Safety Waroo '07 werkte niet naar behoren...

Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Augustus 11, 2008, 19:39:40
edit2Rapporteer  
De wind was behoorlijk vlagerig op Horst gisteren en na een sprong viel mijn kite uit de lucht en klaptte daarbij ook nog een keer dubbel... Lijnen zaten niet meer goed en op het water begon de kite zenuwachtig een stukje uit het water te komen om daarna weer hard op het water te klappen.
Ik zag geen mogelijkheid meer om hem weer de lucht in te krijgen en dacht dat het verstandig was om mijn safety te gebruiken. Maar nadat ik dat deed gebeurde er helemaal niks bij mij... De kite bleef nu wel op het water liggen, maar pakte daarbij wel volle wind!! Ik heb van alles geprobeerd, maar er was geen houden aan...
Gelukkig wilde een medekiter de kite vasthouden zodat ik hem kon overpakken.
Ik heb hier echt geen goed gevoel bij... Wanneer er echt een keer iets is wil ik dat alles 100% werkt wat er ook gebeurd. Heeft iemand dit ook een keer meegemaakt en wat kan er mis zijn?
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #1 Augustus 11, 2008, 19:40:19
edit2Rapporteer  
Zat je safety aan je chickenloop of aan je osh ?
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #2 Augustus 11, 2008, 19:44:37
edit2Rapporteer  
Ik had mijn leash aan het ringetje bij mijn chickenloop vastzitten...
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #3 Augustus 11, 2008, 19:45:53
edit2Rapporteer  
Nja, kijk, als je nadenkt, dan weet je dat dat niet 'echt' een safety is,  je 4 lijnen blijven gewoon op spanning, alleen worden je bovenlijnen ineens een stuk korter. 

Je had hem aan een osr moeten hebben op zo'n moment.
Geen

Berichten: 559
Antwoord #4 Augustus 11, 2008, 19:47:12
edit2Rapporteer  
en volgens mij ff harder opppompen, dan vouwt ie niet meer zo snel dubbel
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #5 Augustus 11, 2008, 19:52:19
edit2Rapporteer  
Heb dit al veel vaker zien gebeuren, Waroo in de storm is echt niet veilig.
Heb er zelf nu een 5de lijn op gebouwd en laatst getest met windkracht 6 en dat werkt perfect. Gewoon een extra lijn vanaf de neus tot de chickenloop, eventueel een V lijn bij de kite.
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #6 Augustus 11, 2008, 19:53:47
edit2Rapporteer  
Als je hem gewoon hard op pompt is er niks aan de hand, maargoed sommige durven dat niet.
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #7 Augustus 11, 2008, 20:02:31
edit2Rapporteer  
Ik heb hem snoeihard opgepomt en alle andere die ik fout heb zien gaan ook. Er gaat gewoon niets boven een 5de lijn in de storm.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #8 Augustus 11, 2008, 20:17:46
edit2Rapporteer  
\
De wind was behoorlijk vlagerig op Horst gisteren en na een sprong viel mijn kite uit de lucht en klaptte daarbij ook nog een keer dubbel... Lijnen zaten niet meer goed en op het water begon de kite zenuwachtig een stukje uit het water te komen om daarna weer hard op het water te klappen.
Ik zag geen mogelijkheid meer om hem weer de lucht in te krijgen en dacht dat het verstandig was om mijn safety te gebruiken. Maar nadat ik dat deed gebeurde er helemaal niks bij mij... De kite bleef nu wel op het water liggen, maar pakte daarbij wel volle wind!! Ik heb van alles geprobeerd, maar er was geen houden aan...
Gelukkig wilde een medekiter de kite vasthouden zodat ik hem kon overpakken.
Ik heb hier echt geen goed gevoel bij... Wanneer er echt een keer iets is wil ik dat alles 100% werkt wat er ook gebeurd. Heeft iemand dit ook een keer meegemaakt en wat kan er mis zijn?


Ik neem aan dat je bedoelt, dat de kite met de LE op het water blijft liggen en de volle wind pakt. Dat is een nadeel van een 4 lijner. Ze blijven dat trekken. Herstarten is dan de enige optie. Als dat niet gaat dan heb je idd een probleem. Je komt dan ergens downwind uit. Daarom is het wel handig om niet met aflandige wind te kiten ;-)
Knorrie

Berichten: 50
Antwoord #9 Augustus 11, 2008, 21:45:58
edit2Rapporteer  
inderdaad hard oppompen en leash aan je stuurlijn osh, werkt altijd.
suc6
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #10 Augustus 11, 2008, 21:53:17
edit2Rapporteer  
Heb dit al veel vaker zien gebeuren, Waroo in de storm is echt niet veilig.
Heb er zelf nu een 5de lijn op gebouwd en laatst getest met windkracht 6 en dat werkt perfect. Gewoon een extra lijn vanaf de neus tot de chickenloop, eventueel een V lijn bij de kite.

met harde/vlagerige wind doe ik ´m ook altijd aan de osh (op 1 stuurlijn dus) ... dan zit de kite op 1 lijn aan je trapeze en da´s per definitie veilig. Alleen is de bar niet spinnable.
Is die 5e lijn zo te monteren dat de bar volledig spinnable blijft ?
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #11 Augustus 11, 2008, 21:57:49
edit2Rapporteer  
tja leash aan dat ringetje bij je chiken loop is ook niet echt safety maar meer een soort 'dubbel depower'
wat helemaal niet verkeert is, het is best fijn
wat je had moeten doen is:
je leash aan de osh doen(gewoon ter plekken) en dan je safety gebruik (of gewoon uithaken Tongue)

Edit:
Is die 5e lijn zo te monteren dat de bar volledig spinnable blijft ?

ja je 5e lijn loop dan gewoon door je bar heen 

HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #12 Augustus 11, 2008, 22:19:10
edit2Rapporteer  
Ik had op mijn oude C-kite ook een 5e lijn, maar als de kite een keer gespinned was dan zat die 5e lijn om het depowerkoord gedraaid.

