lekker bezig en dan gaat het fout

deltomaso

November 19, 2006, 04:00:03
edit2Rapporteer  
hoi,
vandaag voor het eerst met me nwe vegas aan de gang op hoorn. Lekker bezig,
foutje met springen, kite loopt zichzelf door de lijnen en begint raar heen en weer
te trekken. Is niet meer te houden, dus trek de quick release voor de 5e lijn
en die doet het dikkedulle niet....
De kite blijft rondjes draaien en bij iedere "schep" die hij maakt kom ik dichter
bij de kant. Gelukkig pakt uiteindelijk iemand de kite en duwt deze plat op het water
maar de schrik zat er goed in, ik lag bijna op de dijk te spartelen.

Iemand een suggestie wat je in dit soort situaties kan doen? De volgende keer
laat ik de hele kite maar wegwaaien, dit wil ik niet nog een keer
jarie
Gast
Antwoord #1 November 19, 2006, 04:08:42
edit2Rapporteer  
op zee gaan kiten
Bart13

Geen avatar

Antwoord #2 November 19, 2006, 04:09:43
edit2Rapporteer  
de kite laten waaien... enigste optie lijkt me
DaRipper

Antwoord #3 November 19, 2006, 04:45:03
edit2Rapporteer  
de kite laten waaien... enigste optie lijkt me

Heb jij wel eens gekite????
TtHoM@s

Antwoord #4 November 19, 2006, 04:45:42
edit2Rapporteer  
de QR van de chiken loop scoot niet los?

laatst stond er ook een verhaal hier over iemands QR die niet los schoot

wat hij deet, en ook hielp was gewoon zijn 5de lijn binne halen met zijn handen
maar dat is vrij lastig in sommige situatie's
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 November 19, 2006, 05:00:36
edit2Rapporteer  
Hij zegt toch dat zijn quick release werkte? Hoe is hij door de lijnen geloopt?

Ik kan me voorstellen dat hij voorover is gedonderd en op een of andere manier een voorwaardse 360° gemaakt heeft, waardoor de 5th om de kite is komen te zitten. Op kiteforum stond een foto van een Rebel 16m2 die op diezelfde manier geloopt was, niet veel mensen geloofde dat.

Gebruikte je de 2007 bar?
Sake
Gast
Antwoord #6 November 19, 2006, 05:30:04
edit2Rapporteer  
Hij zegt toch dat zijn quick release werkte?

In z'n verhaal staat: dus trek de quick release voor de 5e lijn en die doet het dikkedulle niet....

Zo te lezen werkte z'n quick release niet.

In dat geval zou ik ook, zoals hierboven voorgesteld wordt, de vijfde lijn binnenhalen.
michiel v geel

Antwoord #7 November 19, 2006, 05:35:51
edit2Rapporteer  
wat zit er op de meeste trapezes

ja een mesje je haalt net zoals goede oude 4 lijns kites gewoon alle lijnen 1 stuurlijn tis best radicaal maar als het er echt om spand lijkt dit me de veiligste oplossing
George
Gast
Antwoord #8 November 19, 2006, 06:34:25
edit2Rapporteer  
Mijn broer heeft dit ook wel eens gehad... Kite zat vreemd door de lijnen na een val. Ik zie hem opeens door het water gesleurd worden als een gek achter z'n vlieger aan die zéker 30 keer loopte!!!
Ik riep eerst nog :"SAFETY!!!"  naar hem, maar toen ik nog eens goed keek zag ik dat hij die al getrokken had!! Hij hing dus alleen nog aan z'n 5e lijn (Rhino 2006) en die kite maar loopen!!! Hij werd als een gek door het water getrokken en hij vertelde me later dat hij zeer veel moeite had om nog te ademen.
Door de vreemde verwarring in de lijnen kwam het dat de kite toch nog gepowerd aan het loopen was. Uiteindelijk moest het losklikkken van zijn trapeze(!)hem redden....!
Je vewacht zoiets niet, maar blijkbaar kan het toch gebeuren. Huh (shame_kitesmiley) (geschokt_kitesmiley)
Mark-Fizzer

Antwoord #9 November 19, 2006, 14:41:47
edit2Rapporteer  
Ben ik blij dat ik nu 100% depower (Bowkite) heb door de bar los te laten zeg... :-))

Ik heb dit ook een keer gehad met een Cabrinha Nitro, op de 1 of andere manier bleef ie gas geven. Schrok me ook helemaal de kolere....
tom_beul
Gast
Antwoord #10 November 19, 2006, 15:24:11
edit2Rapporteer  
Citaat
Ben ik blij dat ik nu 100% depower (Bowkite) heb door de bar los te laten zeg... :-))
Ga nou niet zo denken, want dit kan ook mis gaan!

