koude lucht krachtiger dan warme lucht??

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #25 December 16, 2007, 04:27:18
edit2Rapporteer  
Hee spullebaas! heb je je oog laten vallen op een bandit, bandit?

http://youtube.com/watch?v=XlpjAuHSlr8
Whahaha apparently ther was no law against it!

Maar die meter, die heeft toch zo min mogelijk weerstand, en een waarschijnlijk een correctie voor de calibratie van die (vast niet lineair oplopende) weerstand in de software lookup tabel... bij een vaste temperatuur en zo, hoe kan die meter nou weten wat de dichtheid van de lucht van die dag is.  Dan moet 'ie ook een barometer, hygrometer en een thermometer aan boord hebben. Of een weegschaal voor een liter lucht hehe...
Staat er niets in het boekje van jou meter?
Mr.Klip

Berichten: 171
Antwoord #26 December 16, 2007, 05:23:07
edit2Rapporteer  
hummer in je kite is er ook niet echt goed voor haha,
maar idd in de winter voel je meer kracht als in de zomer,,vliegtuigen moeten ook meer gas geven om van de grond te komen dan in de zomer(heb dat zelf alles meegemaakt,ze melden toen dat er een misberekening was met de brandstof omdat ze geen rekening hadden gehouden met de tempratuur, dus ook 3,5 uur vertraging!) wel is leuk dat dit ookeens ter spraken komt op kitehigh,weereens wat anders dan een nieuwe kite die uitgekomen is of een of andere debiel die van karton een minikite heeft nagemaakt Wink
Havoc

Geen avatar

Berichten: 63
Antwoord #27 December 16, 2007, 08:47:01
edit2Rapporteer  
El rudo: je hebt gelijk de luchtvochtigheid heeft niets te maken met dichtheid maar idd met condesatiewarmte, was net wakker toen ik antwoorde vandaar Wink
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #28 December 16, 2007, 15:21:15
edit2Rapporteer  
Havoc, jij piekt mss niet in de ochtend dan maar om kwart voor drie 's nachts zou ik het er ook niet op wagen! Wink
hier een stukje tekst van Designkites.nl, waaruit blijkt dat de soortelijke massa van lucht juist afneemt als die "vochtiger" is. Daar is dan wel uitgegaan van water in gasvorm , zodra er waterdruppeltjes (mist, motregen) in de lucht zitten dan schiet de dichtheid m.i. omhoog.
zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterdamp

"Vochtigheid
Luchtdichtheid is ook afhankelijk van de vochtigheid van de lucht. Bij een toename van vocht in de lucht neemt de dichtheid van de lucht af. Dit klinkt heel onlogisch, echter is het molecule gewicht van water (18) minder dan de molecule gewicht van lucht (29). Dus voor elk water molecuul moet er een zwaarder lucht molecuul wijken."
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #29 December 16, 2007, 15:21:50
edit2Rapporteer  
dames, allemaal interssant dit maaarrrr.
een ding weet ik wel. en dat is......



























dat de wind nu de verkeerde kant op blaast en niet hard genoeg en het is fokking koud. Tongue
ik wil NU het water op..
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #30 December 16, 2007, 15:28:13
edit2Rapporteer  
man Oki cheer up met een beetje mzzl kan je die beul van 8 van je een keer op fatsoenlijk natuurijs zetten! En wordt Morres Rayonhoofd!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #31 December 16, 2007, 16:29:22
edit2Rapporteer  
Het gaat hier over luchtdichtheid, wat beïnvloedbaar is door de temperatuur en tevens ook de druk per cm2 bij een bepaalde luchtsnelheid. Verder speelt luchtvochtigheid ook een rol. De luchtvochtigheid bij temperaturen beneden nul is lager dus bevat ook weer minder watermoleculen, maar dit is ook weer afhankelijk van de luchtdruk. BV op 4000 m hoogte is het aardig koude lucht maar de druk en vochtigheid weer een stuk minder.
Aardig wat factoren om mee te rekenen dus. En dan heb ik het nog niet eens over de extra kilos neopreen die je in kouder weer mee sjouwt, efficientie van de kite en skills die je in huis hebt.....
Voor de meeste power per cm2 heb je dus nodig: een grootst mogelijke luchtdichtheid met zo veel mogelijk vocht en een zo groot mogelijke snelheid. De temperatuur zorgt wel voor een omslagpunt want het is wel de bedoeling dat alles in gas- of dampvorm blijft.
Met een paar vaste parameters kan je uitrekenen wat de meest ideale omstandigheden zijn voor de meeste power per cm2 in bv 20 knopen.
......maar who cares.......niets is zo veranderlijk als het weer!!
Het enige waar wij ons druk over hoeven te maken is de keuze uit een van de 2 of 3 kites die we denken nodig te hebben op het water of bevroren water.
Oja....de wrijvingscoëfficient speelt ook weer mee. Op sneeuw en ijs minder weerstand dus grotere snelheden mogelijk= ook weer grotere luchtsnelheid over de kite= meer lift en power.

