diederik
Berichten: 908
|
ik denk een kogel uit de tweede wereld oorlog.....
|
|
|
GFORCE
Berichten: 39
|
Is 't niet een middeleeuwse budplug ?
|
|
|
ggiesberts
Geen avatar
Berichten: 20
|
Het begin van een beetje meer of minder ellende want vermoedelijk had het gekartelde deel (rechts op de foto) mooi ergens in een stukje kunststof VAST moeten blijven zitten.
|
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Nepke! dit is dus het resultaat na 1 jaar varen met de 16m shockwave, ik denk maximaal 40 sessies. WAT EEN BAGGER!
|
|
|
Ocean-Limbo
Berichten: 2637
|
Vraag Wimt om raad! Hij heeft overal een oplossing voor!
|
|
|
|
diederik
Berichten: 908
|
woooooow bij mij zitten er ook zes van die dingen op mn kite!!! Dat wordt uitkijken dus!
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
Koop toch een kite zonder die katrollen joh!
|
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Ff opsturen naar ome Robby. De Amerikanen zijn gek op aansprakelijkheids gevalletjes. Staat niet de Naish manual dat je de katrollen na 40 sessies moet vervangen. Das wel 'n minpuntje. Trouwens volgens mij komen die pulleys bijna allemaal uit dezelfde fabriek. Of nu Naish of wat anders hebt.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Mooie macro opname Rudo! ghehe op de scanner leggen, papiertje er over en 600 DPI doen @ chico tja dus zullen ze er niet op reageren, ik ben er niet door omgekomen en "we don't fix what's not broken", om maar een ingenieurscredo uit de US and A te noemen... @ Morres, da's wel een gedachte die bij me opkompt... @ High G, bud is met tt
|
|
|
Henning
Berichten: 581
|
Rostan-pulleys zijn anders wel pulleys die een naam hebben...
Das zeker geen bagger! Maar misschien zitten ze wel op een plaats waarvoor ze niet gemaakt zijn.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ronstan heeft een goede naam en toch is het bagger, deze dingen heten letterlijk "Kite-Pulleys" waar zouden ze dan moeten zitten?
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Jaren geleden (komt opa weer met zijn verhaal ) moest je je eigen bar bouwen bij gebrek aan beter. En dan was Maritiem in Scheveningen werkelijk de snoepwinkel. Daar hebben ze allerlei merken pulley's en andere nautische hardware voor de pleziervaart op voorraad. Ik wilde een pulley voor op mijn bar zodat ik een clamcleat versteller kon maken met 2:1 vertraging, zoals North dat ook al drie jaar heeft. Ik wilde een breeksterkte hebben van minstens 750kg, puur overdimensionering voor de veiligheid, en geschikt voor van een nylon mantel voorziene dyneemalijn van 5 tot 6mm diameter. Na heel lang zoeken met de behulpzame winkelbediende kwamen we op een staalkabel pulley die 450kg kon hebben. Anders kreeg je echt hele grote pulley's (en deze was al 4x zo groot als de pulley van Rudo, volledig van RVS met rollager). Tot de dag van vandaag functioneerd dit nog zonder slijtage, maar voor montage op een kite veels te zwaar. Moraal van het verhaal, die pulley's hebben geen hoge breeksterkte/nominale belasting. Als er op een Ronstan pulley staat dat hij 150kg aankan is dat meestal al overgedimensioneerd: hij zal best 300kg aankunnen, maar bij beschadiging, toleranties in het productieproces en/of slijtage is 150kg een veiligere grens. Het lijkt wel of de kitedesigners dat aan hun laars lappen omdat het toch zo ook wel werkt Top Rudo dat je het ff deelt Misschien ook ff op kiteforum.com zetten, dan krijgt het gelijk internationale bekendheid. En meestal levert dat leuk leesvoer op Morres heeft gelijk, maar op dit moment bieden pulley's zoveel voordelen dat ze echt niet zullen verdwijnen. Wordt tijd dat er een kite specifieke pulley wordt ontworpen...