Heb het ook wel eens gehad met een Vegas 06, liep te wakeskaten, beetje shuvvits enzo, ik weet niet wat ik doen deed, maar het ging niet goed (zat dicht bij het strand te klooien, dus ik denk, waarom laat ik hem nou niet aan een 5de lijn zetten, die heb ik nu toch) Dus liet me kite schieten, en hij had nog power, maar bleef recht in de powerzone staan ... uiteindelijk wel goed gekomen, maar had hem uiteindelijk beter aan me chikenloop kunnen zetten omdat de kite dan naar boven zou schieten .. (minder power, en inhalen, en doorvaren)
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 November 19, 2006, 15:27:04
edit2Rapporteer  
Was het de North 2006 bar of de 2007? Ik denk dat je zowiezo verhaal moet gaan halen als je Iron-heart niet goed werkte. Bij het 2006 bleef deze wel eens achter je trapezehaak hangen. Er zijn daardoor al ernstige ongelukken gebeurd, zie kiteforum.com

De meeste BOW kites zijn helaas niet 100% drukloos als je volledig depowered, die kunnen ook nog wel eens een eigen leven gaan leiden. Ik begrijp niet dat de meeste merken nog geen volledig drukloze safety op die dingen monteert!
Jacob 81.

Geen avatar

Antwoord #12 November 19, 2006, 15:32:24
edit2Rapporteer  
Dan toch maar het mes er in .
-DAVE-

Antwoord #13 November 19, 2006, 15:48:14
edit2Rapporteer  
gewoon aan je 5th trekken
tom_beul
Gast
Antwoord #14 November 19, 2006, 15:48:20
edit2Rapporteer  
Citaat
Was het de North 2006 bar of de 2007? Ik denk dat je zowiezo verhaal moet gaan halen als je Iron-heart niet goed werkte. Bij het 2006 bleef deze wel eens achter je trapezehaak hangen. Er zijn daardoor al ernstige ongelukken gebeurd, zie kiteforum.com

Ik zat unhooked ... wou iets van slided handlepass doen ofzo, maar toen viel ik achterover en liet ik hem schieten... de bar schoot niet voldoende daar achter en er bleef  dus power in de kite staan (nee er zat geen stopper op de 5de lijn) bleef gewoon ergens achter haken .. minder dus!

Citaat
gewoon aan je 5th trekken

Uiteindelijk ook gedaan, maar dit hoort toch anders te gaan? Nee, ben nog niet overtuigd door north!
Mark-Fizzer

Antwoord #15 November 19, 2006, 16:51:18
edit2Rapporteer  
@Kungfu: wees es wat duidelijker met je uitspraak: 'Ga nou niet zo denken, want dit kan ook mis gaan! '

Natuurlijk blijft de kite kracht houden wanneer die in de powerzone staat, ookal laat je de bar los,
maar het is lang niet zoveel als mijn ervaringen met een C-shape...
Sake
Gast
Antwoord #16 November 19, 2006, 17:02:26
edit2Rapporteer  

Ik heb dit ook een keer gehad met een Cabrinha Nitro, op de 1 of andere manier bleef ie gas geven. Schrok me ook helemaal de kolere....

Lees eens wat posts op kiteforum en je zal zien dat je post lachwekkend is, ware het niet dat safety een serieus onderwerp is..
Sake
Gast
Antwoord #17 November 19, 2006, 17:06:19
edit2Rapporteer  
Ik zat unhooked ... wou iets van slided handlepass doen ofzo, maar toen viel ik achterover en liet ik hem schieten... de bar schoot niet voldoende daar achter en er bleef  dus power in de kite staan (nee er zat geen stopper op de 5de lijn) bleef gewoon ergens achter haken .. minder dus!
Uiteindelijk ook gedaan, maar dit hoort toch anders te gaan? Nee, ben nog niet overtuigd door north!

Was je niet gewoon te veel geroteerd (van deze sessie en vorige sessies) en is 5de lijn te vaak gedraaid in 1 richting. Bij te veel rotaties kan de 5de lijn in het uiterste geval niet doorschuiven. In dat geval is het aan jezelf te danken wanneer de 5de lijn niet doorschuift. Als je veel in 1 richting roteerd is het beste om bij het optuigen de "rotaties" uit je lijnen te halen. Dat kan heel makkelijk door de swivel in Ironheart.
Mark-Fizzer

Antwoord #18 November 19, 2006, 17:08:42
edit2Rapporteer  
@Sake: Lees mijn laatste post eens goed (en je begrijpt dat je te voorbarig bent geweest met je post) en wees wat specifieker...
Kom op nou, wat moet ik hier nou mee... (Hoe bedoel je lachwekkende post)
tom_beul
Gast
Antwoord #19 November 19, 2006, 17:18:07
edit2Rapporteer  
Mark, ik zal wat specifieker zijn ... met bow verminder je zeker weten ongelukken,

maar je vermijd ze niet ... veel beginners denken, ik heb een bow, HONDER PROCENT DEPOWER, dus ik kan gaan waarneer ik wil, een 12 in winkracht 6/7 ... Misschien ben jij zo slim om dat natuurlijk niet te doen (ik denk ook niet anders)
Naishie

