Gaastra Max 2 vraagje

Idefixe

Berichten: 8241
Januari 13, 2009, 20:00:55
edit2Rapporteer  
Hardstikkie blij met m'n nieuwe gear  ThumpsUp Langzaam maar zeker een beetje kennis maken met deze vliegers ( Max 2 14 en 10) Ik houd dus wel van een beetje kracht in m'n vliegertje en heb dus wat over een zg  "power setup" gevonden. Uit bijgaande illustratie van Gaastra zie ik dus dat ik alles 6cm moet inkorten en andere "aansluitpunten "op m'n vlieger moet gebruiken.  Volgens mij kan ik dan net zo goed alleen die andere "aansluitpunten" op m'n vlieger gebruiken en de lijnen laten zoals ze zijn. Zie ook de bijlage van Gaastra. ( of word ik als ietwat ouwe lul nu ook nog blond  schater )
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Januari 13, 2009, 20:22:09
edit2Rapporteer  
ik heb depowercord 6cm korter gemaakt en powerlines 9cm, 5th heb ik niet eens aan gezeten werkte prima, iets minder depower,m aar er zit toch al veel depower in. Kreeg hierdoor meer power over kleinere lengte van depowercord.
Goed om te horen dat je tevreden bent, had ik ook wel verwacht, kite gaat gewoon knetter hard en hoog

edit: ohja, ik gebruikte niet de andere aansluitingspunten, zou je nog wel kunnen proberen, maar ik denk dat je in de low-end m oversheet. zit toch al genoeg low-end in, dus niet nodig Grin
vissie

Berichten: 757
Antwoord #2 Januari 13, 2009, 20:33:39
edit2Rapporteer  
Idefixe met een vraag..Komt weinig voor..
Succes er mee;)
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #3 Januari 13, 2009, 23:57:36
edit2Rapporteer  
De enige reden die ik kan bedenken is dat je depower koord wat korter wordt waardoor je depower bereik kleiner wordt.
De enige goede reden die ik kan verzinnen is om teveel depower te voorkomen waardoor de kite gaat klapperen. Het aansluitpunt 2 zit nml dichter bij de stuurlijnen, waardoor een kleinere arm ontstaat en bij dezelfde depower beweging zou dan teveel rotatie optreden. 
Maar das dan ook de enieg reden die ik kan verzinnen als niet gaastra kenner :-).

Probeer anderrs de Gaastra importeur eens aan te schrijven. Je moet hem vast wel kennen :-)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 Januari 14, 2009, 00:16:05
edit2Rapporteer  
het is een power set-up, het is niet dat de kite het niet doet zonder die set-up, het is voor gevorderde kiters .
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #5 Januari 14, 2009, 01:57:49
edit2Rapporteer  
Als je alle lijnen 6 cm inkort gebeurt er echt helemaal niets met je setup. (ja je lijnen zijn 6 cm korter maar daar ga je echt niets van merken, 22 of 25 meter dat merk je, maar dit niet.)

Ik heb het idee dat ze een foutje in de tekening hebben gemaakt, bij punt vier gaan ze 6 cm omhoog en zijn je stuurlijnen dus 6 cm korter dan je powerlijnen, maak je de powerlijnen nu ook 6 cm korter dan heb je dat netjes gecorrigeerd. Dat lijkt me dan ook voor de hand liggend om dat te doen.

Het inkorten van de stuurlijnen zou naar mijn mening niet op de tekening moeten staan.

Alles 6 cm inkorten heeft in ieder geval geen enkele zin.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Januari 14, 2009, 09:01:11
edit2Rapporteer  
Als je alle lijnen 6 cm inkort gebeurt er echt helemaal niets met je setup. (ja je lijnen zijn 6 cm korter maar daar ga je echt niets van merken, 22 of 25 meter dat merk je, maar dit niet.)

Ik heb het idee dat ze een foutje in de tekening hebben gemaakt, bij punt vier gaan ze 6 cm omhoog en zijn je stuurlijnen dus 6 cm korter dan je powerlijnen, maak je de powerlijnen nu ook 6 cm korter dan heb je dat netjes gecorrigeerd. Dat lijkt me dan ook voor de hand liggend om dat te doen.

Het inkorten van de stuurlijnen zou naar mijn mening niet op de tekening moeten staan.

Alles 6 cm inkorten heeft in ieder geval geen enkele zin.


kijk dat bedoel ik ! Maar omdat het om een zg "power setup" gaat moet je dus eigenlijk alleen de stuurlijnen inkorten........
Ian

Berichten: 219
Antwoord #7 Januari 14, 2009, 10:39:43
edit2Rapporteer  
Met max. power bedoelt gaastra blijkbaar een kortere depower rope.

Als je de depower rope inkort met 6 cm, depower je je kite eigenlijk 6 cm extra. Om dit te compenseren moet je ook je stuurlijnen en je 5th met 6cm inkorten.

