Prijs kwaliteit verhouding!?

Denice

Augustus 23, 2007, 14:22:04
edit2Rapporteer  
Hoi allemaal,
Ik ben van plan om een nieuwe kite te kopen. Ik ben beginner af, wat wil zeggen dat ik hoogte kan lopen en een beetje kan springen!
Ik vaar momenteel naar teveredenheid een crossbow12 m2 van 2006  Omdat deze wat schade heeft opgelopen wil ik hem inruilen cq verkopen. Wat me positief gestemt heeft was het windbereik van de crossbow en z'n depowermoglijkheden. Dus viel m'n oog al snel op een crossbow 2 van 2007.
Maar ook de Naish boxer en de North rebel die alle twee goedkoper zijn heb ik op het oog! ( voor de 2dehands prijs van een crossbow koop je een nieuwe rebel of naish)Kan iemand mij uitleggen waar het verschil in prijs en kwaliteit zit tussen de 3 genoemde kites?
Wat ik belangrijk vind voor mij: 1. Groot windbereik. 2. Veiligheid. 3. Zal niet snel uitgehaakt gaan.
Waarom is cabrinha zoveel duurder!? Omdat de crossbow een echte bowkite is en die andere 2 SLE-kites?

Thanks voor de reacties en tips!!
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Augustus 23, 2007, 14:58:10
edit2Rapporteer  
Hoi ik heb zelf de Xbow2 en het is echt een super fijne kite!
Lekker veilig, bar van je af en je hebt depower.

En het wind bereik is ook super, ik heb een 9m en ik heb echt goede
overlap met de 14m Contra die ik heb. Ik kan met de 9m varen
als ik nog niet overpowerd ben met mijn 14m

Het is eigenlijk geen kite voor uithaken, dat klopt
maar het kan wel goed als je naar sommige filmpje kijkt.
Het is gewoon een kite voor lekker cruisen en springen
en je zal ook niet snel veel last hebben van vlagerige wind.

Deze kite moet je tegen de Shockwave 2 van Naish zetten
en tegen de Rhino 7 van North en niet de Rebel.

Ik zou is kijken in Duitsland daar kan je heel goedkoop er
een op de kop tikken.
Texelboy

Antwoord #2 Augustus 23, 2007, 17:10:11
edit2Rapporteer  
Heb een rebel 07 10m2 is echt geweldige kite

zou echt voor de rebel gaan
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Augustus 23, 2007, 17:15:01
edit2Rapporteer  
Eigenlijk moet er iemand reageren die ze alle drie heefd gevaren,
nu krijg je weer het aanraden van de spullen die iemand zelf heefd.
En dan is lastig en ik doe het zelf ook.
Jolien.

Antwoord #4 Augustus 23, 2007, 17:17:12
edit2Rapporteer  
Beetje onderbouwen van je mening kan ook geen kwaad. Zeg dan ff wat over de kite, stuurgedrag, kwaliteit.. etc.
Morres

Antwoord #5 Augustus 23, 2007, 17:21:08
edit2Rapporteer  
wat joolien zegt....
koeleman
Gast
Antwoord #6 Augustus 23, 2007, 17:57:08
edit2Rapporteer  
wat morres zegt...
PeeWee

Antwoord #7 Augustus 23, 2007, 18:22:21
edit2Rapporteer  
Ik heb na mijn 12m xbow vorig jaar een setje 14m/ 10m rebel gehad en vaar nu 12m/9m rhino(2007).

De rebel vaart soepeler dan de xbow (2006, xbowII weet ik niet). De rebel is een lekkere speelse kite met genoeg depower (wel iets minder als de xbow). De xbow vond ik meer aan-uit gevoel hebben en veel indirecter sturen. Ook de Katrollen en bridle vond ik te veel dingen aan mijn kite. De rebel (en Rhino) is lekker basic wat dat betreft. De rebel was weer een stapje dichter naar de ideale kite. De ideale kite is voor mij een kite met de soeplese van goede depower, direct stuurgedrag en de explosiviteit van een c-kite (de rhino die ik nu heb is nog dichter bij dat ideaal). Ik heb toen niet gekozen voor een boxer omdat die qua performance achter blijft bij de xbowII en de rebel. Ik heb niet gekozen voor de xbowII door het bridle/ katrol verhaal en de prijs.

kootsie

Antwoord #8 Augustus 23, 2007, 20:47:55
edit2Rapporteer  
Wat Koeleman zegt....., aangevuld met de kanttekeningen van Morres natuurlijk!
drifter

Antwoord #9 Augustus 23, 2007, 21:27:41
edit2Rapporteer  
Ik vind xbow echt een mooi concept. En dan met name de 7 en 9m, omdat het concept het beste tot zijn recht komt in hardere wind.
Je komt op het strand en je gaat bedenken welke maat je gaat pakken. En die maat is altijd goed, omdat de xbow zo'n grote windrange heeft. De flinke lowend laat je nog lang doorvaren als de wind wat afneemt.
Je weet met een xbow ook dat je, wanneer de wind toeneemt of wanneer er flinke vlagen komen, dat je die goed kunt hebben en je niet meteen alles op alles moet zetten om controle te houden. Je kunt makkelijker je snelheid houden en met controle opzoek naar de lekkere Airtime van deze kite.
Waterstarten ga ik het niet over hebben, dat is een lachertje.

