Passie verliezen naarmate je beter wordt.

MayhemX

Geen avatar

Berichten: 249
Februari 23, 2011, 02:39:22
edit2Rapporteer  
Kite inmiddels al aantal jaartjes en zit net de wind voor morgen te chekken. Ik vaar heel het jaar door, gemiddeld zo'n 5 x per maand en zoek 2 of 3 x per jaar ergens een zonnige bestemming om te kite.

Er wordt morgen +- 18 kn voorspelt, op zich goed windje om te varen. Ik merk echter aan mezelf dat ik met steeds minder passie en plezier naar het strand toe ga.

Ik ben aan het kitesurfen begonnen omdat ik heel erg van uitdagingen hou en de adrenaline nodig heb. Echter wordt de "kick" steeds minder merk ik,  voor mezelf heeft dit de volgende oorzaken.

*Steeds moeilijker vooruitgang, eerste jaren werd je echt iedere paar maanden een heel stuk beter. (van op en neer varen/naar springen/naar backrolls/naar kleine loopjes etc) Als ik nu zie wat ik vooruit gegaan ben het afgelopen jaar valt dat echt tegen. Mijn basis dingen gaan wel steeds beter maar echt goed uitgehaakt trucs of loops trekken in 25 knopen lukken gewoon nog niet echt lekker. De stap van goed naar "echt knallen" is echt groot vind ik.

*Steeds hardere crashen maken wanneer je nieuwe dingen probeert te leren, heb paar keer gedacht dat ik niet genoeg risico nam en daardoor misschien niet genoeg meer vooruit ging. Echter merk ik als ik nu vooruitgang wil maken je echt flinke klappers nodig hebt om wat nieuws onder de knie te krijgen. Heb met loopen en uithaken al paar keer goed me me ribben gekneusd of crahsen gemaakt die net "goed" gingen. Hierdoor gaat er ook wat aan lol vanaf en word je toch wat voorzichtiger.

*Hoe moeilijker de truc, hoe meer de omstandigheden invloed hebben. Paar keer heb ik al gedacht bepaalde sprongen of trucs echt goed onder de knie te hebben. Dan paar weken later is het 5 kn meer en ben je totaal je timing en gevoel weer kwijt en kan je bijna opnieuw beginnen. 

*Minder snel tevreden met de omstandigheden, eerst kon ik gewoon geniet van 16 kn en net genoeg wind om beetje te cruisen. Terwijl ik nu alleen nog maar "tevreden" lijk te zijn met 20 of 25 kn.

Wat ik er nog bij wil zeggen.

Ik kite absoluut niet op het niveau zoals sommige jongens hier en kan echt nog genoeg vooruitgang maken, het is dan ook niet dat ik niet meer beter kan worden meer dat de drive om beter te worden steeds minder wordt om bovenstaande redenen.

Ik zie het op het strand ook vaak terug op alle spots, jongens zijn of "echt goed" of ze kunnen leuk varen met wat sprongen hier en daar en blijven dan daar steken. De stap is voor mij gevoel dan ook echt groot om door die fase heen te komen.

Ben benieuwd hoe de wat meer ervaren kitehighers hier mee omgaan en of ze het herkennen ?
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #1 Februari 23, 2011, 03:59:51
edit2Rapporteer  
Ik heb er ook wel last van gehad vorige seizoenen, maar ik ben sinds kort weer enthousiast!
Dat komt omdat ik nu weer een beetje de ballen heb om hard te loopen, en ook omdat ik nu veel uitgehaakte trucks doe, en daarmee kun je ook weer verder leren.
Probeer je zelf gewoon the pushen tot nieuwe trucks, en als die landen dan weet je weer waarom je het doet!
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #2 Februari 23, 2011, 07:52:06
edit2Rapporteer  
Dit heb je met alle hobby's, aan alles komt een eind. Ben geen ervaren kiter, maar herken het van andere sporten. Op een gegeven moment is het "op niveau blijven" moeilijk genoeg. Niks aan te doen, maar blijf doen wat je leuk vind.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #3 Februari 23, 2011, 09:37:06
edit2Rapporteer  
Dat doorgroeien is volgens mij ook voor een deel leeftijdsgebonden. Tieners groeien veel harder en crashen ook 'probleemlozer' dan dertigers/veertigers. Je levert flexibiliteit en reactiesnelheid in naarmate je ouder wordt, en je krijgt meer besef van gevaar en risico's er voor terug. Bovendien heb je andere verantwoordelijkheden, waardoor je (on)bewust minder risico's zult nemen. (denk ik). Je zou je kunnen focussen op een andere discipline: van freestyle naar wave met een directional. Kun je je handen ook aan vol hebben.
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #4 Februari 23, 2011, 09:41:56
edit2Rapporteer  
Van het niveau is herkenbaar (de passie blijft er echter) en geldt denk ik voor 80% voor ons die geen bijzonder talent hebben of ontzettend grote ballen. Ikzelf zit altijd te tobben met oude blessures waardoor mijn verdere progressie na 7-8 jaar minimaal is. Echter er zijn zoveel aspecten mogelijk met een kite.  Vorig jaar ben ik gewoon begonnen met uitgehaakte railey-downloops en pogingen tot een fatsoenlijke s-bend. Dit jaar wordt het de downloop S-bend. Misschien niets speciaal voor de echte jongens maar super leuk om te doen en geven weer een extra uitdaging zonder dat je gelijk jezelf in 2-en breekt.

