is er een nieuwe sateliet gelanceerd waarmee men aan de hand van beelden van golfvormingen op zee een nauwkeuriger beeld kan krijgen van o.a. de wind. Dit zit echter nog in een ontwikkelingsfase.....
Verder neem ikzelf een gemiddelde van alle site's en (nogmaals) : op de dag zelf kijk ik altijd op teletekst pagina 707 en dat klopt vaak behoorlijk goed.