Er valt nu toch niet te kiten dus als iemand zich verveelt kan hij een leuke berekening maken van het gehele plaatje........ga er maar aan zitten......


Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #32 December 16, 2007, 16:41:00
edit2Rapporteer  
Hee spullebaas! heb je je oog laten vallen op een bandit, bandit?
https://youtube.com/watch?v=XlpjAuHSlr8 Whahaha apparently ther was no law against it!


He Rudo, ouwe rocker! Ik wist niet dat Zappa in zijn tijd ook al de 'enema' heeft gehad door van een flinke hoogte met je zwembroek, ass-first op het water te klappen na een mislukte move, en helaas weet ik uit ervaring dat deze eigenschap bij vrijwel alle kites terug te vinden is, niet alleen bij de Bandit  schater

Maar die meter, die heeft toch zo min mogelijk weerstand, en een waarschijnlijk een correctie voor de calibratie van die (vast niet lineair oplopende) weerstand in de software lookup tabel... bij een vaste temperatuur en zo, hoe kan die meter nou weten wat de dichtheid van de lucht van die dag is. Dan moet 'ie ook een barometer, hygrometer en een thermometer aan boord hebben. Of een weegschaal voor een liter lucht hehe...
Staat er niets in het boekje van jou meter?


Hieruit maak ik op dat je dit stukje kite-pimp speelgoed nog steeds niet hebt aangeschafd? Of ligt er iets onder de kerstboom te broeien?  Grin

Er zitten geen aditionele sensoren in de windmeter. Die heb ik ook nog nooit gezien. Er zijn wel windmeters die ook temperatuur en luchtvochtigheid kunnen meten, maar of ze daar dan ook de windsnelheid bijsturen is de vraag.

Toch heb ik het idee dat de stelling klopt, puur uit eigen ervaring. Wie gaat het ff uitrekenen bij 5 graden C en 25 graden ofzo.

dames, allemaal interssant dit maaarrrr.
een ding weet ik wel. en dat is......

dat de wind nu de verkeerde kant op blaast en niet hard genoeg en het is fokking koud. Tongue
ik wil NU het water op..


Haha, deze discussie is daar denk ik ook een direct gevolg van: enorme verveling! De vooruitzichten zijn nog even slecht voor ons windvechters, durf niet meer te kijken...

Ene, ben het eens met Rudo, als het moet, dan gelijk dikke laag ijs op de wateren zodat we de ijzers weer eens onder kunnen binden (kan ook met een kite overigens). Maar op een paar ondergelopen weilanden na denk ik niet dat we dat zeer snel gaan meemaken...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #33 December 16, 2007, 19:00:22
edit2Rapporteer  
Het enige ijs wat ik wil zien is in een hoorntje. De wind moet maar eens naar de ZW hoek en flink gaan poeieren. Begin me aardig te vervelen en er komen een boel vrije dagen aan.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #34 December 16, 2007, 20:52:52
edit2Rapporteer  
...en wanneer jullie hierover voldoende hebben gediscussieerd de volgende:

Hebben jullie nu ook het gevoel dat je op de Middelandse Zee eerder in plané komt met je boardje dan in de Noordzee ????
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #35 December 16, 2007, 21:48:33
edit2Rapporteer  
Citaat
mmm dit wist ik niet:  "De winddruk werd uitgedrukt in kilogram per vierkante meter", dus, op een 16m met een projected area van 75% krijg je 16x.75x5=60 kgf aan je lijnen bij 5Bft. Dan moet je 'm wel midden in het windvenster zetten en dan vol poweren. Dat zou voor een persoon van 60 kg een vrije val maar dan horizontaal op leveren. Komt in de buurt!