Antwoord #20 November 19, 2006, 17:24:02
edit2Rapporteer  
Ik heb altijd al getwijfelt bij    5 lijn altijd dat gedonder dat hij om    de kite slaat of in   de knoop zit of met het afstellen hou het simpel   ride a bow
Sake
Gast
Antwoord #21 November 19, 2006, 17:28:00
edit2Rapporteer  
@Sake: Lees mijn laatste post eens goed (en je begrijpt dat je te voorbarig bent geweest met je post) en wees wat specifieker...
Kom op nou, wat moet ik hier nou mee... (Hoe bedoel je lachwekkende post)

Als ik alle post met shit met Bows met restpower hier moet neerzetten ben ik ff bezig.
De post hierboven is een uitzondering situatie. Normaal gesproken werkt een 5de lijn perfect. 't is niet voor niets dat zoveel merken op 5de lijn overgestapt zijn. Bows zijn nog steeds relatief nieuwe kites. Goede safety en met name buiten depowerbereik is er voor bows op de frontlijnen nog steeds niet. Daardoor gaan mensen roteren met rondgedraaide lijnen of met helemaal geen safety behalve depower. Lijnen die achter tips blijven hangen. (daardoor zie je nu van de lapjes over de uiteinden van struts), versleten pulleys of bridles (met zelfbouw voorbeelden op de website van de fabrikant). Verder komen in de praktijk situaties voor die klaarblijkelijk bij intensief testen niet naar voren komen. Een "mooi" voorbeeld is karabijnkaak in een safety op de frontlijnen van een bow kite welke ervoor zorgde dat de safety helemaal niet werkte. Vermoedelijk is dat de reden van de onlangs overledene in Frankrijk al wordt ook gedacht aan een hartaanval. Die hij kreeg voor of door het ongeluk. Feit is dat z'n bowkite kilometers bleef loopen. En ja dan krijg je "lachwekkende situaties", ware het niet dat safety een serieus onderwerp is.

Edit: ik heb de post van de franse kitesurfer met z'n bow ff voor je opgezocht: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2333619&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=death+france
daanbanaan

Antwoord #22 November 19, 2006, 17:32:04
edit2Rapporteer  
een bow kite heeft voor de zooo veelste keer GEEEEN 100 % depower
en je kan nOOOIT vanuit gaan dat je er veilig mee bent
gebruik een "saftylease" ook al heb je een bow kite.....
als je je kite met releasen en je heb GEEN saftey lease
schiet de kite van je los , en zadel je andere mensen met je kite op
die ongecontroleerd over het water stuiterd......
mark ga aub van die gedachte af of het kan nog een keer fataal met je aflopen
of nog erger door jou schuld je mede kiter.
ik wil je niks verwijten maar dat 100% gelul moet er maar es afgelopen zijn.....

groet

daan

stetman
Gast
Antwoord #23 November 19, 2006, 17:33:36
edit2Rapporteer  
Volgens mij gaat de kite loopen als je stuurlijnen van ongelijke lengte zijn. Als een stuurlijn dus op een of andere manier meer gedraaid is als je andere of ergens om heen zit (kite, bar).
Je kunt het uitproberen door je 5e binnen te halen en daarna spanning op 1 stuurlijn te zz.
Is ook wat je doet om de kite naar de rand van het windvenster te krijgen als die op het water ligt, maar dan loopt die natuurlijk niet. Als de kite in de lucht is wel.

Mark-Fizzer

Antwoord #24 November 19, 2006, 17:58:25
edit2Rapporteer  
Kijk, hier kan ik wat mee.

Het staat toch te boek als 100% depower, en zo weet ook iedereen waar je het over hebt, toch...
OFTWEL DE ROEPNAAM IS 100% DEPOWER

Het enige wat ik wilde aanduiden is dat ik persoonlijk een bowkite, met (nou moet ik het goed zeggen anders krijg ik weer commentaar) een groter depowerbereik ;-)))))))) , veiliger vind dan een C-shape. oftewel ik vind het een stuk prettiger varen met de gedachte dat je sneller kracht verliest, dan voorheen.

Als er 1 is die veiligheid voor alles stelt ben ik het wel (na 2 x bruut te zijn gecrasht) en natuurlijk heb ik een safety enz...
En nogmaals, uit eigen ervaring weet ik dat geeneen kite 100% depower is, want al laat je je bar los met je kite in de powerzone blijft hij natuurlijk kracht houden...

Dus gasten, ik kan er nix aan doen dat er vandaag geen wind staat dus reageer je lekker af op wat anders!

Even goede vrienden, en voor aankomende week: Good winds!

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.