|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Niet downwind varen, dan verlies je spanning op je lijnen die je hard nodig hebt om de hoogte in te komen. Helaas is "timing" niet uit te leggen in woorden. Dat is een gevoel wat je zelf moet ontdekken door te experimenteren. Sommige kites (meestal met een stevige bardruk) laten je dit moment ook voelen. Voor andere zul je naar de stand van de kite moeten kijken om te zien of het tijd is om te poppen of niet. Je kunt ook springen zonder te poppen met bow-kite of SLE/Delta kites. Echter met pop win je zo een paar meter extra hoogte! Terugsturen van de kite doe je zo 2-1,5 meter op de terugweg boven het wateroppervlak. Iedere (board)sporter heeft een dominante voorkeurskant en eentje die minder goed is. IJshockeyers kunnen altijd maar 1 kant op makkelijk pootje over de bocht door. Zeilers varen vaak 1 kant op het prettigst, en zo geldt dat voor alle sporten. Robby Naish is hier ooit naar gevraagd hoe hij dat oplost: Simpel, gewoon de niet dominate kant op oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Meer aandacht hierin steken zodra je de trick kunt je dominante kant op
|
|
|
Kevin van Gorp
|
Ok duidelijk dus niet down wind maar gewoon half wind moet toch wel neem ik aan zodat je een beetje snelheid hebt. Ik bedoel als je volle bak bezig bent met hoogte lopen dan is je grootste snelheid er wel tamelijk uit dus id de vlieger ook niet op snelheid toch? Die dominante kant is duidelijk Daar kun je aan werken maar hoe voorkom in nu dat ik tijdens mijn sprong onder mijn kite wegdraai en met mijn rug in het water kom.
|
|
|
Gehaktdag
|
Ik zit denk ik een beetje op het zelfde nivo. Ik kan atm ook alleen goed naar links springen. Wat je het beste kan proberen is om in je sprong naar achter te leunen en knieen op te trekken, dit werkt bij mij in ieder geval wel. en goed poppen helpt ook anders vlieg je meer naar voren ipv naar boven. Nog een tip waar ik ook achterkwam uit eigen ervaring is bij de sprong bar aantrekken, als je naar beneden gaat bar van je af, op 1 á 2m bar weer vol aantrekken en insturen voor een 'smooth' landing, maar dat wist iedereen hier op KH al lang natuurlijk
|
|
|
Kevin van Gorp
|
Oké bar los is voor mij nieuw. Knieën heb ik al meer gehoord maar krijg ik in de praktijk nog niet helemaal goed ik weet ook niet wanneer je nu wel of niet goed popt. Ik weet dat je ineens vol upwind moet stampen en mee moet geven. Maar doe je ook nog iets met je plank dat je gebruik maakt van je flex in je board of denk ik er te veel bij na.
|
|
|
|
Karel79
Logs: 0 | 2 uur
|
wat betreft dat draaien onder je kite, ik gok dat dat komt omdat je je kite te hoog hebt staan en eronder bungelt, hou 'm meer op 10/11 uur zodat je meer zijwaardse trekkracht hebt, dan ga je er ook niet onder tollen.
(spreek overigens niet uit ervaring, dus no guarantees)
|
|
|
martimor
|
zoals gehakt dag al zegt, tijdens de sprong iets achterover leunen en knieen omhoog, roteer je niet zo snel. mocht je wel weer gaan draaien, probeer dan door te draaien door je hoofd/schouders te draaien naar de kant die je opdraait. met geluk maak je een mooie rotatie probeer eerst met niet al te hoge snelheid (de timing vinden), want ook hier geld, hoe harder je vaart, hoe hoger je gaat. om snelheid te maken kan je wel even een stukje downwind gaan , maar wat michiel al zei, je moet wel lekker in de lijnen kunnen hangen. en goed de kracht van de kite tegen houden tot je voelt dat hij jouw wil gaan liften en op t juiste moment poppen (daar komt het dus op timing aan). suc7
|
|
|
jantjuuh
Logs: 0 | 586 uur
|
Inderdaad wat karel zegt, dat bungelen komt omdat de kite over je heen wil vliegen in je sprong en dan raak je uit balans.
Wat belangrijk is voor een sprong om voldoende snelheid te hebben, dan kun je je kite insturen om te springen, zodra je voelt dat ie op de plek zit waar je lift krijgt trek je de bar verder aan. Krijg je teveel lift (dat voel je vrij snel) laat je de bar ff los (zodat kite niet over je heen vliegt) en trek je hem weer aan om te landen terwijl je de kite alweer instuurt om verder te varen.