Komt nog bij dat de kite ook nog een vorm van vleugelprofiel heeft. Daardoor zal de kracht/lift nog sterker zijn.
Kortom niet verstandig om als lichtgewicht mens met 5bft al dan niet in de koude lucht te gaan kiten met een 16M^2 kite.
Silver Surfer

Berichten: 235
Antwoord #36 December 17, 2007, 00:58:46
edit2Rapporteer  
Lijkt meer dat hier de relativiteitstheorie van Einstein van toepassing is: Windkracht 5 bij - 5 graden voelt veel harder op je bakkes dan windje 8 bij 20 graden...
Maar El Rudo heeft gelijk met z'n 2 mm boardje...de schaatsen gaan uit het vet voor een portie ijskiten!
Dre

Berichten: 36
Antwoord #37 December 17, 2007, 01:19:12
edit2Rapporteer  
Een windmeter maakt het mogellijk om snelheid visueel te maken. Om de kracht te meten zal je de wind moeten vangen (dmv bv een kite) en deze te verbinden aan een trekveer met krachtschaalverdeling(deze wordt gebruikt bij het vissen bv). Waar jullie het nu over hebben is;
Wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren Huh Joepie
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #38 December 17, 2007, 03:03:37
edit2Rapporteer  
Lijkt meer dat hier de relativiteitstheorie van Einstein van toepassing is: Windkracht 5 bij - 5 graden voelt veel harder op je bakkes dan windje 8 bij 20 graden...
Maar El Rudo heeft gelijk met z'n 2 mm boardje...de schaatsen gaan uit het vet voor een portie ijskiten!

Laat maar weten waar, hier ligt maar een paar milimeter aan de kanten, de rest is nog open.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #39 December 17, 2007, 05:13:46
edit2Rapporteer  
ijskiten - hoe gaat dat? trainingskite, gewoon 2 lijntjes? ik heb geen enkele dwang om even gelift te worden en dan op steenhard ijs te pleuren. 1,5m2 lijkt me hard genoeg gaan...

Yo Dré, kilo lood kilo veren - pfff moeilijk hoor. Maar wat jij bedoeld is een veer unster, een soort hele onnauwkeurige weegshaal. Ik zie wel wat in een plaat op een scharnierende paal die je haaks op de wind kan stellen en daar zo'n unster aan knopen, beetje momenten terugrekenen en je krijgt een beeld van de windkracht (niet per se de snelheid dus). Maar ja zodra dat de moeite is kan je beter niet je tijd verdoen met Tiet Chritulaer te zijn, maar subietelijk gaan beulen!
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #40 December 17, 2007, 06:39:27
edit2Rapporteer  
En nu gaan we hem nog leuker maken hier komt de wetenschap van de vloeistof mechanica:
(en tussen haakjes het kitesurf gehalte hiervan)

De viscositeit van water is heeeel verschillend bij verschillende temperaturen.
(sowhee wat interessant?)

Owkee, dan het volgende voorbeeld: je hebt een rivier met altijd dezelfde hoeveelheid water (afvoer) .
(jaaa, dat kan niet)
maar in een laboratorium wel!
In deze rivier stroomt het water in de winter 4C twee keer zo hard als in de zomer 20c.
(Ja.. zal best).

Dus met kitesurfen zal je dit merken doordat je in de winter het water "harder" is, het "smeert" BETER
waardoor je eerder planeert/niet zinkt. Het water is minder stroperig. Dus je hebt minder weerstand.
(huh?)

Wil je de formules?
(neej ik geloof het zo ook wel Wink

Ik denk dat dit meer meespeelt dan temperatuur van de lucht. Is het ooit iemand al eens opgevallen dat je op zout water een kleinere kite nodig hebt dan op zoet water? (zout=1.035kg/m3 zoet=1.000kg/m3) Op Samoa kitesurfde ik veel op zee bij de monding van een (zoet water) beekje, bij minimale omstandigheden zinkte je spontaan als je in de buurt kwam bij dat beekje.

Jooow, laat het maar warm worden dan gaat me 16 weer hoog!



El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #41 December 17, 2007, 06:51:09
edit2Rapporteer  
ahem bij 4graden stroomt het 2x zo hard als in de zomer dus smeert het minder?