Andere tip: Pak een waveboardje en ga naar zee. Er gaat een hele nieuwe wereld voor je open. Met straps of strapless, het oefenen van bijvoorbeeld de duck-tack of een simpele aerial in de golven geven echt een leuke uitdaging, again zonder dat je jezelf aan stukken vaart.

Heb je een SUP: pak dan met lichtweer je kite er eens bij. Met 10 knopen heb je echt veel lol.

Ik heb net als velen geen speciaal talent maar kan leuk varen en juist door gebruik te maken van al die mogelijkheden van een kite zal je weer herkennen dat het 1 van de mooiste sporten van de wereld is.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Februari 23, 2011, 09:52:02
edit2Rapporteer  
Probeer wat anders!


Nee, geen andere sport. Maar simpelweg een andere tak van het kiten. Voor mij was dat strapless leren varen. Als je het dan zat bent om de hele dag dezelfde standaard tricks te doen op je twintipje pak je je wavboard en heb je weer enorm veel "makkelijke" uitdagingen en is het ook weer leuk om met 12kn je gijpjes te oefenen op vlak water.

Op die manier blijf je met kiten bezig en zul je weer meer plezier hebben in het oefenen op je twintip als je het golfrijden zat geworden bent. Dat heeft bij mij in iedere geval flink meegeholpen om het kiten in zijn geheel een stuk leuker te maken en dan ga je die topdagen op je twintip ook weer meer waarderen.
jesse.

Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #6 Februari 23, 2011, 09:54:36
edit2Rapporteer  
Ik denk dat waveriden en erg goede optie is..

Inprincipe moet je dan weer op nieuw de waterstart/gijpen leren, en is een sprong ook een stuk moeilijker.

En met 16knopen (zie Mod Ed) kan je ook nog kei veel plezier hebben met een wave/skimboardje!

Verder zou ik zeggen dat je een misschien meer met kite-maatjes moet kiten, ik merk zelf dat waarneer je met verschillende mensen kite je verschillende stylen/tricks leert..

@Mayhem wou je zeggen dat je Fronrolls kan? Onefooters? Hoge backrolls, Backroll kiteloop (of zo lage dat je nog net met je hand door eht water gaat!!) of Tailslide's.. Allemaal tricks waar je nie hard  hoeft bij te crashen, of igg. je ribben niet bij breek!

Ik zou zeggen.. Lekker oefenen deze zomer! Stel je zelf eisen wat je wilt kunnen aan een eind van een sessie, of wat je minimaal een keer moet hebben geprobeerd.


@Ron Rodeo: Edit: Ik bedoel te zeggen dat je een backroll kiteloop ook laag kan doen zonder dat je crashte, in een knoopje of 18-20. En als je een backroll kan en een sprong.. probeer dan een 360/backroll in een hoge sprong, zie je mensen zelden doen.. 360 grabs op een metertje of 6! Inprincipe een easy trick..  gewoon ffies oefenen maar wel vet!

Waarom doet niemand het? omdat ze niet de tijd te nemen om die ''kite controlle (terwijl je achterstevoren hang met 1 hand aan je boardje) te leren/oefenen'' Daarom kan ik het zelf ook niet btw! Wink Maar Richard met ze Flexifoil Hadlow wel!
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #7 Februari 23, 2011, 10:16:18
edit2Rapporteer  
jesseeeeee  wat zeg je nu?