En voor rest... gewoon heel veel doen!
|
|
|
Wildebrasser
|
Ben ook bezig met jumps. Volg daarbij de instructies van de progression intermediate DVD. Ze leren je eerst lage sprongen, dan hoge en pas op het laatst poppen. Dit aangezien poppen meer timing/skills vergt. Het lukt mij nu aardig goed om te springen en netjes te landen. Ik pop niet, zorg dat ik blijf kanten totdat de kite (bijna) op z'n hoogst is en laat me dan omhoog trekken, trek m'n benen in, houdt m'n bar ingetrokken. Zorg dat je kite boven je blijft. Als ik merk dat ik omlaag ga, stuur ik m'n kite omlaag en zorg dat ik downwind land.
|
|
|
Kevin van Gorp
|
Thanx voor de tips gaan we snel weer proberen
|
|
|
stefan-fone
|
mooi topic
op dit nivo ben ik ook,leren springen en poppen wat geeft het een kick als je goed neer komt en weer verder kunt varen hihi
wat bij mij vaak het geval is als ik wil springen dat mijn voet uit mijn bindingen schiet, of dat ik teveel draai dat ik toeside neer kom ook prima maar niet de bedoeling.of gewoon op mijn rug in het water beland:P
wie kan mij hier tips over geven
|
|
|
RonaldFX
Geen avatar
Logs: 0 | 335 uur
|
Over dat draaien. Dat had ik laatst ook meer dan 5 van de 10 keren. Kreeg toen de tip om te kijken waar je heen gaat en niet omlaag naar het water. Dat hielp bij mij erg goed. Succes!
|
|
|
HaPe
Moderator
Logs: 0 | 273 uur
|
Probeer het eens als volgt, kite op 11 uur (of 1) bar volop aantrekken om snelheid te maken, kite terugsturen naar 1 uur (of 11) en poppen (kwestie van timing) zo'n 1,5 a 2m boven het water je kite weer terugsturen. Tijdens het poppen naar je landingsplek kijken zodat je niet gaat roteren en je knieen intrekken om stabieler in de lucht te hangen. En ff op de spot waar je vaart, de wat gevorderde kiters vragen of ze willen kijken of ze iets zien wat je anders moet doen.
|
|
|
stefan-fone
|
Thx,zal er eens op gaan letten.
En dat ik uit mijn bindingen schiet tijdens het springen te los te strak,naar mijn idee zitten ze goed.
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
|
Misschien zitten ze ietsje te los? anders tenen wat naar boven krommen? Core goed aangespannen reduceert ook de kans op rotatie wat. + je zelf wat klein maken
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Uit je strap schieten en roteren heeft voornamelijk met een foute afzet te maken. Met een goede afzet ga je hoger, blijf je zelfs in de meest losse straps zitten en ga je niet onbedoeld roteren.
Probleem is alleen dat het heel lastig is om een goede afzet op het forum uit te leggen, dat gaat veel beter als iemand je ziet varen en direct tips kan geven over wat je fout doet. Maar vooral veel op je pop/afzet oefenen bij hopjes, transitions, rotaties etc voordat je echt hoog probeert te springen en vergeet je lichaam niet gespannen te houden!
|
|
|
stefan-fone
|
dankje voor het advies,zal er de volgende x rekening mee houden en vragen of er iemand naar kan kijken en natuurlijk veel oefenen:)
|
|
|
Daaninstallatietechniek
|
Of je koopt dvd van progression en wordt alles stap voor stap uitgelegd echt een super dvd!! Voor als je snel progressie wilt maken.
|
|
|
niels195
Geen avatar
Logs: 0 | 23 uur
|
Even een reactie in dit topic (hoef ik geen nieuw topic aan te maken) Ik ben dit jaar ook begonnen met kiten en nu zo aan het einde van het jaar begonnen met springen. Het gaat af en toe nog wel is mis maar ik kan wel ongeveer een meter of 2 de lucht in komen. Nu zie ik echter op het water mensen die echt meer dan het dubbele springen als dat ik spring. Ligt dit dan aan de timing van mij? Hoe agressief je de kite in moet sturen? Of ligt het aan de kite zelf? Of nog iets anders? Was laatst op zandmotor met mijn 7m Zeeko Notus LT. Daar zag je mensen met bijvoorbeeld een C4 of een Torch zo hoog springen. Ik wil ook zo hoog
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Veeel oefenen, goed hoog springen hangt voor 90% van je skills af!
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Met die LT kun je heel hoog springen, zie de filmpjes ervan op het net Op de zandmotor varen meer zeekoeien, spreek ze eens aan over het springen!
|
|
|