Netto heeft morres zijn stuurlijnen 3cm ingekort tov de originele setup.
kitemafkees

Berichten: 174
Antwoord #8 Januari 14, 2009, 10:47:40
edit2Rapporteer  
Vaar zelf ook met een Max2 14, en alleen de stuurlijnen inkorten heeft inderdaad zin, maar wat dan nóg meer zin heeft is de combinatie met je 5th line 5cm inkorten!!

Die 14 is een stukje trager dan de kleinere maten, en zal ook veel meer stallen als je de stuurlijnen iets inkort, als je nou ook je 5th ietsje korter maakt ben je daarvanaf en vliegt de kite ook nog eens hoger aan de wind, springt hij hoger, en voel je beter waar hij staat in het venster!!

Greetzz Jeroen
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 Januari 14, 2009, 12:28:24
edit2Rapporteer  
Ga er denk maar een (de)power systeem alla Slingshot opbouwen: alles makkelijk tijdens  het varen af te stellen
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Januari 14, 2009, 12:39:17
edit2Rapporteer  
ik heb depowercord 6cm korter gemaakt en powerlines 9cm, 5th heb ik niet eens aan gezeten werkte prima, iets minder depower,m aar er zit toch al veel depower in. Kreeg hierdoor meer power over kleinere lengte van depowercord.
Goed om te horen dat je tevreden bent, had ik ook wel verwacht, kite gaat gewoon knetter hard en hoog

edit: ohja, ik gebruikte niet de andere aansluitingspunten, zou je nog wel kunnen proberen, maar ik denk dat je in de low-end m oversheet. zit toch al genoeg low-end in, dus niet nodig Grin
ListenToMe
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Januari 14, 2009, 12:49:28
edit2Rapporteer  
en NEE Morris  Grin Ik ga niet de Gaastra bar verbouwen . Ik heb nog  wat Cabrinha meuk liggen die ik hiervoor gebruik
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #12 Januari 14, 2009, 13:44:07
edit2Rapporteer  
Met max. power bedoelt gaastra blijkbaar een kortere depower rope.

Als je de depower rope inkort met 6 cm, depower je je kite eigenlijk 6 cm extra. Om dit te compenseren moet je ook je stuurlijnen en je 5th met 6cm inkorten.

Netto heeft morres zijn stuurlijnen 3cm ingekort tov de originele setup.


Dit was ook de setting op mijn Naish Ravens en dit komt redelijk overeen
met wat er op het plaatje wordt aangegeven.

Depowerkoord inkorten (± 10 cm), totale lengte had ik op zo'n 18 cm. vanaf bar tot knoop.
De stuurlijnen ietsjes ingekort (5/6 cm.), dwz. 1 knoop dichter op je bar, dit was bij mij middelste knoopje.
De powerlijnen aanhechten op de achterste pigtails voor meer lowend/power.
De 5e lijn op middelste of laatste knoopje. (dus 5e lijn op zijn langst)

Nadeel is dat je depowerslag kleiner wordt.
Wanneer je druk kwijt wilt, zit je met je bar al tegen de knoop van je
depowerkoord, maar extra depower kun je altijd nog wel met je depowerstrap regelen.

Met deze setting zorg je voor meer druk in je kite en een iets betere lowend.

Henning

Berichten: 581
Antwoord #13 Januari 16, 2009, 13:07:54
edit2Rapporteer  
Zoals gaastra omschrijft:

De functie van het inkorten van je stuur en depowerlijn heeft als effect dat de "Maxium-depower" minder word, wat evt leuk is voor het oldskoolen (death-mans enzo Grin), zodat je minder hard naar beneden klapt, maar meer power zal je erdoor niet krijgen. Eigenlijk alleen minder bereik.

Zoals Morres:

De kite zal iets meer een C-vorm krijgen (als is het marginaal) door het niet inkorten van de 5-th. Verder krijg je het zelfde effect als de gaastra methode, minder bereik maar het meer power over het hele bereik door het 3cm inkorten van de stuurlijnen. Zolang hij niet stalt moet dit geen probleem geven.

ricadelic

Berichten: 72
Antwoord #14 Maart 23, 2009, 20:01:22
edit2Rapporteer  
Idefixe, hoe heb je de Max2 uiteindelijk ingesteld? Ik heb mij stuurlijnen met pigtails 3.5 cm verlengt. Dit zorgt er voor dat ik volgens mij iets meer kracht in de vlieger heb. Ook valt de kite niet meer uit de lucht wat daarvoor wel eens gebeurde als ik volledig depowerde.

Nu zie ik juist dat jullie de stuurlijnen inkorten?



Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Maart 23, 2009, 20:07:24
edit2Rapporteer  
bij max poweren ( bar naar je toe) stallt hij net niet. Alleen de maatvoering 10m is voor mijn gewicht net ff niet lekker. Moet eigenlijk 12 en 8 zijn.
ricadelic

Berichten: 72
Antwoord #16 Maart 23, 2009, 20:21:18
edit2Rapporteer  
ik heb een 8 en een 12 maar ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment de low-end van de 12 zeer vind tegen vallen. (weeg 63 kilo) Zit eraan te denken om er nog een 14 bij te nemen voor de weinig wind dagen. Onder de 17-18 knopen hoef ik het gewoon niet te proberen want ik kom niet goed weg. Nu zit ik toch weer te twijfelen of het niet aan de afstemming ligt..

