[Ongeluk] cursist H. Vogelezang per ambulance afgevoerd 22-5-2011

dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #50 Mei 23, 2011, 13:01:16
edit2Rapporteer  
Ben blij dat ik kort geleden van mijn instructeur heb geleerd dat het als beginner niet verstandig is om bij teveel verschil in snelheid tussen de constante wind en de vlagen uit te varen. Gisteren dus lekker thuisgebleven...en vandaag ook. Morgen lijkt het wat gunstiger te worden volgens de verwachtingen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #51 Mei 23, 2011, 13:02:05
edit2Rapporteer  
Tuurlijk gebeurt er overal wat... En dat zal altijd zo blijven... Maar bij birdshit valt het echt op... En daar boven komt dan ook nog eens die zeer arrogante houding. Ruzie zoeken waar je leeringen bij zijn... Kan gewoon niet, ik schaamde me gewoon diep dat ik mij excuseerde voor zijn gedrag tov een onzer cursiste. Je verteld over hoe kiters elkaar helpen enzo en dan komt zo'n eikel notabene eigenaar van een school met zijn arrogante tering taas ff het tegenovergestelde bewijzen... Wtf... En dan geen 30 min. Later gebeurde het...
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #52 Mei 23, 2011, 13:26:28
edit2Rapporteer  
"Het ongeluk gebeurde namelijk in 28-36 knopen "

Kijk daar hebben we wat aan, concrete getallen.

Voor deze discussie lijkt het me zinvoller om eerst nog wat meer technische details helder te hebben.
Je kunt pas iets concluderen uit de combinatie van lokatie, weer, gewicht, kitemaat, niveau (eerste, tweede of derde les - er zijn echter scholen die adverteren met "leer kitesurfen in 4 uur") en instructie (bv. is het loslaten van de bar als het mis gaat goed geoefend?)
Een bekende regel is: minimaal 2x lijnlengte afstand tot obstakels downwind.
Ondiepte kan als obstakel gelden bij harde wind, zou ik zeggen.

Maar een been breken kan altijd gebeuren, dat feit op zich zegt niets,  zonder precies te weten wat er aan de hand was.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #53 Mei 23, 2011, 13:33:30
edit2Rapporteer  
"Het ongeluk gebeurde namelijk in 28-36 knopen "

Kijk daar hebben we wat aan, concrete getallen.

Voor deze discussie lijkt het me zinvoller om eerst nog wat meer technische details helder te hebben.
Je kunt pas iets concluderen uit de combinatie van lokatie, weer, gewicht, kitemaat, niveau (eerste, tweede of derde les - er zijn echter scholen die adverteren met "leer kitesurfen in 4 uur") en instructie (bv. is het loslaten van de bar als het mis gaat goed geoefend?)
Een bekende regel is: minimaal 2x lijnlengte afstand tot obstakels downwind.
Ondiepte kan als obstakel gelden bij harde wind, zou ik zeggen.

Maar een been breken kan altijd gebeuren, dat feit op zich zegt niets,  zonder precies te weten wat er aan de hand was.
klopt...maar euh..heb je de reactie van de kietschool bezitter gelezen? ( ik denk dat die op hanglos stond want er wordt daar nu behoorlijk gesensureerd ( zo ook mijn bijdrage) hij beweerde dat de leerling te hard aan de bar trok, en dat er ook andere kitescholen waren, zoiets van nou wat kan ik er aan doen dat iemand te hard aan een bar trekt .( het zijn LEERLINGEN dumbo!!) en kinderlijk van...er zijn ook anderen, kijk kijk ik ben niet alleen dom vind ik ..
greetz
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #54 Mei 23, 2011, 13:40:09
edit2Rapporteer  
daarom moet men eens goed nadenken over mijn zojuist gemaakte statement:

......."Een instructeur moet zich bewust zijn van de onkunde van de curstist en daar rekening mee houden/adequaat op reageren"........en dan er velen dus niet goed.

En als instructeur noem ik dus in het bijzonder de leidinggevende van een school.

als je als beginner aan de bar trekt is dat instictief en dat doet iedereen in het begin.
Je kan dat nooit en te nimmer een cursist kwalijk nemen.


Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #55 Mei 23, 2011, 14:03:28
edit2Rapporteer  
"Het ongeluk gebeurde namelijk in 28-36 knopen "

Kijk daar hebben we wat aan, concrete getallen.