@Mayhem wou je zeggen dat je Fronrolls kan? Onefooters? Hoge backrolls, Backroll kiteloop (of zo lage dat je nog net met je hand door eht water gaat!!) of Tailslide's.. Allemaal tricks waar je nie hard  hoeft bij te crashen, of igg. je ribben niet bij breek!


Met een backroll kiteloop en hoge backrolls niet hard crashen??
Ik kan je uit zeeeer betrouwbare bron melden dat je met deze ogenschijnlijk makkelijk tricks zeer hard afgestraft kan worden en blessure's om de hoek loeren. Cool
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #8 Februari 23, 2011, 10:44:20
edit2Rapporteer  
@Ron: Jesse is 17 of zo, die is nog van elastiek.
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #9 Februari 23, 2011, 11:21:38
edit2Rapporteer  
Wat ook erg help in je progressie is met andere varen die net iets beter zijn of op het zelfde niveau zitten.
Dan stimuleer je elkaar toch om iets nieuws te proberen en gaat het vaak ook makkelijker.
En het is ook nog eens gezelliger met vrienden op het water te staan Smiley en hiermee komt vanzelf wel weer de passie voor het kiten terug en dan komt de progressie ook van zelf weer Grin
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #10 Februari 23, 2011, 11:26:21
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je je genoegdoening niet alleen uit het kiten moet
halen maar ook uit de enorm grote chillfactor van deze sport.
Lekker in de buitenlucht bezig zijn en de vrienden en kennissenkring die je hebt opgebouwd in loop der jaren bij deze sport. Ik denk dat je dat absoluut zal gaan missen als je er mee stopt. Ik heb aan veel sporten gedaan maar dit is toch echt de het meest relaxte en allermooiste.
Ik heb ook wel is even geen zin of zie geen vooruitgang maar de drive om te gaan blijft hetzelfde mede door ,,de grote chillfactor".
Ik hoop nog jaren mee te kunnen en hoop dat jij hier ook wat aan hebt. ThumpsUp

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #11 Februari 23, 2011, 11:45:29
edit2Rapporteer  
Zo is dat TBK, het is de hele scene er omheen.
beetje chillen op het strand, slap ouwehoeren met medekiters.
Vooral genieten van het voorrecht dat je hebt als je deze sport beoefent.
Kiten is voor mij een geweldige uitlaatklep voor het alledaagse en geniet er nog met volle teugen van.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #12 Februari 23, 2011, 11:58:04
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik heb ook wel is even geen zin of zie geen vooruitgang maar de drive om te gaan blijft hetzelfde mede door ,,de grote chillfactor".

Het El Gouna gevoel  ThumpsUp ThumpsUp

Citaat
Zo is dat TBK, het is de hele scene er omheen.
beetje chillen op het strand, slap ouwehoeren met medekiters.
Vooral genieten van het voorrecht dat je hebt als je deze sport beoefent.
Kiten is voor mij een geweldige uitlaatklep voor het alledaagse en geniet er nog met volle teugen van.

En Zo Is Dat !!!!![/
size] !!!!  ListenToMe  ThumpsUp Joepie YeSS


Ik zelf kom al jaren niet meer verder met mijn nivo en heb eigenlijk ook geen zin in trucks waarbij kans op blessures is. Was al bij dat ik een back roll op een gegeven moment kon maken. Koste me wel een nieuwe kite en gekeusde ribben. Hobby mot geld kosten, toch  Grin

Waar ik  toch het allermeeste van geniet is toch wel met harde wind (7bft)  en een kleine kite gigantisch hoog springen (en weer landen natuurlijk)  ThumpsUp

En voor de rest gezellig slap ouwetakkebossen als het niet waait. Het sociale gebeuren in de kitesene  ThumpsUp.  De vacanties met gasten die je helemaal niet kan maar door het kiten en de gezamelijke passie kom je ze dan tegen  ThumpsUp    ThumpsUp

En beter 10 keer voor Jan l...l rijden dan een goeie kite sessie hebben gemist  ThumpsUp
bikiniisuit
Gast
Antwoord #13 Februari 23, 2011, 13:24:21
edit2Rapporteer  
ook bij kitesurfen geldt dat je dingen langzaam tot je moet nemen om daar lang van te kunnen genieten. als je dingen snel en al heel goed kan is dr geen drol aan. 