Maar blauw vrindje, wanneer ga jij dan het lekkerst door een waterkraan?

En, wat zouden dan ideale omstandigheden voor een speedrun zijn?
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #42 December 17, 2007, 16:00:36
edit2Rapporteer  
ahem bij 4graden stroomt het 2x zo hard als in de zomer dus smeert het minder?

Maar blauw vrindje, wanneer ga jij dan het lekkerst door een waterkraan?

En, wat zouden dan ideale omstandigheden voor een speedrun zijn?

Ja idd, snap het niet helemaal. Dan zou het in de winter toch juist makkelijker moeten gaan dan in de zomer?? Huh Of begrijp ik het verkeerd?
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #43 December 17, 2007, 17:18:09
edit2Rapporteer  
El Rudo, je hebt gelijk, me verhaatje klopte niet echt. Het water is minder stroperig, het vloeit beter als het koud is. Dus "smeert" het beter?!

Voor speed kiten zou ik zeggen koud water, maar durf ik niet te zeggen. En vooral water onder de 0 graden met Vikings onder de voeten Wink dan is de 70 knopen wel haalbaar!
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #44 December 17, 2007, 18:31:31
edit2Rapporteer  
Belangrijk is ook dat de randen ( met name de achterkant ) van je board goed scherp zijn. Wanneer het water dan klaar is met onder je board door te smeren, laat het direct los. Waardoor de je minder turbulente stroming krijgt. Turbulentie is immers weerdstand.
Tycho

Geen avatar

Berichten: 53
Antwoord #45 December 18, 2007, 23:45:38
edit2Rapporteer  
Als je uitgaat van een ideale windmeter met een propellor, dan zou deze de snelheid van de wind moeten aangeven en niet de kracht.

Met een ideale windmeter bedoel ik in dit geval dat de kracht die nodig is om het propellortje van de windmeter rond te draaien, 0 is. In dat geval heeft de kracht van de wind geen enkel effect op de draaisnelheid van de propellor. De propellor zou dan precies even snel rond moeten draaien als de lucht die langskomt. Vergelijk het met een fietsband die niet slipt op de weg. De fietsband zal exact even snel gaan als de weg die onder je fiets doorgaat.

Afgezien van windmeters met een propellor, bestaan er ook andere windmeters. Dit zijn windmeters met een soort holle kom die door de wind naar achteren wordt gedrukt. Deze windmeter meet dus wel de kracht van de wind en niet de snelheid. In dit soort windmeters wordt een ijkingstabel gebruikt om de kracht om te zetten naar snelheid, omdat wij daar meestal mee rekenen. In de winter zal die ijkingstabel echter moeten verschillen van de ijkingstabel in de zomer. Deze windmeters zouden dus meer afwijking moeten hebben dan propellorwindmeters, als je de snelheid wil weten.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #46 December 19, 2007, 05:39:01
edit2Rapporteer  
bij droge koude lucht is de lift die de lucht geeft ongeveer 10 procent meer dan die van warme droge lucht.

lift is namelijk evenredig met de dichtheid (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Liftkracht#Liftformule)

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #47 December 19, 2007, 17:27:21
edit2Rapporteer  
10% is zeker merkbaar.

Ook een interessant gegeven dat water net als motorolie bij lage temperaturen meer weerstand zou opleveren. Dit is natuurlijk zeker zo, maar hoeveel is dat verschil bij 5 graden en 20 graden watertemperatuur?

De weerstand die een kiter ondervindt door het water is behoorlijk groot. Immers een buggyer kan dezelfde snelheden met een aanzienlijk kleinere kite ook bereiken, omdat de rolweerstand van zijn banden vele malen kleiner is.

Er zijn diverse oplossingen om die weerstand zo laag mogelijk te krijgen. Idd. een messcherpe hoek waar het water van je board afstroomt helpt daarbij. Maar ook zo min mogelijk rocker.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #48 December 19, 2007, 19:24:15
edit2Rapporteer  
10% is zeker merkbaar.

Ook een interessant gegeven dat water net als motorolie bij lage temperaturen meer weerstand zou opleveren. Dit is natuurlijk zeker zo, maar hoeveel is dat verschil bij 5 graden en 20 graden watertemperatuur?

