De pulleys verdubbelen het depower effect. Dat wil zeggen dat je windvlagen makkelijk kunt opvangen, zonder dat je flinke bewegingen op de bar moet maken.
Om je stuurlijnen aan de kant van de kite 2 cm aan te spannen moet je, over een katrol, je bar 4 cm naar je toe trekken. De afstand verdubbelt, de benodigde kracht halveert.
http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=48&s=284&exp=73 ;-)
Los daarvan heeft iedereen zijn eigen stijl. De ene heeft graag wat meer armbeweging zonder te veel kracht, de ander heeft graag een kleine armuitslag met wat meer power.
Gewoon zoveelmogelijk testen en zien wat jou het meeste ligt.
Veel mensen blijven vaak hangen aan het merk waarmee ze geleerd hebben, of dat ze als eerste kite in bezit hadden. Zonder andere kites te proberen weet je dan niet wat je mist of wat er aan jouw eigen kite wel goed is.
Een SLE kite is intrinsiek duurder dan een C, omdat er meer versterkingen moeten aangebracht worden waar de toming aankomt, dus ook extra werkuren. En ook de twee katrolletjes niet vergeten natuurlijk.
Aan werkuren in China komt dat dus ongeveer op 1 euro werkuren + 2* 1 euro aan katrol + ? euro aan toomlijnen + ? euro aan extra fabric.
Wat meteen ook verklaart waarom de prijsverschillen zo groot zijn. :-)
Ik heb zelf ook weet van katrolletjes die niet meer rollen, ook niet meer na smeren, en dan word sturen en poweren wel heel zwaar. Om nog te zwijgen van depoweren.
Dat wordt dan losknopen en vervangen!
De eerste die elke keer zijn katrolletjes onder zoet water afwast en droogt en liefdevol smeert, moet ik nog ontmoeten.
Volgende nadeel is dat je metalen onderdeeltjes aan je kite zitten die je mee inpakt. Het gaat eens wel eens fout, waarbij je gewicht of kracht plaatst juist daar. Beschadig je dan geen stof?