uitdaging is wanneer je iets niet goed kunt, toch karakter proberen te vinden om door te gaan (heb ik moeite mee). denk dat t goed is om spanning te houden met sport/dingen waar je van houdt. sociale element zoals jongens die hebben ken ik niet. Meiden houden er na 1/1,5 jaar eigenlijk al mee op…ik begon 2 jr geleden met 5 meiden: nu 0. zie zo nu en dan jongens en heb net weer nwe contact met n francaise. mannen beleven t anders/hechter (meiden: kan niet mn werk, moet op tijd thuis zijn voor mn vriend, moet naar familie van mijn vriend, ik ga verhuizen, ga samenwonen, durf niet meer sinds de laatste keer, moet koken, mn schoonfamilie komt, EERST komt t mannetje dan de sport, ben klaar met ze…. ga lekker alleen, ontmoet altijd aardige mensen die je kite oplaten)

daarnaast pak ik elke 2 jr een nwe sport op. dit is geen passie verliezen maar een rijkere aanvulling op t gebruik van je spieren, je lichaam wordt r mooi van. dit jaar Tai Chi. ….mmmmmayhem leven is zo mooi
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #14 Februari 23, 2011, 14:48:00
edit2Rapporteer  
Hoi,

Helemaal mee eens met bovenstaande: Chill factor, met vrienden kiten, nieuwe disciplines van het kiten ontdekken.

Daarnaast heb ik na 6-7 seizoenen mijn focus een beetje verlegt. Ik probeer nu een evenwicht te vinden met een oude hobby waar ik weer veel plezier aan beleef (mountainbiken). De tijd die ik dan met kiten bezig ben kan ik weer dubbel genieten.


See joes
feddomw
Gast
Antwoord #15 Februari 23, 2011, 15:00:15
edit2Rapporteer  
Zeer bekend verhaal. Ik heb het  helaas/gelukkig niet met kiten (volstrekte beginner) maar met skien. Jaren skileraar geweest.

Ik ben jaren geleden telemarken erbij gaan doen en er ging een wereld voor me open. Het is goed voor je ego om af en toe helemaal terug naar het begin te moeten en je weer nederig op te stellen.

Ik kan me voorstellen dat een aantal voorstellen zoals hierboven top zijn: Koop een directional of surfboard i.p.v. je twintip. Ga strapless varen.

Heb je ooit nagedacht over les geven? Leuk bijverdienen en door een opleiding te volgen tot leraar pak je weer wat dingen op. Toen ik skileraar werd moest ik ook terug "in de les" en werd GENADELOOS uitgelegd en gevoeld waar ik nog tekort kwam qua techniek.

Ik durf te wedden dat je dat ook met kitesurfen hebt, je vervalt nou eenmaal in gemak en (slechte) gewoontes.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #16 Februari 23, 2011, 16:21:49
edit2Rapporteer  
Ik geef al meer dan 10 jaar snowboardles, maar gaan les geven,  zou ik niet doen om terug passie voor je hobby te vinden.

Ik wil eigenlijk bewust geen kiteles gaan geven om mijn passie zo lang mogelijk te behouden.

Het genadeloos beoordeeld worden als je de curus gaat volgen is wel heel herkenbaar.. Grin

Staat er 25 knopen wind en is het lekker weer, zelf het water op en niet eerst nog effe een flink deel vd dag les gaan geven...

Maar ik bots ook wel op het feit dat het kiten lang niet zo lekker gaat als ik zelf zou willen.

Eens de 30 voorbij leer je gewoon moeilijker, maar soms moet je er toch nog voor durven gaan.

Ik heb me al meer pijn gedaan met een voorzichtige backroll kiteloop te doen dan toen ik er vol voor ging..
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #17 Februari 23, 2011, 17:20:11
edit2Rapporteer  
probeer volgende sessie tussen je tricks door is lekker om je heen te kijken, lekker carven, handje in het water, fluit of zing een liedje. Chek de mensen op het strand en de vogels...