De weerstand die een kiter ondervindt door het water is behoorlijk groot. Immers een buggyer kan dezelfde snelheden met een aanzienlijk kleinere kite ook bereiken, omdat de rolweerstand van zijn banden vele malen kleiner is.

Er zijn diverse oplossingen om die weerstand zo laag mogelijk te krijgen. Idd. een messcherpe hoek waar het water van je board afstroomt helpt daarbij. Maar ook zo min mogelijk rocker.

Ha Rhinobandude, er zijn hier 2 dingen die spelen:
De viscositeit, thixotropie, oppervlakte spanning en het verloop hiervan verschilt enorm per materiaal. Je kan er niet veel van zeggen en de vergelijking met motorolie doet denk ik niet ter zake. Neem bijvoorbeel was, dat heeft een "smelt traject" tientallen graden, en water slaat bij een verschil van 1 graad al om in ijs.

Daarnaast is er met de wrijving met water niet heel veel mis, wij verbruiken alleen veel extra energie om "op" of eigenlijk "uit" het water te komen. Hier heb je het over waterverplaatsing, weer zo'n formule, een vaartuig met een bepaalde waterverplaatsing en lengte kan niet harder gaan dan X, wil je toch harder, dan moet er iets veranderen, namelijk langer worden en/of minder water verplaatsen. Dat laatste gebeurt, en dat trekt ons in plané. Ieder vaartuig dat niet langer kan worden komt omhoog. Als we eenmaal die snelheid hebben en we zijn er uit dan blijft de weerstand over, die wordt bepaald door een restje waterverplaatsing en wat wrijving (water, lucht)
Verder verspillen wij nogal wat energie omdat we zoveel water opgooien, die spray is mooi om te zien maar je moet je voorstellen hoeveel power je over hebt als je die spray niet hebt.

om terug te komen op die boardshape: langer, rechter, smaller en perfecte coating, een beetje opruwen doen ze wel in de catamaranelarij, om een sublaminaire waterfilm aan de boot te plakken (water op water is minimale weerstand)


Ik zou dat grafiekje hierboven ook wel eens willen zien met luchtvochtigheids waarden...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #49 December 19, 2007, 19:57:15
edit2Rapporteer  
Idd. Rudo hoeft dat van water niet zo te zijn als met olie. Zeker ook omdat water een afwijkend gedrag vertoont t.o.v. andere vloeistoffen met dichtheid e.d. Wat ik wilde zeggen is dat de viscositeit bij motorolie enorm kan verschillen bij een verloop van maar 15 tot 20 graden celcius. Mijn vraag is dan ook of het bij water ook merkbaar is met tussen 15/20 graden verschil?

De formules van de boten ken ik, heb jaren lang veel gerotzooid met modelboten. Feit is bij snelle speedboten dat het gedeelte van de romp wat over het wateroppervlak glijdt, zo vlak mogelijk moet zijn. Evenals de overgang bodem/spiegel moet zo scherp mogelijk zijn om het water er makkelijk van af te laten glijden (capillaire werking).
Water heeft de neiging om een oppervlak waar het langs stroomt te volgen. Een recht vlak biedt daarbij minder weerstand dan een gebogen vlak (rocker).

Ondanks dat planerende (glijvaart) rompen veel minder weerstand ondervinden is deze weerstand nog behoorlijk groot vergeleken met bijvoorbeeld een rollende buggy.

Tevens lopen de meningen uiteen of juist een ruw oppervlak goed is voor een bootromp, of juist een enorm gepolijst oppervlak waardoor het water juist makkelijker van het oppervlak afloopt. Met modelboten scheelde het best veel indien je de bootromp van een snelle boot in de (turtle)wax zette of niet.

Wanneer gaat het weer waaien? Je dwingt me nog eens terug te duiken in de studieboeken natuurkunde en scheikunde. Je haalt er wel heel veel theorie bij, zelfs de viscociteit onder invloed van een schuifspanning! Leuk om de praktijk ervaring terug te vertalen naar een plausibele wetenschappelijke verklaring...

Maar nog steeds geen antwoord gezien.

Zit nu ff in de studieboeken, en de weerstand die je boardje onderwind bestaat uit een hoop factoren. En helaas zoals Rudo al aangeeft gedraagd water zich niet lineair/constant...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.