Voor deze discussie lijkt het me zinvoller om eerst nog wat meer technische details helder te hebben.
Je kunt pas iets concluderen uit de combinatie van lokatie, weer, gewicht, kitemaat, niveau (eerste, tweede of derde les - er zijn echter scholen die adverteren met "leer kitesurfen in 4 uur") en instructie (bv. is het loslaten van de bar als het mis gaat goed geoefend?)
Een bekende regel is: minimaal 2x lijnlengte afstand tot obstakels downwind.
Ondiepte kan als obstakel gelden bij harde wind, zou ik zeggen.

Maar een been breken kan altijd gebeuren, dat feit op zich zegt niets,  zonder precies te weten wat er aan de hand was.
klopt...maar euh..heb je de reactie van de kietschool bezitter gelezen? ( ik denk dat die op hanglos stond want er wordt daar nu behoorlijk gesensureerd ( zo ook mijn bijdrage) hij beweerde dat de leerling te hard aan de bar trok, en dat er ook andere kitescholen waren, zoiets van nou wat kan ik er aan doen dat iemand te hard aan een bar trekt .( het zijn LEERLINGEN dumbo!!) en kinderlijk van...er zijn ook anderen, kijk kijk ik ben niet alleen dom vind ik ..
greetz


Ja die reactie vind ik ook merkwaardig.
Maar ik reageerde op

Citaat van: Idefixe op Mei 22, 2011, 21:56:41
Als een cursist een been breekt ben je echt niet goed bezig 
=======

Dit is natuurlijk gelul, Tom.
Ik geloof best dat veel van de kritiek op Harry's beleid terecht is, die je al jaren hoort.
Maar ook bij de beste kitesurfers en scholen gebeurt er soms een ongeluk.
En een been breken gebeurt ook als je verkeerd van de stoep stapt. Niet vaak, maar het gebeurt
=========


In een rechtsstaat ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
En het valt mij mee dat er in onze jonge sport bij het lesgeven nog maar zo weinig slachtoffers gevallen zijn.
Maar elk geval is er een te veel. En iets om van te leren.
Is zijn been op de bodem gebroken of op het water?
Dat zijn vragen waar we allemaal wat aan hebben.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #56 Mei 23, 2011, 14:50:25
edit2Rapporteer  
Een been breken kan natuurlijk altijd.

echter:
Kitesurfen is een risicosport. Gaat het bij het kitesurfen fout dan gaat het vaak ook meteen goed fout.

Een goede instructeur zal dan ook het maximale moeten doen om het riscio te beperken en daarbij blijft de instructeur ALTIJD verantwoordelijk voor datgene wat de cursist overkomt.

Gaat het fout ( zoals in dit geval , het breken van een been) dan heeft de instructeur de risico's van dat moment niet goed ingeschat. Ik roep niet dat dit altijd te voorkomen is maar wel dat je dan als instructeur een fout hebt gemaakt. Ik leg overigens op dit punt ook geen waardeoordeel over / bij de betreffende school neer.


Phido

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #57 Mei 23, 2011, 15:10:57
edit2Rapporteer  
Het lijkt er op dit moment meer op dat de ene kitesurfschool de andere zwart maakt.
Terwijl de Kitesurfschool van Harry natuurlijk niet de enige is die met te veel wind les geeft.

Het gevolg daarvan kan dus een ongeval zijn.

Wellicht kun je beter kijken hoe in de toekomst dergelijke ongevallen mogelijk voorkomen kunnen worden. 

 
bikiniisuit
Gast
Antwoord #58 Mei 23, 2011, 15:28:55
edit2Rapporteer  
heb les gehad bij: 
- Jelle (kitesurfschool.org), en
- van een exotische meneer bij autoplaya (dacht kiteschool v Harry, weet niet zeker, vriendinnetje had t geregeld).
- vele malen les gehad in buitenland (IKO instructeurs)

nu bezig met IKO assistent (besef donders goed dat IKO zelf de kroon heeft opgestoken, slim, niemand deed t).

IKO of niet, je gebruikt je GEZOND VERSTAND. Omdat gezond verstand niet bij iedereen aanwezig is, geven sommige kite leraren beter les dan anderen. Lesgeld heeft r niks mee te maken. Integriteit wel. In hoeverre neem JIJ verantwoordelijkheid voor degene(n) aan wie je les geeft.

JIJ,als (gecertificeerd/ervaren) leraar neemt verantwoordelijk voor t gedrag van je student ook al ben je daar wel of niet schuldig aan (als iemand niet luistert krijgt ie klappen). Jij bent ook degene die zich verzekert.

