@LaurenS: Oei, daar had ik geen idee van. Had opvoorhand wat research gedaan en las toch vooral positieve zaken over Gaastra. Ik heb de safety eens getest door de lijnen aan een boom te bevestigen en ik moet zeggen dat deze zeer vlot releast.
@Local: Bedankt voor de info en het opzoekwerk! Ik heb al je links eens doorgenomen en heb nog wat verder opgezocht.
Ik heb gevonden dat de Best Kahoona Y-split zich op 2m bevindt(2010 model) en die van de Gaastra bevindt zich op 6m(gemeten op mijn eigen bar). Dus hier zit inderdaad een groot verschil in.
Als je dan gaat opzoeken wat het effect is van de positie van de split te veranderen voor een bepaalde kite heeft iedereen precies een andere mening? De ene zegt dat zijn kite beter vliegt en de andere zegt dat zijn kite stallt... (bron =>
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2394505)
Nu, de persoon waarvan ik de Gaastra gekocht heb was ook een beginner en hij vertelde me dat hij heel wat problemen heeft gehad om de kite af te regelen. Hij had onmiddelijk de lijnextensies aangebracht en als hij de lijnen aansloot op de verschillende knoopjes aan de kite dan stallde de kite heel de tijd en vloog hij voor geen meter. Uiteindelijk heeft hij de stuurlijnen op de allerkortste afstand gezet (zowel aan de bar als aan de kite aansluiting) en zo vloog de kite het beste.
In het onderwerp van kiteforum, wat ik hierbovan aangehaald heb, vermelden ze dat lijn extensies het vlieggedrag van een hoge Y-split kite sterk kunnen beinvloeden. Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn dat de vorige eigenaar zo heeft lopen zoeken met zijn afstelling?
Het is wachten op wind tot ik eens kan gaan testen, maar het lijkt me dat beide kites wel met de bar moeten werken doordat net die lijn extensies zijn aangebracht. Of zit ik hier verkeerd?