wazzaah
Berichten: 876
|
Stuurlijnen te lang, ff iemand naar laten kijken op t strand zelf is t makkelijkst.
|
|
|
|
Vise
Berichten: 49
|
Zo jongens lekker bezig wat is het now? Stelletje physic helden.
|
|
|
wazzaah
Berichten: 876
|
Hangt er vanaf hoe ie valt, is moeilijk zo te zeggen. Als ie echt oversheeted is dan zijn de stuurlijnen te kort en valt ie voor je weg in t windvenster. Zijn ze te lang dan trekt ie teveel aan de powerlijnen en dondert ie op je kop als ie op 12 uur staat. Laat er gewoon iemand naar kijken op een spot.
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Vraagsteller trekt aan de bar en de kite valt naar beneden. Vraagsteller heeft het zelf over oversheet. Bij elkaar opgesteld concludeer ik dan dat de kite gaat stallen en achteruit naar beneden komt. Dus stuurlijnen te strak (of powerlijnen te lang).
Als beide kites dat doen en je gebruikt één bar dan op de bar met behulp van knoopjes op je leaderlines je lijnlengte aanpassen. De buitenste lijnen dus verlengen door ze op een knoopje verder van de bar af te zetten. Net zo lang tot ie net niet meer stalled bij volledig aangetrokken bar.
Als maar één kite dat doet en je gebruikt één bar dan de pigtails aan de tips van je kite verlengen of vervangen door langere. Ook hier weer verlengen totdat de kite niet meer stalled. Je kunt die verlengingen vervolgens gewoon aan de kite laten zitten en een volgende keer gewoon weer gebruiken zonder dat je iets aan de bar hoeft te wijzigen. behalve misschien de bar smaller zetten bij verstelbare barbnreedte.
Wazzaah maakte volgens mij een (menselijk) denkfoutje en corrigeert zichzelf hierboven keurig. Respect !
Vise kan zich m.i. beter serieus in de discussie melden in plaats van boute opmerkingen te plaatsen waar de vraagsteller geen donder aan heeft... Houd dan gewoon je mond. Volgens mij worden wij geen vrienden...
Overigens heeft ie wel wel een erg treffende avatar ;-)
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Beetje lastig verwoord door Luc. Onder vallen word onder de ervaren kiters meestal het uit de lucht vallen zonder spanning op de lijnen bedoeld, ook wel frontstall of hindenburging genoemd en word veroozaakt door te weinig spanning op de stuurlijnen bij kites die daar gevoelig voor zijn.
Te korte stuurlijnen sorgen ervoor dat een kite gaat backstallen, oftwel achteruit vliegen en dus zeker niet uit de lucht gaat vallen. Alle kites hebben hier last van als ze verkeerd afgesteld staan en het is dan ook makkelijk op te lossen door je stuurlijnen je kite te depoweren (stuurlijnen langer of depower aantrekken/frontlijnen in te korten).
Ergens wel jammer dat over zo'n basic iets nog zoveel vragen gesteld worden. Ik bedoel, hoe kun je nu normaal kiten als je niet eens weet hoe je je kite goed moet afstellen?
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Geheel toevallig ben ik de eerdere bezitter van de hier bedoelde 5 meter Instict Light II en heb ik bij (te) weinig wind zelf ook ff een tijdje trial and error moeten toepassen voordat ie perfect vloog... Vliegt echt gewoon naar achteren bij teveel stuurlijnspanning. Bij teveel voorlijnspanning vliegt ie maar stuurt lastig en trekt nauwelijks. Vandaar dat ik automatisch aan backstall dacht. Ik kan me voostellen dat iemand van 14 jaar iets minder geduld en vasthoudendheid betracht bij het afstellen dan een vijftiger . Pls. niet te snel (ver)oordelen Evan Lost geen problemen op...
|
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Was meer een algemene vaststelling dan veroordeling van de topicstarter
|
|
|
Dopperd
Geen avatar
Berichten: 264
|
@marcel
Even niks te doen ofzo? Wat een duur taalgebruik bezig je de laatste dagen.Bijna indrukwekkend!
