Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
De prijs van een kite bestaat inderdaad uit materiaalkosten & fabricagekosten. Echter er gaat veel tijd en werk in de ontwikkeling zitten, en dat moet zich ook terug verdienen.
Bij grote merken is dat dus weinig per kite, bij kleinere merken zoals Zeeko en Wainman dus veel meer per kite.
Maar het meeste geld betaal je voor de distributeur, importeur en uiteindelijk de winkelier. Die moeten er allemaal wat aan verdienen, en de prijs gaat bij die eerste twee makkelijk over de kop.
Je ziet dat een aantal merken direct van fabriek aan shop leveren. Scheelt een hoop en maakt de kleinere series rendabeler.
Ik weet ongeveer de prijzen wel per stap in het hele proces. Ik denk al zou ik het hier neerzetten een aantal mensen helemaal gek worden.
Die China kite prijzen is geen gek begin...
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Maarja duur=goed toch?
Zolang die opvatting niet veranderd bij het grote publiek, gaat er niet veel veranderen.
|
|
|
CouchKiter
Geen avatar
Berichten: 223
|
Ik weet ongeveer de prijzen wel per stap in het hele proces. Ik denk al zou ik het hier neerzetten een aantal mensen helemaal gek worden.
Maak me gek.
|
|
|
Local
Geen avatar
Berichten: 216
|
Je hoeft alleen maar heel nuchter na te denken of juist niet en je word gillend gek!
|
|
|
Ocean-Limbo
Berichten: 2637
|
Hey Michiel, .......... maak me gek
|
|
|
kite2fly
Berichten: 234
|
"Productie kosten van een kite zullen wel ergens rond de 100 euro liggen" - Nogal ongenuanceerd en ook totaal niet correct als je dezelfde materialen en constructie methodes gebruikt als de merken die je tot nog toe in Europa vindt. Zelfs veel merken die in China worden geproduceerd halen doek uit Japan en met een reden. Een kite in elkaar naaien kan ook op meerdere manieren waarvan de snelle/simpelste manieren heel wat minder arbeid intensief zijn en dus veel goedkoper maar een stuk minder stevig. Dat zijn maar 2 voorbeelden van de velen die totaal niet worden meegenomen in deze algemeen aangenomen stelling. Paar kleinere voorbeelden; naaigaren die gegarandeerd overal zelfde sterkte heeft of naaigaren die zwakke plekken heeft, per 1 a 2 kites naalden vervangen of oude naalden gebruiken, een tas erbij is ook handig, een print er op en zo is er nog een lijst. Geen kite van de hier bekende merken verlaat voor die prijs de fabriek in ieder geval. Ik zeg dus niet dat je voor die prijs geen kite kunt produceren (en zelfs dat betwijfel ik tenzij je vuilniszakken als pannels gebruikt). Ik zeg dat je voor die prijs geen kite kunt produceren die voldoet aan de eisen van de meeste consumenten en zeker niet die in Europa
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Quote van Bill Hansen van Switch kites, die niet de beroerdste is om gewoon de feiten op tafel te leggen: 'A typical BOM for a quality-built 12sqm 5-strut, one-pump kite has a total direct raw cost around US$ 225-250 (or more) for production-ready raw goods delivered to South Asia. It does not include printing/screening, assembly labor, supervising labor, production overhead, production profit, backpack style bag or pump. There are about 6 large multi-brand production facilities in China and several in Sri Lanka. Mass producing traction kites for multiple brands is a very competitive business. Brands can and do switch vendors if predatory pricing, quality or delivery problems occur. Also, a brand may unfortunately become encumbered to their vendor with unsavory results. Generally, FOB prices range from approximately US$ 400-600 depending on size, fabric and construction considerations, order volume, etc. Clearly, there may be some outside of that range on both ends. Once a kite leaves the production, there are many added costs including the individual brand's overhead and profit as well as shipping, duty, taxes, distribution and retail stockist margins.'
|
|
|
Dobbelsteen
Geen avatar
Berichten: 296
|
225-250 lijkt me wel heel erg duur in ruwe kosten. Als dit echt zo is, verwondert het me niet dat de groothandel (a la decathlon) hier nog niet echt op is gesprongen. Veel te weinig winst uit te halen.