PS. Bij bevestigen aan de osh niet vergeten dat klittebandje los te maken, danwel op scherp te zetten zodat ie de zaak niet tegenhoud als de safety getrokken wordt.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #13 Augustus 12, 2008, 01:33:45
edit2Rapporteer  
het hele probleem is dat 9 van de 10 niet weten hoe ze de safety moeten gebruiken, RTFM!
dat ringetje bij de CL is leuk als je unhooked bent maar als je de kite wil flaggen gebruik je de OSH.
vissie

Berichten: 757
Antwoord #14 Augustus 12, 2008, 08:42:28
edit2Rapporteer  
Ik ben van plan om een 5de lijn op me bularoo te zetten..Waar kan dit en hoeveel gaat dat kosten?
BeeS MR

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #15 Augustus 12, 2008, 09:18:20
edit2Rapporteer  
Errug frappant dat de meeste mensen zelfs na het lezen van de vele draadjes die hier over geweest zijn nog steeds niet (willen) weten hoe de Best safety werkt...

ListenToMe RTFM = READ THE FUCKING MANUAL!!!

Die Oh-Shit Handles zitten er niet voor niets op! Leash aan je OSR bevestigen en losgooien flagt je kite... simpel toch...

P.S. aan alle 5th line lovers: "viel mijn kite uit de lucht en klaptte daarbij ook nog een keer dubbel... Lijnen zaten niet meer goed" volgens mij heb in je zo'n situatie ook weinig meer aan je 5th...So stop parroting North/Naish and keep it real...
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #16 Augustus 12, 2008, 12:41:12
edit2Rapporteer  
Volgens mij snappen mensen niet wat de term safety inhoud.

Het activeren van elk safety systeem op een tubekite  zal ertoe leiden dat een kite welke in de lucht stond naar beneden komt om 99% procent van de gevallen op zijn LE in het water terecht komt. In dat geval zal de kite altijd aan je blijven trekken dus 100% depower no way.

Het grote voordeel van een 5e lijn is dat je de kite weer eenvoudig op zijn rug op het water krijgt, waarna de trekkracht aanzienlijk zal verminderen.
Het grote nadeel van de 5e is dat mocht de kite door zijn lijnen heenrollen de 5e om de kite ligt en er de kans bestaat dat de kite in tweeen scheurd.
Hiertegen heeft slingshot de wavegrenade ontwikkeld. Indien je 5e lijn om de kite heen gegaan is heb je de mogelijk om deze los te gooien. Alleen blijft dan de kite natuurlijk weer flink aan je trekken.

Persoonlijk ga ik nu 2 onderlijnen van slingshot kopen om zelf een 5e lijn op mijn best barretjes te monteren.
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #17 Augustus 12, 2008, 13:19:36
edit2Rapporteer  
Bedankt jongens, voor de antwoorden... Ik wist inderdaad niet hoe de safety werkte. Was er gewoon vanuit gegaan dat hij aan het ringetje bij de chickenloop vast moest. Nu ik dat ook hoor vind ik het eigenlijk een best raar systeem. Wat nou als je van plan bent om tijdens je sessie uitgehaakt te gaan springen, maar er gebeurd iets wat je niet verwacht had? Respect voor diegene die op dat moment nog zijn leash aan de OSH kan vastmaken  Huh Voor de rest vind ik het overigens een topkite hoor...
Ik zal in het vervolg mijn kite harder oppompen, dat zal in ieder geval een hoop ellende schelen...

Thanx  ThumpsUp
posty

Berichten: 2454
Antwoord #18 Augustus 12, 2008, 13:31:37
edit2Rapporteer  
jawel, ik heb mijn leash ook altijd aan het ringetje vast bij de OSH maar ik ben mij er wel van bewust dat als ik de kite wil flaggen dat ik de OSH moet vastpakken voordat ik alles released. dus je moet wel weten waar je mee bezig bent...
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #19 Augustus 12, 2008, 19:35:19
edit2Rapporteer  
Met windkracht 6 ga je echt niet die osh vast pakken als je over het water er achteraan vliegt omdat de kite gaat loopen.

En BEES MR, ga met je taalgebruik toch lekker naar Hanglos, daar schreeuwen ze ook zo.
Ik vaar zelf ook Best maar de safety is gewoon net niks in de storm.
m@rielle

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #20 Augustus 12, 2008, 20:43:33
edit2Rapporteer  
lees dit topic met veel interesse aangezien ik nog een newbie ben...
heb ook een waroo '07 en heb me leash gewoon aan het haakje bij de chickenloop. is dit slim??
vaar nooit unhooked, maar wil wel op de safety kunnen vertrouwen als het nodig is..
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #21 Augustus 13, 2008, 17:40:29
edit2Rapporteer  
lees dit topic met veel interesse aangezien ik nog een newbie ben...
heb ook een waroo '07 en heb me leash gewoon aan het haakje bij de chickenloop. is dit slim??
vaar nooit unhooked, maar wil wel op de safety kunnen vertrouwen als het nodig is..

Zolang je niet boven de 25 knopen kite gaat het wel goed. bij 30-35 knopen gebeuren er soms gekke dingen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.