Waar de Xbow het beste tot zijn recht komt is in de hardere en vaak vlagerige wind. Door het gebruik van de pulleys op de bar (2:1) en de bridle op kite, kun je heel makkelijk en relaxed kiten. Dat is juist het grote voordeel van de pulleys. De pulleys verdubbelen het depower effect. Dat wil zeggen dat je windvlagen makkelijk kunt opvangen, zonder dat je flinke bewegingen op de bar moet maken. Het geeft jouw de controle over de kite. Kitesurfen in vlagerige wind wordt veel leuker.
Waar je heel veel mensen over hoort is over de pulleys. Het nadeel van de pulleys op de bar is dat je er aan moet wennen. Een 2:1 kite geeft een ander en misschien raar gevoel. Dat heb ik ook gehad. Kostte aantal keer varen voordat ik er lekker mee om kon gaan. Mijn advies is om 2:1 niet af te schrijven als het na 3 of 4 keer kiten nog niet lekker lukt. Je went vanzelf en je krijgt er een hoop voor terug. Heb je veel ervaring met C-kites, dan zul je misschien iets langer moet wennen. Heb je ervaring met flat-kites of ben je beginnend kiter zul je weinig problemen ondervinden.

Ik heb een aantal keer met Crossbow1 gevaren. Vond het wel leuk maar ben nog niet overgestapt. Dat heb ik wel gedaan toen de xbow2 kwam.
Xbow2 vind ik ten opzichte van de eerste Crossbow veel fijner omdat:

- duidelijk veel minder aan/uit gevoel op de bar, waardoor tricks veel makkelijker worden.
- de 2 minder kort stuurt, meer power tijdens draaien, meer natuurlijk vliegergevoel,
- er minder bardruk is, geen last van me armen na 20 minuten varen,
- niet meer inverten, door een iets rondere shape van de kite tov crossbow1,
- de slijtage punten op bar en kite zeer slijtvast zijn bij xbow2.

Xbow is een performance kite, die je zogezegd niet verglijkt met een boxer of een rebel. Maar wel met bijv. een Shockwave/Helix of Rhino. En dan is er geen prijs verschil meer.
Voor de dingen die jij zoekt in een kite, is Xbow een hele goede optie.
amorw

Antwoord #10 Augustus 23, 2007, 22:31:45
edit2Rapporteer  
De pulleys verdubbelen het depower effect. Dat wil zeggen dat je windvlagen makkelijk kunt opvangen, zonder dat je flinke bewegingen op de bar moet maken.

Om je stuurlijnen aan de kant van de kite 2 cm aan te spannen moet je, over een katrol, je bar 4 cm naar je toe trekken. De afstand verdubbelt, de benodigde kracht halveert.

http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=48&s=284&exp=73  ;-)

Los daarvan heeft iedereen zijn eigen stijl. De ene heeft graag wat meer armbeweging zonder te veel kracht, de ander heeft graag een kleine armuitslag met wat meer power.
Gewoon zoveelmogelijk testen en zien wat jou het meeste ligt.
Veel mensen blijven vaak hangen aan het merk waarmee ze geleerd hebben, of dat ze als eerste kite in bezit hadden. Zonder andere kites te proberen weet je dan niet wat je mist of wat er aan jouw eigen kite wel goed is.

Een SLE kite is intrinsiek duurder dan een C, omdat er meer versterkingen moeten aangebracht worden waar de toming aankomt, dus ook extra werkuren. En ook de twee katrolletjes niet vergeten natuurlijk.
Aan werkuren in China komt dat dus ongeveer op 1 euro werkuren + 2* 1 euro aan katrol + ? euro aan toomlijnen + ? euro aan extra fabric.
Wat meteen ook verklaart waarom de prijsverschillen zo groot zijn. :-)

Ik heb zelf ook weet van katrolletjes die niet meer rollen, ook niet meer na smeren, en dan word sturen en poweren wel heel zwaar. Om nog te zwijgen van depoweren.
Dat wordt dan losknopen en vervangen!
De eerste die elke keer zijn katrolletjes onder zoet water afwast en droogt en liefdevol smeert, moet ik nog ontmoeten.
Volgende nadeel is dat je metalen onderdeeltjes aan je kite zitten die je mee inpakt. Het gaat eens wel eens fout, waarbij je gewicht of kracht plaatst juist daar. Beschadig je dan geen stof?
FunkyoneNL

Antwoord #11 Augustus 24, 2007, 01:29:05
edit2Rapporteer  
ik vaar zelf naish shockwave en ik heb noot problemen met katrollen tip is voor je de lijnen die door ja katrollen kopen af en toe waxen met good old sexwax.....
(HJ) MINI-ME

Antwoord #12 Augustus 24, 2007, 09:51:30
edit2Rapporteer  
Allereerst wil ik weer even zeggen dat ik niet financieel gesponsord word door Eclipse maar wil toch even mijn enthousiasme overbrengen.
Ik vaar met volle tevredenheid met de Thruster kites van Eclipse. Deze kites hebben een mega windrange die groter is dan welke SLE kite op de markt. Bovendien is het een perfecte prijs kwaliteit verhouding. Voor 850,- heb je een kompleet nieuwe 12m2 Thruster met bar.
Daar lul je makkelijk nog 20% vanaf en dan ben je voor 680,- het mannetje  ThumpsUp
Windbereik voor een 80 kg rijder is 11 t/m 28 knp.. Ik vaar zelf met de 10m2 en 14m2 combi..
Ps hier een pic van de grafics van de 2008 Thrusters (komen nog een paar kleine veranderingen)
Deze 2008 kites komen eind oktober 2007 op de markt
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.