Ik vaar de 12 wel met een 45cm bar.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Maart 23, 2009, 20:25:34
edit2Rapporteer  
Onder de 17-18 knopen hoef ik het gewoon niet te proberen want ik kom niet goed weg. Nu zit ik toch weer te twijfelen of het niet aan de afstemming ligt..
Ik vaar de 12 wel met een 45cm bar.
Met je 65kg moet je MAKKELIJK eerder wegvaren! Ik ( 95kg) vaar met de 14m / 128 boardje met 14knopen al heel relaxed!
ricadelic

Berichten: 72
Antwoord #18 Maart 23, 2009, 20:31:21
edit2Rapporteer  
tsja dan moet ik toch wat meer gaan sleutelen.. ik heb ook klein bordje (128/32cm) wellicht ligt het daaraan..

Ga toch maar eens de powerlijnen verlengen en de stuurlijnen weer de originele maat maken.

Heb jij trouwens een idee wat aan de vliegeigenschappen veranderd als je de powerlijnen op connectie 2 zet? Ik heb wel het eea geprobeerd, maar niet echt in 1 sessie, want als je eenmaal gaat, is het zonde om weer te kant op te gaan enzo..
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Maart 24, 2009, 21:15:16
edit2Rapporteer  
ricadelic, de max2 is een van de kites met de beste low-end die ik ken. Het moet idd aan je setup liggen, ik heb op moment 2009 8+12 maar ga over op 10-6/10-8 waarschijnlijk (ook 63kg)
ricadelic

Berichten: 72
Antwoord #20 Maart 25, 2009, 14:56:24
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie advies! Ik ga maar eens kijken of ik de kite iets kan tunen.. Smiley
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 April 26, 2009, 21:20:00
edit2Rapporteer  
al gelukt:P?
Le Ber

Berichten: 184
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #22 April 27, 2009, 08:29:58
edit2Rapporteer  
Wat is nu de makkelijke manier om dit te testen ? Beide stuurlijnen 6 cm inkorten of juist verlengen ? Of toch de hele setup zoals in de opening post ?

Moet zeggen dat de kite met factory settings ook lekker vliegt. De 12 ingesteld op + stuurt voor mijn gevoel sneller rond dan mijn bularoo 10 Smiley
ricadelic

Berichten: 72
Antwoord #23 April 27, 2009, 19:19:07
edit2Rapporteer  
Yes, ik heb in de attachments  van de powerlijnen aan de kite nieuwe 8-knoopjes gemaakt, waardoor de powerlijnen ongeveer 2.5-3 cm korter zijn geworden. Ik merkte het resultaat meteen vorige week vrijdag in enkhuizen! Veel meer powerrrr. Heb de kite zelfs nog ff moeten depoweren.

Vandaag op ijmuiden echter toch nog te weinig wind.. maarja niemand die kreeg z'n vlieger de lucht in..  loser

Bedankt voor het advies!
riesie

Berichten: 111
Antwoord #24 April 28, 2009, 22:37:49
edit2Rapporteer  
Hi, Ik heb net een gaastra max2 12 k.o. op de kop getikt.
Ik heb m gisteren ff op horst geprobeerd met een zeer vlagerige, schuin aflandige wind. De omstandigheden waar dus zwaat k.t,

Ik heb mijn f-one 2007 55 cm bar met lijnen gebruikt. Ik heb de vijfde lijn wat verlend om all lijnen even lang te maken. Kite redelijk hard opgepompt,  5e lijn was 20 cm te lang, dus eigenlijk geen 5e lijn support. 

Toen ik ging varen viel het me op dat de kite een extreme c vorm aannam. De tips komen veel te dicht bij elkaar, dit kan niet efficient zijn dacht ik, lowend was ook totaal ruk.

Ik naar de kant, kite harder opgepompt (9 psi). en de 5elijn ingekort. Nu vaarde die een stuk beter, ook veel minder c vorm.

Volgende keer weer verder proberen, echter  nu komen de volgende vragen bij mij op, misschien kan iemand die voor mij beantwoorden? (morris? ;-)

1) Hoer hard pomp je de LE op, bijvoorbeeld totdat je echt zwaar op de pomp moet leunen, hoeveel psi?

2) De f-one lijnen heeft een v-vorm op de voorlijnen, is deze V misschien te klein zodat de tips bij elkaar worden gedrukt? (lijkt me sterk want een tribal2 zou dit dan ook moeten hebben?

3) Heeft de max de 5e lijn echt nodig om zijn LE te ondersteunen?  Ik had ergens gelezen in een gaastra manual dat de 5e lijn een beetje slack moet hebben.

En tot slot, jullie hebben het in deze topic over 3 cm stuurlijnen inkorten, Ik heb een depower rope van 30 cm, wat gaat die 3cm uitmaken dan?

Bedankt, Rich.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.