Naish trip strutless

Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
April 26, 2013, 01:52:02
edit2Rapporteer  
Ook naish gaat, net zoals boardriding maui en airush, een strutless kite op de markt zetten.

Lees hier de review: www.thekiteboarder.com/2013/04/tkb-review-2013-naish-trip-strutless-kite/
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 April 26, 2013, 07:30:06
edit2Rapporteer  
Cool!

Je vergeet Airush die ook al een strutless op de markt hebben als light-wind kite: Lithium Zero 18m

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=44772.0

Meer merken zijn er druk mee bezig, we gaan er dus meer zien! Wink

Enige vage blijft dat deze in de maat 10m komt.
Ook ten tijde van de SLE/BOW kite ontwikkeling hadden de gebroeders Legiagnoux in 2003 al een goed werkende proto. Echter alleen in maat 10m kregen ze die goed. Overige maten (vooral groter) lukte maar niet om een goed vliegende kite te realiseren. Meerdere kitedesigners spreken weleens over dit verschijnsel.

Kortom, is dit alleen de markt aftasten (na de sigma shape zijn ze vast wat voorzichtiger geworden) of krijgen ze de range gewoon nog niet goed?
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #2 April 26, 2013, 08:54:02
edit2Rapporteer  
Zoals er "lovers" en "haters" waren van de sigma shape, zal er bij dit design ook wel weer veel verdeeldheid zijn.

Maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe deze Trip, maar ook de Cloud vaart, review is redelijk positief.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 April 26, 2013, 09:02:45
edit2Rapporteer  
Zoals er "lovers" en "haters" waren van de sigma shape, zal er bij dit design ook wel weer veel verdeeldheid zijn.

Maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe deze Trip, maar ook de Cloud vaart, review is redelijk positief.

Het ging mij meer om de marketing hype, niet of het een goed concept was of niet.
Feit is dat er zeker wel goede sigma's op de markt zijn geweest, maar dat ter zijde Wink

Ook ik ben erg benieuwd. Zeker nu ik lees dat de Cloud geheel anders vaart en voelt als de Naish.
Ik weet dat er een aantal mensen hier zit te twijfelen om zo'n Cloud te bestellen. Wie weet dat we die ff moeten aanmoedigen ;0
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #4 April 26, 2013, 09:17:43
edit2Rapporteer  
kan je niet om een "testkite"vragen.  onder het mom van dat je een goede productervaring op dit forum kan zetten?
feddomw
Gast
Antwoord #5 April 26, 2013, 10:16:07
edit2Rapporteer  
Alleen als 10 verkrijgbaar omdat Naish er "alleen" waarde in ziet als compacte kite, dus makkelijk mee op reis te nemen. Het wordt ook duidelijk niet in gezet als high-performance kite.

De grap is natuurlijk dat Airush expliciet wel de Zero inzet als LW kite, en Boardriding Maui  juist veel maten aanbiedt omdat ze gewoon waarde zien in een strutless kite voor alle omstandigheden....

Het wordt interessant om te zien voor welk doel de strutless kites de meeste toegevoegde waarde hebben.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 April 26, 2013, 20:47:11
edit2Rapporteer  
smegma shape, nog nachtmerries 3-4jaar vasthouden aan het ontwerp en goed onderuitgaan op de markt, harde les. Latere modellen waren stukken beter, maar om nou te zeggen dat de 'rare'shape toegevoegde waarde had.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #7 April 27, 2013, 00:37:06
edit2Rapporteer  
Het wordt interessant om te zien voor welk doel de strutless kites de meeste toegevoegde waarde hebben.

 schater schater
...de meest toegevoegde waarde is dat er weer een zogenaamde hype moest ontstaan die op de Naish manier volledig de plank zal misslaan. Als je de Kiteboarder test met zijn pro's en contra's leest zie je weinig echt nieuw toegevoegde waarde. De enige pro die er echt uitspringt is het lichtere gewicht en het kleinere volume als reispackage... (o ja en het pluspunt voor LE, waar je dan een 10m voor wilt gebruiken ThumpDown)
Ahum, sterke argumenten voor onze sport... Hoe ver wil je je niches gaan zoeken  Roll Eyes
Neeh, let dan op de contra's en het juiste gebruik in het windvenster: Juist de gevoeligheid bij LE en de gevoeligheid voor backstalling, daar zit je op te wachten...

Maar ieder nadeel heb zijn voordeel zou Rutte hier zeggen: 'T vult de economieleegte weer met pegels... duzz gewoon lekker testen als i er is  ThumpsUp


Kzie alleen maar weer vanaf 2015 een nieuwe toegevoegde vullingsgraad op Marktplaats ontstaan  Tongue
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 April 27, 2013, 09:21:27
edit2Rapporteer  
Scherp opgemerkt van die voor en nadelen, Knutsel Wink

Ook ik las op het low-end na weinig nieuws.