Ongeluk kan altijd. Het is wel zo professioneel als je – met name publiekelijk- medeleven laat zien en niet meteen de verdediging in kruipt. Kritiek op n ander? > zegt meer over jezelf.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #59 Mei 23, 2011, 15:44:21
edit2Rapporteer  
Ik heb het al eens eerder gepost, maar mijn vriendin kreeg in Leucate les met ruim 40 knopen. Dat is daar normaal, want het waait daar vaak zo hard. Dit ging goed, omdat de scholen hun materiaal er op hadden aangepast. Ze had destijds een 3 meter vlieger. Welke fout je dan ook maakt, het risico is (redelijk) beperkt. Ik vermoed echter dat gisteren met grotere maten is lesgegeven. Het breken van een been kan overigens gewoon domme pech zijn. (bv voorover van je board af, met gestrekt been in net te ondiep water.) Tenslotte vind ik lesgeven in 'stevige' wind -met aangepast materiaal- juist wel ok. De vlieger reageert dan veel duidelijker en directer. Je voelt eerder en beter hoe het werkt. Lesgeven in 12 knopen, terwijl je kite bijna uit de lucht dondert is ook niks.
Phido

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #60 Mei 23, 2011, 16:05:56
edit2Rapporteer  
@ Bikinisuit
En hoe herken je dan zo'n integere kitesurfschool of kitesurfleraar?

@ Gebruikersnaam
Beetje zwart/wit 12 knopen of 28 knopen met windstoten. Er zit ook nog wat tussenin.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #61 Mei 23, 2011, 16:13:55
edit2Rapporteer  
Tuurlijk. Maar met 12 knp zie je ze ook gewoon lessen, ook kansloos, maar ongevaarlijker. Constante harde wind is niet per se gevaarlijk. (Stoten wel). Het gaat om de juiste materialen en uiteraard VOORAL de juiste leraar. die de omstandigheden, leerling en materiaal goed weet in te schatten. ThumpsUp
bikiniisuit
Gast
Antwoord #62 Mei 23, 2011, 17:49:20
edit2Rapporteer  
@ Bikinisuit
En hoe herken je dan zo'n integere kitesurfschool of kitesurfleraar?

@phido: vertel JIJ mij eerst:
1. kijkt + kiest n cursist n integere school? (/wil ie alleen maar lekker goedkoop?)
2. wil ie iets hore over veiligheid of wil ie so snel mogelijk vare en zegge datie kitesurfd

wat was t probleem ook alweer?
joggli

Berichten: 83
Antwoord #63 Mei 23, 2011, 18:19:05
edit2Rapporteer  
wat een bullshit allemaal joh! hoezo kan er in bijv. kaapstad wel lesgegeven worden in 35+ knopen en hier in NL niet in 25+?? hoezo afgeven op kitesurfschool.nl als er iets in hun les gebeurd en niet op een andere school als er iets gebeurd? als er 1 iemand weet waneer die kan lessen en waneer niet is het Harry wel! indirect hebben we allemaal les van em gehad aangezien veel eigenaren van andere scholen vroeger les hebben gehad bij hem! of jullie zijn allemaal van die ''onverstandige mensen'' geweest die zelf maar aan zijn gaan kloten!
btw, ik werk voor een concurrent van harry dus ik zeg dit niet zomaar om voor em op te komen ofzo...!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #64 Mei 23, 2011, 18:39:08
edit2Rapporteer  
Uuuh joggli heb jij ooit de zuid africaanse wind echt gevoeld.... Die wind heeft minder druk, luchtdichtheid hier of daar maakt een wezenlijk verschil, of het nou hier 30 kts waait of daar, koude wind heeft meer power, warme lucht is ijler...
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #65 Mei 23, 2011, 18:51:16
edit2Rapporteer  
Dat het gister een cursist van H. was is wellicht pure pech voor hem, zeker omdat er meer scholen bezig waren bij wie het had gebeuren. Kan me ook voorstellen dat hij gek wordt van dit soort topics..maar dat praat de reacties op Hanglos totaal niet goed...totaal ongepast!

Algemeen kan dus gezegd worden dat het van alle scholen een verkeerde inschatting was. Met name door de harde vlagen was het niet verantwoord.

Lijkt me toch eens een goede zaak als de NKV (of IKO?) hier duidelijk regels over op gaat stellen (max. windkracht, max. windstoten, etc.) zodat je dus ook echt kan zeggen: er zijn hier regels overtreden! De school is aansprakelijk!
Uiteraard teken je altijd voor eigen risico want ook met 15 knopen kan je een been breken, maar als het dan in 25+ knopen ofzo gebeurt dan kan je wel een punt maken! Controleurs genoeg op Autostrand...

