Geschikte kite-gear voor beginner.

Levi

Juni 15, 2007, 23:03:06
edit2Rapporteer  
Beste leden,

Al lange tijd zit ik te denken om echt te gaan kitesurfen. Deze sport ziet er geweldig uit en hoe leuk moet het wel niet zijn als je zelf je kite spullen hebt om wanneer je maar wil als er wat wind is lekker te gaan kiten als hobby.

Ik ga met een vriend waarschijnlijk volgende week les volgen omdat het toch wel zo fijn is als je weet wat de veiligheidsregels zijn etc. Ikzelf heb al aardig wat vlieger ervaring met best grote vliegers waar ik zeker de kracht van weet.

Mijn vraag:
Ik weeg rond de 70/75kilo en ben 1,89 lang en zou graag willen weten welke kite/board het beste bij mij past.

Wensen:
Ik wil het liefst een wat moeilijke start op het begin waar ik later veel plezier aan heb dan dat ik een te makkelijke kite etc krijg waarbij ik later dus weer snel moet switchen van soort kite omdat het te makkelijk wordt bijvoorbeeld. Ik zou graag een kite willen waar je met wat wind hoog kunt jumpen en een board die niet al te lang is maar ook niet kort, het moet niet zwaar aanvoelen als je eenmaal in de lucht zit. Ik zou ook graag willen weten wat nou precies het verschil is tussen een C-kite en een Bow-kite.

Iedereen alvast hartelijk bedankt! ThumpsUp
Davidoff
Gast
Antwoord #1 Juni 15, 2007, 23:11:47
edit2Rapporteer  
Levi.
Welkom op kitehigh!

cheers
Sjoerdrog

Geen avatar

Antwoord #2 Juni 15, 2007, 23:24:52
edit2Rapporteer  
Haha idd.. De site staat vol met dit soort onderwerpen, dus je kan best even rondzoeken. Daarnaast weet ik niet hoeveel tijd je hebt, want je wilt nu al hoog jumpen?! Wish you all the luck with that! Zou eerst maar leren wegvaren en leren hoogtelopen voordat je al de welbekende '15 meter' de lucht in wilt springen! Smiley
3e-kiteboarding
Gast
Antwoord #3 Juni 15, 2007, 23:51:32
edit2Rapporteer  
Beste Levi,

Je hebt nual je eerste fout gemaakt Smiley. Je wil te gehaast leren kiten dat gaat vaak tenkosten van je eigen veiligheid en dat van andere. Leer eerst lopen voor je gaat rennen oftewel leer eerst alles van kitebesturing ed. en dan pas gaan springen want dat is niet zo simpel als het lijkt en al helemaal niet zo veilig als het lijkt.

Elke kite heeft zijn nadelen en voordelen.
Foils - Vliegen al bij weinig wind en zijn  stabiel
Bows - Stabiel +  veel de power (ontkrachten van je kite) maar valt minder mee te loopen voor die echt hoge sprongen  en vaak vrij duur meer geschikt voor de beginner als jij gegarandeerd dat je er zeker 2 jaar plezier van zal hebben als het niet langer zal zijn
C-shapes - Gevoelig voor vlagerige wind, Vaak zeer krachtig en je kunt er later mee loopen.
Hybrid - in 2007 echt geintroduceerde vorm een mix van C-shape en Bow. meer stabiliteit meer kracht, meer de-power maar vooral Veeeel duurder vaak.

Pak een 131 boardje * 39 Cm  ofzo of een 136 board waar voldoende float in zit.
een simpele indicatie

nieuwe gear:
kite (bow 12m compleet): 500 - 800
Board: 250 - 400
wetsuit (full) : 100 - 175
Harnass: 100 - 150

2e hands gear:
Kite copmpleet: Vanaf 200 euro zie je vaak wel goeie
Board: 150 - 300 heb je wel mooie
Wetsuit: beter om nieuwe te kopen vaak maar als je t toch van plan bent 75 - 175
harnass: 45 tot 90 euro

ik raad je aan even te komen testen nadat je lessen hebt genomen! probeer wat je lekker vind.
waarschijnlijk vlieg je een c shape bij je les. bij mij kun je een bow en een board testen en al die zooi.

mijn setje:
Kite Compleet Bow Fluid Torque ( nieuw): 519,99
Board: 3e Funis 131* 38 : 249,99
Harnass Fluid Waist ; 60 - 100
wetsuit: Prolimit Shorty : 59,00 was ik kwijt voor een nieuwe

3e-kiteboarding
Gast
Antwoord #4 Juni 15, 2007, 23:52:18
edit2Rapporteer  
je bent trouwens even lang en zwaar als ik Grin
KiteDemon

Antwoord #5 Juni 16, 2007, 00:11:47
edit2Rapporteer  
Ik zal je ook gelijk maar uit de illusie helpen dat je een gemakkelijke kite om mee te beginnen snel zal ontgroeien. Sterker nog, er zijn kites waar je als vergevorderde of expert veel plezier van hebt en als beginner ook heel goed mee uit de voeten kan, en erg snel progressie mee zal boeken. Daarom begrijp ik de wens niet om het liefst "een wat moeilijke start op het begin" te hebben.
Dus laat je niet gek maken door de wannabees en commercieel gebonden figuren die je een C aan willen smeren. Een SLE/bow kite zal je het snelst laten varen, dus dat betekent sneller fun.
Later kan je altijd nog beslissen of je met een C wil gaan varen, maar het leerproses met een C verloopt een stuk moeizamer.
Daarbij is het bereik van die kites groter wat je dus ook vaker op het water kan houden met 1 kite.
Davidoff
Gast
Antwoord #6 Juni 16, 2007, 00:13:33
edit2Rapporteer  
ik ga les nemen met levi!

cheers.

