Kitesurfen Waddenspots toch verboden?

wazzaah

Berichten: 876
Mei 20, 2009, 12:34:25
edit2Rapporteer  
En de soap over de Waddenspots continues  YeSS Volgens de reactie van de Waddenvereniging mag er toch alleen maar in de aangegeven periodes gesurft worden op de aangewezen plekken:

Rijkswaterstaat heeft de vier kitesurfgebieden in de Waddenzee opnieuw aangewezen en daarbij op grond van de scheepvaartbelangen bepaald, dat daar het gehele jaar gesurft mag worden. De provincie Fryslân vindt echter, dat in drie van de vier gebieden alleen in de zomermaanden gekitesurft mag worden, omdat anders het risico te groot is dat vogels er hinder van ondervinden. De Waddenvereniging is nog in overleg met de provincie Fryslân om ervoor te zorgen dat dit ook duidelijk is bij de kitesurfers en hun organisaties.

Kitesurfen is buiten de aangewezen gebieden verboden op grond van het Binnenvaartpolitiereglement. In 2006 heeft Rijkswaterstaat de vier kitesurfgebieden in de Waddenzee voor het eerst aan gewezen, namelijk bij Harlingen bij de Westerzeedijk, het Groene strand bij Terschelling, de Hoek van de Bant bij de Lauwersmeerdijk en ten westen van de veerdam van Ameland. In overleg met de provincie Fryslân was daarbij bepaald, dat kitesurfen bij het Groene Strand (gemeente Terschelling) gedurende de periode 1 juni t/m 31 augustus, bij de Westerzeedijk (gemeente Harlingen) gedurende de periode 1 april t/m 31 augustus en bij Hoek van de Bant (gemeente Dongeradeel) gedurende de periode 1 juni t/m 30 september was toegestaan.

In 2008 heeft de rechtbank Leeuwarden bepaald, dat Rijkswaterstaat alleen mag afgaan op de scheepvaartbelangen en niet de natuurbelangen mag meewegen bij het aanwijzen van kitesurfgebieden. En als gevolg daarvan de gebieden voor het gehele jaar moet aanwijzen.
De provincie Fryslân echter blijft van mening dat kitesurfen op die locaties buiten de eerder vastgestelde periodes kan leiden tot schade voor de natuur, met name vogels, omdat die verstoord worden door de beweeglijke kite. Surfen buiten die periodes is een overtreding van de Natuurbeschermingswet. De Waddenvereniging is het op dit punt met de provincie eens.
Helaas heeft Rijkswaterstaat dit niet vermeld bij de nieuwe aanwijzing, zodat kitesurfers ten onrechte kunnen denken dat kitesurfen op die plekken het hele jaar mag. Inderdaad mag dat van Rijkswaterstaat, maar het mag niet van de provincie.

Kortom, kitesurfen mag alleen van 1 juni tot en met 31 augustus bij het Groene strand bij Terschelling, van 1 april tot en met 31 augustus bij de Westerzeedijk in Harlingen en van 1 juni tot en met 30 september bij de Hoek van de Bant. Alleen bij Ameland, ten westen van de veerdam is kitesurfen het hele jaar toegestaan.

De provincie en de Waddenvereniging kunnen echter wel iets vinden en van mening zijn maar dat maakt het nog niet gerechtelijk juist. Vraag dus je spot vertegenwoordiger hoe hij het ziet en wat de beste oplossing vind voor die spot.

Voor Terschelling geldt dat er dus het hele jaar gekite mag worden. De messen worden weer geslepen en we elke bekeuring aan zullen vechten. Bekeuringen, waarschuwingen etc. willen we dan ook graag gemeld zien via het mail adres van de Surfclub Terschelling: surfclubterschelling(at)gmail.com.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Mei 20, 2009, 12:41:32
edit2Rapporteer  
k-u-t
maar ik surf sowieso door
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #2 Mei 20, 2009, 12:49:56
edit2Rapporteer  
Heb de provincie al gemaild of ze zo vriendelijk willen zijn het besluit dat kitesurfen op grond van de NB-wet verboden is te mailen.

Kijken of ze t kunnen vinden  Grin
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #3 Mei 20, 2009, 12:55:13
edit2Rapporteer  
Dit is een trieste zaak, vind het toch altijd vreemd hoe ze denken dat kitesurfen slecht is voor de vogels maar wel overal windmolens neergooien.
Gj

Berichten: 1472
Antwoord #4 Mei 20, 2009, 13:03:13
edit2Rapporteer  
Dat niet alleen bij Hoek van de Bandt knallen op 50-100m hoogte gewoon dikke straaljagers met helikopters over het wad heen.
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #5 Mei 20, 2009, 13:22:01
edit2Rapporteer  
mij krijgen ze niet meer weg.... als er wind is ben ik er 
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #6 Mei 20, 2009, 13:26:45
edit2Rapporteer  
In 2008 heeft de rechtbank Leeuwarden bepaald, dat Rijkswaterstaat alleen mag afgaan op de scheepvaartbelangen en niet de natuurbelangen mag meewegen bij het aanwijzen van kitesurfgebieden. En als gevolg daarvan de gebieden voor het gehele jaar moet aanwijzen.