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
Ik zie de voordelen van pulleys niet echt, snelheid? heeft mn max zonder pulleys ook. Depower? er zijn tig voorbeelden (jekyll) die zonder pulleys bijna 100% depower hebben. Bardruk? Geld het zelfde
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
bij de nieuwere SLE's en bows zie je vaak directe stuurlijn bevestiging, en één pulley per kant in de bridle. bij deze bridles is het stukje wat de lijn door de pulley rijdt maar kort, en zou het ook vast kunnen worden gemaakt. Het gaat nog niet eens om de mate van depower, maar om vervorming van de canopy bij verschillende power-standen en tuning van de kite uit te balanceren. Hopenlijk verdwijnen die dingen idd binnen een tijd uit de kites.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik zie de voordelen van pulleys niet echt, snelheid? heeft mn max zonder pulleys ook. Depower? er zijn tig voorbeelden (jekyll) die zonder pulleys bijna 100% depower hebben. Bardruk? Geld het zelfde Wat Rudo al zegt, door de spanningen op het frame van de kite kan m.b.v. een pulley altijd de ideale hoek automatisch gevonden worden waardoor de spanning op beide uiteinde van de lijnen gelijk zal zijn. De Max is een C-kite, en tot nu toe de enige C-kite met een pulley is de Nobile NHP als uitzondering op de regel over ik weet. Iedere SLE, Bow en Deltakite heeft 2 of meer pulley's. Inmiddels zie je het gebruik van 6 pulleys voor SLE's al terugkomen in meerdere kites... (R8, Waroo08) De Jekell is een bijzonder prijsgunstig en lekker vliegertje in het high-end. Toch heeft hij geen groot windbereik in vergelijking met andere SLE's. bij de nieuwere SLE's en bows zie je vaak directe stuurlijn bevestiging, en één pulley per kant in de bridle. bij deze bridles is het stukje wat de lijn door de pulley rijdt maar kort, en zou het ook vast kunnen worden gemaakt. Het weggelaten van een inkoopdeel voor een serieproduct levert prijstechnisch een groot voordeel op. M.a.w. als ze zonder pulley's afgekund hadden dan had hij er zeker niet opgezeten. Die pulley's hebben een functie, en de stukjes lijn die door de pulley rolt is zo'n 10 tot 15cm. Best wel veel als je dat wilt overbruggen met een vaste toming. Bij sommige kites is het verstellen van de bridle met 1cm al genoeg om een ander vlieggedrag te laten zien, het luistert blijkbaar toch wel behoorlijk nauw. Hopenlijk verdwijnen die dingen idd binnen een tijd uit de kites.
Ik ben al jaren een vel tegenstander van pulley's en toming, maar ben dit jaar ook over vanwege de prestaties van zulke kites. Helaas heb ik veel problemen met de pulley's en zie ze ook liever verdwijnen. Maar ik vermoed dat ze niet zullen verdwijnen daar ze voor een kiteontwerper erg veel vrijheid geven en betere controle over de vorm van de kite tijdens sturen en poweren.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ik zag net de review van Lou Wainmans kite op HL, goeie review Slis! maar opvallend genoeg kan je die kite naar keuze met of zonder pulleys varen.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Tja....pulleys blijven hoe dan ook een painintheass en vroeg of laat zijn ze op. Heb zelf net verse bridlelijnen voor mijn Helix gehaald, en de pulleys werden er niet voor niets extra bij geleverd. Voor je eigen veiligheid is het verstandig om de 4 maanden de boel te verversen (afhankelijk wat je met je kite doet) Zelf erg veel ingehaakt gepowerd geloopt de laatste tijd, en één zijde was dus helemaal op. Wat doe je ertegen?? Niet meer loopen.......dus minder slijtage (yeah right.....) Je kite helemaal niet gebruiken.....0,0 slijtage...... Terug naar old fasion C.....ben je gelijk van alle slijtageshit af.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Terug naar old fasion C.....ben je gelijk van alle slijtageshit af. Zou je dat nog willen, Fer? Voor mij weegt het comfort niet op tegen de nadelen. Ik zag net de review van Lou Wainmans kite op HL, goeie review Slis! maar opvallend genoeg kan je die kite naar keuze met of zonder pulleys varen. Uit de tekst blijkt dat hij alleen de pulley set-up heeft gevaren. Ongetwijfeld zal de set-up zonder pulley's ten koste gaan van de depowermogelijkheden. Wel een hele aparte kite waar ik graag eens aan zou willen hangen. Ben benieuwd wanneer ze op de markt komen want de versie van Chris is nog een halfbakken proto.
|
|
|
Naishie
Berichten: 383
|
Fer waar heb je de bridlelijnen gehaald ik wil ook een reserve setje voor op vakantie en wat betaal je ervoor?
|
|
|
|
Wimt
Berichten: 2498
|
Vraag Wimt om raad! Hij heeft overal een oplossing voor! Hij bedoelt daarmee, dat ik zelf die schijfjes maak. De as is meestal wel goed, maar dus niet in dit voorbeeld
|
|
|