Levi

Antwoord #7 Juni 16, 2007, 00:13:41
edit2Rapporteer  
Hartstikke bedankt voor je reactie 3e-kiteboarding, hier heb ik echt wat aan. Smiley Ik zal zeker eerst les gaan nemen etc. En over dat springen, natuurlijk weet ik dat dat niet zo 1, 2, 3 gaat maar het leek mij beter als ik zo'n kite al in bezit had zodat ik op later termijn als ik toe ben aan springen niet van kite hoef te wisselen. Maar ik neem aan dat je met een 12m bow-kite en een goed windje wel een sprongentje kan maken. ^^ Nogmaals thanks!

Edit:
KiteDemon, bedankt voor je reactie hier heb ik ook zeker wat aan!  ThumpsUp
3e-kiteboarding
Gast
Antwoord #8 Juni 17, 2007, 14:21:53
edit2Rapporteer  
Haha met een 12 meter bow kan je zeker sprongen maken. met niet eens zo een harde wind kom je al van de grond. het gaat er om dat je de kite weet te controleren ook als je in de lucht hangt. een beetje afkijken en je zal het snel leren.

guppyman

Geen avatar

Antwoord #9 Juni 17, 2007, 16:48:23
edit2Rapporteer  

welke kite kun je het beste kopen dan ?en waar kun je die vinden? marktplaats is niks volgens mij,

kben ook op zoek naar beginners kite  kheb al paar keer gedaan maar heb nog geen kite, kan iemand mij helpen?
Levi

Antwoord #10 Juni 17, 2007, 18:02:19
edit2Rapporteer  

welke kite kun je het beste kopen dan ?en waar kun je die vinden? marktplaats is niks volgens mij,

kben ook op zoek naar beginners kite kheb al paar keer gedaan maar heb nog geen kite, kan iemand mij helpen?

Hey, al bij de 2e Hands sectie rechtsboven van dit forum gekeken? Klik Welke kite je het beste kunt kopen hangt ook een beetje van jezelf af. Ze zeggen dat een Bowkite goed voor beginners is omdat hij best betrouwbaar en stabiel is, waar je ook nog eens sprongen mee kunt maken.

Er zijn leden op dit forum die nog 100 keer meer verstand hebben van dit soort zaken, even wachten op wat meer antwoorden zou ik zeggen, maar volgens mij zit ik wel een beetje in de goede buurt.
Wouter

Antwoord #11 Juni 17, 2007, 18:21:43
edit2Rapporteer  

kben ook op zoek naar beginners kite kheb al paar keer gedaan maar heb nog geen kite, kan iemand mij helpen?

Er zijn leden op dit forum die nog 100 keer meer verstand hebben van dit soort zaken, even wachten op wat meer antwoorden zou ik zeggen, maar volgens mij zit ik wel een beetje in de goede buurt.

Haha je overschat misschien sommige leden hier ook wel een beetje. Over het algemeen hebben de leden met de meeste posts niet zo heel veel ervaring. (@ kitedemon  loser Uitzonderingen daar gelaten) Hun enthousiasme is natuurlijk wel leuk....

(sealedlips_kitesmiley)
guppyman

Geen avatar

Antwoord #12 Juni 17, 2007, 18:31:22
edit2Rapporteer  

is er mss een ander forum dan waar ik dat  kan vragen ? of wil demon reageren???? (grinnik_kitesmiley)
Wouter

Antwoord #13 Juni 17, 2007, 18:37:31
edit2Rapporteer  
Oke daar gaan we nog een keer: Om een goed advies te geven hebben we het volgende van je nodig:

- Hoe zwaar ben je?
- Waar wil je gaan varen (spot)?
- Welke stijl lijkt je gaaf om te doen als je wat beter wordt? (oldschool, freestyle, waveride)
- Welk windbereik wil je ongeveer met hoeveel kites?
guppyman

Geen avatar

Antwoord #14 Juni 17, 2007, 19:04:41
edit2Rapporteer  
 ik ben best zwaar ik weeg 100kg ( te zwaar mss )

ik ben 190cm

ik vaar meestal bij oostvoorne maar ik weet de spots in de buurt nog nie egt  was zaterdag wel even bij  de slufter daar wil ik de volgende keer  gaan proberen als dat lukt.

en ik wil wel alles btje kunne maar voorkeur is freestyle.

ik wil eigelijkl alleen ene kite  met bar rest heb ik wel en ik heb een naish raven alleen ik vind hem te sterk en te snel om mee te beginne dus moet ik eiglijk een goedkope hebbe n waar ik mee kanb beghinne en dan met me raven verder  kan gaan
Levi

Antwoord #15 Juli 01, 2007, 18:04:19
edit2Rapporteer  
Eey iedereen!! Ik bump dit topic even, lijkt mij niet zo'n groot probleem om te zeggen dat ik kitesurfles heb genomen gisteren samen met een vriend Davidoff die ook in dit topic heeft gepost.

Het was een geweldige ervaring, veel van geleerd vooral de veiligheid is belangrijk om te weten en  met name gewoon de theorie die je moet weten voordat je zelf stappen gaat ondernemen zonder les te hebben genomen. Dus iedereen die eerst lessen aanraadt helemaal gelijk!!

Was erg leuk om te doen en ik ben vanplan om  het kitesurfwereldje in te treden. Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.