Bij deze mijn reisverslag over mijn vakantie naar Fuerteventura.
Reisdatum: Donderdag 22 augustus tot en met donderdag 5 september.
Kite sizes: 10 & 12m Zeeko Notus 2012 en 2013 (94kg)
Reis:We hebben onze reis via D-reizen geboekt, de reis zelf ging via Neckerman en onze vliegmaatschappij was Transavia.
Voor 40-, per enkele reis kon ik een boardbag meenemen en deze tot 32kg vullen.
Op de heenreis heb ik dit op de een of andere manier niet hoeven betalen, op de terugreis wel.
Wij kwamen lokale tijd rond 22:00 aan, hebben mijn boardbag van de speciale bagageband geplukt en wilde richting de bus.
Hier kwam de vrouw van Neckerman ons vertellen dat we 2x 28-, moesten betalen zodat onze boardbag in de bus mee kon (een half uur rijden naar ons hotel !! ).
Dit vonden we belachelijk, was nergens aangegeven en ze konden ons deze voorwaardes ook niet laten zien.
Samen met het andere kitende stel hebben we een half uur gediscussieerd, helaas zonder resultaat.
De vrouw zij alleen "sorry, regels zijn regels, betalen of we laten jullie hier staan."
Het was inmiddels redelijk laat, een taxi zou ook zo'n 60-, kosten (nachttarief inmiddels), en we hebben al die andere mensen in de bus al te lang laten wachten, dus hebben we maar betaald.
Maar we gaan sowieso proberen om dit geld terug te krijgen, nu we weer in Nederland zijn.
Hier even een kaartje van Fuerteventura:Wij zaten zelf in Correlejo, een leuk stadje wat redelijk toeristisch is.
Vanaf de luchthaven doe je d'r een half uurtje over met de auto.
Wij kite vaak in EL Cotillio (20 minuten rijden) of Flag beach (10 minuten rijden).
Appartement:Wij zaten in Oasis Dunas, redelijk normaal geprijsd en over het algemeen goed bevallen.
Het eten was goed, redelijk afgewisseld, grote en schone appartementen.
Wel vonden we het vreemd dat de handdoeken maar 2x per week vervangen werden en je af en toe zelf naar de receptie moest om nieuw toilletpapier te vragen.
Auto huren:Het is aan te raden om een auto te huren.
Wanneer je naar Flag beach en El Cotillio gaat kan je met de bus, je wordt alleen wel redelijk ver van de spot afgezet.
De eerste dag zijn we met de bus geweest, de buschauffeur deed niet moeilijk over de kitespullen, deze mochten we gewoon beneden in het bagageruim zetten.
Dit kostte iets van 1,40-, per persoon.
We werden bij het Riu hotel afgezet, dit is met je kitespullen nog ongeveer een half uur door het zand lopen.
Wanneer je naar Cotillio of Flag beach met de auto gaat kan je deze zo'n 50 tot 100 meter van de spot parkeren en is ideaal.
Het is aan te raden om van te voren online een auto te boeken, dit kan tot de helft schelen !
De meeste verhuur bedrijven verkopen een verzekering bij het verhuren van de auto.
Let er op dat deze verzekering alleen voor verharde wegen geldt.
Om op Cotillio te komen moet je een stukje over een onverharde weg rijden.
Hier liggen veel grote en scherpe stenen waar je zo een klapband zou kunnen krijgen.
Spots:Flag beach:
Een redelijk groot strand, verdeeld in gedeeltes voor zwemmers, windsurfers en kiters.
Altijd schuin aflandige wind, verraderlijke rotsen met eb.
Je kan voor 30-, bij het kitecentrum een rescue service kopen voor 15 dagen.
Dit heb ik gedaan en 1x gebruik van gemaakt omdat een keer tijdens het varen opeens mijn safety losschoot (weet nog steeds niet hoe dit kon, ik denk zand in de sluiting ?)
Vervolgens is mijn kite zo gaan draaien dat ik hem niet meer gerelaunchd kreeg.
Ik heb iets van 15 minuten gezwommen voordat de rescue pas kwam, nadat iemand anders ze op mij gewezen hadden.
Ook in onze gesprekken met de eigenaar van het kitecentrum vonden we hem meer klinken als een kille zakenman dan als een liefhebber van de sport.
Hier nog een foto van Flag beach met laag water:
Cotillio:Hier een foto vanaf de rotswand die naast het kitestrand van Cotillio ligt:
Hier een foto vanaf de parkeerplaats, rechts dus die rotswand:
Op Cotillio is meestal side-shore wind, die vaak erg vlagerig is.
Ook is het een redelijke klotsbak.
Hier nog een foto van de linkerkant van strand:
Sotavento:We zijn ook een dagje naar Costa Calma (Sotavento, kitecentrum Rene Egli) geweest.
Dit is ongeveer 1 uur en 20 minuten rijden.
Hier waait het stukken harder, is de wind ook aflandig, is er ook een rescue service.
Je kan hier kiten en windsurfen op zee, maar ook is d'r een lagoon.
Deze heeft vlak water, water tot heuphoogte maar wel is het er erg druk:
Hier nog een foto vanuit de lucht van Corralejo en rechts Flag Beach:
Wind:In totaal hebben we niet alle dagen gekite, wat de wind betreft zou dit wel kunnen.
Meestal was de wind in de ochtend matig, begin van de middag wat minder en rond 15:00 ging hij aan.
Conclussie:Ik vond het een toffe vakantie met elke dag lekker weer, wind, aardige mensen en lekker eten.
Ik zou zeker nog een keer terug gaan, maar over een paar jaar pas.
Als beginner zijnde wil ik eerst andere spots ontdekken.