Dit reisverslag is met name bedoeld voor beginners. Gevorderde kiters kunnen echt beter NU wegklikken. Waarom Cumbuco? Ik wilde snel progressie zie hier m persoonlijk fotoboek . Ik denk dat je daar als beginner in 1 week meer leert dan 2 mnd hier. 1e indruk van lessen in Cumbuco:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="
http://www.youtube.com/v/fzyylDlP0GU&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess"
Klimaat
Als beginner zoek je n spot waar het water niet diep is. Wind ELKE dag tussen de 14 en 24 knp, side shore natuurlijk, verder alles betaalbaar. In Cumbuco heb je tussn sept en jan >85% windgarantie. De wind is niet vlagerig, maar heel regelmatig. Vooral in de namiddag kan het heel lang rond de 17 knp waaien, heerlijk oefenweer. Watertemperatr tenminste 27C. Kortom elke eurocent van je ticket ist waard om r te komen. De meeste meiden lopen in string, topless is blijkbr taboo. Om snel progressie te kunnen maken heb je deze omstandighedn nodig omdat je dan de hele dag door rustig kunt kiten (en dus niet zoals hier dat zodra de wind opsteekt iedereen als een debiel t water opgaat). Tegen mij werd gezegd dat Cumbuco “termische wind” had (?) Verder geen regen.
1e Uitrusting
Heupharnas = mooi/stoer, zitharnas = luierbroek. Dan maar niet mooi. Toen ik me harnas kocht zei de eignr vd zaak die 8 jr kite dat hij last had van zn rug en mij daarom een luierbroek adviseerde. Ik had 2 kites (8+10 mtr) mee, echter ik bleek toch nog een kleine 5 mtr nodig te hebben omdat het veel dagen knalhard waaide. Als je nog niet goed kunt varen heb je blijkbaar meer kites nodig. In de tijd dat ik op de lagune met 3 kites bezig was, zag ik echt goede rijders in dezelfde periode met dezelfde kite varen. Voelt suf aan. In t begin kreeg ik les van een IKO leraar, daarna heb ik zijn Braziliaanse vriendin gevraagd om mij te supervisen, meisjes zijn relaxter, hebben meer geduld. Alle kite leraren praten je als beginner een groot board aan. Die boards zijn loeizwaar en die badslippers erop leken op die van me vader. ZoO ENORM. Als je dan ook vreselijk aan t kloten bent en je lanceert je eigen boord tegen je kop aan, wow blij dat je dan toch die f@%&king helm op hebt gedaan. Een v.d. meisjes zag dat mijn badslippers echt groot waren en liet mij haar liquid force pads en straps voelen, nou dass echt een aanrader. Heb daarna toch mijn eigen boordje gepakt (klein en fijn: 1.24) en daarmee ging het oefenen veel lekkerdr. Me kite leraar heeft mijn North straps geruild met zijn Airush want die waren gelukkig kleiner. Dit is ook typisch Cumbuco, mensen ruilen elkaars spullen (ook kites) uit. Zelf had ik weinig meegenomen en heb van veel (onbekende) meiden toch veel mogen lenen. Vergeet niet uit NL VEEL sunblock voor huid + lippen mee te nemen want het spul wat ze daar verkopen is #@%.
Welke beginner spots
Vanaf het centrum rij je met een strandbuggy naar de (ondiepe, spiegel gladde) Lagune. De lagune = Walhalla. Precies zo ziet de kitehemel eruit. Je zit achter een groot bord met Gamba’s onder een bananenblad parasol met ogen zo groot als schoteltjes te loeren naar alle pro riders, wannabees, locals die bussen (1 kite met 2 jongens op 2 boards), filmploegen. De lagune kun je in 3 delen opknippen. Een smalle slurf, hier leren de beginners met hun leraren achter elkaar te waterstarten. Ook wordt in dit deel van de lagune veel geoefend met hoogte lopen. Volgende stap is een downwinder maken. Downwinder dwz met de wind in je rug op zee een stuk langs het strand varen. Cumbuco heeft als je de zee in wilt stappen een hoge golfslag. Je ziet daarom niet veel mensen zwemmen, behalve in de middag bij eb. Beste plek om n downwinder te leren maken is vanaf het centrum v Cumbuco een stuk teruglopen langs t strand naar de buitenwijk toe. Op deze plek zit nl ook een kiteschool. Hier is t makkelijker om de zee in te gaan en word je niet zodra je t strand verlaat in 1 keer door n vloedgolf weggespoeld. Op (te) veel plekken zittn enorme rotsen pal onder t wateroppervlak. Je kiteleraar zal je exact vertellen op welke plekken langs de kust je moet oppassen. Let op in Cumbuco is r geen rescue. Had daarom t allerkleinste reddingsvest meegenomen (1 ruk en hij blaast automatisch op: Besto, zie avatar). Wil je alleen een downwinder maken: dan kun je ook vragen om supervisie. Ik heb wat slachtoffers gezien (ervaren kiters).
Verblijf: elke pousada is goed. 0031 is echt DE beste: mega luxe ontbijt en dan die kamrs. Pinnen: alleen bij Gasolina in Cumbuco zelf (sept 08 was er 1x fraude met t apparaat).
Uitgaansleven: 100% Sodom & Gomorra. De strandbuggies zijn waaaaaanzinnig. Met je kont op de achterbumper, lekkre muziek en keihard scheuren over t strand of de zandheuvels. Dit vind je echt nergens. Is net als kiten, verslavend. Meiden: ik zou niet georganiseerd gaan, gewoon bonne fooi=goedkopr.