Het was een mooie zaterdag in begin oktober.....
Normaliter kite ik altijd op Scheveningen, maar vanwege de harde westelijke wind en het feit dat ik toch in A'dam moest overnachten had ik het idee om Muiderberg eens aan te doen. Toen ik eraan kwam was ik meteen onder de indruk van de spot, met het heerlijk vlakke water en lekker overal gelegenheid om je voetjes op de bodem te zetten.
Echter, nu blijkt westenwind erg vlagerig te zijn op Muiderberg. Dit was ook duidelijk te zien vanaf de kant aan de moeite die sommigen moesten doen om dan weer snelheid te houden en daarna weer niet de lucht in getrokken te worden. Naast de vlagen was er nog een extra moeilijkheid, namelijk dat iedereen zijn kite moest waterstarten na ermee het water in te zijn gelopen, omdat de wind licht aflandig was en zodoende op het strand onvoldoende (achter de bomen) en op het water erg hard was.
Ik was met 2 vrienden waar van er 1 als eerste ging en ik mooi in kon schatten hoe ik mijn kite moest tomen. Doordat ik zo wat langer op de kant was kon ik mooi zien dat er behoorlijk wat minder ervaren kiters waren, moeilijk starten, verkeerde kant op lopen als je kite uit de lucht valt, de helper verkeerde instructies geven etc....maar goed, dit mag want het is een beginnersspot en we moeten leren.
Na dik een half uur met de wind geworsteld te hebben op het water kwam ik terugvaren, waarbij ik af en toe moeite had om mijn 13 Fuel te houden (95kg). Toen zag ik dat mijn andere maatje terug aan het lopn was met een kite achter zich aan sleurend (aan safety getrokken), hij had zijn schouder uit te kom. Dit was gebeurd ter hoogte van de gele boei, dus ik gok dat hij ongeveer 150 meter gelopen heeft. Tot mijn grote verbazing zie je dus mensen op de kant staan (in wetsuit) die geen poot uitsteken om hem te helpen zijn kite binnen te halen!! dat waren de eerste flapdrollen.
Goed, ik was de vlagen beu, dus ga terug, kom met moeite bij de kant vanwege de weinige wind, is er ook niemand die mij even helpt, maar goed, ik had tenslotte allebij mijn schouders nog
Zie ik dus vrolijk op de kant iemand een kite optuigen, die ik maar even flapdrol blauwe boxer 16 noem. Deze kerel "ging altijd het water op met zijn 16 als anderen met hun 12 bezig waren", volgens zijn maat. Ik vroeg hem of hij het verstandig vond te gaan en of hij niets kleiners had. Nee....gewoon gaan.
Dat ging dus even prima, want de zon scheen, dus even geen vlagen. Maar na 15 minuten toch zijn kite in het water, middenop het meer....zo lekker om gelijk te krijgen...ik rustig mijn gear inplakken. 45 minuten later lag hij al voor de haven van Almere, geniaal. Ik maakte me maar niet druk, want met die maat kite zou hij binnen afzienbare tijd wel snel op het even verder liggende strand aanspoelen.
En of dat nog niet genoeg was, er waren nog meer flapdrollen!! Deze noem ik maar even flapdrol Vegas 12. Deze vond het nodig om zelf in het water te gaan staan en zijn maatje de kite op te laten houden op het dijkje voor de caravans. Ik moet hem nageven, zo weet je zeker dat je tot stilstand komt als er iets mis gaat. Nog mooier was het dat hij de wandelaars die struikelden over zijn lijnen (die over het wandelpad llagen) waarschuwde dat ze uit moesten kijken......flapdrol, als je dat tegen mensen moet zeggen ben je als kiter natuurlijk dom bezig!!!
Goed, dat was mijn eerste Muiderberg impressie.....ik denk niet snel weer....