Ben ik nou gek of staat de provincie Fryslân boven een uitspraak van de rechter en zo dus boven de wet?
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #7 Mei 20, 2009, 13:35:02
edit2Rapporteer  
Dat zeg ik: gerechtelijk is het niet juist volgens mij tenzij de provincie al een belsuit heeft genomen op grond van de NB-wet.
Wat  niet gebeurd is, want we zitten midden in de natura 2000 prcedure waar ze alles in willen regelen.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #8 Mei 20, 2009, 14:33:35
edit2Rapporteer  
Deze uitspraak zou voor andere onder vuur liggende spots van belang kunnen zijn.  Daar heb je een punt wazzaah
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 Mei 20, 2009, 15:06:52
edit2Rapporteer  
Voor de kitesurfers in de praktijk gelden op dit moment de volgende regels:
Het water dat valt onder het BPR : het kitesurfen zonder ontheffing is verboden op grond van het BPR. Voor die gebieden die vallen onder NB wetgeving heb je voor iedere activiteit een ontheffing NB wetgeving nodig. ( dus niet alleen het kitesurfen maar ook een patatkraam / zandwinning / enz enz

Gezien het feit dat de rechterlijke macht ( overigens geheel terecht) heeft bepaald dat het BPR een puur nautische grondslag heeft ( lees verkeersregelgeving op het water) mag een eventueel verbod / ontheffing op dit verbod vanuit het BPR niet gekoppeld zijn aan andere zaken ( lees in dit geval "eventuele natuurbelangen".)


Gezien het feit dat Natuurbeheer dit in het verleden WEL heeft gedaan en hierbij geen wetenschappelijke ondergrond heeft geleverd voor wat betreft de eventuele schadelijke gevolgen en daarbij deze eventuele schadelijke gevolgen niet heeft afgewogen tegen een/het algeheel maatschappelijk belang ( er is gelukkig nog steeds het één en ander in de grondwet vastgelegd met betrekking tot rechten van het individu op gebied van ontwikkeling , recreatie en vrije tijdsbesteding en sport) en de reële verhouding tot andere verstorende aspecten, mogen wij als kitesurfers van de overheid verwachten dat er bij een eventueel verbod c.q. periodisering van het kitesurfen op welke grond/basis dan ook, er door de overheid ( gezien het maatschappelijk belang in deze: we praten over in de grondwet vastgelegde rechten) er per locatie een gedegen , wetenschappelijk , pragmatisch onderlegde en bewezen argumentatie wordt aangevoerd.
Het is droevig om te moeten ervaren dat de diverse partijen in deze materie absoluut niet weten waar ze over praten. Het is nog veel droeviger ( en ook wel een beetje eng) dat de ene mens de andere zonder enige aantoonbare reden probeert te beperken in de vrijheden van het leven van de andere.
Wordt vervolgd.................
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Mei 20, 2009, 15:27:31
edit2Rapporteer  
duidelijke taal Tom
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #11 Mei 20, 2009, 19:12:40
edit2Rapporteer  
Bravo Idefixe!

"Het is nog veel droeviger ( en ook wel een beetje eng) dat de ene mens de andere zonder enige aantoonbare reden probeert te beperken in de vrijheden van het leven van de andere."

ZO ontzettend mee eens, deze uitspraak!
dahtimstah

Berichten: 158
Antwoord #12 Mei 20, 2009, 19:20:57
edit2Rapporteer  
Nederland is een vrij land.

Jeah offcourse  loser
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Mei 26, 2009, 23:11:49
edit2Rapporteer  
Citaat
Kortom, kitesurfen mag alleen van 1 juni tot en met 31 augustus bij het Groene strand bij Terschelling, van 1 april tot en met 31 augustus bij de Westerzeedijk in Harlingen en van 1 juni tot en met 30 september bij de Hoek van de Bant. Alleen bij Ameland, ten westen van de veerdam is kitesurfen het hele jaar toegestaan.

Oke...hmm ..
Enig idee of er een "ontheffing" oid is voor a.s. weekend? lekker NO windje verwacht en Hoek van de Bant lijkt me wel wat... en dan niet maandag pas...
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #14 Mei 26, 2009, 23:26:49
edit2Rapporteer  
hvdb is nog niet bekeurd of gewaarschuwd tot nu toe, gaan vast niet meer moeilijk doen.

Ik ben er het hele weekend ook.
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #15 Mei 26, 2009, 23:38:04
edit2Rapporteer  
ik heb ook nog geen juut gezien idd!
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #16 Mei 27, 2009, 12:43:55
edit2Rapporteer  
Wil geen spelbreker zijn maar kan het niet zo zijn dat je wel een ontheffing vanuit het BPR kan hebben, maar dan als nog via natuurbeheer beperkende maatregelen opgelegd krijgt?

