In mijn ogen is het een goede stap om te beginnen met een trainer kite. Op deze manier leer je snel de basis van een vlieger en dit scheelt je vaak al het eerste uurtje van de les. Ook de waterstart en andere onderdelen zullen sneller verlopen, omdat je het gevoel al hebt.
Enkele jaren geleden heb ik mijn vriendin een PL impulse TR 3.0 gegeven. In mijn ogen een prima vlieger die al een aantal klappen heeft meegemaakt (en nog steeds heel is
). Als je eenmaal bent begonnen met kitesurfen zal je hem inderdaad niet zo snel meer pakken, maar toch blijft het wel leuk voor bijv. op vakantie of een dagje met te weinig wind. Een 3.0 genereert al redelijk snel kracht en vliegt erg vroeg. Met jou gewicht zal een 3.0 geen probleem zijn.
Het vliegt in ieder geval stukken beter dan die goedkope matrasjes die je wel eens in de winkels ziet, deze kan je beter ontwijken.
Als je nu al weet dat je wil gaan snowkiten of mountainboarden kan je naar een depowerbare foil kijken. Dit blijft inderdaad leuk, maar kost nieuw ook een factor 3/4 keer zo veel, daarnaast heb je een trapeze nodig. De kans dat deze kites kapot gaan is wel wat groter dan een goedkope trainer kite, omdat ze vaak meer kracht genereren en agressiever zijn.
Als je daarna een keer iemand anders kennis willen laten maken met vliegeren, dan zou ik dat liever doen met een (goedkopere) trainer kite dan een blade of depowerbare foil met veel lift.