De Cloud heeft betere specs, want die stalt niet en geeft een andere vaarbeleving zegt men in dit blad.

Aan de andere kant knap van de designer om een strutless net zo aan te laten voelen als een strutted kite...maar waarom?

Mijn idee: (te) vroeg in de markt gezet om te pitchen. Niets meer.
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #9 April 28, 2013, 11:53:41
edit2Rapporteer  
Kom op mensen, als een strutless kite net zo lekker te vliegen valt als een strutfull kite, dan is dat toch duidelijk innovatie? Minder kans op lekken, minder gewicht....
Vind ik niet hetzelfde als een zigzag in de LE of het afknippen van wingtips zodat ie er als een griekse letter uitziet.
Alleen zoals altijd met de eerste generatie van iets nieuws moet er nog een hoop gefinetuned worden.

Maar wie weet.....als de kinderziektes eruit zijn, houden we misschien zelfs voordelen zoals minder turbulentie vanwege de struts.

Ik ga beginnen met sparen (en wel voor een Cloud), want deze ontwikkeling wil ik mee pakken. Ik ben alleen niet zo goed in sparen, dus misschien koop ik ze in 2015 wel gewoon op MP ;-)

Wat is de volgende stap? een LE-less kite?
riesie

Berichten: 111
Antwoord #10 April 28, 2013, 22:08:04
edit2Rapporteer  
Wat is de volgende stap? een LE-less kite?

Heet dat niet een foil ? Lol
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 April 28, 2013, 22:23:31
edit2Rapporteer  
Een foil heeft ook een LE (leading Edge), zoals iedere vleugel Wink
Hij bedoelt vast LEI (leading edge inflatable), en dan voldoet een foil inderdaad aan die omschrijving.

Maar OllieWapper heeft een goed punt: als hij minstens zo goed zou vliegen als een strutted kite, dan is dat überhaupt al een grote innovatie!

Ik ben ervan overtuigd dat we volgend seizoen veel meer strutless kites gaan zien. Ben ook erg benieuwd hoe die zich gaan verhouden tegenover de strutted kites.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #12 April 29, 2013, 00:17:44
edit2Rapporteer  

Wat is de volgende stap? een LE-less kite?

Haha die bestaan al heel lang... Voordat kitesurfen van de grond kwam heb ik me wel eens op waterskies achter een Nasa Chute van 5m2 aan laten sleuren.. Geen struts, geen LE alleen enkel doek en toom... Er is nu ook een parapent volgens dit principe.. die zal vast wat eleganter vliegen dan die nasa chute want dat is echt een sleurzak.....
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #13 April 29, 2013, 06:16:06
edit2Rapporteer  
Kites zoals kiteski en c-quad   @Marc87 mischien wat om die c-quad een andere toom te geven dat  je hem kan kantelen op het windvenster.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 April 29, 2013, 16:35:30
edit2Rapporteer  
Haha die bestaan al heel lang... Voordat kitesurfen van de grond kwam heb ik me wel eens op waterskies achter een Nasa Chute van 5m2 aan laten sleuren.. Geen struts, geen LE alleen enkel doek en toom...

Elke vleugel heeft een LE en een TE, ook een Nasawing of zelfs een bierviltje wat men door het café gooit! Wink
Hij doelde hier toch echt op een opblaasbare LE.

De Nasawing was oorspronkelijk bedoelt als een uitvouwbare, bestuurbare vleugel om de Apollo capsules  (van de NASA) naar de aarde te brengen. De parachutes die men altijd gebruikte waren onbestuurbaar, en gaven de capsule toch nog een hoge landingssnelheid. Helaas is hij nooit in de praktijk gebruikt.

@ Jer76: de C-Quad is merendeel toming. En wel degelijk kan hij depoweren, maar niet zoveel als wij tegenwoordig gewend zijn.
De C-Quad werd ook wel een enkel-doeks foil genoemd.
Overigens hebben twee Nederlanders waaronder Servaas de C-Quad doorontwikkeld. Niet meer depower, maar wel nog meer trekkracht per 1m2 Wink

Toch zou ik er nooit het water mee opgaan Tongue
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #15 April 29, 2013, 19:52:59
edit2Rapporteer  
De grote reden van een opblaasbare LE , (of beter gezegd: een vleugelprofiel), is dat de stroming boven de vleugel aan blijft liggen bij meerdere angle of attacks. Een C-quad zonder opblaasbare LE, werkt bij een minder groter aoa range, dus minder efficiëntie en ook depower Smiley
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #16 Mei 03, 2013, 09:57:25
edit2Rapporteer  
Nog meer info beschikbaar:

Vooral de Q&A van Damien is wel leuk om te lezen.

http://naishkites.com/trip/
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.