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
Kitemerken maken meeste winst op de boards - het materiaal voor een twintip is minimaal tov de verkoopsprijs en de productiecyclus is heel kort. Dus rendabel. Op kitebars met lijnen zit ook best een hoge winst marge. De kites zelf brengen een minimale marge.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
En niet te vergeten ontwikkeling.... En bij sommige merken marketinf.
Bte en shipping zijn ook htote favtoren. Overigens zijn boardjes en barren best nog duur om te maken.
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
225-250 lijkt me wel heel erg duur in ruwe kosten. Als dit echt zo is, verwondert het me niet dat de groothandel (a la decathlon) hier nog niet echt op is gesprongen. Veel te weinig winst uit te halen.
lol not even close mate voor 250 euro per kite doe ik t graag maar helaas is de waarheid anders. alleen al aan molded onderdelen op een fluid kite zit je rond de 30-40 euro! dan heb je t puur over de 3D onderdelen zoals scuffpads en protectors, slidertjes dan heb je nog geen eens je kite bladder, touw, draad etc etc etc. ik verbaas mij nog altijd hoeveel mensen denken dat kites of boards maken goedkoop / makkelijk is.
|
|
|
Dobbelsteen
Geen avatar
Berichten: 296
|
Dus je zit boven 250 euro aan materiaalkosten alleen? Dan moet nog alle andere kosten bijkomen? Klinkt enorm ongeloofwaardig. Tenzij die overige kosten amper iets waard zijn. Hoewel zoals EddyC het zegt klinkt wel plausibel. Dat ze een totaalpakket geven, waarbij de overige items genoeg opbrengen om zo voor een betere winstmarge te zorgen. Maar niet alle merken verkopen alles. Dus hoe doen die het dan? Veel te grote passie voor het kiten en veel te weinig kennis van business? En om even er bij te zeggen dat ik op dat vlak geen onwetende ben, want ik ken personen die importeren uit Azië en het afgewerkt product (dus ruwe kosten + manuren + winst voor de fabrikant) is nog altijd een heel pak goedkoper dan de prijzen hier in Europa.
|
|
|
Jeffro
Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
|
225-250 lijkt me wel heel erg duur in ruwe kosten. Als dit echt zo is, verwondert het me niet dat de groothandel (a la decathlon) hier nog niet echt op is gesprongen. Veel te weinig winst uit te halen.
lol not even close mate voor 250 euro per kite doe ik t graag maar helaas is de waarheid anders. alleen al aan molded onderdelen op een fluid kite zit je rond de 30-40 euro! dan heb je t puur over de 3D onderdelen zoals scuffpads en protectors, slidertjes dan heb je nog geen eens je kite bladder, touw, draad etc etc etc. ik verbaas mij nog altijd hoeveel mensen denken dat kites of boards maken goedkoop / makkelijk is. 30-40eu voor "molded parts" vind ik vrij veel, wat versta jij hier dan exact onder?
|
|
|
Fly like hell
Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
|
Ben blij dat kites zo duur zijn. Als elke puber van zijn jaar zakgeld een kite kan kopen wordt het wel heel druk op het water!
|
|
|
Ocean-Limbo
Berichten: 2637
|
Ben blij dat kites zo duur zijn. Als elke puber van zijn jaar zakgeld een kite kan kopen wordt het wel heel druk op het water!
zo is dat! ......... en dat willen wij niet!!!!!
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
225-250 lijkt me wel heel erg duur in ruwe kosten. Naar wat ik heb gehoord is dit ook aan de dure kant. Ik denk dat groot inkoop kortingen e.d. hier niet in verwerkt zijn. En dat kan aardig oplopen. Ben blij dat kites zo duur zijn. Als elke puber van zijn jaar zakgeld een kite kan kopen wordt het wel heel druk op het water!
Volgens mij is het zakgeld van deze pubers enorm verhoogd, want het is erg druk op het water
|
|
|
wazzaah
Berichten: 876
|
Vergeet niet dat er minimaal 25-30% naar Den Haag gaat van de verkoopprijs van een kite (btw, invoerrechten, btw transport etc.). Heb het idee dat veel mensen dat nog wel s vergeten.
Dus een kite van € 1100,- blijft dan nog zo'n € 800,- over. Een echte surfwinkel houdt daar uiteindelijk niet veel meer aan over. Het meeste geld gaat dus naar de overheid.
Decathlon zal natuurlijk een enorme partij bestellen voor heel Europa rechtstreeks bij de fabrikant en ergens een goedkoop model op de kop hebben getikt van een ander merk/ontwerper.
|
|
|