Mooier bestaat niet, reken maar dat dit gevoel anders is dan al het andere!
dr511

Berichten: 135
Antwoord #18 Februari 23, 2011, 19:36:02
edit2Rapporteer  
kiten is zo breed. Als de truukjes ff saai worden dan ga je lekker skimmen of in de golven knallen zonder voetbandjes. Is het net of je alles weer opnieuw moet leren. In de winter de bergen in met die vlieger en daar de wind ervaren die een hele nieuwe 3d uitdaging aan het kiten brengt.
Ik ben ook een tijdje alleen maar druk geweest met strapless. en dat is vooral in het voor en na seizoen goed ivm de golven die iedere keer anders zijn.  In de zomer lekker met een twintip klooien en met minder wind met een skimboard om nog meer strapless truukjes te leren.
Je hoeft echt niet te vervelen of andere dingen te gaan doen. Ga je na een tijdje strapless varen weer es op je twintip staatn dan vind je dat ook weer helemaal geweldig.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #19 Februari 23, 2011, 21:08:55
edit2Rapporteer  
Probeer wat anders!
Nee, geen andere sport. Maar simpelweg een andere tak van het kiten.

Ga boardjes bouwen!  Grin
Je bent welkom in ons zelfbouwfreubelhoekje  ThumpsUp

Ach....wat is er toch mooier om chill om te gaan met zo'n mooie sport. Lekker buiten en alles laten waaien samen met je maten!  ThumpsUp

Als je de 44+ gepasseerd bent ga je dit steeds meer waarderen  Wink
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #20 Februari 23, 2011, 21:36:21
edit2Rapporteer  
hey Mayhem, het is wel een beetje herkenbaar en ik was er ook voor gewaarschuwd, de eerste 5 sessies zijn eigenlijk het leukste, ik kon echt aan niets anders denken (ok wel dan).
Wat me nu nog motiveert is het gevoel van absolute vrijheid als ik op het water sta. Ik maak ook regelmatig tochtjes, bijvoorbeeld naar de banken of naar de sluf, gewoon om te kijken hoe het daar is. Tricks en springen interesseren me maar matig en ik ben ook blij dat ik m'n motivatie niet uit die dingen hoef te halen.
Carven, golven en zo trekken me de laatste tijd wel. Ik kan uren naar de branding kijken maar het liefste ros ik er dwars doorheen.

Het is overigens wel een maand voor dit soort bespiegelingen, straks zien we je gewoon weer in een zomerpakje op het strand!

cu, Rudo
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #21 Februari 23, 2011, 21:40:19
edit2Rapporteer  
Ik moet er niet aan denken dat dat mij overkomt. ( de passie verliezen dan hè / de 44 ben ik al lang gepasseerd  Grin  )

Het mooie van kitesurfen is het feit dat de sport zo verschrikkelijk veel mogelijkheden kent.
Daarnaast het hele gebeuren er omheen. Op technisch, sociaal maatschappelijk enz enz gebied.
Belgarath

Geen avatar

Berichten: 145
Logs: 0 | 15 uur
Antwoord #22 Februari 23, 2011, 21:45:48
edit2Rapporteer  

Ik ben nog niet zo lang bezig, dus motivatie te over  Joepie

Maar ik ben er ook al 36 en probeer nu de eerste raileys, maar vind het moeilijk om uitgehaakt de kite te beheersen.


Dat gaat me een jaartje aanklooien kosten vrees ik... Huh


Het mag wel weer eens waaien...

TBK

Berichten: 2050
Antwoord #23 Februari 24, 2011, 08:57:58
edit2Rapporteer  
Als je de 44+ gepasseerd bent ga je dit steeds meer waarderen  Wink
[/quote]

Ach, laat ik die in janauari nou net te zijn gepasseerd !
Ik begin 't al te merken, energie te over en maar één drive
zo snel mogelijk op 't water zijn.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #24 Februari 24, 2011, 09:28:44
edit2Rapporteer  
deze week betrapte ik mijzelf nog op de passie.


Ik zat s' Avonds even met de vrouw op het bankie het 8 uur Journaal te kijken.
op een gegeven moment komt er een verslag over onze vriend Khadaffi. Lips Sealed

Komt er plots een beeld van een kustplaats en zie ik daar waanzinnige golven in beeld met ook nog eens van die wapperende vlaggen in beeld!
ik zeg " SOOO, check die golven" en gelijk erachteraan "soooo, bakken met wind daar" !
en toen " volgend jaar daar maar eens kijken als het wat rustiger is in Libie"

Jij bent helemaal gek!!!!  hoorde ik toen naast me. schater Kiss

 Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.