Goonie
Berichten: 674
|
Agresiever insturen verstand op nnul en natuurlijk met meer wind het water opgaan.. Vaak een te kleine kite... Zonder poppen kun je ook erg hoog komen maar dan moet je niet te bang zijn voor wat meer wind... Dus Be ther are be square. Succes
|
|
|
El Banditos
Berichten: 955
|
De kite keuze met de hoeveelheid wind zit wel goed, het zit hem echt in de techniek.
|
|
|
HaPe
Moderator
Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
|
Zoals Goonie al zegt agresiever insturen, dus sneller en ipv 11 uur 10 uur (9 uur zou theoretisch denk ik ook kunnen maar ik vond het die keer dat ik het probeerde niet zo aangenaam voelen). Niet zo snel een kleinere kite pakken. Het niet zo makkelijk poppen zou mischien aan je board kunnen liggen, had eerst een board met veel flex, en nu een boardje met weinig flex (F-one Acid 2) en daar zit ook veel verschil in.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Agressiever insturen, afzetten, meer snelheid en de timing moet perfect zijn.
Je moet het zo zien: de hoogste sprongen maak je op het moment dat als je niet gesprongen zou hebben je zoveel power en snelheid hebt dat je zonder dikke sprong keihard gaat crashen.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
een grotere vlieger met meer wind is niet echt de oplossing. Met bijv 25 knp kan ik zowel met de 11m als met de 9 varen. Met de 9m kom ik echt wel veel hoger. Op een forum is het heel moeilijk te beoordelen wat je waar fout doet / hoe je hoger kunt. De volgende keer op het water gewoon om je heen kijken wie er echt hoog springt. Vervolgens vraag je de betreffende persoon om eens naar jou te kijken en tips te geven. Je ziet veel mensen enorm hun best doen om hoog te komen zonder dat ze de techniek zelf beheersen. Zorg er voor dat je snapt / aanvoelt wat je doet en zoek daarna pas de echt hoge sprongen op. Iedereen die lekker kan springen zal beamen dat je al voor de echte afzet / de sprong zelf, al weet dat het een lekkere hoge toestand gaat worden.
|
|
|
markus
Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
|
Agressiever insturen, afzetten, meer snelheid en de timing moet perfect zijn. Je moet het zo zien: de hoogste sprongen maak je op het moment dat als je niet gesprongen zou hebben je zoveel power en snelheid hebt dat je zonder dikke sprong keihard gaat crashen.
deed ik gister ook. alleen maakte ik een 6 voudige pirouette, wat niet de bedoeling was. ik vergeet af en toe wat denk ik. maar ja, blijven rommelen
|
|
|
Ernestooo
Geen avatar
Berichten: 71
|
Je springt hoger met een kleinere kite die lekker gepowered wordt gevaren dan met een grotere kite die flink gedepowered wordt gevaren.
|
|
|
Tim_GTS5
Berichten: 2818
|
Veel snelheid maken, kite op half 11 of half 2, en hard insturen iets voorbij 12 uur schansje meepakken en timing moet gewoon goed zijn (bar gewoon helemaal aantrekken).
Belangrijk is dus de timing en het poppen moet je snel en krachtig doen zodat je niet veel snelheid verliest, hoe kleiner de kite hoe harder hij je omhoog schiet icm een goed gepowerde kite dan.
De C4'tjes kan je echt wel lekker hoog mee gaan omdat ze ook zeer snel zijn.
Oefenen en gewoon durven hard in te sturen, timing moet je gewoon doorhebben en gevoel voor hebben.
|
|
|
audi
Berichten: 752
|
bij mij helpt het de bar iets te vroeg aantetrekken(waroo 2010). zodat hij op de weg naar 12uur je al uit het water trekt en je daardoor ook echt naar boven schiet.
|
|
|
A3aan
Geen avatar
Berichten: 29
|
Ik gebruik ook de golven als schans, toen ik dat begon te doen en idd goed leerde te timen, sprong ik echt al veel hoger!
|
|
|
Ed.
Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
|
Veel snelheid / druk in je kite is heel belangrijk. Wat Evan zegt, als je niet omhoog zou sturen zou het een giga stuiter crash moeten worden. Je wil zo explosief mogelijk kracht omhoog ontwikkelen. Wacht op een dikke vlaag terwijl je al (te) veel druk hebt, keihard insturen met je bar zover mogelijk aangetrokken. Als je los komt trek je hem als het kan nog verder aan. Precies timen op een golf voor maximum effect; een 20cm golfje scheelt zo een paar meter tov vlak water, je voelt ook dat veel je makkelijker de lucht in wordt getrokken. Te vroeg het golfje nemen zorgt voor een zweefsprong, te laat en je bent alle druk in je kite kwijt..
Een kleiner board zou je wel eens kunnen helpen! (makkelijker timen, harder poppen) Weet niet wat je nu vaart? En de echte sprongen maak je pas met 30+ knopen.. ongeacht kite maat
|
|
|
El Banditos
Berichten: 955
|
mijn board is een trax 2011.
