Ik kom op ongeveer 4500 euro voor het eerste jaar, zonder de benzine en slechts met 1 kite. Hier zit dan wel alles in (standaard stuff maar ook bv drysuit, verzekering, drijvende zonnebril, waterdicht horloge, flares, waterdichte sleutelzak, arm/heup bidon, etc).
Drysuit heb je tot november niet nodig, dus lekker wachten voor je dat koopt. Verzekering zit bij NKV lidmaatschap inbegrepen. Rest is onzin.
Het besluit of ik er daadwerkelijk voor ga, zal ik pas nemen nadat ik lessen heb genomen. De kosten zijn fors maar overkomelijk en ik wil absoluut niet bezuinigen op lessen of veiligheid. Het moet alleen wel leuk blijven.
Element is een goede, anders is dekiteschool in Katwijk ook prima. Met beide heb ik positieve ervaringen.
Maar hebben jullie ervaring met deze school en/of kunnen jullie een betere aanraden?
Zie hierboven.
- Is het realistisch om het volledige traject (3daagse basis, gevorderden, pro) in een maand te doen?
Hangt van de wind af. 3 daagse basiscursus is alles wat je nodig hebt trouwens, daarna moet je toch oefenen. Eerst lopen, dan rennen, anders geldverspilling en volstrekt zinloos.
- Waar sta je na zo'n cursus? Wat zijn de dingen die je altijd nog moet leren en hoe pak je zoiets aan?
Oefenen, oefenen. Veel walks of shame, het gaat er gewoon om vertrouwd te raken met het materiaal, eerste rakjes varen, leren hoogte te houden, enz. Je moet gewoon "uren draaien" en meters maken.
- Ivm mn werk zal ik op de meest vreemde momenten gaan (vrijwel altijd doordeweeks) en is het niet realistisch te verwachten dat ik altijd met iemand zal zijn. Is het mogelijk met de huidige veiligheidssystemen om veilig zelfstandig te starten en te landen? Zijn er nog manier om het veiliger / makkelijker te maken?
Kortgezegd, nee. Alleen varen is gewoon nooit verstandig. Er zijn mensen die het doen, er zijn ook mensen die alleen starten en landen. Ik heb ze in NL eigenlijk nog nooit gezien, maar ik ben redelijk standvastig qua spots.... Er zijn bij goede wind op de bekende spots vrijwel altijd anderen trouwens.
- Welke wetsuit diktes gebruiken jullie om het hele jaar je gang te kunnen gaan? Ik zat te denken om met een 5/3 fullsuit en een drysuit voor de winter te beginnen (die ik pas koop als het zover is
)
5/3 of goede 4/3 kan je bijna altijd in varen. Een overjarig 3/2tje short sleeve of shorty voor de echte zomerdagen kost echt geen drol, kan je altijd erbij kopen.
Gewoon niet doen. Upwind body draggen is de beste manier om vertrouwd te raken met je kite en een goede leerschool om hoogte te lopen. Anders kan je een GoJoe kopen of er zelf een maken van zo'n opblaasbaar nek-reis-kussen.
- Hoge of lage schoenen? (Ivm kou?) Of beide?
Nu tot november niet nodig. En dan hoge schoenen.
Als begin kite zat ik te denken aan een Ozone Catalyst 12m2. Is dit een goede kite bij mijn gewicht en universeel genoeg dat ik vrijwel altijd uit de weg kan?
Ja, maar met jouw gewicht zou ik meer low-end power willen. Groter dan een 12 wordt weer erg traag. Beter je low-end in een groter board te zoeken.
- Wat zou een ideale boardmaat zijn voor mij? Ik weet wel dat als ik weleens snowboardde, ik altijd problemen had met remmen omdat die eigenlijk te klein waren.
De grootste maat nemen die elk merk/model voert. Dus niet zo zeer voor een deur gaan, maar gewoon de grootste maat die een merk heeft voor een bepaald model.
- Hoe groot zijn de klappen die je gewrichten krijgen? Gezien mn oude blessures neem ik liever geen risico. Kan ik beter met knie / enkel braces beginnen?
Straps op je board niet te strak, niet met aanlandige wind varen en in diep water blijven en het zal allemaal wel meevallen.
- Gebruiken jullie knie/eleboog/scheen/pols beschermers?
Nee, dan doen volgens mij zelfs onze Oosterburen niet.
- Hoe stug is een impact vest? Heeft het meerwaarde om een backprotector te dragen tegen het knakken van je rug? En zou zoiets (paar cm dik max) onder je wetsuit passen?
Niet stug. Nee. Nee. Backprotectors e.d. beschermen tegen impact schade, niet tegen "knakken".
- Wat voor conditie heb je nodig en gaat die een beetje vooruit van kiten? Vergeleken met wat het was, is het een totaal drama
.
Zal wel mee vallen, alle begin is moelijk, maar als ik zie wat voor vette en ogenschijnlijk ongezonde mensen op het water staan..... Je moet in het begin leren het materiaal het werk te laten doen. Voor simpel heen en weer kiten heb je nauwlijks kracht of conditie nodig. Voor en gezond en enigzins actief iemand is het te doen.
- Wat doen jullie onder een drysuit? Een joggingpak of meer iets als een thermisch onderpak van wat je onder een duik drysuit doet?
Fleece-pak, krijg je bij een drysuit vaak. Heb je nog lang niet nodig en moet je je nog niet druk over maken.
- Voorlopig zit er nog wel een aardig buikje in de weg, ik gok dus dat ik beter een zit trapeze kan nemen?
Dat raden ze vaak aan voor beginners. De zittrapeze zat mij in de weg bij het leren hoogte lopen en zorgde voor een poephouding bij het varen. Heuptrapeze gekocht en kon in een keer hoogte lopen en in een goede houding varen.