Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Deze ventielen zaten al op mn 2003 Wipika's, dat zoiets simpels anno 2011 niet in de handleiding staat ofzo. Maargoed, de rubber ring moet inderdaad 100% zandvrij zijn, de rest maakt minder uit. Het scheelt ook om hem na het keihard oppompen nog eens een extra slag aan te draaien, dat kan omdat je LE nu hard is en het ventiel door de druk vast blijft zitten. Strakker dicht is ook minder snel lekkage
|
|
|
leeany
Berichten: 844
|
En dan uiteraard niet te hard vast draaien, zodat je er niet doorheen draait. Zo stevig wil het plastic soms niet zijn, en zeker niet na een paar jaar.
|
|
|
Gewoon Stefan
Berichten: 141
Logs: 0 | 19 uur
|
vrienden noemen me al de kitefluisteraar! Altijd bij het oppompen even mijn oor tegen het ventiel, maar eerst een check op zand.
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
Hehe bekend probleem hoor. niet te druk over maken! paar keer blazen weer that's it
Let er ook op dat je de ring niet kwijt raakt. maar denkt dat alle dealers de doppen wel op vooraad hebben.
Cabrinha, ozone, Fluid en nog vele andere zijn naar dit systeem over of de grotere versie.
|
|
|
Tim_GTS5
Berichten: 2818
|
Zit zoiezo een extra dichtingsdop in het reparatiesetje
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
@leeany vrienden noemen me al de kitefluisteraar! Altijd bij het oppompen even mijn oor tegen het ventiel, maar eerst een check op zand.
HOE DOE JIJ DAT BIj 6BFT ? Dan hoor ik enkel wind en flapperen van de kite
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
Persoonlijk: die speciale pompsystemen zijn problemen zoeken. Als je pomp begeeft kan je niemand anders zijn pomp gebruiken. En op reis ga je niet meteen een Ozone pomp vinden
|
|
|
|
Tim_GTS5
Berichten: 2818
|
EddyC je kan elke pomp gebruiken, haal je gewoon die slang van je pomp af en je zet die op een geleende pomp hoe moeilijk is dat ?
Bij Ozone zit er bij het reparatiesetje ook nog zo'n groot opzetstukje bij voor op je pomp en een extra ventieldop mocht die kapot gaan of wat dan ook.
|
|
|
hijo del viento
Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
|
Persoonlijk: die speciale pompsystemen zijn problemen zoeken. Als je pomp begeeft kan je niemand anders zijn pomp gebruiken. En op reis ga je niet meteen een Ozone pomp vinden
Dus een extra nipple mee in de vakantie die banjonetsluiting past op de meeste pompen hoor.......
|
|
|
Davidov
Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
|
EddyC twijfelt de afgelopen weken gewoon aan alles...
Dit systeem werkt perfect maar het vraagt wat onderhoud, je kan overigens elke pomp gebruiken want je dient 'gewoon' het opzetstukje er af te halen en dan kan je die slang in een Ozone ventiel steken.
Overigens zoals Tim@C4 zegt zit het reparatiesetje vol met reserve onderdelen mocht er wat kapot gaan...
|
|
|
feddomw
Gast
|
Deze ventielen zaten al op mn 2003 Wipika's, dat zoiets simpels anno 2011 niet in de handleiding staat ofzo. Maargoed, de rubber ring moet inderdaad 100% zandvrij zijn, de rest maakt minder uit. Het scheelt ook om hem na het keihard oppompen nog eens een extra slag aan te draaien, dat kan omdat je LE nu hard is en het ventiel door de druk vast blijft zitten. Strakker dicht is ook minder snel lekkage Ik vind het zo voor de hand liggend dat ik het onzin zou vinden als dat in de handleiding zou staan. Misschien staat het er wel, weet ik niet, ik lees nooit handleidingen. Bij de GoPro staat ook dat je geen zand op de rubber paking moet laten zitten omdat 'ie anders kan lekken. Joh, meen je dat nou? Min 2010 Cabrinha hadden hetzelfde systeem maar dan zonder neopreen hoedje. Ik moest de Cabrinha altijd afblazen voor ik de inflate erop schroefde. Dat neopreen hoedje bij Ozone voorkomt veel gezeik, had Cabrinha ook moeten hebben. Die laatste tip van Evan is de beste, deed en doe ik ook altijd. Bij Cabrinha mag je dat pas op het laatste doen omdat dan de LE op zijn plek blijft zitten (bladder), bij Ozone kan je het vrijwel direct strak draaien omdat de bladder veel strakker en anders is vastgezet dan bij Cabrinha.
