IJverige BOA's - Kitesurfen verboden @ Kornwerderzand??

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Augustus 22, 2011, 12:44:21
edit2Rapporteer  
Van Hanglos geplukt: controlerende BOA weet de regels niet topic nr zoveel, willen ze dat we ooit naar ze gaan luisteren moeten ze vooral zo doorgaan natuurlijk. Toch te gek voor woorden dat de controlerende instantie de regels niet weet.
http://www.hanglos.nl/forum/272950/kiteforum-kitesurfen-verboden-@-kornwerderzand.html

Haai Kitesurfers,

Ik heb afgelopen zaterdag iets grappigs meegemaakt!
Hoewel de wind natuurlijk erg zwak was, stond ik een lesje te draaien en daar kwam een Rib, met Boa, aanvaren.
Luid toeterend en naar de kant wijzend...

Ik was wel benieuwd wat deze beste man me te melden had, dus ben ik even met de cursist naar 't bootje toegelopen, daar vertelde de trouwe ambtenaar me, dat ik niet op Kornwerderzand mocht kiten in deze tijd van het jaar. Dit mocht echter vanaf 1 Oktober pas weer en nu moesten we op Makkum zijn.. [Smiley]
Natuurlijk vond ik dit behoorlijk grappig en meneer kon dit niet echt waarderen.

Nadat ik 'm had uitgelegd dat 'ie toch echt fout zat en dat we nu juist op Kornwerderzand moeten kitesurfen, was hij toch wat minder zeker van de zaak en ging hij eens even bellen. Toen ik naar de dijk keek, zag ik dat daar een collega-natuurbeschermer (in een prachtig rood droogpak) bij m'n collega verhaal stond te doen. Ook deze was na uitleg minder zeker van zichzelf, ze hadden net een nieuwe boot, was de reden..
Wel zouden de heren het eens haarfijn uitzoeken, werd ons vermeld.

Voor de rest wist de meneer op de dijk wel te vertellen dat we sowieso fout bezig waren, want we bleven niet tussen de speciale 'kitesurfboeien'.
Dit zou dus betekenen dat we niet tussen de dijk en gele boei mogen komen, waar iedereen dus z'n kite launched en ook niet op het ondiepe gedeelte mogen komen..

Al met al konden we er wel om lachen, maar het is wel diep triest dat zulke heren ons moeten controleren, terwijl ze zelf niet eens weten hoe de regels in elkaar steken.
Dus daarom, wees gewaarschuwd, want de heren zouden de regels eens even goed uitzoeken en zullen waarschijnlijk wel terugkomen!

Ciao, Harmjan


SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #1 Augustus 23, 2011, 11:02:57
edit2Rapporteer  
Ok, vet & dom...

Is het dan niet zo dat je op zulke momenten altijd kan zeggen: laat maar eens zien waar dit staat beschreven... Politie moet toch ook altijd een soort van wetboek bij zich hebben? Of is het dan het verhaal van: je kan achteraf bezwaar maken tegen de bekeuring...

Gewoon omdat ik zelf geen zin heb om van elke spot de precieze regels te kennen aangezien ik het hele land door trek om te kiten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Augustus 23, 2011, 11:13:17
edit2Rapporteer  
Gewoon omdat ik zelf geen zin heb om van elke spot de precieze regels te kennen aangezien ik het hele land door trek om te kiten.

Helaas is bovenstaande nou net DE reden dat er vaak zaken op locaties  waar het kitesurfen ( vaak na inzet van jaren door locals) goed geregeld zijn, iedere keer toch weer mis gaan.
Kom je op een nieuwe / onbekende spot? Informeer van te voren welke regels er zijn en gedraag je conform. Alleen op die manier is het mogelijk om locaties open te houden voor het kitesurfen en eventuele nieuwe locaties te creëren.

Gelukkig hebben de meeste kitesurfers niet een houding van "ik heb geen zin....."  Want dan is het met veel kitesurflocaties snel over..........

Dan het verhaal voor de betreffende BOA's :
Met de afronding van het Natura 2000 gebeuren verwacht ik in de toekomst een grotere activiteit van handhavers. Veelal nieuw aangesteld en ( naar eigen ervaring)  zeer bedreven / gemotiveerd om kitesurfers van het water te schoppen.
Jammer want de organisaties die zij vertegenwoordigen schieten hun doel compleet voorbij. Niet het bewustzijn voor goed natuurbeheer maar eerder een aversie van alles wat met natuurbeleid te maken heeft wordt hiermee bereikt.

Vanuit de NKV hebben wij het standpunt dat daar waar het kitesurfen daadwerkelijk schade toebrengt / gevaar oplevert, je met een vlieger niets te zoeken hebt. Argumenten moeten dan wel pragmatisch / met reële zaken onderbouwd zijn. Zoniet, dan moet je daar gewoon met je sport bezig kunnen zijn.
SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #3 Augustus 23, 2011, 11:17:41
edit2Rapporteer  
Nou nou, check heus wel bij de locals of borden op locatie en van te voren grofweg de zone op KH. Het verhaal hierboven suggereert dat de regels die staan beschreven en nageleeft worden alsnog bestraft worden als je geen kennis van wetgeving e.d. hebt...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.