lift coefficient kite

pimpoldi

Berichten: 818
Oktober 26, 2010, 17:40:57
edit2Rapporteer  
Hallo medekiters!

Ik ben voor mijn profielwerkstuk bezig me tde krachten achter het kitesurfen te berekenen en te meten.
Bij het theoretische deel kom ik echter niet echt verder!
Ik wil de Liftformule toepassen:

De liftkracht FL wordt als volgt berekend:

FL= CLx1/2X?XV^2XA
waarin:
CL is de liftcoëfficiënt (dimensieloos),
? is de dichtheid van lucht (in kg/m3 ; 1,23 kg/m3 op zeeniveau, 0,35 kg/m3 op 10 km hoogte).
v is de luchtsnelheid (in m/s) ten opzichte van het opgelifte deel.
A is het oppervlak (in m2) van het opgelifte deel.

Wat gebruik ik voor de CL( liftcoefficient) in het geval van een kite? en hoe kom ik daar achter???

ik hoop dat iemand mij kan helpen
Greetz!!
pim
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #1 Oktober 26, 2010, 17:41:37
edit2Rapporteer  
?= het tekentje van (rho)
henkert

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #2 Oktober 26, 2010, 17:56:28
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je die coefficient beter experimenteel kunt bepalen dan zomaar van internet halen.
StefanS

Berichten: 71
Antwoord #3 Oktober 26, 2010, 18:05:50
edit2Rapporteer  
Heey,
Ik heb geen idee maar misschien dat je hier wat aan hebt (waarschijnlijk heb je deze zelf al gevonden maar goed) ;p
http://ocw.tudelft.nl/index.php?id=6684&type=0&jumpurl=uploads%2Fmedia%2FLeerlingenmateriaal_Speed_Kitesurfen.pdf&juSecure=1&mimeType=application%2Fpdf&locationData=6684%3Att_content%3A36944&juHash=3bc89b8d69 staat een pdfje onderaan.

succes ermee
Qyna

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #4 Oktober 26, 2010, 18:10:37
edit2Rapporteer  
Zelf berekenen van CL inderdaad: gewicht kiter + hoogte sprong + actuele windsnelheid

1. bemachtig een windmeter;
2. ga naar het strand, spreek een kiter aan die hoog springt en vraag naar zijn gewicht en lengte;
3. hoogte van sprong moeilijk in te schatten, dus benaderen:
- foto op hoogste punt in sprong
- dmv afstand tot kiter en brandpunt afstand van camera kan je de hoogte ook benaderen
- schatting maken van lengte kiter en het aantal delen tot grond
(maak zoveel mogelijk metingen, zodoende verhoog je de nauwkeurigheid)

4. nu is alleen CL nog onbekend en kan je deze bepalen, let op: CL geldt alleen voor dat type vlieger! Ook leuk om CL's voor bow/delta-c/c kite te bepalen en te vergelijken met verhalen van fabrikanten.

Succes met je werkstuk.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #5 Oktober 26, 2010, 18:18:48
edit2Rapporteer  
hmm ik snap dit niet helemaal,maar ik weet dat elke vleugel(kite) een eige CL heeft, en dat ik deze nodig heb om mijn formule in te vullen. Ik wil de lift kracht bij bepaalde windsnelheiden en verschillende invalshoeken berekenen. dmv poweren en depoweren verander je de invalshoek..
henkert

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #6 Oktober 26, 2010, 18:19:17
edit2Rapporteer  
Hoe wil je CL berekenen uit de hoogte van een sprong? Je kan gewoon beter Fl meten, alle andere variabelen kun je ook meten en dan krijg je CL eruit.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #7 Oktober 26, 2010, 18:22:33
edit2Rapporteer  
ja maar dan ben ik al aan het meten.
Ik wil eerst het berekenen natuurkundig, zodat ik de metingen met de berekeningen kan vergelijken. Kijken of dit in praktijk ook zo is. Metingen ga ik zeker doen.

situatie is de kite op 12 uur en verschillende invalshoeken.
Flupke

Berichten: 68
Antwoord #8 Oktober 26, 2010, 18:46:47
edit2Rapporteer  
CL is 1.1 Want kite is soort van bak.
Vlakke voorwerpen 1
Ronde voorwerpen 0.8
Maar nu windsnelheid ontbinden loodrecht op opp. kite of geprojecteerd oppervlakte bepalen.

In mechanica neem ik 100kg/m² bij 140km/h windsnelheid.

Succes.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #9 Oktober 26, 2010, 18:51:09
edit2Rapporteer  
ok en veranderd de CL nog narmate de kite meer of minder gepowerd word??

Het geprojecteerde oppervlak bepalen snap ik ook niet helemaal ik had van mijn 12m een geprojecteerde opp van ongeveer 8m gemaakt.. klopt dit ongeveer??

ik kwam uit mijn berekeningen uit dat het ong 30m/s moest waaien om met mijn 12 meter mezelf op te laten tillen met de kite op 12 uur.. volgens mij klopt dit niet helemaal hahaha
Flupke

Berichten: 68
Antwoord #10 Oktober 26, 2010, 19:29:28
edit2Rapporteer  
Wet van Bernoulli Al van gehoord?