|
|
|
Bramster
Berichten: 105
|
Ozone heeft een instructie video op de website staan over de bostonvalve. Check: http://www.flyozone.com/kitesurf/en/infozone/vrepairs/kite-repairs-maintenance/Het is wel van belang om het rubber in het ventiel aan beide kanten schoon te houden. Als je deze goed schoon blaast voordat je je kite oppompt sluit hij perfect en zonder problemen af. En dan duimen voor vanavond dat de wind iets Noord blijft en er geen onweer inzit! Lets kite!
|
|
|
Reodude
Berichten: 434
|
"Het is wel van belang om het rubber in het ventiel aan beide kanten schoon te houden. Als je deze goed schoon blaast voordat je je kite oppompt sluit hij perfect en zonder problemen af."
Gaat lekker op het strand bij 25 knopen of meer als het zand je om de oren vliegt..
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
Brol systemen: leuk voor 3-4 bft.
Bij 6bft komt er altijd zand rond je oren vliegen en bij 8 bft plakt het zand overal aan en in (ook in je ogen - dat merk je 's avonds na een dagje kitesurf voor de televsie).
|
|
|
feddomw
Gast
|
Iets over muggeziften. Ook bij 7bft geen enkel probleem. Ook niet bij Cabrinha, die zo ongeveer hetzelfde systeem heeft als Ozone. Voordeel van deze systemen is dat het ventiel niet kan uitrekken/uitlubberen en supersnel leeg kan laten lopen.
Ozone heeft als voordeel boven de Cabrinha dat neopreen hoedje. Beschermt het ventiel EN het doek. Cab naait een verstevigingsstuk op het doek waar het het ventiel kan raken, vind ik minder elegant.
Bij sterke wind sta je toch altijd met je rug naar de wind als je gaat pompen. Een keer blazen, ventiel er in schroeven, klaar.
|
|
|
Tim_GTS5
Berichten: 2818
|
Heb er ook nog nooit problemen mee gehad.
Tip met oprollen/vouwen :
Doe de dop op het gat en plaats het 'hoedje' erover zo kan de lucht er toch nog uit en komt er ook geen zand in.
|
|
|
TIASOF
Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
|
Ik heb nu 1 maal gehad dat mijn 14 grof leeg liep tijdens het varen (2011 catalyst) en dat was ook de eerste keer dat ik de rubber ring niet had gecheckt op zand!. kite geland, dop los gedraaid en ja hoor, zand op de rubber ring... even schoongemaakt, oppompen en geen last meer hebben...
en met oprollen idd even de dop een halve slag indraaien, stofkapje erover heen en (indien het kapje niet vol zit door de harde wind) de volgende keer bij gebruik geen last van lekkage
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Bij mijn Cabrinha's werkt de valve zelfs ook goed zonder rubber ring er tussen. En ik moet zeggen als er een beetje zand tussen zat viel het ook mee.
Wat je ook moet doen is de kite oppompen met het ventiel niet helemaal aangedraait en daarna pas goed aandraaien. Dat schijnt te helpen heb ik wel eens gehoord. Ik deed het zelf ook altijd, bij mij ging het altijd goed.
|
|
|
haast - te - recht
Berichten: 254
|
de 2010 versie was toch top? begrijp de verandering niet , trouwens de sport uit 2008 werkte ook top
|
|
|