Oke, je vroeg om een PM, maar omdat dit een open discussie is geworden wil ik toch even reageren.
FF over Gaastra algemeen:
Wij zijn met Gaastra erg hard bezig om terug te komen om de kitemarkt. Zoals Morres al zegt heeft Gaastra tot 2007 (of eigenlijk tot sept 2006 met de introductie van de Max1) zo'n 2 jaar crappy kites gemaakt. Maar vanaf modeljaar 2007 komt de Gaastra lijn van een heel nieuw team, nieuw management en uit een nieuwe fabriek. Eigenlijk wilde ze hier ook een andere merknaam aan verbinden, maar na wat interne discussies is besloten dat niet te doen. Deze nieuwe designer (Zwitserse paraglider genaamd "Urs Hungerbühler") is tevens mede eigenaar van Dock11 in Tarifa. Dat is zo'n beetje de grootste kiterepairshop en zij repareren zo'n 400 a 500 kites per jaar. Lekker belangrijk zou je zeggen, maar vanuit deze functie wordt er precies gezien waar bij alle andere merken de zwakke(re) plekken zitten. Deze kennis wordt gebruikt bij het ontwerp van de Gaastra kites en ik heb inmiddels meerdere complimenten gehad over de kwaliteit van de kites. Dit oa van een kiteschool die zo'n 400 uur les gaf met een Jekyll, iemand die zijn kite al tig keer keihard had laten crashen en diverse reparateurs.
Dan over dit geval.
Ik denk dat "Kaptain" de situatie erg netjes beschrijft en snap nog steeds zijn frustratie (ik heb dus met hem gesproken als gaastra vertegenwoordiger in de shop). Ik wil ook hier even het "technische" gedeelte uitleggen. Gaastra gebruikt voor hun kites vooral Dacron en Tejin doek. Tejin is het doek wat eigenlijk vrijwel alle grotere merken gebruiken, je vindt dit bijvoorbeeld terug in North, Naish, Slingshot, Fone, RRD en in de Best Nemesis (er zijn ongetwijfeld nog meer merken, maar deze even ter indicatie). Dit doek bestaat uit kleine ruitjes en als het scheurt, scheurt het alleen in een rechte lijn horizontaal, of verticaal, maar nooit diagonaal.
In dit geval zat er een diagonaal scheurtje zo'n 4 cm vanaf de LE (leading edge) en liep de scheur vanuit daar door. Toen ik nog iets verder keek zat er +/- 50cm links en rechts aan beide kanten ook een scheurtje welke van buitenaf ontstaan waren. Dit was dus niet op een naad, maar in het Tejin doek.
(ff algemeen tipje) Dit is trouwens ook de plaats waar je je kite het meest moet checken als je veel op zee vaart, want als je je kite een keer over het strand schaaft en er ligt een schelpje of scherps iets krijg je daar (de eerste 10cm achter je LE) scheurtjes. En dit zijn zeer zwakke plekken in je kite die veel grote schades tot gevolg kunnen hebben.
Zo dus ook in dit geval. Echter begreep ik dat "Kaptain" alleen op Horst vaarde en trok de conclusie dat dat niet het geval kon zijn. Dus daarom heb ik de shop gevraagd om de reparatie kosten te delen (met Gaastra, Telstar, “kaptain”). Achteraf begreep ik dat deze kite wel eens op Wijk aan Zee was gebruikt, maar anyway, de oplossing/regeling was afgesproken, dus ben ik daar niet meer op terug gekomen.
Vanuit Telstar moest ik nog naar Den Haag, dus direct even de kite bij Farla gedropt. Hier aangekomen heb ik ze de open vraag gesteld of dit garantie was. Zij vonden binnen enkele tellen de 3 scheurtjes (van buitenaf, diagonaal) in het doek, waarvan er dus 1 was doorgescheurd, en vertelde me dat het absoluut geen garantie was. - inmiddels is de kite gerepareerd en op zaterdag terug gestuurd naar Telstar, dus deze zal hier vandaag of morgen zijn. Het scheurtje (links) in het andere paneel (andere kleur) zat zo dicht bij de kruising naad / LE dat deze deze hebben doorgetrokken met zwart doek, wat ik een erg nette oplossing vind. Even voor de duidelijkheid, dus was dus een ander scheurtje, in een ander paneel, welke niets met het doorscheuren te maken had (en dus sowieso gerepareerd moest worden).
Ik ben erg benieuwd wat (vooral) Idfixe nu van het verhaal vindt. Ik lees de forums dagelijks en ben het vaak helemaal met zijn posts eens. Ik neem aan dat hij hier meer mee te maken heeft in zijn werk of vanuit een (wellicht nare) persoonlijke ervaring. Maar de term garantie wordt bij onze sport/hobby altijd wel heel snel geroepen, terwijl garantie normaal gesproken wordt gegeven op fabricage fouten. Dit is ook het eerste wat onze leveranciers / fabrieken vragen "show me the manufactoring defect". Dit gewoon even ter info.
Dit is het enige wat ik "even" wilde toevoegen om een compleet beeld te schetsen.
Bert@Gaastra.com