Ik merk als ik (wat Evan zegt) zo hard ga dat ik bijna ga klapperen op het water en dus bijna crash, dat ik dan langszaam mijn kite naar 12 uur breng om snelheid te minderen. Daar ligt dus de sleutel. Ik moet dus agressiever insturen!!!
@Evan: je zegt afzetten, maar hoe doe je dit het best zonder ongewenste rotaties te krijgen?
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Heel moeilijk uit te leggen omdat ik er al heel lang niet meer bij na hoef te denken. Je zult vooral evenwijdig aan je kite moeten afzetten, teveel druk voor of achter tijdens je afzet je gaat roteren. Veel doen dus. En denk maar zo: als het makkelijk was deed iedereen het.
|
|
|
markus
Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
|
Heel moeilijk uit te leggen omdat ik er al heel lang niet meer bij na hoef te denken. Je zult vooral evenwijdig aan je kite moeten afzetten, teveel druk voor of achter tijdens je afzet je gaat roteren. Veel doen dus. En denk maar zo: als het makkelijk was deed iedereen het.
toch evenwijdig!!! iemand zei dat ik m`n board upwind moest sturen. (weg van de kite) vandaar dat ik om m`n as draai tot ik duizelig ben
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
Zoals Ed al zegt: je bar zover mogelijk naar je toe. Zeker met een kite als de C4 moet je niet gaan spring door middel van het aantrekken van de bar maar puur door snelheid en power.
Dus: kite laag, snelheid maken, afzet zoeken, vlak voor de afzet zonder twijfel de kite opeens vol voorbij 12u sturen met de bar aangetrokken en dan afzetten, het liefst nog terwijl de kite nog in beweging is richting half 2 zegmaar.
|
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Zeg aardig allemaal dat je die jongen verteld hoe zo hoog mogelijk te boosten, maar een stukje uitleg over de landing zou eigenlijk wel op z'n plaats zijn...
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Zeg aardig allemaal dat je die jongen verteld hoe zo hoog mogelijk te boosten, maar een stukje uitleg over de landing zou eigenlijk wel op z'n plaats zijn...
Ok dan: Na je hoogste punt kom je vanzelf weer naar beneden
|
|
|
El Banditos
Berichten: 955
|
@marv: haha jajajajaja Het landen lukt wel hoor, het springen ook alleen wil gewoon is die grens van 7meter en hoger bereiken.
|
|
|
Ed.
Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
|
trax is prima, maar ging meer om de maat, met een kleiner board kan je meer kracht wegstampen, zodat je veel harder kan insturen en toch goed getimed kan poppen ipv te vroeg omhoog gesleurd te worden. Ga maar eens 'overpowered' (lekker gepowerd imho:D) met een board varen wat eigenlijk een beetje klein is, zeg iets van 126-128 cm als je 80 kilo weegt. Je zal zien dat het veel makkelijker te controleren is allemaal.
Landen: bereid je voor, als je echt serieus hoog komt is simpel terugsturen niet altijd genoeg, soms moet je je kite een paar keer heen en weer sturen boven je hoofd, of zelfs afsluiten met een loopje op het eind (eerst insturen om te springen, dan terugsturen de ene kant op, dan de andere kant op, en als hij bijna achter je is een loopje om er druk in te houden bijvoorbeeld)
Als je goed voorbij 12u instuurt, en dan heel lang wacht met terugsturen zodat hij vlak voor de landing weer helemaal over je hoofd vliegt, is 1 keer wel genoeg, alleen de vrije val die je ertussen krijgt is even schrikken:)
Ohja afzetten zonder roteren; voor mij werkt t om alle spieren aan te spannen, en niet upwind te poppen inderdaad, maar meer gewoon koers houden. en naar mn kite kijken zorgt een beetje voor de evenwijdigheid, je draait meestal naar waar je kijkt..
Succes:D hopelijk gaat het flink blazen komend weekend
|
|
|
drifter
Berichten: 1757
|
De meeste winst haal je uit de afzet. Afzet is de basis. Dingen als snelheid en een ander board zijn minder bepalend. Je kunt je kite nog zo hard voorbij 12 sturen en je bar aantrekken, maar als je afzet niet mee doet houdt alles op.
Sid, ik zou je focussen op je afzet. Kijk naar de spray van je board. Als je vaart heb je spray, bij de afzet moet die spray hoger zijn. Je koers voor de afzet hoeft niet een upwindse koers te zijn, op het moment van de afzet moet dat wel.
|
|
|
JB - On The Edge
Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
|
Ik heb ook een tijdje last gehad van die rotaties, vooral omdat ik ook erg graag hoog wilde! Was er ineens vanaf, weet niet echt waarom, maar hielp zeker wel om meer aan te kanten en soort van upwind te sturen...mijn ongewenste rotaties waren namelijk niet linksom (als je links vaart) maar juist rechtsom.
Verder helpt een golf idd enorm, ook met je timing. Want je zoekt vooruit naar een golf en kan je daar echt op richten om dan in te sturen. Moet wel precies kloppen en handig als je niet naar je kite hoeft te kijken.
Blijven oefenen! (net als ik...)
|
|
|
CeesV
Berichten: 1111
|
Grotere kite pakken in meer wind, keihard aankanten en GOAN!
|
|
|