Beterschap voor de ongelukkige cursist!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #66 Mei 23, 2011, 18:52:23
edit2Rapporteer  
@ Joggli : geef ff een voorbeeld van andere scholen in NL waar wat gebeurd is. Dan kunnen we dit hele gebeuren meer in de realiteit zetten.
semen

Berichten: 294
Antwoord #67 Mei 23, 2011, 19:17:57
edit2Rapporteer  
offtopic; @eaglejan; heb jij het water in Kaapstad wel eens gevoeld, 40 kts daar is redelijk te vergelijken met 40 kts hier, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bonaire waar  40 kts dezelfde snelheid is maar minder druk in je kite genereert.

Het gaat hier volgens mij over het feit dat zondag geen goede lesomstandigheden voor Nederland waren. Harde vlagerige wind, weer dus waar je geen leerlingen in wil laten oefenen. Dit in tegenstelling tot Leucate en Kaapstad waar het wel of niet waait en als het waait meestal stevig. Je kunt je lesmateriaal daarop aanpassen en ook je les, want leerlingen zullen waarschijnlijk met dezelfde omstandigheden verder moeten. In Nederland is dat echter totaal anders waardoor je als school mijn inziens het goede voorbeeld moet geven en dan maar een dagje over moet slaan.

joggli

Berichten: 83
Antwoord #68 Mei 23, 2011, 19:28:47
edit2Rapporteer  
Uuuh joggli heb jij ooit de zuid africaanse wind echt gevoeld.... Die wind heeft minder druk, luchtdichtheid hier of daar maakt een wezenlijk verschil, of het nou hier 30 kts waait of daar, koude wind heeft meer power, warme lucht is ijler...

niet om stoer te doen ofzo, maar ik heb de zuid-afrikaanse wind vaker in het echt gevoeld dan jij denk ik, heb ook al zat lesgegeven daar, is heel wat heftiger dan hier.. kijk alleen al naar de dikke golven waar je vaak in lesgeeft...
maar goed, jou verhaal klopt niet helemaal, want in kaapstad is het wel warm, maar de lucht is veel kouder dan jij denkt! de luchtdichtheid daar is te vergelijken met hier! en trouwens, als ik in kaapstad dik gepowered gevaren had met mn 7 en ik keek hoe hard de wind was geweest, en in nederland heb ik bij dezelfde aangegeven windsnelheid minder power, dan mag jij mij ff uitleggen hoe dat komt! dan krijgen we dat hele ''windsnelheid, luchtdichtheid, luchtvochtigheid verhaal'' weer....!

@ idefixe, vorig jaar heeft er ook een cursist een been gebroken bij een school op oostvoorne... is niet eens een topic over geopend... hoe dat komt? het gebeurde niet bij harry zn school!!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #69 Mei 23, 2011, 19:44:54
edit2Rapporteer  
kinderen!
Of je Harry nou mag of niet, het heeft weinig zin om hier te gaan zitten Vogelebashen.
Het punt is wel gemaakt denk ik, dat het gisteren op het randje was om les te geven. Ik was om 14:00 met de 10m zwaar overpowered, en de wind was kolkerig en vlagerig - zoals wel vaker met die richting. Ik zag toen overigens niet veel klasjes meer in het water.
Aan de andere kant, de wind stak pas later op en tot die tijd was het prima geschikt om les te geven. Als je dan snel een 5m moet gaan regelen is de lestijd voorbij. Ik snap de overweging wel dat je het dan nog even probeert.

Het betreft m.i. vooral een onfortuinlijke cursist en wellicht een onzorgvuldige school.

Laat iedereen hier z'n verantwoordelijkheid in nemen. Regels bedenken is altijd leuk maar het afdwingen is gigantisch lastig.
Als een en ander betekend dat enkele scholen hun policy moeten herzien mbt vlagerige wind die bovendien nog een stuk harder is dan de voorspellingen dan moeten ze dat ook niet nalaten.
De implicatie voor hun verdienmodel moge duidelijk zijn. Als je als kiteschool houder vind dat je zo'n dag q.q. moet uitmelken dan ben je kgg kgg kgg ongeschikt.