Is natuurlijk zwaar klote maar al die regelgeving werkt niet bepaald in ons voordeel.

Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #17 Mei 28, 2009, 00:34:51
edit2Rapporteer  
Het BPR biedt geen beperkingen meer. Een periodisering heeft voor het BPR ook helemaal geen zin. Het BPR gaat namelijk alleen over de veiligheid van de scheepvaart. Als wij in de zomermaanden de scheepvaart niet in gevaar brengen, doen we dat in de winter ook niet. En dat is nou precies de insteek die we hadden tijdens de laatste hoorzitting bij RWS. Helaas werden we daarin overruled door RWS, die dachten dat ze de natuurwaarden mochten meewegen in hun besluit.
Gelukkig is Surfclub Terschelling (o.a. DJ Moes) doorgegaan met procederen. Dit heeft goed voor ons uitgepakt wat het BPR betreft. De rechter heeft beslist dat RWS fout is geweest door de natuurwaarden mee te laten wegen. Conclusie: Volgens het BPR zijn er geen bezwaren om het hele jaar door te kiten op Groene strand, Ameland, Harlingen en Hoek van de Bant.

Maar nu het onzekere. De Natuurbeschermingswet (NB wet). Hoe dit precies zit weet ik niet, maar ik vermoedt dat daarin geen afwijzing is vermeld. Dit was ook niet nodig, want dit was al geregeld in het BPR doormiddel van een periodisering. Nu deze periodisering in het BPR is weggevallen, mogen we dus het hele jaar kitesurfen op deze lokaties. Natuurbelangenorganisaties (Waddenvereniging) zullen dus nu via de NB wet gaan proberen om deze periodisering weer in te voeren. Als ze dan weer aankomen met het argument Fourageergebied, dan hoop ik dat ze even logisch nadenken.
Voor de vogels: Laag water = fourageren, hoog water = verdrinken.
Voor de kiters: Laag water = modderhappen, hoog water = kiten.

Ik zie dus geen problemen. Met laag water is het voor de vogels en met hoog water voor de kiters. Vreemde vogel die daar moeilijk over gaat doen.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #18 Mei 28, 2009, 21:54:18
edit2Rapporteer  
a) logisch nadenken  Grin dat doen ze echt niet hoor dan gaat t werk te snel

b) ken genoeg vreemde vogels die er wel problemen mee hebben

c) je hebt pb-tje (personal use only)
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #19 Mei 28, 2009, 22:25:52
edit2Rapporteer  
Ik wil even inhaken op Lord zijn verhaal.
BPR gaat over de veiligheid op het water.
Hoe kan het dan dat bijvoorbeeld Kornwerderzand,
een periodisering kent.
Voor Makkum en Lemmer kan ik de periodiseringt begrijpen,
zomer's veel badgasten in en op het water dus veiligheid in het geding.

Voor Kornwerderzand begrijp ik de periodisering niet.
De kitezone Kornwerderzand ligt buiten het natuurgebied en veiligheid voor
overige watergebruikers is absoluut niet in het geding.
De periodisering van Kornwerderzand was opgesteld vanuit
de NB wetgeving, maar hoe kan deze NB wetgeving van toepassing
zijn op een stuk water wat zelfs nog buiten de NB grenzen valt.

Kan door zo'n rechtspraak dan ook Kornwerderzand vrij worden
van periodisering.
Ook hier was "vermenging" van NB wetgeving en BPR van toepassing.
Terwijl zelfs dit stukje water dus ook nog eens buiten NB wetgeving valt.

Lees trouwens eens op
http://www.friesekust.nl/?cat=water&sub=recreatief&taal=nl
en lees eens wat er bij terschelling staat.
Groene strand: er mag hier gekite worden met hoog water...........
Hoorde ik dit Lord ook niet zeggen.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #20 Mei 28, 2009, 22:39:59
edit2Rapporteer  
Wanneer zou die site voor het laatst zn update hebben gehad?
Tekst lijkt regelrecht van surfclub terschelling site te komen.

Het klopt echter wel dat je hier nog het hele jaar mag kiten wa t ons betreft, elke bekeuring zal worden aangevochten.

Misschien voor Kornwerderzand proef proces uitlokken? in overleg met de nkv natuurlijk.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 Mei 28, 2009, 23:33:49
edit2Rapporteer  
periodisering op korn slaat nergens op, mag hele jaar gewndsurf worden en hele jaar mensen met hun bootje dobberen
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #22 Mei 29, 2009, 00:42:42
edit2Rapporteer  
Proefproces op Korn verlies je geheid. Regels staan duidelijk geschreven, dus je ontkomt er niet aan.
Dat staat natuurlijk los van het feit dat ik die periodisering ook niet helemaal begrijp.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.