Vliegertje vliegt ook door verschil in lucht stoom boven en onder vleugel.
Onder is luchtstroom lager als boven.

CL is Gok van mij. Zal wel tss 1 en 1.1 zijn. Maak ni veel uit in %, 10% maar.

30m/s is 108 per uur zeker. Beetje veel.
robbs

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #11 Oktober 27, 2010, 00:46:33
edit2Rapporteer  
Denk dat je CL wel degelijk verandert bij een verandering van invalshoek (power/depower). Bij het springen trek je immers je bar aan om de invalshoek tussen de (koorde?) van je kite ten opzichte van de inkomende luchtstroom te vergroten (meer lucht af te buigen/lucht boven de kite moet langere weg afleggen en zal daardoor versnellen t.o.v. lucht dat onder de kite doorgaat wat een onderdruk veroorzaakt aan de bovenkant van de kite blabla..etc). Hiermee vergroot je denk ik je CL met als resultaat een grotere liftkracht FL.. Misschien dat je er iets bruikbaars uit kan halen mocht je het zelf inmiddels nog niet bedacht hebben.. Succes ermee YeSS
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #12 Oktober 27, 2010, 08:57:46
edit2Rapporteer  
Volgens die formule is de CL het enige dat kan veranderen als powered of depowered, het oppervlak veranderd niet zoveel (tenzij je van voor kijkt en niet van onder).

Ik vind die vleugel/lift dingen veel makkelijker te begrijpen met het coanda-effect. Doordat de lucht de vorm van de vleugel volgt krijg je verplaatsing van massa (naar beneden) en gaat de vleugel reactief omhoog. (de vleugel van een straaljager is bv niet echt bolvormig zodat de lucht boven een langere weg aflegt).

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Oktober 27, 2010, 22:58:00
edit2Rapporteer  
Ey Pim

Die formule is leuk als je een Cl gegeven hebt, maar dan nog moet je realiseren dat die lift die daaruit komt alleen geld voor een profiel en niet een complete kite.

Voor vleugelprofielen bestaan er dit soort Cl-alpha krommen:


Je 1e probleem gaat dus al zijn om zo'n kromme voor een kiteprofiel te vinden, om dan ook nog de lift te gaan berekenen van een complete is nog een stap verder gezien bijna alle standaard theorie uitgaat van rechte vliegtuigvleugels en niet in C-vorm gebogen vleugel zoals een kite.

Heb er dus een hard hoofd in dat je zomaar even de liftkracht kunt gaan berekenen voor een complete kite. Misschien kun je je toespitsen op de profielen die ze in een kite gebruiken. Daar kun je ook wel testjes mee doen in een zelfgemaakte windtunnel met gecontroleerde windsnelheid. Dan kun je mooi beredeneren waarom die profielen nu in het kiten gebruikt worden en of het niet veel beter zou kunnen.
robbs

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #14 Oktober 27, 2010, 23:18:32
edit2Rapporteer  
Hmm, denk dat je het beste kan afbakenen tot de waarde van CLmax (is +- 1,1?) anders gaat t wel complex worden, zou je windtunnelproeven moeten doen ofzo Misschien is het ook van belang om rekening te houden met een verandering van V tijdens het terugsturen K weet niet hoe reëel het allemaal moet worden..
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #15 Oktober 27, 2010, 23:46:03
edit2Rapporteer  
haha ik ga denk toch maar eerst een meting doen, met gepowerd en gedepowerde toestand.
hieruit kan ik de lift aflezen en zo via de formule de CL bepalen.

Dan kan ik altijd nog verder rekenen.
Wat evan zegt is idd zo, alle grafiekjes gaan uit van een rechte vleugel.

binnekort mijn meet sensor ijken ( home made! )
en dan maar aan de slag!
robbs

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #16 Oktober 28, 2010, 00:30:08
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd naar je resultaat (h)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Oktober 28, 2010, 01:36:53
edit2Rapporteer  
hou je ook rekening met het effectieve opp...?
check ook http://gaastrakites.com/kites/2011/kites/jekyll -> klik op techspecs
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #18 Oktober 28, 2010, 14:38:15
edit2Rapporteer  
morres, dit is nice als ik een gaastra kite zou hebben!

heb je ook zoiets voor ocean rodeo diablo, of voor C-shapes???
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Oktober 29, 2010, 13:48:33
edit2Rapporteer  
nee, ik niet, maar fabrikanten weten dat wel, want ze maken hun modellen gewoon in 2d en ze weten 9-10keer de projected area size. Naish vermeldt het ook ergens. dus lijkt me wel te vinden. Ik gaf gaastra als voorbeeld omdat die het gewoon op de product pagina heeft staan, mocht je het dan niet kunnen vinden, kan je iig een shcatting maken hoeveel procent eff. opp er is. Als je dat van b.v. 3-4merken hebt, heb je genoeg om een aanname te doen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.