Overigens kan het slachtoffer zelf bepalen of hij aangifte doet, ondanks dat hij een papiertje heeft getekend dat hij zelf aansprakelijk is. Hij is immers op die dag afhankelijk van de expertise van school, die kan onmogelijk vrijuit uit gaan.
Ben geen jurist maar ik weet wel dat overeenkomsten niet strijdig mogen zijn met de wet.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #70 Mei 23, 2011, 19:46:06
edit2Rapporteer  
@ Joggle, de rede dat het nu zo aan de orde is met Harry is ook zijn manier
van reageren hoe die deed op Hanglos. Dat kan en mag gewoon niet als
kitesurf instructeur en al helemaal niet als de baas ervan.


Waar het naar mijn optiek fout gaat als er in te vlagering wind wordt gelest.
Dat was gister zeker weten het geval. Als het nu echt constand 28 knopen
waait is het al een stuk minder erg dan 25 knopen met vlagen naar 35.

Maarja het is helaas gebeurd en je kan er lang en breed over blijven praten
maar dat helpt nu toch niet meer. Ik hoop alleen dat de cursist er niet aan over
houd en ooit nog de moet bij elkaar kan rapen om opnieuw te beginnen met
deze mooie sport.
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #71 Mei 23, 2011, 19:54:49
edit2Rapporteer  
Ik wil ook nog wel ff reageren... wat mij verbaast is dat een dag voor zondag gewaarschuwd wordt (op hanglos door Tobias de weer man Wink voor de harde wind die niet voor beginners veilig is... nu zegt de kitechool houder dat de weersvoorspelling in deze niet was voorspeld, waarom wist ik het wel? En nog iets heb zelf ook les gehad op Oostvoorne, waar juist het gevaar is daar bij laag water, je staat vaak in 20 cm water te oefen, ik heb bij mijn eerste les ook gevlogen, gelukkig stond ik wel in dieper water waar ik zelf om gevraagd had.
hans

Berichten: 283
Antwoord #72 Mei 23, 2011, 20:15:03
edit2Rapporteer  
oke de wind was gisteren te hard om les tegeven daar is iedereen het wel over eens, maar ik denk dat het overal wel wat is.
ik heb een jaar of 3 terug samen met mijn maat een beginnend kiter van het water afgehaald die in de problemen was die niet precies wist hoe hij zich zelf in veiligheid moest brengen, een half jaar later kwamen we hem weer tegen en toen gaf hij in eens les.( en dit was niet bij vogelezang)
ik vind dat er ook een minimaal aantal jaar kite ervaring moet zijn eer de persoon les mag geven.
feddomw
Gast
Antwoord #73 Mei 23, 2011, 20:46:21
edit2Rapporteer  
Het heeft niet per se te maken met bashen, maar het is toch wel opvallend hoe vaak deze school in een slecht licht staat. Ongelukken gebeuren inderdaad overal. Het lijkt alsof het bij Vogelezang vaker gebeurd als je de verhalen hoort.

Ik vond ook het noemen van IKO vrij dubieus op de site. Naar de letter van de tekst klopt het wel, maar het lijkt alsof men daar IKO gecertificeerd is, wat ze niet zijn. Hetzelfde geldt voor KNWV, wat ze dus ook al niet zijn.

Allemaal leuk die verhalen over Leucate en Zuid-afrika en 40 knopen plus, maar daar wordt langer les gegeven voordat men het water op gaat, en trekt men veelal een ander publiek. Daarmee bedoel ik dat wij een bepaalde schijnveiligheid hebben in NL waardoor ook mensen tot kitesurfen worden aangetrokken die in eerste instantie niets op het water te zoeken hebben.

Ik vind het sowieso gelul om over andere landen en zo te hebben, moeten we ons daaraan meten of proberen we onze eigen hoge standaarden aan te houden? Laat ik het simpel houden, in de VS krijg je dit soort verhalen niet wegens de aansprakelijkheid aldaar.
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #74 Mei 23, 2011, 21:47:08
edit2Rapporteer  
Ik stond er gisteren echt van de kijken dat ze een deel van de lessen gewoon nog door lieten gaan, op de Brouwersdam. Dit was rond 4 uur.

Ik zag enkele lessers stevig chrashen, maar er waren ook super veel beginners die nog nouwelijks konden varen, en een beetje aan het prutsen waren.

Ik stond zelf stevig gepowerd met mn 7m hifi, en die vlagen waren ook hard. Een beginner hoort gewoon niet te lessen in deze wind, levens gevaarlijk! Ik heb zeker 15 kiters bijna een ongeluk zien maken. Op de een of andere manier had ik nog meer 'ongeluk' topics verwacht.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.