|
|
|
lucbeelen
Geen avatar
Berichten: 14
|
ben vandaag naar het strand geweest en alles een beetje geprobeerd ik had de power lijnen wat strakker gezet en de 5e ook wat strakker maar dan krijg je dat ie heel erg gaat klapperen (valt de kite langzaam uit de lucht )
heeft iemand hier ervaring mee ? zal ik nieuw barretje kopen ? 5 heb ik overigens wel goed gezet , alleen nog problemen met me 9
gr luc
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Fijn om te horen dat de 5 nu goed vliegt...
Klapperen en uit de lucht vallen klinkt als hetgeen eerder door de anderen is gemeld en Evan mooi heeft verwoord met het woord frontstall. Dus te strakke power en/of 5th lijnen... Bij backstall vliegt ie achteruit en klappert de kite niet.
Klinkt dus alsof je de verkerde kant op hebt gewerkt door die lijnen nog strakker te zetten. Zet ze losser...
Andere bar is niet nodig... Gewoon kiezen tussen aan de kitezijde de pigtails aanpassen of steeds op de bar verstellen.
Succes !
|
|
|
|
martimor
Berichten: 1934
|
heb zelf de 9 en 12 (vaar er alleen bijna nooit meer mee) ik had het precies andersom, mijn kite was bijna niet te sturen en viel op 12 uur voorover naar beneden.
in jouw geval moet je pigtails maken en op de kite aan je stuurlijnen bevestigen heb voor beide kites een setje pigtails gemaakt, zodat je de bar zo over kan zetten.
edit leg nou nog eens even uitgebreid uit wat er nu gebeurd... klappert hij, en stuurt hij traag of valt hij achteruit en heb je veel kracht in de kite? en wat heb je gedaan zodat de 5 wel goed is.
en dit zijn pigtails
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Inderdaad het beste om de pigtails op powerlijnen en 5th aan de kite te verlengen.
Let wel op. Het kan ook zomaar zijn dat alleen je 5th (veel) te strak staat. Bij volledig aangetrokken bar moet die net strak staan of een klein beetje doorhangen tov je powerlijnen
|
|
|
lucbeelen
Geen avatar
Berichten: 14
|
toen ik hem als eerst had klapperde die erg en was hij niet te sturen toen had ik de stuurlijnen wat strakker gezet waardoor die niet meer klapperde maar hij toen was ie oversheet. bij me 5 had ik de powerlijen en de 5e wat strakker gezet waardooor die niet oversheet was en ook niet klapperde, toen probeerde ik het zelfde met me 9, hij was niet oversheet maar hij klapperde heel erg. dus het beste is om pigtails te gaan kopen ? die aan de powerlijnen en de 5e te bevestigen en de stuurlijnen weer wat losser zetten ? (ps waar kan ik die pigtails kopen v.dberg ?)
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Als ik het zo hoor heb je bij de 9 de powerlijnen en de 5th uiteindelijk weer te strak gezet. Je hebt blijkbaar wel het verstelbereik op je bar om van oversheet naar undersheet te gaan dus dan lijken langere pigtails niet direct noodzakelijk. Je powerlijnen en 5th kunnen niet meer losser ? Dan stuurlijnen inkorten... Werk in kleine stapjes bij verlengen (of verkorten). Ik werk voor fijnafstelling met stapjes van zo'n 3-5 cm.
Pigtails hoef je niet te kopen. Pak gewoon een stuk 3 mm Dyneema. Gewoon 1,5-2 mm Dyneema vliegerlijn met een sleeve werkt ook uitstekend. Vouw dat dubbel en leg bijv. om de 5 cm een knoop. Je kunt dan in stapjes van 5 cm strakker of losser zetten. De eindlus gebruik je dat om dit verlengstukje aan je lijnen of je bestaande pigtails aan de kite te larkshedden.
Als je dat materiaal niet hebt wil ik er best een paar voor je maken en opsturen hoor.
|
|
|